Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kelan yllärit (opintotuen takaisinmaksu)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.24 15:16:06

Se klassinen tarina, olin korkeakouluopiskelijana masentunut enkä saanut tukea opintoihini, tein aika paljon työpätkiä koska töissä oli helpompaa kuin opiskella ja etäopiskelun aikana töitä oli helppo ympätä arkeen. Minulla ei ollut voimavaroja seurata tuloja suhteessa tukiin, enkä kyllä todellakaan elellyt mitenkään leveästi tuolloin korona-aikana... Valmistuin kuitenkin maisteriksi, mutta ala ei ole mikään kultakaivos.

No, nyt näin kolmen vuoden jälkeen paperit kourassa ja täysin työelämässä kiinni on tosi kiva saada Kelalta maksukehoituksia vuodelta 2021. :( Tiedän, että näin se homma toimii, mutta nytkin työelämässä en ole seurannut Kelan sivuja ja yhtäkkiä minulle pamahtaa Suomi.fi viesti Ulosotolta, että maksapa 1000e 14vrk maksuajalla. Onneksi olen sillä maksukykyinen, että vaikka säästöjä ei juuri ole, niin pystyn kitkuttelemaan kuukauden. Ellei tule muita yllätyksiä.

Kohtalontovereita?
Miten näihin voi varautua, muuten kuin säästämällä?
En usko, että kyseessä on viimeinen Kelan takaisinperintä, opintolainaakin on ihan kivasti maksettavana... Ja sitten mietitään, miksei 30v ihmiset hanki lapsia.

Re: Kelan yllärit (opintotuen takaisinmaksu)

Päivämäärä:   9.12.24 15:18:10

Nämä hävettää ihan hirveästi, hävettää kertoa puolisollekin että miksi pitää nyt kiristää nyörejä:(
Toisaalta hän sai koko opiskeluaikansa tukea vanhemmiltaan, eikä hänen tarvinnut käydä töissä tai nostaa tukia. Siinä mielessä ymmärrän, että hän ei ymmärrä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.12.24 15:20:31

Voi,voi. Kylläpä sinua nyt kohdellaan kaltoin.

Päivämäärä:   9.12.24 15:20:46

Asiaoistaan täytyy pitää huolta. Jos jaksaa töissäkin käydä niin jaksaa varmaan tulorajojaankin seurata.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   9.12.24 15:21:07

Niihin voi varautua sillä että laskee itse tulonsa. Sen voi tehdä myös nyt jälkikäteen. Sitten tietää odottaa niitä laskuja. Tai voit jopa kelaan ottaa yhteyttä itse ja kysyä asiasta.

Päivämäärä:   9.12.24 15:24:30

Olit masentunut ja teit töitä? Itse kyllä olin aikoinani varsin tietoisesti nostin opintotukea ja palkkaa. Syynä oli ihan ahneus.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   9.12.24 15:26:04

Minulla oli tuo sama tilanne useampia vuosia sitten. Mut multa perittiin takaisin ihan hiukan vajaa 3000 euroa. Ei ollut säästössä siinä vaiheessa kun jotain satasia. Työpaikka oli. Minulla takaisin perintä koski sitä vuotta, kun olin valmistunut. Olin aloittanut työt toukokuussa. Huhtikuun jälkeen en ollut nostanut kelalta tukia. Joulukuussa sain paperit käteen, mutta olin siis tosiaan toukokuusta eteenpäin täysillä töissä ja myös alkuvuoden osittain, niin tietysti paukkui yli.. Olin ollut itse siinä luulossa, että kelaa kiinnostaa tuloni siihen päivään asti kun nostan tukia (eli huhtikuu), mutta asia tosiaan ei mennytkään niin, vaan heitä kiinnosti mun tulot siihen päivään asti että sain paperit käteen. Otin yhteyttä kelaan ja yhdessä sovittiin maksusuunnitelmaksi 200e kk. Joka kuukausi siirsin sen lisäksi sivuun toiselle tilille sen minkä voin ja maksoin jonkin verran aikaisemmin tuon velan pois. Mutta kyllä harmitti pistää 3000e kelalle.
Omaa tyhmyyttä toki.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   9.12.24 15:29:26

Se on tuo Kela hyvä kaveri, kun sieltä saa tukia. Mutta aivan peestä silloin kun joutuu maksamaan takaisin liikaa saatuja tukia.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   9.12.24 15:41:18

Maksut saa selville kun otat sinne Kelaan yhteyttä ja alat selvittelmään sotkua.
Puhelin sinulla varmaankin on, joten ei muuta kun soittamaan.

Puolisolle on hyvä kertoa, jotta ei tule toiselle yllärinä ja luottamuspulaa.

Päivämäärä:   9.12.24 15:42:24

Miten voi olla ylläri? Ymmärrän jos on ollut joku ajanjakso että olet ollut "pohjalla" ja et ole jaksanut laskea, mutta kyllähän tietoinen olit että pitäisi seurata? Viimeistään sitten kun voimavaroja tullut lisää ja opinnot loppuneet. Tai vaikka ottaa yhteyttä kelaan. Peiliin saat katsoa, jos ajattelit että voi vaan jättää ajattelematta.

Lähettäjä: neuvo 
Päivämäärä:   9.12.24 15:43:11

"Miten näihin voi varautua, muuten kuin säästämällä?"

Olemalla tietoinen siitä että ko. maksuja on tulossa. Eiväthän nämä millään tavalla Sinulle yllätyksenä tulleet, muuten kuin että olit itse sulkenut ne pois mielestäsi epämiellyttävänä asiana.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.12.24 15:50:44

Mulle tuli kerran oikeasti ylläri, kun Kela vaati minua selvittämään miksi opinnot ei etene ja uhkasi katkaista opintotuen, vaikka mun opinnot oli aikataulusta edellä. No laitoin selvityksen, ja sitten vielä toisen, ennen kuin huomasivat, ettei ne tosiaankaan mitenkään viivästyneenä olleet. Mutta ai että stressasi se pari kk, kun Kelan kanssa tätä piti selvittää...

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   9.12.24 15:51:37

Mulle ei tullut yllätyksiä, kun seurasin tulorajoja ja peruutin tukia tulojen mukaan. Kukaan ei karhunnut mitään jälkikäteen. Ja tosiaan kävin töissä koko opiskeluajan osa-aikaisesti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.12.24 15:57:01

Siis eihän nämä mitään ylläreitä ole ja tienata saa. Esim. jos nostaa tavallisen 9kk opintotukea, voi kuukausipalkka olla 1600e. Eli ihan kohtuullinen ja tuskin estää tavallista keikkatyötä.

Jos taas käy kokopäivätyössä, ei varmaankaan voi opiskella kokopäiväisesti ja opintituki on aiheeton.

Valmistumis- ja aloittamksvuoteen on vielä eri periaatteet. Lähtökohtaisesti tulojen ansaitsemisajankohta pitää selvittää kelalle. Tästä on lisää kelan sivuilla.

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   9.12.24 16:04:18

Ainakin ennen näihin pystyi tekemää maksusuunnitelman, eli voit jakaa vaikka kahteen osaan tuon maksun, ettei tarvitse mennä ihan kädestä suuhun.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   9.12.24 16:05:06

Mistä se Kela voi tietää kenenkään etukäteisopintoja ja sitten myöhemmin kevyemmällä opiskelulla. On ne aina selvitettävä. Sellaista automaattista järjestelmää ei ole mikä pystyi tuon automaattisesti selvittäään :)

Kuvitelkaa itsenne sen Kela työntekijän asemaan niin varmaan avautuu asian mahdottomuus.

Lähettäjä: mutta 
Päivämäärä:   9.12.24 16:06:51

Tällä palstalla vahvimpia ominaisuuksia ei ole kuvitella itseään kenenkään muun asemaan, missään asiassa.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   9.12.24 16:42:45

Kelan kanssa näitä ylläreitä voi hyvin tulla vaikka huolehtisikin asioistaan. Minulle kävi aikoinaan niin, että tiesin minulla olevan liikaa tuloja ja että joutuisin palauttamaan opintotukia. Tiesin myös, että enempää tuloja ei ollut tulossa sille ajanjaksolle millä näitä opintotukia lasketaan, joten marssin kelaan papereiden kanssa ja näytin tuloistani mustaa valkoisella ja kysyin paljonko pitää palauttaa.

Täti laski summan, tästäkin sain mustaa valkoisella (kun vaatimalla vaadin), ja maksoin sen vielä samana päivänä.

Muutamaa vuotta myöhemmin tuli kelasta kirje, että olin saanut liikaa tuloja ja kolmelta kuukaudelta pitää palauttaa opintotuet korkoineen "kun ei ollut palautettu vapaaehtoisesti" johonkin tiettyyn päivämäärään mennessä kuten olisi pitänyt.

Tulistuin siitä ja marssin paperit kourassa kelaan ja kysyin että mitä vattua pelleilette, liiat opintotuet on palautettu pivämäärällä x, ja löin paperit luukulle. Niistä näkyi selvästi paljonko olin tienannut ja paljonko oli laskettu että pitää palauttaa, ja myös se, että tuo laskettu summa oli palautettu samana päivänä kun se oli laskettu. Ei kelvannut, vaan inttivät yhä, että kolmen kuukauden opintotuet on palautettava korkoineen.

No siitä seurasi iso riita, ja lopulta jouduin kuin jouduinkin maksamaan opintotukia takaisin vielä kolmelta kuukaudelta. Korkoja kieltäydyin maksamasta, koska virhe oli kelan eikä minun. Tästäkin seurasi riita, mutta suostuivat lopulta. Korkoja ei tarvinnut maksaa - kiitos sen että olin vaatinut kirjallisena laskelmat siitä paljonko pitää palauttaa, ja pystyin siten todistamaan sen että kela oli mokannut ihan itse.

Mutta kyllä ketutti silti!

Lähettäjä: Jaja 
Päivämäärä:   9.12.24 20:29:46

Mun miehelle tuli vastaava kirje kelalta 6v sitten ja siinä vaadittiin palauttamaan opintotukia korkojen kera jotain reilu pari tonnia siltä vuodelta kun valmistui. Mies soitti kelaan ja kävi ilmi, että kela (ainakin silloin) näki vain sun bruttotulot siltä kyseiseltä vuodelta, mutta ei ajankohtia milloin olit tienannut ne. Mies oli ollut huolellinen tulorajojen kanssa työskennellessään osa-aikaisesti. Hän oli valmistunut toukokuussa ja aloittanut täydellä työajalla työt kesäkuussa. Kela ei pystynyt näkemään, että valtaosa vuosituloista oli tienattu kesäkuu-joulukuu välillä. Sinä aikana tienattuja rahoja kela ei voi laskea mukaan omiin tulorajoihinsa, kun valmistuminen on ollut toukokuussa.
Mies lähetti kelalle palkkanauhat, jolla tämän sitten todisti ja kela mitätöi laskunsa.

Yhdelle mun ystävälle kävi sama homma, sillä erotuksella että hän meni saman tien maksamaan sen reilu tonnin kelalle sen enempää kyselemättä. Sanoin hänelle, että tuo kelan vaatimus oli aiheeton ja että korjaa asia lähettämällä valmistumisen jälkeiset tulotiedot. Kela ei kuitenkaan suostunut enää palauttamaan ystävän sinne maksamaa summaa, kun se oli jo maksettu

Päivämäärä:   9.12.24 20:34:45

Noi on itseasiassa todella yleisiä. Tuttu joutuu nyt maksamaan kans 600e takaisin eikä ole edes kolmas tai neljäs keissi minkä kuulen. Ei siis tartte hävetä! Noihin on vaikea oikeesti varautua ellei laske tarkkaan mutta ne tulotkin on vaikea välillä saada tasan tarkkaan yli menemättä jos käy töissä. Tuleekin akuuttinen keissi töissä johon joudut mennä ja se on siinä sitten jo taputeltu Kelan puolesta.

Päivämäärä:   9.12.24 20:47:39

Akuuttinen keissi facepalm

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.12.24 22:18:16

Itseä nauratti opintolainan korko tässä kuussa joka oli 900e. Ensimmäistä kertaa olin tyytyväinen että olen tällä hetkellä työtön ja sain Kelalta korkoavustuksen, koska en olisi mitenkään voinut maksaa sitä tässä hetkessä. Ilmaiseksi lainaksi sillon vuosia sitten OP kehui kun mietin kannattaako nostaa :D

Päivämäärä:   10.12.24 08:17:03

Jos niitä tulorajoja seuraa niin kuin normaalit ihmiset niin tälläisiä ongelmia harvemmin tulee. Se raja riippuu tukikuukausien määrästä. Itse olen aina katsonut tulorajaa loppuvuonna ja palauttanut netissä itse ne kuukaudet mitkä menee yli. Koskaan ei mikään ole mennyt mihinkään ulosottoon tai mitään ongelmaa ei ole ollut. Jos ne ulosottoon pääsee niin saa olla kyllä aika aivoton ettei pitkiin aikoihin itse tarkista mitään. Olisi tullut halvemmaksi tarkistaa ja suunnitella niin ei tarvitsisi maksaa ylimääräistä ;)

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   10.12.24 08:52:49

"Mistä se Kela voi tietää kenenkään etukäteisopintoja ja sitten myöhemmin kevyemmällä opiskelulla. On ne aina selvitettävä. Sellaista automaattista järjestelmää ei ole mikä pystyi tuon automaattisesti selvittäään :)"

Paitsi, että on. Kun ne opintopisteet ilmestyy sinne opintorekisteriin ja Kela näkee ne kyllä sieltä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.