Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  mitä lisäisin/muuttaisin ruokavaliossa

Lähettäjä: sera 
Päivämäärä:   9.12.24 09:10:34

Aluksi täytyy sanoa, että minulla on allergioita ja muita rajoitteita, joiden vuoksi en voi syödä gluteenia, kananmunaa, lihajalosteita ja monia hedelmiä. Lisäksi yritän vältellä sokeria, mutta syön sitäkin kyllä silloin tällöin. Treenaan neljä kertaa viikossa.

Aamulla juon teetä/kahvia, aamiaiseksi syön banaanin.
Lounaaksi syön kauraleivän juustolla ja juon teetä tai kahvia.
Päivälliseksi syön tavallista ruokaa (kermalohta ja perunaa, kanakastiketta ja riisiä tai jauhelihakeittoa)
Treenien jälkeen syön toisen kerran päiväruokaa tai maustamatonta rahkaa mustikoilla tai tonnikalaleivän
Illalla syön kuivattuja taateleita, tai paahdettuja ja suolattuja manteleita, ja mahdollisesti vähän suklaata

Minulla on huono ruokahalu, oikeastaan vain tietyssä vaiheessa kiertoa tulee mielitekoja, mutta treenistä riippuen sen jälkeen saatan syödä paljonkin. Olen normaalipainoinen. Tavoitteena on saada lihaksiin lisää voimaa, ja se saisi myös näkyä kropassa.

Re: mitä lisäisin/muuttaisin ruokavaliossa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.24 10:11:58

Vihannekset puuttuu, proteiiniakin saisi olla ehkä vähän enemmän jos lihaksia tosiaan haluaa. Hyvä on ainakin että syöt muuten tosi monipuolisesti, varmasti paremmin kuin suurin osa muista. Saisin itsekkin ottaa mallia enemmän sinulta.

Lähettäjä: assi 
Päivämäärä:   9.12.24 10:58:34

Miksi et syö aamupalaa ollenkaan? Kaura- tai tattaripuuroa? Raejuustoa?
Kovin iltapainotteiselta vaikuttaa syömiset.
Välttelet sokeria, mutta syöt taateleita? Nehän on miltei pelkkää sokeria.

Lähettäjä: Jutta 
Päivämäärä:   9.12.24 11:02:59

Alku kuulostaa ihan hyvältä, sitten se lässähtääkin. Missä on vihannekset, juurekset, kasvikset jne? Aamupalan tai "lounaan" yhteyteen lisää kasviksia, juureksia sekä proteiinia. Lisää vaikka yksi leipä ja valmista joku proteiinijuoma. Ehkä ylipäätään lisää ruoan määrää, kasvikunnan tuotteita, hyviä rasvoja sekä proteiinia niin lihaksetkin alkavat kasvamaan. Ehkä kun kasvat niin tarvitset sitten myös lisää energiaa. Tsempit.

Päivämäärä:   9.12.24 11:13:31

"Miksi et syö aamupalaa ollenkaan? Kaura- tai tattaripuuroa? Raejuustoa?
Kovin iltapainotteiselta vaikuttaa syömiset.
Välttelet sokeria, mutta syöt taateleita? Nehän on miltei pelkkää sokeria. "

En pysty syömään aamulla, joskus syön brunssina kaurapuuroa mustikoilla ja maidolla. Tattaripuuroa en ole syönyt vuosiin, mutta sen voisi yrittää lisätä johonkin kohtaan. Raejuustoa syön yleensä vain kasvissosekeiton kanssa, mutta nyt en ole sitä tehnyt, koska sosekeitossa ei ole oikeastaan "mitään".

Syön aamiaisen eli banaanin klo 9-10, lounaan klo 11-12, päivällisen noin klo 14 ja loput sitten sen mukaan miten treeneistä suoriutuu.

En näe taateleita pahana asiana ruokavaliossa, onhan niissä sentään esim. kuituakin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.12.24 11:13:36

Jospa alkaisit elämään ja unohtaisit ruuan miettimisen. Tekisi hyvää pääkopalle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.12.24 11:18:30

Liian vähän kasviksia ja todennäköisesti myös liian vähän proteiinia. Ehkä myös liian vähän hiilaria, vaikea sanoa montako sataa grammaa tuosta tulee. Yksi kauraleipä ei ainakaan kuulosta treenavan ihmisen lounaalta. Vaikea kuitenkin arvioida, kun et kerro määriä kovin tarkasti.

Mutta se tärkein: paljonko oikein kulutat ja paljonko nyt saat kaloreita? Miltä ne treenit näyttää, ovatko siis voimanostotreenejä? Jos haluat voiman oikeasti kasvavan, tulisi sinun syödä edes jonkin verran yli kulutuksesi ja tietysti treenata kovaa. Mitkä ovat mittasi ja kehonkoostumuksesi tällä hetkellä?

Päivämäärä:   9.12.24 11:33:06

Olen pienikokoinen, vähän on ylimääräistä rasvaa kropassa. Kulutusta en tiedä tällä hetkellä, mutta on minulla urheilukello, joten pitäisi sitäkin kai käyttää.

Treenaan sen verran sellaisilla painoilla että viimeiset toistot alkavat olla jo jaksamisen äärirajoilla. Lihakset eivät kyllä tule kovin kipeiksi jälkikäteen... Teen siis 10-12 toistoa per sarja ja kolme sarjaa. Paitsi leuanvetoja jaksan noin viisi tehdä putkeen.

Päivämäärä:   9.12.24 13:53:02

Jos olet pienikokoinen etkä ylipainoinen, niin suosittelen syömään ihan reippaasti lisää :) Toki jos olet ihan aloittelija salilla, niin lihas voi kasvaa jopa miinuskaloreillakin, mutta tätä ei kovin pitkään jatku. Yleisesti ottaen ei kannata yrittää samaan aikaan laihduttaa ja kasvattaa lihaksia, valitse yksi tavoite ja sitoudu siihen.

Treeni ja sen laatu on tietysti kaikista tärkeintä lihasten ja voiman kasvatuksessa, kannattaa oikeasti puskea itseään kunnolla ja järkevää ohjelmaa noudattaen. Jos näitä ei osaa, niin fiksu PT apuun.

Voithan kokeeksi alkaa syömään enemmän ja lisätä myös proteiinia. Ei nyt mitään tonnin plussaa, mutta vaikka muutaman sata kaloria lisää päiviin ja sitten katsot muutaman kuukauden päästä, mitä on tapahtunut. Rasvaa usein tulee hieman lisää plussakaloreilla vaikka treeni olisi täydellistä, mutta vaarallista se ei ole. Kun kehonkoostumus muuttuu parempaan suuntaan, niin se vähäinen ekstrarasva ei näytäkään niin pahalta, kuin mitä lihaksettomalla näyttäisi. Ja rasvasta pääsee kyllä halutessaan eroon.

Inbody-mittaus voi olla ihan hyvä, jos haluat selvittää lepokulutuksesi. Lepokulutus on siis se energiamäärä, mitä kehosi kuluttaa esimerkiksi vuodelevossa. Tähän päälle tulee sitten kaikki arkiaktiivisuuden ja liikunnan kuluttamat kalorit. Älykello antaa yleensä ihan hyvää suuntaa tähän.

Päivämäärä:   9.12.24 14:29:30

Luultavasti saisin tässä elämäntilanteessa helpoiten lisättyä kaloreita ja proteiinia vaihtamalla juustoleivän tonnikalaleipään ja lisäksi tekemällä smoothien.

Tosiaan olen normaalipainoinen ja olen aloittanut salilla käymisen viime kuussa. Minulla on kyllä pohjaa sitä ennenkin, täysin aloittelija en ole.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.24 15:23:38

Eikö sinua pelota että saat suolistosyövän tai että jokin tauti jolle sinulla on geneettinen alttius puhkeaa kun et saa lainkaan suojaravintoaineita kasviksista?

Pari mustikkaa ja yksi banaani ei auta.

Terveyden takia kasviksia pitäisi syödä 800g. Sulle ei tule edes 100g.

Päivämäärä:   9.12.24 15:26:38

"Luultavasti saisin tässä elämäntilanteessa helpoiten lisättyä kaloreita ja proteiinia vaihtamalla juustoleivän tonnikalaleipään ja lisäksi tekemällä smoothien."

Pähkinät, rusinat ja mehut ovat myös hyvä tapa saada lisää kaloreita, mikäli niitä ei normaalista, terveellisestä ruoasta saa tarpeeksi.

Itse syön joku 2500 kcal päivässä ja kyllä se ihan työtä vaatii, että saa syötyä tarpeeksi, kun ei luonnostaan ole mikään kovin iso ruokahalu. Ja alle 60-kiloinen olen.

Päivämäärä:   9.12.24 15:39:59

"
Pähkinät, rusinat ja mehut ovat myös hyvä tapa saada lisää kaloreita, mikäli niitä ei normaalista, terveellisestä ruoasta saa tarpeeksi."

Mehua voisikin taas alkaa juoda. Pähkinöitä en uskalla syödä allergian takia, ainoastaan mantelit tulevat kysymykseen.

Lähettäjä: Carmida 
Päivämäärä:   9.12.24 15:46:08

Yksi vinkki mikä minulle oli avain kehitykseen: älä pelkää kaloreita ja syö oikeasti reilusti! :)
Itse salitreenaavana suht sirona (164/50) naisena syön noin 2600 - 2800 kcal päivässä ja tällä tulee ihan mukavasti lihasta kroppaan sekä on energiaa oikeasti olla virkeä. Ennen söin liian niukasti, kehitys oli hidasta sekä olin väsynyt. Kasviksia, hedelmiä, proteiinia sinulle maistuvasta lähteestä lisää vaan rohkeasti.

Lähettäjä: Ahaa 
Päivämäärä:   9.12.24 15:49:02

Kalaa,kalaa

Päivämäärä:   9.12.24 16:14:43

Carmida, olen sinua kymmenisen senttiä lyhyempi mutta painan melkein saman verran.

Aion nyt tosiaan tehdä näitä muutoksia vähän kerrallaan ja katson sitten vuodenvaihteen jälkeen mitä on tapahtunut. Kiitos vinkeistä!

Lähettäjä: Carmida 
Päivämäärä:   9.12.24 16:40:27

Lähettäjäsera
Päivämäärä9.12.24 16:14:43

Carmida, olen sinua kymmenisen senttiä lyhyempi mutta painan melkein saman verran.

Ja pakko sanoa toinen itseäni auttanut vinkki vielä, painoa ei sitten kannata stressata! :)
Tsemppiä ja sisua sulle kovasti treeniin!

Päivämäärä:   9.12.24 16:55:13

Carmida, en edes omista vaakaa juuri nyt, joten painoa en pääse kyttäämään. Pitäisi varmaan ottaa nyt kuvia itsestäni ja verrata sitten joskus myöhemmin jos ja kun saavutan tuloksia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.24 16:56:04

Tuo pitkä proteiiniton yöpaasto on lihaskasvun kannalta ongelma, kun ekat proteiinit tulee vasta myöhäisellä lounaalla eikä vika iltasnäkkikään sisällä protskua. Koko tuon ajan olet katabolisessa tilassa, eli kroppasi pilkkoo lihaksistasi välttämättömiä aminohappoja elintoimintoihin. Yötä vasten kunnon yöprode (eli hitaasti sulavaa proteiinia), ja mahdollisimman aikaisin aamulla edes joku prodejuoma jos ei muuta alas saa.

Päivämäärä:   9.12.24 17:02:13

Viivalta tulikin täysin uutta tietoa. Täytyy kiinnittää tuohon huomiota myös.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.