Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä säästöillä kannattaa tehdä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.12.24 22:12:58

Mulle on kertynyt säästöjä, mitä niillä kannattaa tehdä? Makaavat nyt vaan tilillä. Oon tällanen, joka pitää säästössä rahaa ns. "pahan päivän varalle", tosin nyt kulutan niitä ihan elämiseen kun aloitin opiskelut. Mutta mitä niille kannattaisi tehdä, kasvaisiko ne jossain vähän korkoa? Olen ihan umpisurkea tällaisissa asioissa.

Re: Mitä säästöillä kannattaa tehdä?

Päivämäärä:   8.12.24 22:16:25

Siis tarvitsetko sinä nyt säästöjä elämiseen opiskelujen ajan vai et?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.12.24 23:03:48

No riippuu siitä, että paljonko säästöjä on ja minkälainen sijoitushorisontti on mielessä. Jos säästöjä on muutamia tonneja ja on tiedossa, että mahdollisesti ne muutaman vuoden kuluessa tarvitset, niin ei kannata tehdä mitään. Jos taas nyt on pieni pesämuna ja koko ajan pystyt säästämään lisään, niin sijoittaminen kannattaa. Jos ei ole näköpiirissä tarvetta rahoille, niin voi lähteä vaikka suoriin osakeomistuksiin tai rahastoihin. Jos rahaa on kymmeniä-satoja tuhansia, niin voi tehdä isommankin kertasijoituksen esim. sijoitusasunto. Viimeisiä pennusta ei koskaan kannata sijoittaa. Sijoitusten arvo sahaa aina ylös ja alas ja ikävää on, jos joutuu alimmassa kohdassa niitä realisoimaan.

Päivämäärä:   9.12.24 07:05:12

Jos ei halua laittaa osakkeisiin niin määräaikatalletukset on hyvä vaihtoehto.
Itselläni on Svea-pankissa vuoden määräaikaistilillä rahat.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   9.12.24 07:32:54

Riippuu tosissaan paljon siitä millaisista summista puhutaan ja millä aikavälillä oletat niitä kaipaavasi.

Minulla on...

...ihan käyttötilillä sen verran, että pärjää seuraavankin kuukauden, jos jostain syystä palkka jäisi tulematta tai olisi tarpeen maksaa jotain vähän kalliimpaa kiireellisesti, esim. pyykkikone.

...Säästötilillä remonttirahavaraus/lisäomarahoitus ostettavaan omakotitaloon, koska se tarvitaan heti kun vaan sopiva talo löytyy, etsimme juuri aktiivisesti.

Säästötilistä saa sentään edes jonkinlaista korkoa käyttötiliin verrattuna nyt korkojen viimevuosina noustua ylös miinukselta. Säästötililtä voi kuitenkin tehdä vain rajallisen määrän nostoja vuodessa, siksi on tarpeen olla puskuria myös käyttötilillä. Säästötilien talletussuoja on vain 100te asti, joten sitä suuremmat summat ei pankin kaatuessa ole suojattuja. Sikäli sen yli menevillä summilla on riskiä joka tapauksessa ja viimeistään siinä kohtaa on mielestäni kaikkein arimmankin säästäjän järkevä ottaa edes vähän riskiä ja siirtää tuottavampaan sijoituskohteeseen.

...Rahastoihin menee joka kuukausi pikkusummat säännöllisenä sijoittamisena ehkä joskus tulevaisuudessa ilmeneviin määrittelemättömiin tarpeisiin.

Pitkällä aikajänteellä kohtalaisen varmasti edes jotain tuottoa sellaisille tuloille, joille ei juuri nyt ole tarvetta. Rahojen nosto pitää kuitenkin onnistua ajoittamaan hetkeen kun sijoitukset on hyvin plussalla miinuksen sijaan, joten näitä rahoja ei voi nostaa milloin tahansa akuutin tarpeen mukaan, vaan vaatii markkinatilanteen ja omien tarpeiden pitkän jänteen arviointia minä vuonna kannattaa kotiuttaa.

...Osakkeita shoppailen satunnaisesti, jos halvalla saa. Nämä on sellaisia lottoriviin verrattavia sijoituksia, joissa vaan näkee vasta joskus 10-20v päästä kannattiko vai ei. En jaksa perehtyä läheskään tarpeeksi yhtiöihin ja toisaalta vaikka itse tekisi miten hyvin perusteltuja valintoja, ei muu markkina välttämättä toimisi samalla logiikalla.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.12.24 08:03:12

"Olen umpisurkea näissä asioissa" on sanonta joka kuuluu täällä turhan usein naisten suusta, ikäänkuin yritetään hyväksyttää oma ymmärtämättömyytensä.

Opetelkaa, lukekaa ja tutkikaa raha-asiat selvemmiksi. Nykyaikana kun internet on jo keksitty, tiedonhankinta on tehty helpoksi.

Päivämäärä:   9.12.24 10:07:33

Tee rahastoja. Kasvaa hitaasti mutta varmasti. Sijoittaa yleisesti kannattaa myöskin mutta rahastot on helppoja aloittaa ja huolettomia. Mutta ÄLÄ hanki rahastonhoitajaa tms tai meet miinukselle kun maksaa enemmän mitä tuloja tulee.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   9.12.24 10:40:37

Mä jäin kotihoidontuelle pidemmäksi aikaa (tosin mies kyllä elätti pitkälle ettei niitä tarvinnut kaikkia käyttää, mutta omat huvittelut maksoin niistä).

Lähettäjä: Ahaa 
Päivämäärä:   9.12.24 10:57:15

Tee säästötilit kaikkiin pankkeihin ja laita 100tonnia joka pankkiin. Jospa sieltä jonkin verran korkoa saisi säästötililtä. Mikä se olisi paras pankki.

Lähettäjä: 899 
Päivämäärä:   9.12.24 11:00:27

Mulla on rahastoissa n. 45%, osakkeissa 20%, säästötilillä 30% ja 5% kryptoissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.