Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haavekuvan särkyminen lopettaa ihastuksen

Lähettäjä: Ihastumisesta 
Päivämäärä:   9.12.24 10:23:06

Luin viime yönä täällä topikkia ihastumisesta ja miten sen saisi loppumaan. En topikkia löydä enää, joten avaan uuden, koska topikissa kirjoitettu jäi mietityttämään.

Olen ihastunut ja haluaisin tunteesta eroon, mutta ei tuo vaan lopu. Kohde on työkaveri, mutta onneksi ei nähdä usein eikä tällä hetkellä olla kovin paljon tekemisissäkään, koska ei ole yhteisiä töitä. Mielessä hän pyörii liikaa.

Toisessa topikissa puhuttiin haavekuvasta. Että ihastuneena luo ihastuksen kohteesta ihmeellisen ja täydellisen ihmisen, eikä huonoja puolia ja virheitä näe ollenkaan. Todellisuus on sitten täysin muuta, jos ihastuksen kohteeseen pääsee tutustumaan kunnolla (=vuosien ajan parisuhteessa).

Tuota haavekuvaa jäin miettimään, koska en tunnista, että itselläni olisi tuollaista. Ei tuo mun työkaveri mikään täydellinen ole. Ei ulkoisesti mitenkään komea, vikoja löytyy paljon eikä kaikki meidän arvotkaan kohtaa. Sanoisin, että kaikin puolin sellainen ihminen johon mun ei pitäisi olla ihastunut, enkä parisuhteeseen hänen kanssaan ikinä alkaisi. Ei todellakaan mitään haavekuvaa ole vaan hyvinkin realistinen kuva.

En ihastunut häneen suin päin. Kun tavattiin ekan kerran, ei hetkauttanut mihinkään suuntaan. Tehtiin tiiviisti töitä yhdessä tai niin tiiviisti kuin etänä pystyy tekemään. Jossain vaiheessa alettiin puhua kaikenlaisia asioita, vitsailla, kiusoitella jne. Sit yksi päivä tajusin, että ei hitto, ajattelin häntä koko ajan ja odotin juttutuokioitamme. Tavattiin toisen kerran ja jopas oli mies komistunut. Ei ole vieläkään mikään komea, mutta löytyy pieniä viehättäviä piirteitä. Vietettiin aikaa kaksistaankin ja mies kohteli mua paremmin kuin yksikään mies on koskaan kohdellut. Luonteessa on vaan jotain, ja se huumorintaju.

Ihastuminen loppuu, kun haavekuva särkyy, sanottiin toisessa topikissa. Mitä jos ei ole haavekuvaa? Miten silloin pääsee ihastumisesta eroon?

Re: Haavekuvan särkyminen lopettaa ihastuksen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.12.24 10:29:46

Onko pakko päästä eroon vai oletteko varattuja?
Jos olette vapaita eikö kannattaisi pyytää miestä ulos?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   9.12.24 10:33:55

Mies kohteli sinua hyvin. Siinä se.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   9.12.24 10:33:58

Kirjoitin myös siihen toiseen ketjuun, mutta se on tosiaan jostain syystä poistettu.

Itselläni tavallaan on ja ei ole haavekuvaa ihastuksestani. Tavallaan tiedän, että jos hän alkaisi kanssani seurustella, havahtuisin todennäköisesti hyvin nopeasti siihen että ei tämä olekaan sitä mitä haluan. Ja kuitenkin minun on pakko saada hänet. Siinä miehessä on jotain mikä saa minut tuntemaan jotain aivan uskomatonta. Mies on joskus aiemmin kohdellut minua huonosti, ja silloin katkaisin välit pitkäksi aikaa. Voi olla että suhteeni mieheen on osittain myös traumabondausta.

Kuten sanoin jo siinä toisessa ketjussa: ei tällaisesta ihastuksesta pääse koskaan eroon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.24 10:44:01

Ymmärrän mitä tarkoitat ja itsellä sama tilanne. Oikeasti jos päätyisimme yhteen, tiedän ettei se toimisi vaan aiheuttaisi pelkkää ahdistusta. Silti minäkin sanon ettei siitä tunteesta välttämättä pääse eroon. Itsekään en ole päässyt kahdeksassa vuodessa ja olen vieläpä parisuhteessani minulle sopivan kumppanin kanssa. Sen asian kanssa vaan on opeteltava elämään.

Päivämäärä:   9.12.24 10:51:16

Itse asiassa en halua edes yhteen hänen kanssaan vaan haluaisin viettää aikaa ja seurustella hänen kanssaan. Ehkä rakastella vähän joka päivä. Parisuhde pilaisi ehkä koko ihastuksen ja sitä en halua.

Päivämäärä:   9.12.24 11:00:56

En tosiaan halua parisuhdetta kyseisen miehen kanssa. Jotain fwb-viritystä voisi harkita, jos asuttaisiin lähempänä. Mies on tosiaan varattu, mutta hän todennäköisesti lähtisi tuohon fwb-kuvioon. Suunnitellut muuttavansa lähemmäs ehkä jopa yksin, mutta en pidättele hengitystä sitä odotellessa.

Päivämäärä:   9.12.24 11:01:53

Todellisuus tappaa ne haaveet napakasti. Se, miten käsittelee ja sietää todellisuuden on avainasemassa.

Päivämäärä:   9.12.24 11:02:52

Pisteriville: mies tosiaan pyysi mua ulos, kun oli paikkakunnalla, mutta koska tilanne on mikä on niin mitään ei tapahtunut. Ilmapiiri sellainen että ensi kerralla saattaisi tapahtuakin.

Päivämäärä:   9.12.24 11:03:42

"Todellisuus tappaa ne haaveet napakasti. Se, miten käsittelee ja sietää todellisuuden on avainasemassa."

Topikin pointti olikin, että kun mitään haaveita ei ole.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   9.12.24 11:05:56

Miten huonosti kaikki muut miehet on sinua kohdelleet jos tämä väärien arvojen kannattaja pyyhkii heillä kaikilla pöytää?

Päivämäärä:   9.12.24 11:14:43

"Miten huonosti kaikki muut miehet on sinua kohdelleet jos tämä väärien arvojen kannattaja pyyhkii heillä kaikilla pöytää?"

Ei hänen arvot ole vääriä vaan eri arvot kuin mulla. Tarviiko sitä edes sanoa, että huonosti.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   9.12.24 11:27:10

Teillä on nyt feromonit sekoittanut pään. :D Pidätte kunnon hajuraon jatkossa, niin kyllä se ihastus siitä haihtuu.

Päivämäärä:   9.12.24 11:36:48

"Pidätte kunnon hajuraon jatkossa, niin kyllä se ihastus siitä haihtuu."

Hajurako on koko ajan pakostakin. Tekemisissä täytyy sen sijaan olla enemmän tai vähemmän.

Päivämäärä:   9.12.24 11:53:45

Väität ettei sinulla ole haavekuvaa. Mutta todellisuudessa kuvasi miehestä on vain se, mitä olette nyt.

Jos alkaisitte esim. tapsilla tai näkisitte vapaa-ajalla voisitkin yllättyä.

Eikä haavekuva edellytä että pidät toista täydellisenä.

Päivämäärä:   9.12.24 12:02:29

Tarkennetaan siis että ei ole sellaista haavekuvaa jota siinä toisessa topikissa maalailtiin että kaikilla on ihastumisen kohteista.

Itse asiassa olen yllättynyt jo usein, positiivisesti. Vapaa-ajalla. Toki niitä negatiivisiakin asioita tulisi kuten kaikkien ihmisten kohdalla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.12.24 13:12:05

Haavekuva tarkoittaa sitä, että kun toista ei tunne mielikuvitus täyttää aukot "parhain päin". Eli uskotaan, että toinen esim. riitelee rakentavasti vaikka ikinä ei henkilön kanssa olla riidelty. Ei ehkä tunnisteta sitä miten vajavaisesti toisen oikeastaan tuntee. Luotto hyväänhän ei ole vain huono asia. Aika ikävää on myös, jos epäilee kaikista aina huonointa.

Kun sitten tutustuu paremmin, niin yleensä sellainen palvova ihastus väistyy. Näkeekin toisen ihan tavallisena ihmisenä. Toki se voi silti olla erittäin rakas ja sen ihmisen kanssa hauskaa ja häntä voi kaivata.

Tai voi olla, että tutustuessa huomaakin miten ikävästi henkilö kohtelee läheisiään ja kaikki tunteet karisevat.

Haavekuva terminä viittaa minusta siihen jos ihastunut henkilö on vähän liian itsevarma heidän yhteisestä loppuelämästä vaikka toista on nähnyt hyvin vähän ja vain tietyssä kontekstissa.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   9.12.24 13:18:34

Tässähän on kyse siitä että ihminen alkaa varovasti rakastamaan itseään. Hän kokeilee ensin miltä tuntuu ihastella toisessa ihmisessä nähtynä ja koettuna noita ominaisuuksia, tuollaista käytöstä, tuollaista elämäntapaa... kun joku ihastuu korviaan myöten sitten sinuun, vaan et tunne tarvetta antaa vastakaikua, näet selvästi, että ihastuksessa on kyse siitä, millaisena hän kokee itsensä ja olonsa seurassasi, hän pitää siitä mitä saat esille, mitä hän uskaltaa ilmaista jne.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   9.12.24 13:30:50

Itselläni on nyt ollut yli kymmenen vuotta ihastus yhteen henkilöön, jota näen noin kerran kuussa. Eikä se ihastus mihinkään kalpene, vaikka ikä on tehnyt hänen kohdalla tehtävänsä (on minua vanhempi). En pysty ihastumaan keneenkään muuhun. Tilanne on sellainen, että en voi tehdä aloitetta hänen suuntaansa. Joten tässä sitten roikun, vaikka olen kaikin madollisin tavoin yrittänyt päästä ihastuksesta eroon. Tosin, olen myös tietoinen että yleensä ihastun ihan vääränlaisiin ihmisiin, että ehkäpä tällainen yksipuolinen kaukoihastuminen on se paras vaihtoehto.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.12.24 13:41:38

Ainakin omalla kohdallani ne haavekuvat on sellaisia, että kuvittelen minut ja henkilön tiettyihin tilanteisiin, ja nämä tilanteet menevät tietysti minun toiveideni/haaveitteni mukaisesti. Tilanne voi olla mikä tahansa, missä tehdään jotain yhdessä, keskustellaan jostakin asiasta tms.

Helppo esimerkki: olet ihastunut mieheen ja kuvittelet harrastavasi seksiä hänen kanssaan. Tuskinpa ajatusketjusi menee niin, että mies ensin vänkää kortsun käytöstä ja sitten itse akti on kahden minuutin rynkytys, josta sinä et saa mitään ja johon petyt täysin? Koska näinhän voi ihan oikeasti käydä, jos joskus miehen kanssa päädytkin sänkyyn :D

Tai kuvittelet miehen tosi rauhalliseksi ja keskustelutaitoiseksi myös konfliktitilanteissa, ja todellisuudessa hän onkin tunteiden pohjalta reagoiva ja astioita paiskova uhkailija.

Päivämäärä:   9.12.24 14:27:12

Mulla taas ei oikeastaan ole mitään haavekuvia tilanteista tai tapahtumista, joita ei ole tapahtunut. Ennemmin jos jotain kuvittelen niin perustan ne jo tapahtuneisiin. Toki uudet tilanteet voivat ja todennäköisesti menevät eri tavalla.

Esim kun seksiä ei ole ollut niin en sitä kuvittele. Vaan ennemminkin oletan ettei ekalla kerralla ainakaan ihan putkeen mene, jos sellainen tilanne joskus tulee. :D

Miten sen nyt sanoisi? En luo kauheita odotuksia että kaikki menee hienosti ja on vain ruusuilla tanssimista vaan päinvastoin odotan jos jotain tapahtuu niin se on jotain muuta, ehkä.

Päivämäärä:   9.12.24 15:50:07

Ihmisillä on outo pakkomielle että ihastuminen täytyy koittaa lopettaa jos siitä ei voi tulla suhdetta. Miksi ei voi vain nauttia ihastumisesta ja kihelmöivistä hetkistä. Sehän on kiva tunne. Koska sitä ei aio edistää niin ei ole väliä edes vaikka olisi joku "haavekuva" vai ei, tai onko varattu tai mitään.

Päivämäärä:   9.12.24 17:06:02

Mä en taas nauti ihastumisesta yhtään. Ärsyttää tunteiden vuoristorata ja myllerrys pään sisällä. Etenkin kun nähdään niin käyttäydyn tyhmästikin. Mä tykkään olla tylsä ja tasainen.

Onneksi ihastun tyyliin kerran viidessä vuodessa ja kyllähän nää aina ohi menee ennemmin tai myöhemmin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.24 17:14:23

Kyllähän aloittaja sinulla on selvä haavekuva.

Sinulla on nyt tietty tieto tästä miehestä.

Sanotaan sinulla on faktapohjaisesti hänestä vaikka 30% tietoa ja vaikka se ei ole kaikki täydellistä unelmaa, on siinä riittävän paljon positiivista tietoa kuitenkin.

On kuitenkin 70% tietoa miehestä mitä et tiedä. Etkä voi tietää kun et tunne häntä tarpeeksi hyvin. Sinulla on vain haavekuvatieto, se tieto jonka olet hänestä kuvitellut sen jo tietämäsi pohjalta.

Lähettäjä: Edellinen 
Päivämäärä:   9.12.24 17:25:15

Kirjoitin siihen toiseen topaa enkä minäkään ollut kuvitellut luoneeni miehestä haavekuvaa vaan hänen kanssaan oli aina tosi mukava jutella, arvot tuntui kohtaavan, oli todella huomaavainen ja fyysisestikin veti puoleen. No sitten kun kumpikin oltiin sinkkuja tahoiltamme niin tapailimme hetken ja menimme sänkyynkin ja kyllä vaan ne haavekuvat romuttui ja tajusin ettei mies kuitenkaan ollut sitä mitä olin kuvitellut. Arvot eivät täsmänneet eikä sängyssäkään luistanut. Lopetin tapailun ja mies suuttui tästä verisesti.

Tuon jälkeen ollaan ohi mennen törmätty aina silloin tällöin vuosien varrella ja mies saa pääni yhä sekaisin. Kai se on sitten jokin karisma hänessä joka saa sydämen lyömään ylimääräisen lyönnin. Minulla kuitenkin ihastus miestä kohtaan loppui tuohon tapailuun yms.

Päivämäärä:   9.12.24 17:39:38

Kuvittelin itsekin ettei minulla ollut haavekuvaa. Hyvä ystävä, valtavan karismaattinen. Oltiin tunnettu 3 vuotta ja oltu tiiviisti yhteydessä. Tässä on se unelmieni mies. Olin aivan varma. Tylsätkin asiat olivat hauskoja hänen seurassaan, hän sai musta parhaat puolet esiin, rohkaisi ja kohteli ihanasti ja flirttaili.

Vihdoin sitten oltiin molemmat sinkkuja ja päätettiin alkaa tapailla. Tuntui kuin olisin pudonnut johonkin ansaan jota en tiennyt olevan. Mies oikeasti loukkaantui todella helposti eikä vitsailu ollutkaan aina aitoa vaan saattoi ottaa itseensä todella helposti. Ei ikinä pyytänyt anteeksi ja oli lievästi väkivaltainen, haukkui exänsä todella rumasti ja halusi pitää tapailun salassa. Tää kaikki tuli todella isona yllätyksenä ja järkytyksenä. Edelleen näin miten ihanasti hän kohteli kavereita ja tuttuja, jopa ventovieraita. Ja olin heille kateellinen. Minä olin yhtäkkiä liian lähellä hyvin kohdeltavaksi.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   9.12.24 18:02:40

Jep, kyllähän aloittajalla ihan selkeästi on haavekuva. Se ei ole ihan yhtä lennokas, sinisilmäinen ja pilvilinnamainen kuin monella muulla, mutta kyllä se selkeästi on olemassa. Itse ihastuminen on juuri se haavekuva, ne asiat joihin miehessä on ihastunut, ja jotka eivät pintaa syvemmältä välttämättä olekaan ihan sitä miltä ensialkuun näyttää.

Päivämäärä:   9.12.24 18:03:22

Olet ihastunut tunteeseen et ihmiseen

Lähettäjä: Esto 
Päivämäärä:   9.12.24 21:01:28

Miksi nimimerkki ei itse voi lähestyä ihastustaan. Minusta parisuhde ei ole este. Siis nimimerkki Mä.

Lähettäjä: mw 
Päivämäärä:   9.12.24 21:43:23

Voihan ihastuminen olla muutakin kuin väärä haavekuva. Maailmassa on kuitenkin myös onnistuneita parisuhteita. Teoriassa jos menisit miehen kanssa pidemmälle kaikki voisi romuttua mutta voisi myös mennä hyvin.

Itse hyväksyisin tunteen, tunteiden kieltäminen ja niistä eroon pyrkiminen johtaa vain niiden voimistumiseen.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   9.12.24 23:01:25

Esto, moraali?

Päivämäärä:   9.12.24 23:47:52

Eikös se ollut niin että jos ajattelee ihastustaan niin on jo niin tehnyt oikeasti. Jossakin ollut tämmönen mietelmä. Nyt en tiedä oliko jossain Päätalon kirjassa.

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   10.12.24 04:12:26

Aloitus on kuin omasta elämästäni kirjoitettu.
Paitsi että arvot kohtaa täysin. Ja on aivan täydellinen herrasmies.
Mitään vaan ei tapahdu, työkavereiden mukaan hän on sanonut haluavansa olla yksin, ja kun huomasi ihastukseni, otti hiukan etäisyyttä.
Tiedän että ihastus oli aluksi molemminpuolinen. Oltiin samassa työpisteessä. Nykyään onneksi nähdään lähinnä vilaukselta.
Itse en pysty kiinnostumaan kenestäkään muusta, ja siksi toivon että tämä menisi ohi. Ja tietysti pieni toive että jotain tapahtuisi vielä.

Päivämäärä:   10.12.24 04:27:39

Aloitin itse sen kadonneen topan ja mietin miksi se hävisi?

Päivämäärä:   10.12.24 06:47:23

Työ- ja harrasteypäristöt on vähän kyseenalaisia paikkoja ihastumisille ja rakastumisille.
Ihmisillä tuppaa niissä olemaan erilainen rooli ja persoona. Ihastus saattaa lopahtaa piankin, kun ihmisen yksityinen persoona pääsee esiin.
Siksi se seuran etsiminen kannattaisi hoitaa jossain muualla, kuin esimerkiksi töissä.

Päivämäärä:   10.12.24 08:18:51

"Voihan ihastuminen olla muutakin kuin väärä haavekuva. Maailmassa on kuitenkin myös onnistuneita parisuhteita"

Ajattelen, että haavekuva romuttuu aina. Tai ainakin 99% tapauksissa. Monesti kuitenkin tilalle tulee erilaista rakkautta. Harvoin sitä kumppaniaan miettii samoin kuin alun ihastusta.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   10.12.24 08:24:29

Aloitin itse sen kadonneen topan ja mietin miksi se hävisi?
----------
Mietin ihan samaa. Johtuikohan siitä huorittelijasta?

Lähettäjä: Jumankekka 
Päivämäärä:   10.12.24 08:58:10

Tähän on sitten tultu. Harrasteympyröissäkän ei saa ihastua eikä edes työssä. Missä sitten.Netissäkö? Ei koskaan.

Päivämäärä:   10.12.24 15:42:53

Eihän kukaan tunne ketään 100% vaan osa on enemmän tai vähemmän kuvitelmaa siitä millainen toinen ihminen on.

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin niin topikin aloitin poistetun topikin perusteella, jossa puhuttiin ruusunpunaisista haavekuvista. Lisänä tullut kuvitellut tilanteet/tapahtumat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.