Lähettäjä: mdm
Päivämäärä: 8.12.24 17:31:48
Jos nyt menee autokouluun, niin kumpi kortti kannattaa hankkia?
Ainakin aiemmin on ollut, että jos kortin ajaa / inssin suorittaa automaattivaiheisella autolla, ei silloin ole ajo-oikeutta manuaalivaihteisten autojen rattiin yleisillä teillä. Peltoautot tms. ei-yleisillä teillä toki eri asia.
Olen nähnyt mielipiteitä ja näkemyksiä molempiin suuntiin. Monet ovat sitä mieltä, että nykyään niin monet autot on automaattivaihteisia ja ne tulevat entistä enemmän yleistymään sähkö- ja hybridiautojen myötä, joten turha hankkia manuaalivaihteisella ajaen korttia, kun "kuitenkin ostan/ostaa itselleen automaattivaihteisen auton" tai "Lapsi saa lainata meidän autoja ja meillä on automaattivaihteiset autot joten ei hän kuitenkaan missään manuaalilla ajaisi". Monet kuitenkin sitä mieltä, että manuaalivaihteisia autoja on edelleen paljon ja niitä tulee vielä olemaankin, joten kannattaa hankkia kortti manuaalilla, jos joutuukin jonkun toisen omistaman auton rattiin, joka ei olekaan automatti.
Minulla on ollut (manuaali) kortti yli 20 v, joten asia ei itseäni koske. Ja vaikka enimmäkseen ajankin automaattivaihteisilla, niin silti aika monilla on edelleen manuaalivaihteinen auto ja esim. kun vuokrasin pakun viime kesänä, niin se oli manuaalivaihteinen, vaikka olikin vain pari vuotta vanha automalli. Eli ainakin tuolloin olisi jäänyt auto vuokraamatta, jos en olisi saanut manuaalilla ajaa.
Joidenkin mielestä manuaalit ovat vaikeita ajaa, vaikka uudet manuaalit ovatkin helppoja, koska enää ei tarvitse opetella kytkimen ja kaasun yhteiskäyttöä vaan kaasua painetaan vasta kun kytkin on jo kokonaan ylhäällä. Ongelmia onkin sitten tullut, kun on opetellut ajamaan autokoulun uudella manuaalilla, joka toimii noin, ja alkaakin ajaa jollain vanhemmalla autolla, jossa pitää osata kytkintuntuma ja käyttää kytkintä ja kaasua samanaikaisesti.
Itsekin ajattelin, että kun autottomana ajan muiden omistamilla tai itselleni vuokraamalla autolla, jotka ovat enimmäkseen automaatteja, niin automaattikortilla pärjää pitkälle. Mutta kuitenkin välillä tulee vastaan noita manuaaleja, joten pelkällä automaattikortilla en itsekään pärjäisi. Varmasti itse ajaisin tällä hetkellä edelleen manuaalikortin, jotta saisin laajemman ajo-oikeuden, mutta moni tyrmää tuon, koska "manuaalivaihteisia autoja on niin harvoilla ja ne tulevat entisestään harvenemaan" ja "en minä aja muiden autoilla joten ihan sama mitä ne muiden autot on". Itsekin tunnen noita, jotka eivät suostu muiden omistamien autojen rattiin. Muilta ovat sitten kyllä kyytejä vailla... Ja esim. parissakin työpaikassani on joskus jouduttu auton rattiin niin nuo kiukuttelijat sitten vähän hankaloittavat tilannetta, kun heillä ei ole mitään estettä ajaa kyseisellä autolla, kortti ajettu manuaalilla, eikä heidän omassa autossaan ole mitään erikoisjärjestelyjä. Mutta kun eivät aja kuin omalla autollaan.
|