Lähettäjä: O
Päivämäärä: 9.12.24 07:32:54
Riippuu tosissaan paljon siitä millaisista summista puhutaan ja millä aikavälillä oletat niitä kaipaavasi.
Minulla on...
...ihan käyttötilillä sen verran, että pärjää seuraavankin kuukauden, jos jostain syystä palkka jäisi tulematta tai olisi tarpeen maksaa jotain vähän kalliimpaa kiireellisesti, esim. pyykkikone.
...Säästötilillä remonttirahavaraus/lisäomarahoitus ostettavaan omakotitaloon, koska se tarvitaan heti kun vaan sopiva talo löytyy, etsimme juuri aktiivisesti.
Säästötilistä saa sentään edes jonkinlaista korkoa käyttötiliin verrattuna nyt korkojen viimevuosina noustua ylös miinukselta. Säästötililtä voi kuitenkin tehdä vain rajallisen määrän nostoja vuodessa, siksi on tarpeen olla puskuria myös käyttötilillä. Säästötilien talletussuoja on vain 100te asti, joten sitä suuremmat summat ei pankin kaatuessa ole suojattuja. Sikäli sen yli menevillä summilla on riskiä joka tapauksessa ja viimeistään siinä kohtaa on mielestäni kaikkein arimmankin säästäjän järkevä ottaa edes vähän riskiä ja siirtää tuottavampaan sijoituskohteeseen.
...Rahastoihin menee joka kuukausi pikkusummat säännöllisenä sijoittamisena ehkä joskus tulevaisuudessa ilmeneviin määrittelemättömiin tarpeisiin.
Pitkällä aikajänteellä kohtalaisen varmasti edes jotain tuottoa sellaisille tuloille, joille ei juuri nyt ole tarvetta. Rahojen nosto pitää kuitenkin onnistua ajoittamaan hetkeen kun sijoitukset on hyvin plussalla miinuksen sijaan, joten näitä rahoja ei voi nostaa milloin tahansa akuutin tarpeen mukaan, vaan vaatii markkinatilanteen ja omien tarpeiden pitkän jänteen arviointia minä vuonna kannattaa kotiuttaa.
...Osakkeita shoppailen satunnaisesti, jos halvalla saa. Nämä on sellaisia lottoriviin verrattavia sijoituksia, joissa vaan näkee vasta joskus 10-20v päästä kannattiko vai ei. En jaksa perehtyä läheskään tarpeeksi yhtiöihin ja toisaalta vaikka itse tekisi miten hyvin perusteltuja valintoja, ei muu markkina välttämättä toimisi samalla logiikalla.
|