Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lähihoitajan työ

Lähettäjä: OT 
Päivämäärä:   9.12.24 13:31:43

Omalta alalta ei löydy töitä, joten harkitsen kouluttautumista lähihoitajaksi. Olisi kiva kuulla millaisia töitä teette, lähihoitajat. Kotihoidosta ja työskentelystä vammaisten palveluyksikössä on tuttujen kautta jo jonkinlainen käsitys, mutta mitä muuta? Toimiiko joku esim turvapuhelinpäivystäjänä? Mitä vaihtoehtoja on päihde- ja mielenterveystyöhön suuntautuneilla? Lasten kanssa työskentely on poissuljettu, kaikki muut vaihtoehdot kiinnostavat.

Re: Lähihoitajan työ

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.24 13:37:52

Miksi lähäriksi eikä sairaanhoitajaksi?

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   9.12.24 14:15:33

Viivan kanssa samoilla linjoilla. Lähihoitajaksi kouluttautuu nykyään aikuispuolellakin 1,5-2 vuotta. Nopeimmat sairaanhoitajaopiskelijat valmistuu 2-2,5 vuodessa. Opiskelin itse ensin lähihoitajaksi, mutta turhauduin nopeasti työn "yksinkertaisuuden" sekä koulussa opetettiin vain pintaraapaisu asioista. Sairaanhoitajan työ tarjoaa lisää mahdollisuuksia töiden suhteen, lisää haastetta ja tietysti palkkaa. Esimerkiksi vaikka jopa 500e parempi palkka tekee loppuelämän aikana paljon. Jos on yhtään tiedonjanoa tai kunnianhimoa niin käytä se kaksi vuotta opiskelemalla suoraan sairaanhoitajaksi.

Minulla on siis myös lähihoitajana pitkä kokemus kotihoidosta, hoivakodeista ja osastoista. Nykymeininki meinaa olla näissä paikoissa sitä, että jokaisen vuoron jälkeen koet olosi riittämättömäksi sekä asiakkaat huonosti hoidetuksi. On uskomattoman hienoa kyllä jos lähihoitajat jaksaisivat taistella parantaakseen työoloja ja asiakkaiden tilannetta näissä kohteissa. Itse sitä joskus yritin ja minut potkaistiin pihalle. Erikoissairaanhoidossa, minne yleisimmän työllistyy sairaanhoitajat, resurssit ovat valitettavasti ihan erilaiset. Nykyisessä työssäni vastaan aina yhdestä potilaasta kerrallaan ja stressin määrä on tippunut huimasti sitten lähihoitajan työn.

Tsemppiä sinulle uravalintaan ☀️ Hienon alan valitset joka tapauksessa.

Lähettäjä: OT 
Päivämäärä:   9.12.24 14:18:19

Sh kiinnostaisi kyllä myös, mutta haluan mahdollisimman nopeasti töihin. Ajattelin selvitellä mahdollisuuksia oppisopimukseen.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   9.12.24 14:23:14

Lähihoitajan tutkinnossa on kyllä juurikin mahdollisuus palkalliseen oppisopimukseen vaikka heti, eli siinä mielessä hyvä idea hankkia palkkatyössä itselleen tutkinto. Kannattaa vaan aika tarkasti miettiä minkälaiseen paikkaan menee, ettei pala loppuun jo heti alkuunsa.

Lähettäjä: Poo 
Päivämäärä:   9.12.24 15:57:31

Nyt on aika huonosti töitä tarjolla hoitajillekin, kun joka paikassa on yt-neuvottelut. Mutta eiköhän tuo tilanne taas parane tästä. Itse suoritin lähärin tutkinnon alle vuodessa.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   9.12.24 16:44:08

Juuri meinasin tulla sanomaan ettei hoitoalalla kohta enää ole töitä tarjolla. Meidän hyvinvointialue ainakin meinaa laittaa kiinni maakunnan toimipisteitä kovaan tahtiin. Tämä tarkoittaa sitä että sijaiset potkitaan pelolle ja vakituisille yritetään löytää töitä muualta. Samoin kaupungista supistetaan palveluja ihan minimiin. Keikkatöitä myös erittäin nihkeästi tarjolla. Yksityisillä ongelmana se ettei ole asiakkaita ja joutuvat vähentämään henkilökuntaa. Itse katselin tässä kohtaa tehtaille tms päin missä tuotetaan jotain kannattavaa enkä meinaisikaan lukea hoitajaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.24 18:33:43

Tällä hetkellä töitä on tarjolla hoitoalalla vain yksilöissä, missä on karmea työilmapiiri ja lakisääteinen velvollisuus järjestää palvelu.

Muualla on yt-neuvottelut ja rekrytointi kielto

Päivämäärä:   9.12.24 19:41:07

Itse pohtinut myös nopeaa koulutusta lähäriksi, jotta turvaisin elinkeinon. Olen tosin ennestään yamk tradenomi, joten mietityttää se, että tarjoavatko opinnot riittävästi haasteita. Sh tai sosionomi ongelmallisia vaihtoehtoja, koska haluan opiskella verkko-opintoina ja olen menettänyt ensikertalaisuuteni, joten vaikea päästä sisälle tutkinto-opiskelijaksi.

Päivämäärä:   9.12.24 19:48:00

"Sh tai sosionomi ongelmallisia vaihtoehtoja, koska haluan opiskella verkko-opintoina ja olen menettänyt ensikertalaisuuteni, joten vaikea päästä sisälle tutkinto-opiskelijaksi."

Hei täällä myös ei-ensikertalainen (olen opiskellut toisen amk-tutkinnon), joka opiskelee sairaanhoitajaksi verkko-opintoina. Hain keväällä, mutta sitten emmin enkä mennyt ollenkaan pääsykokeisiin. Sitten yllätyksekseni pääsinkin kouluun suoraan todistusvalinnalla. En tiennyt edes tuollaisesta mahdollisuudesta. Eikä minulla edes ole kovin hyvä lukion päättötodistus, 7,73. Sillä siis päästiin. Että yritä ihmeessä!

Päivämäärä:   9.12.24 19:49:22

Ja siis aloitinkin tosiaan opinnot ja helppoa on ollut. Saan n. 10 prossaa vähintään hyväksiluettua aiemmilla amk-opinnoilla. Teen tällä hetkellä ekaa harjoittelua ja keikkailua on jo tarjottu. Että ehdottomasti ennemmin sairaanhoitajaksi kuin lähihoitajaksi.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   9.12.24 20:35:58

Missä voi opiskella sairaanhoitajaksi verkko-opintoina? Tällä hetkellä työskentelen laboratoriolähihoitajana eli näytteenottoa teen työkseni: verikokeita ja sydänfilmejä otan.

Lähettäjä: Ak 
Päivämäärä:   9.12.24 20:45:47

Taika/ melkeen joka amk. Ite opiskelen th verkossa tällä hetkellä. Omassa amk aina kevään haussa verkkoja enemmän. Kannattaa tutkia.

Lh pääsee oppisopparilla aika hyvin. Ite kävin aikuispuolella 1v 8kk koulun kautta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.24 21:27:44

Todistus ei mun kohdalla ainakaan kelpaa, kun ennen vuotta 2015 olen valmistunut.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   9.12.24 22:29:09

Lähärinä erikoissairaanhoidossa. Potilaat vaihtuu usein, muuten kyl voisin sanoa et ei kannata. Joka paikassa rekrykiellot ja säästötoimet, ulkomaalaisia työkavereita ja kielitaito huonohkoa. Enkä tiedä ollaanko menossa parempaan suuntaan vai ei. Kun isot kihot haluaa tulospalkat sun muut ja sit me työläiset (hoitajat, laikkarit, fyssarit jne) ja potilaat ollaan vaan se paha jotka häiritsee isojen herrojen ja rouvien elämää. Voi olla että ollaan vaan välttämätön paha. Hävettää välillä olla erikoissairaanhoidossa säästöjen takia

Päivämäärä:   9.12.24 22:42:07

"Todistus ei mun kohdalla ainakaan kelpaa, kun ennen vuotta 2015 olen valmistunut."

Mun lukion päättötodistus on vuodelta 2010 ja sillä pääsin.

Päivämäärä:   9.12.24 22:43:54

Tai siis en itseasiassa tiedä pääseekö sinne päättötodistuksella vai ylioppilastodistuksella, en ole ottanut selvää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.12.24 23:01:22

Miten voi muuttua noin nopeasti työllisyys!

Juurihan tänne on haalittu ulkomailtakin lähihoitajia, kun ei muuten riitä...en tajua!

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   9.12.24 23:29:11

"Missä voi opiskella sairaanhoitajaksi verkko-opintoina"

Helsinkiläinen kaverini opiskelee Lappeenrantalaisessa AMK:ssa. Ei ole kohtuuttoman paljon joutunut sinne paikanpäälle matkustamaan, mutta mitenkään 100% verkossa ei sh opinnot tietenkään onnistu.

Noin muuten komppaan kaikkia näitä jotka suosittelevat sairaanhoitajaksi opiskelua. Eikä tämä yt neuvottelujuttu ikuisesti jatku.

Lähettäjä: Fuu 
Päivämäärä:   10.12.24 01:31:01

Kaverini on koulutukseltaan lähihoitaja ja työskentelee yksityisellä hammaslääkäriasemalla hammashoitajana. Viihtyy hyvin. Palkka tietysti huonompi kuin kolmivuorotyössä, jossa ilta-, yö- ja pyhälisät, mutta tykkää ma-pe päivätyöstä.

Joka toinen viikko on ”aamuvuorossa” 7.30-15.30 ja joka toinen viikko ”iltavuorossa” 10.30-18.30.

Päivämäärä:   10.12.24 05:44:39

Sairaanhoitajan opintoihin kuuluu n. 1/3 palkatonta harjoittelua. Minäkin lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi elokuussa kun tuli mahdollisuus verkko-opintoihin. Meillä oli syyslukukaudella 8 lähipäivää, muuten opetusta verkossa 1 pv/vk, loput itsenäisesti. Harjottelua 5 vk. Kevätlukukaudella lähipäiviä jonkin verran, harjoittelua 6 vk.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.12.24 07:59:02

Verkko-opinnot sopivat aktiivisesti itse tietoa etsiville aikuisille ihmisille, mutta nuoret tarvitsisivat kyllä pääsääntöisesti lähiopetusta. Jos ajatuksena on "kunhan pääsee läpi", niin osaaminen on aika heikkoa. Kaiken lisäksi läpi pääsee todella heikoilla tiedoilla.

Pääsin sisään viime vuonna vuoden 1985 ylioppilastodistuksella 😂.

Lähettäjä: Kettunen 
Päivämäärä:   10.12.24 08:07:37

Opiskelen itse myös sairaanhoitajaksi ensimmäistä vuotta ja aloittaja, mut työllistettiin jo ensimmäisestä harkasta puolen vuoden jälkeen sijaistamaan lähihoitajia, sama juttu monella luokkalaisella. Meille riittää töitä niin paljon kuin opiskeluilta ehditään. Mulla oli tossa kohti kasassa 25op. 60 op kun tulee kasaan, saa tehdä lähihoitajan pätevyydellä, 140 täynnä niin voi sijaistaa jo sairaanhoitajaa. Itsekin lähdin nimenomaan sh:ksi, koska työmahdollisuudet on todella paljon laajemmat vaikkei palkka olekaan merkittävästi isompi.

Päivämäärä:   10.12.24 08:59:41

Kettusen ja muiden hoitoalan opiskelijoiden kannattaa henkisesti valmistautua siihen, että välttämättä ne työllistymismahdollisuudet eivät ole valmistuttua samanlaiset. Tiedän useita sairaanhoitajia, jotka ovat olleet työttöminä tämän vuoden aikana.

Jokaisella hva:lla on yyteet ja rekrykiellot, joten palkata ei saa. Henkilökuntaa vähennetään (koskee myös hoitohenkilökuntaa) ja osastoja laitetaan sulkuun tai ainakin vähennetään potilaspaikkoja.

Ja tässä samalla jokaisen tavan tallaajan kannattaa hommata vakuutus sairastumisen varalta. Terveydenhuolto on tällä hetkellä sellainen alijäämäkaaos, että tästä ei hyvä heilu tulevaisuudessa.

Päivämäärä:   10.12.24 20:37:11

Up

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.12.24 22:14:40

Juu lauantaina soitin 116117 päivystysapuun, jonne täytyy soittaa ennen päivystykseen hakeutumista. Ensin kuunteli paina 1, paina 2, paina 3 jasit kerrottiin että palvelussa on ruuhkaa. Jäin kaksi erk kertaa jonoon ja jonotin noin puoli tuntia.. ei vastausta. Hienolla mallilla Suomen sote-palvelut...

Mulla 165 op ja olen yrittänyt saada sh-sijaisuuksia, mutta mitään ei ole tarjolla. Ylipäätään keikat vähissä. Ihan kuin 90- luvun lama, sairaanhoitajia on työttömänä.

Lähettäjä: FM 
Päivämäärä:   10.12.24 22:21:17

"Miten voi muuttua noin nopeasti työllisyys!

Juurihan tänne on haalittu ulkomailtakin lähihoitajia, kun ei muuten riitä...en tajua!"

Nimenomaan; saatiin ulkomailta tosi paljon hoitajia ja palkkaamiselle ei enää tarvetta. Kyllähän tämä meni vähän niinkuin silloin kun joku teollisuus lakkoili ja hommat meni Kiinaan. Samoin kävi hoitoalalle. Kielitaidottomia oppisopimusopiskelijoita yhden lähihoitajan vastuulla ja laki täyttyy.

Meille oli hakijoita syksyllä valtavasti, kun laitettiin rekry auki. Nyt sai ihan valita tekijän. Kaveri haki paikkaa vammaispuolelta oppisopimuksella ja hakijoita oli melkein 200. Asukkaita kaupungissa 80k.

Tuotahan et kysynyt.

Paikkoja on nyt jonkin verran edelleen enimmäkseen ikääntyneiden puolella. Vuorotyö kyseessä. Olen kotihoidossa itse ja esimies. On todella paikkakohtaista millaiseen kotihoitoon päädyt. Osassa on pelkkää kotisiivousta ja osassa hoitotyötä. Osassa on aikaa asiakkaalle ja toisessa heitetään lääkkeet ovelta.

Mt puolella on täälläpäin jonkinverran paikkoja myöskin. Paikat on todella erilaisia. Vuorotyötä sielläkin.

Joskus harvoin on paikkoja auki myös terkan vastaanottoon. Sinne kannattaa olla kyllä alla työkokemusta eli muutakin kuin koulu, koska työnkuva on aika laaja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.