Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Osa-aikatyö 5h/vko, onko minimimäärää?

Lähettäjä: Ihmettelevä 
Päivämäärä:   7.12.24 23:25:36

Somessa tuli vastaan yhden erikoiskaupan (kivijalkaliike) mainos, etsivät osa-aikaista myyjää, esim. opiskelijaa. Työaika 5h/viikko.

Minulla on aina ollut kuukausipalkka ja 7,5 h työpäivät, joten en tuntityöstä ymmärrä mitään.

Onko olemassa jotain minimityöaikaa, montako tuntia työpäivän vähintään pitää kestää? Jos työaika on tuon 5h/vko, tarkoittaako se käytännössä yhtä 5h:n työpäivää viikossa? Vai voiko olla niin, että työntekijä työskenteleen 1h ajan joka päivä ma-pe?

En ole hakemassa lisätyötä, niin en aio laittaa ko. yritykseen viestiä ja kysyä, miten 5h viikkotyöaika jakautuu. Jos täällä joku tietää, voiko päivän työaika olla esim. 1h, niin uteliaana haluaisin kuulla vastauksen.

Re: Osa-aikatyö 5h/vko, onko minimimäärää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.24 23:29:29

4h kaupan alan tes

Lähettäjä: Vale 
Päivämäärä:   7.12.24 23:30:19

Ei ole tuollaisessa osa-aikatyössä minimimäärää. Tiedän töitä joissa on kaksi tuntia (kaupan ala) tai kolme tuntia (terveysala) joka aamu.

Meillä terveysalalla kokopäivätyössä vuoron minimipituus on neljä tuntia, mutta tämä siis vähän eri asia.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.12.24 23:30:27

Monella alalla minimi on 4 h per päivä, ellei työntekijän kanssa olla erikseen sovittu muuta.

Päivämäärä:   7.12.24 23:34:59

Vale, itseasiassa työvuoron pituudella on se minimipituus, joka monella alalla on tosiaan se mainitut 4 h. Näin esim kaupan alalla tai ravintola-alalla.

Päivämäärä:   7.12.24 23:58:57

No en tiedä onko Puuilo kaupan alaa, mutta kuukausi sitten Oulun Ruskon Puuilo etsi ma-pe aamulle hyllyttäjää kolmeksi tunniksi. Rikkovatko he lakia?

Päivämäärä:   8.12.24 00:00:42

Anteeksi. Laitoin äsken nimimerkin väärin

Päivämäärä:   8.12.24 00:02:59

Ja tosiaan iso lääkärifirma etsi syksyllä Helsingissä klo 6-9 ma-pe ajanvaraajaa vastaanottoon. Itsekin ihmettelin onko laillista, mutta kyllä sen firman pitäisi tietää mikä on laillista.

Päivämäärä:   8.12.24 00:03:25

Älä kiitos lainaa nimimerkkiäni.

Kyllä, minimityöaika on 4 h. Ja kuten yllä jo kirjoitin, työntekijän kanssa voidaan myös sopia erikseen lyhyemmistä vuoroista, mutta työntekijän on nämä hyväksyttävä. Kysymättä tällaisia ei saa teettää, eli ei ole ok laitella omavaltaisesti lyhyempiä vuoroja.

Päivämäärä:   8.12.24 00:05:36

Ja vieläkin tuli virhe, Puuilo etsi kahdeksi tunniksi aamuisin. Kaverin kanssa tätä ihmeteltiin, että kuka ihme suostuu tuohon. Edes opiskelija ei hyödy kunnolla tuosta diilistä.

Päivämäärä:   8.12.24 00:09:44

Voit Ällö vääntää tästä vaikka koko yön, mutta kun käsität nyt väärin. Joo, tuo pitää paikkansa tietyissä työsuhteissa. Itsellänikin takana 27 vuotta työelämässä joten tiedän kyllä. En minäkään suostu alle neljän tunnin työvuoroon. Mutta mikään laki ei estä tarjoamasta tuollaista
työtä joka kestää kerrallaan yksi plus - tuntia. Työntekijä tietysti suostuu tuohon ottaessaan työn vastaan. Jos ottaisi ensin vastaan erilaisen sopimuksen, niin yhtäkkiä ei voi teetättää kahta tuntia kerrallaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.12.24 00:09:50

Paikallisia sopimisia voi olla. Esim. Entisessä työpaikassani oli paikallisesti sovittu liiton kanssa, että palavereihin pitää tulla paikanpäälle, vaikka muuta työtä ei ole samana päivänä. Kesto 1h. Ja on ihan sallittuja noin 1h päivät tuossa tapauksessa eli joka kuukausi.

Päivämäärä:   8.12.24 00:12:02

Eikä tarvi kuin mennä esim duunitori.fi, niin esimerkkejä löytyy

Päivämäärä:   8.12.24 00:38:21

Vale, mitä ihmettä selität? Johan sanoin, että jos työntekijä asian hyväksyy, niin se on hänen asiansa. Ei kuitenkaan tarvitse hyväksyä, jos tällaista työnantaja ehdottaa. Sitä se minimityöaika tarkoittaa, että työnantaja ei voi noin vaan yksipuolisesti ilmoittaa, että 12 h/viikko sopimuksesi muuttuu ja jatkossa teet 4 kertaa viikossa 3 h vuoron, vaikka aiemmin vuorot oli järjestetty toisin.

Jos itse kirjoitat työsopimuksen, jossa hyväksyt 2 h työajan, niin se on oma asiasi, kun olet sen allekirjoituksellasi vahvistanut.

Lähettäjä: AntiCIS 
Päivämäärä:   8.12.24 00:42:55

Ei kannata edes kusta noita paskaduuneja kohden.

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   8.12.24 00:47:39

Ei tosiaan tarvitse ottaa tuollaista työtä, paitsi yhdessä tapauksessa. Minulle on kerran TE- toimiston tantta laittanut tuollaisen työnhakuvelvoitteen, että joko haet tai karenssi. Onnekseni olin itse saanut jo kokopäivätyön, mutta unohtanut katkaista työnhaun. Kelalle olin sentään muistanut katkaista työttömyyskorvauksen.

Oli kuulkaa nautinnollinen tunne ilmoittaa karenssilla uhkailevalle tantalle, että olen saanut kokopäivätöitä ihan ilman teidän paskapuljun apua.

Päivämäärä:   8.12.24 00:50:19

Ällö: miksi ihmeessä selität vieläkin koko ajan asian vierestä. Ei aloittaja kysynyt tuota.
Vastasit itse viimeisessä lauseessasi alkuperäiseiseen kysymykseen: ei ole minimimäärää, kun tehdään sopimusta.

Päivämäärä:   8.12.24 00:54:04

Vale, ole hyvä, ja lue ensimmäinen viestini:

"Monella alalla minimi on 4 h per päivä, ellei työntekijän kanssa olla erikseen sovittu muuta."

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   8.12.24 01:02:26

Kipan tessissä lukee näin:

"Epätarkoituksenmukaisen lyhyitä työvuoroja tulee välttää. Alle neljän tunnin työvuoroja
ei tule työpaikalla käyttää, ellei perusteltu syy tai työntekijän tarpeet tätä edellytä."

Oon tehnyt lisätöinä 37,5 viikkotuntien lisäksi tuon 3h vuoron viikonloppuisin ihan säännöllisesti. Mulle se oli ihan ok, mutta yllättävän paljon siitä tuli nurinaa sellaisilta joille asia ei kuulunut pätkääkään :D

Kaupan tessissä taas lukee näin:
"Työvuoron keston tulee olla vähintään 4 tuntia. Työntekijän kanssa kertaluonteisesti sovittaessa tai perustellusta syystä työvuoro voi olla tätä lyhyempi. Perusteltu syy tulee käydä työntekijän kanssa läpi ennen työvuoroluettelon laatimista."

Ja perusteltu syy on, että yrityksellä on tarve yhdelle työntekijälle 1h aamuisin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.12.24 02:28:48

Mä siivoan osa-aikaisesti ja mulla on ollut 1h 45min mittaisia työpäiviä... Ja juu ei tästä kyllä paljoa hyödy.

Lähettäjä: gh 
Päivämäärä:   8.12.24 06:56:43

sopii eläkeläiselle, opiskelijalla tai muuta työtä tekevälle lisätyöksi. Ei työttömän tarvitse hakea edes karenssi uhalla, koska työttömyysturvalain mukaan on oltava käytettävissä kokoaikatyöhön.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   8.12.24 07:17:36

Eli käytännössä ei ole minimimäärää, kun asiasta voidaan paikallisesti sopien poiketa.
Toki jo olemassa olevissa työsuhteissa hankalampaa, mutta moni työntekijä on niin pihalla oikeuksistaan, että hyväksyy vaikka parin tunnin työpäivät, "laitoin sulle tuohon tiistaihin kaksi tuntia ja torstaihin toisen samanlaisen, tämä on varmaan ok", ja asia on sillä kuitattu.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.12.24 08:41:49

Siivousalalla ainakin saa teettää kuinka lyhyttä vuoroa vaan ihan laillisesti. Minulle on esim. tarjottu eräästä firmasta, että kävisinkö tekemässä 60 km päästä kotoani, omalla autolla, omalla kustannuksella, 1 h työvuoron ma-pe. Jee jee. No en. Onneksi on muita töitä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   8.12.24 08:53:49

". Edes opiskelija ei hyödy kunnolla tuosta diilistä."
-Miksi ei hyötyisi? Jos töihin kulkeminen onnistuu kävellen/pyöräillen, niin jokainen työtunti on plussaa rahallisesti. 1-2h työpätkä on paljon helpompi sovittaa muuhun elämään, kuin 4-8h yhtäjaksoinen työpäivä. Omat tuloni opiskelijana olisi jääneet olemattomaksi, jos olisin töissä käynyt vain silloin harvoin, kun oli yli 4h väli siihen käytettävissä. 1-3h löytyi huomattavasti useammin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.12.24 09:07:03

1-2 h olisi ihan täydellinen työvuoro vaikka oman työpäivän.jälkeen lisätyönä. Sen vielä jaksaa vaikka päällään seisten ja ehtisi tallilekin vielä.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   8.12.24 09:18:57

Riippuu tilanteesta.

Itse tein nuorena tallivuoroja, sain alennusta tallivuokraan kun tein pari iltatallia viikossa, hommaa oli 2h per ilta. Tämä oli kannattavaa koska olin tallilla joka tapauksessa, en olisi lähtenyt ajamaan 15km/suunta pelkästään parin tunnin työvuoron takia.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   8.12.24 09:58:12

"yllättävän paljon siitä tuli nurinaa sellaisilta joille asia ei kuulunut pätkääkään"

tää kiteyttää kyllä hyvin monta asiaa 👍

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   8.12.24 10:16:09

Vastaus aloitukseen: laissa ei ole määritelty minimituntimäärää, mutta monessa TES:saa on. Esim. Kaupan ala 4h. Siitä voidaan poiketa erikseen sopimalla. Todennäköisesti 5h/vko tarkoittaa yhtä vuoroa viikossa minimissään tai jos käytössä tasoittumisjakso, niin ei välttämättä ole vuoroa edes joka viikko.

"
No en tiedä onko Puuilo kaupan alaa, mutta kuukausi sitten Oulun Ruskon Puuilo etsi ma-pe aamulle hyllyttäjää kolmeksi tunniksi. Rikkovatko he lakia?"

Eivät riko lakia, eivät edes TES:sta. Voivat hakea kauppaan alle 4h vuoroon, kun se on silloin erikseen sovittu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.12.24 10:20:55

Odotetaan hiukan aikaa niin paikallisesti voidaan jo sopia ettei tarvitse maksaa edes minimipalkkaa...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.