Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Ei meille tartte mitään ostaa" Joululahjoista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.12.24 15:21:27

Tiedättekö kun on niitä ihmisiä, jotka aina hokevat, että ei meille mitään tartte ostaa ja sitten ostavat kuitenkin sinulle jotain ja sitten on itsekin pakko hankkia jotain... Niin ärsyttävää. Mä en tykkää yhtään lahjojen hankkimisesta. Lapset erikseen, lapsille on ihanaa ostaa lahjoja, mutta en ymmärrä miksi aikuistenkin pitää keskenään ostaa. Joulun pitäisi olla rauhoittumisen aikaa, mutta pakko sitä on sitten viikon päästä käydä jotain taas hankkimassa tuolla jouluruuhkassa. Vai onko?

Onko oikeasti joku perhe/suku saanut sovittua, että ei lahjan lahjaa ja siitä kans pidetään kiinni?

Mä olen aika minialisti - kaapit on siistejä, en hanki turhaan mitään. Jos jotain haluan, niin sen ostan. Mutta mitään turhaa en halua enkä keksi koskaan mitään lahjatoiveita jos joku kysyy, koska joko en tarvitse tai olen jonkun mielessä olevan jo hankkinut.

Kertokaa nyt, onko ihan törkeää jättää lahjat vaan ostamatta?

Re: "Ei meille tartte mitään ostaa" Joululahjoista

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   8.12.24 15:32:44

Minä en osta joululahjoja. Kavereiden kesken ei olla ikinä lahjoja hankittu, sisarusteni kanssa sovittiin jo 15 vuotta sitten ettei hankita toisillemme lahjoja ja siitä on pidetty kiinni. Sisarukseni lapselle en myöskään toistaiseksi hanki lahjoja, koska lapsi on niin pieni ettei vielä tajua lahjojen päälle ja vanhempamme ovat vähän turhan innokkaita hankkimaan milloin mitäkin. Vanhemmilleni teen aina vuoden aikana otetuista valokuvista ison seinäkalenterin, se on ainoa lahjani. Ja sekään ei ole mitään puhelinräpsytuubaa, vaan ns. ammattitasoisia kuvia (työskentelen sivutoimisena valokuvaajana). Toki vastaavasti en itsekään odota lahjoja keneltäkään. On ihanaa kun jouluna voi keskittyä rentoutumiseen hyvässä seurassa ilman mitään lahjapaniikkeja.

Lähettäjä: Sovittu 
Päivämäärä:   8.12.24 15:34:25

Olen omien vanhempieni ja sisarusten kanssa sopinut ettei mitään lahjoja hankita toisillemme vaan käytetään mieluummin rahat omiin lapsiin. Meillä kaikilla siis lapsia. Ei osteta lahjoja edes toistemme lapsille, sillä järkevämpää nekin rahat käyttää omien lasten lahjoihin ja toteuttaa lasten toiveet sen sijaan, että sitten joutuisi omille lapsille ostamaan halvemmat lahjat jotta on rahaa ostaa sisarusten lapsille lahjat. Tästä on pidetty kiinni.

Miehen suku puolestaan ostelee toisilleen lahjoja ja henkilökohtaisesti en ymmärrä, sillä lahjat on keksimällä keksittyjä. Mies saa itse hoitaa sukunsa lahjat enkä itse ole siihen lähtenyt mukaan.

Päivämäärä:   8.12.24 15:38:19

Sama ärsyttää. Meillä äiti aloitti "ei lahjoja" -hokemisen muutama vuosi sitten ja ekana tällaisena vuotena luulin, että siitä pidetään kiinni, kun äiti niin vakaasti sitä puhui ja sanoi pitäneensä saarnan omalle äidilleenkin, että ei laita pienestä eläkkeestä senttiäkään rahaa lahjoihin. Noh, oli melkoisen ikävä, kun olin sitten ainut kenellä ei ollut kenellekään mitään.

Sen jälkeen on samat hokemiset ja saarnat, että ei lahjoja, mutta olen osannut sentäs sitten varautua ja ostaa pienet muistamiset. Eniten vielä ärsyttää, kun äidin miesystävä on rikas ja heillä koko suku rikas ja ovat ilmeisesti tottuneet kalliisiin lahjoihin. Sitten kun tämän äitin "ei lahjoja" -saarnan jälkeen olen hankkinut todellakin vain pienet muistamiset eli tyyliin heidän tykkäämää suklaata ja viiniä, niin tulee silti hänen reaktioistaan sellainen olo, että olisikin pitänyt ostaa jotain kallista. Mikä on ihan ristiriidassa sen kanssa, kun samaan aikaan puhutaan, että ei nyt sit MITÄÄN lahjoja. Inhoan joululahja-perinnettä.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   8.12.24 16:32:05

En osta lahjoja yhdellekään, joka on sanonut ettei lahjoja tarvitse. (Poislukien isoäitini, jolle vien jonkun nätin kukan.) End of story. Nämä onneksi ymmärtävät itsekin, mitä se tarkoittaa, joten mitään nurinaa ei ole kuulunut.

Noin muutoin kyllä tykkään antaa lahjoja, vaikka sitten pieniäkin. Ja joka joulu toivon äidiltäni lisää villasukkia, koska jostain syystä en vaan opi itse tekemään sitä helkkarin kantapäätä... Äiti sitten taas ei ole koskaan oppinut tekemään siistiä peukaloa, joten annan vastalahjaksi lapasia. :D

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   8.12.24 17:20:54

Ei mulle tartte mitään ostaa tarkoittaa ettei sille henkilölle tartte mitään ostaa. Ei se ole sama asia kuin kukaan ei osta kellekään. Miksi siis menet ostamaan heille, vaikka he ovat näin sanoneet? Kiitä kauniisti omastasi ja sano ettet hankkinut mitään koska he niin sanoivat.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   8.12.24 17:24:42

Omille vanhemmilleni olemme siskoni kanssa sanoneet jo noin 20 vuotta, että meille aikuisille lapsille ei tarvitse ostaa mitään joululahjoja. Ja joka ikinen joulu saamme silti noin 10-15 lahjaa. Omille vanhemmilleni se lahjojen antaminen on niin iso ilo, eivät osaa olla hankkimatta lahjoja.

Ja tietysti se tarkoittaa, että itsekin on hankittava lahjoja.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   8.12.24 17:35:55

Minullakin on vaikeuksia keksiä lahjatoiveita ja monesti sanon, ettei mitään tarvitse. Saatan silti ostaa toisille jotain, jos olen tietoinen, että kyseinen henkilö sen jonkin asian on toivonut tms., tai jos jostain on löytynyt jotain oikeasti osuvaa kyseiselle henkilölle. Mutta en todellakaan osta kaikille, enkä missään nimessä ajattele niin, että sen, jolle ostan lahjan, pitäisi antaa minulle takaisin jotain. Pyhpah! Antamisen ilo on ihan tarpeeksi lahjaa minulle. :) Etenkin, jos hankinta on onnistunut ja toinen oikeasti vaikuttaa aidosti iloiselta saamastaan.

Lähettäjä: Leo 
Päivämäärä:   8.12.24 17:52:42

Me ollaan myös sovittu suvun kanssa, ettei ostella lahjoja. Jos joku kokee että joku hlö tarvitsee jonkun lahjan, hän sen voi ostaa ja antaa, mutta se ei tarkoita, että hälle vastavuoroisesti ostetaan lahja. Ja tämä on kaikille fine.

Itse myöskin kammoan "krääsä"lahjojen saamista, sekä antamista. Siis hankkimalla hankittu vaikkapa tonttukoriste, kun "pakko ostaa lahja".

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.12.24 21:02:52

Me vaihdetaan vain "joulukukkaset" lahjojen sijasta. Eli joku leivonnainen/ piparitalo tms.
Näin tulee annettua jotain, mutta ei anneta mitään

Lähettäjä: Juurikin 
Päivämäärä:   8.12.24 21:09:13

Eikö tämä ole ihan perinteinen suomalainen vaatimaton vastaus. Meillä yleensä ilmaistaan perheessä ettei ole mitään erityisiä toiveita. Sitten jokainen vie mikä hyvältä tuntuu. Välillä saatetaan perheen kesken yhdessä ostaa yksi yhteinen lahja per henkilö, jos on joku tietty juttu mikä ollut mielessä. Pääosin lahjat ovat yleensä luokkaa suklaata tai itsekudottuja villasukkia.

Lähettäjä: kirjolla 
Päivämäärä:   8.12.24 21:11:19

"Tiedättekö kun on niitä ihmisiä, jotka aina hokevat, että ei meille mitään tartte ostaa ja sitten ostavat kuitenkin sinulle jotain ja sitten on itsekin pakko hankkia jotain..."

Jos joku sanoo näin niin sitten en hanki heille mitään. Jos he silti antavat minulle jotain, niin otan sen hyvillä mielin ja kiitoksilla vastaan mutta en edelleenkään hanki heille mitään, koska oletan että se on juuri se mitä he haluavat, koska he itse ovat aiemmin sanoneet juuri niin.

Olen ehkä sillä tavalla autisti että oletan ihmisten lähtökohtaisesti tarkoittavan sitä mitä sanovat, jos kyse ei selkeästi ole vitsistä, satiirista, näytelmäsketsistä tai vastaavasta, ja myöskin lähtökohtaisesti kunnioitan heidän selkeästi ilmaistua tahtoaan.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   8.12.24 21:13:31

Annan elämänvinkin kaikille: opetellaa tulkitsemaan ihmisiä kirjaimellisesti. Älkää lukeko rivien välistä. Itse teen useimmiten näin ja ai että elämä on muuttunut helpommaksi.

Jos joku sanoo, ettei halua lahjoja, en osta lahjoja. Jos tämä henkilö itse ostaa, siinäpähän ostaa, minä en, koska hän ei niitä toivonut. Ei se ole tähän mennessä herättänyt pahaa verta.
Itse sanon myös etten halua lahjoja ja oikeasti tarkoitan sitä.

Samaa voi käyttää muussakin. Jos joku kutsuu kylään, hän haluaa sinut kylään. Jos joku kehuu tarjoilujani, otan kehut vastaan kiitelllen. Jos kylässä ollessa kutsutaan pöytään, menen pöytään enkä kursaile. Jos joku sanoo, että voin ottaa vikan palan kakkua, otan sen enkä jää arpomaan olisko toinen kuitenkin halunnut.

Vastaavasti puhun itse totta. Jos haluan itse vikan palan kakku, sanon sen ääneen. Jos sanon ettei joku asia haittaa minua, se ei oikeasti haittaa.

Jos aikuinen ihminen ei osaa sanoa mitä haluaa ja puhuu mitä ei tarkoita, se ei ole minun vika. Ei voi olettaa toisten ymmärtävän.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.12.24 21:26:53

Meillä on sovittu sukulaisten kesken ettei lahjoja ostella ja se on pätenyt. Ja jos joku intoutuukin jotain joskus antamaan niin ei ole toisilta mitään vailla.

Päivämäärä:   8.12.24 21:59:51

" Onko oikeasti joku perhe/suku saanut sovittua, että ei lahjan lahjaa ja siitä kans pidetään kiinni?"

Kyllä, meidän perheessä on näin.

Sanon myös perheen ulkopuolisille että meillä ei vietetä lahjajoulua.
Jos joku ostaa lahjan silti, niin en/emme tee siitä numeroa vaan kiitän kauniisti. En ala ahdistumaan siitä että en antanut heille mitään, koska he viettävät omalla tavallaan ja minä/me omalla tavallamme. Tietääkseni kukaan ei ole loukkaantunut, yhdeltä henkilöltä tulee joka vuosi lahja vaikkei koskaan saa takaisin. Vaikka loukkaantuisi niin eihän se minun ongelma ole vaan heidän.

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   8.12.24 22:05:14

Me ei ostella lahjoja aikuisille. Vaan lapset saa lahjat ja itse olen usein kertonut jos lapsella on ollut joku halpa toive. ( helpottaa kovasti lahjan hankintaa) sisarusten lapset ovat sen ikäisiä, että he ovat mielissään esim. Lahjakorteista.

Päivämäärä:   9.12.24 11:19:10

Ei lahjoja. Äipälle ostan aina kukka-asetelman ja siskoille jotain kuluvaa, muille ei mitään.

Päivämäärä:   9.12.24 11:23:15

Happamia sanoi kettu... ;)

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   9.12.24 12:14:03

Meillä ostetaan vain pienille lapsille lahjat, aikuiset saavat olla ilman. Jos jotain viemistä niin kukkia tai vaikkapa leipomuksia.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   9.12.24 12:25:13

Luojan kiitos meillä tuo "ei_lahjoja" pätee ja pitää kutinsa, eli ei osteta lahjoja eikä anneta mitään, edes itse tehtyjä. Syödään hyvin, saunotaan, vietetään iltaa hyvän viinin ja juustojen kanssa sekä katsotaan jotain leffaa.

Mua on aina ärsyttänyt se hemmetin lahjaruljanssi, kait oon saanut lapsena traumat siitä kun kuusen alunen täynnä lahjoja ja sitten niitä ei ole saanut avata vaan on pitänyt kärvistellä (ja aikuiset katsoo ja "nauttii" kun lapsi ihan tulisilla hiilillä) ja odottaa, että kello lyö jonkun tietyn ajan, että saa jakaa lahjat.

Lähettäjä: vbn 
Päivämäärä:   9.12.24 13:16:27

En ymmärrä ongelmaa. Kunnioitan toisten mielipiteitä siinäkin asiassa, kun sanotaan "ei mitään lahjaa". Minusta se on vallankäyttöä, kun siitä huolimatta tunkee jotain krääsää, vaikka toinen on selväsanaisesti toiveensa esittänyt.

Ei siis ole mitään pakkoa toimia vastoin toisen tahtoa. Tiedän kyllä, että on niitäkin, jotka kuitenkin lahjoja toivovat, vaikka muuta puhuvat.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   9.12.24 13:20:40

Juu en ahdistu siitä, että saan lahjan sellaiselta henkilöltä, joka ei itse lahjoja halua enkä siksi ole mitään hankkinutkaan. En koe että vapaaehtoisesti ja tietäen yksipuolisesti annetuista lahjoista jää johonkin kiitollisuudenvelkaan tai että toisen tahdon kunnioittaminen olisi epäkohteliasta.

Kuinka moni on oikeasti saanut suututettua jonkun sillä, että ei ole toiveiden mukaan ostanut lahjaa?

Lähettäjä: Joopajoo 
Päivämäärä:   9.12.24 13:23:41

Olen kertonut tämän ennenkin, mutta anoppini ilmoitti ihan suoraan, ettei hänelle saa antaa yhtään lahjaa. Heiltä hajosi kahvinkeitin ja veimme uuden joululahjaksi. Anoppi martsasi, kun ei saanut yhtään joululahjaa. Sanoin että saivathan he sen keittimen, mutta kun se ei ollut anopille vaan yhteiseksi.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   9.12.24 13:42:17

Meillä lahjotaan vain toisemme puolison kanssa. Molemmat tietää mitä toinen tarvitsee, mitään turhaa ei hankita. Lapsia meillä ei ole. Miehen äidille kyllä hankitaan aina jokin pieni muistaminen, mutta muille ei osteta/tehdä itse mitään. Ei aikuisille eikä lapsille. Olemme myös sanoneet muille ettei meille tarvitse mitään hankkia. Silti joka vuosi aina joku tuo meille lahjaksi jotain, yleensä alkoholia. Meillä ei alkoholille ole oikein käyttöä, mutta kiitämme silti lahjasta. Jos joku loukkaantuu siitä ettei saa meiltä lahjaa, se on voi voi. Olemme tehneet selväksi että emme muita lahjo, eikä meille tarvitse myöskään lahjoja tuoda. Ärsyttää tosiaan kun minäkin miellän joulun rauhoittumisen ajaksi, mutta mihinkään ei voi mennä kun ihmiset pakkautuu kaikkiin kauppoihin, tungosta ja ruuhkaa on joka paikassa ja kaikki ovat naamat nurinpäin siitä stressistä ja kiireestä. Normaaleja ostoksia ei voi tehdä rauhassa kun ihmiset tönii ja tuuppii ja tunkee suunnilleen syliin joka paikassa. Koko joulukuu on tällaista ja siitä on kyllä joulumieli kaukana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.