Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ensitiedote liikenneonnettomuudesta

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   9.12.24 10:59:28

Jatkuvasti tulee radiosta tämä ensitiedote liikenneonnettomuudesta. Välillä monta kertaa tunnissa eri puolilta suomea vaikka ei mitään kovin huonoja kelejä olekaan. Ei aikaisemmin näitä niin usein tullut, tämä alkutalvi on selvästi uusi ennätys.
Onko muut huomanneet samaa?
Mietin mistä tämä johtuu?
Onko ihmisten ajotaito huonuntunut? Tuoko uudet autot liikaa turvallisuuden tunnetta niin että fysiikan lait unohtuu siellä ratin takana? Vai ollaanko kuulokkeet päässä muissa maailmoissa eikä keskitytä ajamiseen?
Onko asenteissa vikaa vai missä mättää?

Re: Ensitiedote liikenneonnettomuudesta

Lähettäjä: akka 
Päivämäärä:   9.12.24 11:06:32

Tänä syksynä on kyllä ollut poikkeuksellisen haastavat talvikelit ainakin meillä päin. Muista, että Suomi on pitkä maa, joten ajokeli voi olla eri puolilla maata erilainen. Eiköhän myös paikoin ole säästetty liikaakin teiden kunnossapidosta, jolloin näihin tämän syksyn ja alkutalven vaikeampiin olosuhteisiin ei ole voitu vastata riittävällä tavalla.

Päivämäärä:   9.12.24 11:17:24

Mun mielestä aikaisemmin on liikaa yritetty kunnosspidolla saada kesäkelien kaltaiset olosuhteet ja nyt kun joudutaan säästämään niin autoilijat ei osaakaan ajaa vähän vaativimmissa talviolosuhteissa.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   9.12.24 11:18:42

Mulla ei ole koskaan lähtenyt auto lapasesta vaikka kortti ollut kohta kolmekymmentä vuotta.

Nyt ekaa talvea mulle uusi auto alla ja sohjokelillä haukkasi vähän sohjoa ja alkoi heittelehtiä. Olin ihan että mitä v'ttua. Ikinä käynyt vastaavaa paljon huonommillakaan keleillä. Ihan puskista tuli auton käyttäytyminen tuossa tilanteessa.

Lähettäjä: Alue 
Päivämäärä:   9.12.24 11:26:56

Aiemmin noita liikenneonnettomuustiedotteita tuli vain omasta maakunnasta. Olikohan viime viikolla, kun tuli tiedote Kuopiosta. Asun 700 km:n päässä Kuopiosta ja olin juuri ajamassa kotipihaan, kun tuo tiedote tuli. Ei minua kiinnosta, onko 700 km:n päässä jollain tiellä käytössä vain yksi kaista ja poliisi ohjaamassa liikennettä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.24 11:58:29

Milloin noita ensitiedotteita on alettu kuulutella pitkin koko maata?

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   9.12.24 14:05:00

Ajoin eilen 5-tietä Kuopion kohdalla (matkus-siilinjärvi) en enää yhtään ihmettele että tulee kolareita. Ton matkan aikana kolme lanssia tuli pillit päällä. Lisäksi ihmiset ohitteli mitä kummallisemmin ja siihen päälle pari jotka kaasutteli ja jarrutteli ihan oman mielen mukaan!
Että ei ole edes omalla henkirievulla merkitystä...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.24 14:08:42

Tänä syksynä on kyllä ollut poikkeuksellisen haastavat talvikelit ainakin meillä päin. Muista, että Suomi on pitkä maa, joten ajokeli voi olla eri puolilla maata erilainen. Eiköhän myös paikoin ole säästetty liikaakin teiden kunnossapidosta, jolloin näihin tämän syksyn ja alkutalven vaikeampiin olosuhteisiin ei ole voitu vastata riittävällä tavalla.

tämä näin. Sitten kun alla on painava takavetoinen sähköauto kitkarenkailla, niin voi lähteä aika livakasti käsistä.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   9.12.24 15:57:47

Ajan maantieajoa noin 600 km viikossa ja välillä ei järki yllä päättelemään, että mitä kanssa-autoilijat touhuavat. Roikutaan perässä, ohitellaan mäkiin ja pimeisiin mutkiin, eikä tasaisesta nopeudesta tietoakaan.

Hiljattain ajoin maantiellä 80:n rajoitusalueella 85 km/h. Perässä tuli toinen auto fiksulla turvavälillä. Pakettiauto ohitti meidät molemmat ja jäi sitten joksikin aikaa minun eteeni ajamaan karvan alle 80 km/h. Mikä järki? Jossain välissä pakettiautosta löytyi kaasu ja se katosi näkyvistä.

Lopulta käännyin toiselle tielle, jossa oli myös kahdeksankympin rajoitus. Pääsin pitämään perää muutaman auton letkaan, jota johti tämä sama pakettiauto. Siinä sitten ajettiin 50 kilometriä ja koko letkan vauhti pumppasi välillä 60-90 km/h pakukuskin johdolla. Tiellä ja keliolosuhteissa ei ollut MITÄÄN, minkä takia vauhtia olisi pitänyt jatkuvasti hiljentää ja kiihdyttää. Jossain kohtaa pakukuski jarrutti yhtäkkiä 80 km/h --> 60 km/h ja kiihdytti saman tien takaisin kahdeksaankymppiin. Varmaan räpläsi kännykkää tai jotain. Tuollaisissa letkajenkkatilanteissa pidän aina itse huolen, että turvaväli edessäni ajavaan pysyy. Silti on raskasta ajaa, kun vauhti seilaa eestaas. Henkisesti raskasta, koska tuollaisesta pumppaamisesta puuttuu kaikki järki. :D

Päivämäärä:   10.12.24 10:53:34

Poni, oli kyllä tosi idiootti pakukuski.

Sitten on näitä vanhemmanpuoleisia ihmisiä jotka ajaa jollakin pikkuautolla niin kuin heillä olisi iso rekka alla. Pientä alinopeutta koko ajan, ennen kuin kääntyvät esim vasemmalle maantiellä niin koukataan oikean laidan kautta jotta sillä 'isolla rekalla' päästään kääntymään. Voi luoja ku ärsyttää.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.12.24 10:59:10

Poni; itse teen ehkä jonkun mielestä turhia ohituksia eli ohitan vaikka ajovauhti olisi suurinta sallittua ja hyvä keliin nähden. Syynä se että halun nähdä, näillä mörönpersepimiöillä osa ei käytä pitkiä/vaihtaa ne älyttömän aikaisin/ne on surkeat. Ohi ja omilla pitkillä, otan toki sen hajuraon mutta en kaahaa enkä jää eteen. Ei selitä pakun töhöilyä mutta joskus ihmetellään kun ohitetaan vaikka vauhti ok eikä kadota kaahaten horisonttiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.24 11:18:07

Jos haluan itse käyttää pitkiä, jätän vain edellä menevään sellaisen välin että se onnistuu. Ei tarvitse ohitella.

En ole mummo, mutta teen myös välillä outoja koukkauksia pikkukipon kanssa. Sitä kun ajaa ensin 8h kuorma-autolla, niin ei aina heti pikkukipon rattiin hypätessä muista että se kääntyy pienessäkin tilassa :D

Lähettäjä: Däa 
Päivämäärä:   10.12.24 12:14:16

Minä ajan myös 600-800km viikossa, maantieajoa ja pienten kylien taajamia. Paljon näkyy aivan ihmeellisiä ratkaisuja liikenteessä että en yhtään ihmettele onnettomuuksien määrää.

Sunnuntaina viimeksi, juuri kun ilta oli hämärtynyt, ajoin maantiellä, jossa vielä varoitusmerkit käynnissä olevasta metsästyksestä. Vähän kauempana hirviemo kahden vasan kanssa ylitti tien, vastaan tuleva auto vilautteli pitkiä ja hätävilkkuja, minä myös pidin hetken hätävilkkuja että takana tulevat ymmärtäisivät tilanteen. Hiljensin vauhdin alle 50km/h, jos hirvien perässä tuleekin lisää hirviä tai koira. Mitä tekee takanani ajava? Lähtee jumankeuta ohittamaan ja katoaa horisonttiin juuri sillä siunaaman sekunnilla kun vastaan tuleva auto oli mennyt ohi, siinä samassa kohtaa jossa vielä näkyi hirvien jäljet tien ylityksestä.

Lähettäjä: Muari 
Päivämäärä:   10.12.24 12:18:55

Kyllä vaan se että liikkuva poliisi poistettiin liikenteestä, näkyy typeränä ja vaarallisena käytöksenä tien päällä...

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.12.24 12:30:40

Muari; jep, lentäviä näkyi myötäänsä tie päällä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.12.24 12:50:43

Paras suoritus tälle vuodelle osui myrskyn aikaan. Näkyvyys oli surkea ja sai ajaa kieli keskellä suuta. Edellä ajeli joku nissan qashqain kanssa. Vastaan tuli auto ja tämä kuski yritti ottaa pitkiä pois, onnistui sammuttamaan kaikki auton valot. Paniikissa valot takaisin ja uusi yritys, taas kaikki valot pois. Lopulta luovutti ja päästeli menemään kaikkia vastaan pitkät päällä. Toki tällä myös nopeus heitteli ja välillä mentiin melkein vastaantulijoiden kaistalle kun ajelehdittiin mihin sattuu. Olisin soittanut poliisit tämän perään mutta rekisterikilpi oli lumen peitossa ja ajeltiin alueella missä ei poliiseja oikein kulje joten tuskin olisivat löytäneet tätä teiden sankaria.

Miten tulee edes mieleen lähteä liikenteeseen jos ei osaa käyttää edes ajoneuvonsa valoja?

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   10.12.24 16:57:33

....: Ai hitto kun tarina nauratti, ei varmaan liikenteessä huvittanut...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.