Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Viikonloppulapsia" eli tukiperhetoiminta?

Lähettäjä: tukiperheeksi? 
Päivämäärä:   7.12.24 17:12:39

Luin yhdestä toisesta keskustelusta kun eräs kertoi ottavansa lapsia hoitoon ja että siitä tienaa reilun tonnin per viikonloppu. Tukiperhetoiminnasta siis kyse. Olen itse jäämässä kohta äitiyslomalle ja samalla haluaisin vaihtaa alaa kun en halua palata entiseen työpaikkaan enää. Minulla on iso omakotitalo, mutta olen yh ja tuleva lapsi on kolmas. Itse siis pärjään yksin eli ei siinä, mutta voiko tällaisessa tilanteessa ottaa tukilapsia hoitoon? En siis vauva-aikana ajatellut vaan sitten kun nuorin on vähintään 1v. Toki omat lapset, ainakin kaksi vanhempaa, voisi näinä viikonloppuina (1-2x/kk) olla isällään. Minulla on muitakin tuloja, joten noin 1000-2000€/kk riittäisi oikein hyvin ja tulo kuulostaa oikein hyvältä kun miettii että tosiaan kuussa tarvisi työskennellä vain 1-2 viikonloppua. Tykkään lapsista ja tekisin mielellään lasten parissa töitä ja kotona työskentelykin olisi kivaa. Osaako joku sanoa, saako jotain extrakorvausta kun minulla on kasvatusalan pätevyys? Pitääkö tuo korvaussumma paikkaansa, vai pitääkö tuosta noin tonnista maksaa lasten ruoka ja mitä muita menoja, täytyykö lasten kanssa vaikka aina käydä jossain esim. uimahallissa vai riittääkö kotiviikonloppu vaikka lähimetsässä marjassa käyden, pihaleikit jne.? Ja summa varmaan riippuu lasten lukumäärästä? Voiko toivoa esim. kolmea lasta vai määrätäänkö minulle randomina vain joku perhe, jossa voi olla 1-8 lasta? Vaikuttaako omien lasten määrä siihen kuinka monta hoitolasta saan? Kaikki muukin info kiinnostaa! Olisi kiva tarjota viikonloppukoti maalta kaupunkilaislapsille <3

Re: "Viikonloppulapsia" eli tukiperhetoiminta?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.12.24 17:16:11

Korvaus per yksi lapsi on 40-50€/vuorokausi kulukorvaus ja vähän vähemmän palkkiota sinulle. Paljon saat tehdä tukiperheenä että tonnin saat. Sijaislapsesta korvaus 1500€/kk josta puolet kulukorvausta ja puolet palkkiota

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.12.24 17:19:24

Ja noilla spekseillä toivottavasti et saa yhtään lasta mitään kautta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.24 17:24:28

Läheiselläni on kolme lasta luonaan yhden vkl kuukaudessa ja saa siitä tuon vähän päälle 1000€, bruttona.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.12.24 17:26:23

. Nyt tossa on kyllä joku väärinkäsitys. Mikään toimija ei maksa tuollaista korvausta. Tai kerro, että mikä maksaa, niin tarkistan mielelläni. Ihan pelkkää provoa.

Päivämäärä:   7.12.24 17:26:51

Mikä taho maksaa noin paljon tukilapsista?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.12.24 17:40:00

Kyllä, jos sinulla on kasvatusalan koulutus, saat tukiperhetoiminnasta isomman palkkion. Tällöin kyseessä on ammatillinen tukiperhetoiminta. Palkkiot riippuvat alueista ollen keskimäärin 100€/vrk/lapsi eli esim. kolmesta lapsesta saa reilu 300€/vrk. Ei haittaa, vaikka olet yh. Sitä en tiedä pitääkö omat lapset olla pois kotoa silloin. Mutta ei tarvi käydä missään vaan nimenomaan tarkoitus on tarjota sellaista ihan normaalia arkea.

Lähettäjä: Tatti 
Päivämäärä:   7.12.24 17:40:25

Taitaa olla nyt yksi nolla liikaa... ja aloittajalle tiedoksi, sulla saa olla kerralla neljä alle kouluikäistä lasta hoidettavana. Omat lapset mukaan lukien.

Lähettäjä: Nei 
Päivämäärä:   7.12.24 17:44:19

Kirjaimellisesti rahan kuvat silmissä!

Lähettäjä: Tatti 
Päivämäärä:   7.12.24 17:50:05

Ja koulutuksella ei ole mitään merkitystä. Paitsi jos aloittaja aikoo perustaa ammatillisen perhekodin.

Päivämäärä:   7.12.24 17:50:40

No googlettakaa. Niin kuin M tuossa kertoo niin neljä lasta yhden viikonlopun on jo reilu 800€. Ei ole yhtä nollaa liikaa. Minä en tee viikonloppuja, mutta käyn viikolla yhdessä kolmilapsisessa perheessä. Saan noin 250€/vrk + kilometrikorvaukset + ruokarahan. Lapset on päivisin koulussa. Itse teen etätöitä eli olen lasten kodissa, mutta teen ihan normaalisti päivätöitä siinä samalla. Huolehdin syömiset ja muut sellaiset jutut.

Päivämäärä:   7.12.24 17:56:06

Nyt on Tatilla termit hukassa. Ammatillinen tukiperhe ja ammatillinen perhekoti on ihan eri asioita. Perhekodissa asuu sijoitettuja lapsia pitkäaikaisesti. Tukiperheessä lapset käyvät vähän kuin lomalla tai mummolassa yleensä kerran kuussa. Aloittajan koulutuksella on mahdollista toimia ammatillisena tukiperheenä, jolloin korvaus on isompi. Tukiperheistä on huutava pula ja varsinkin ammatillisista eli hienoa jos joku on tällaisesta kiinnostunut! Miksi kukaan haluaisi lytätä idean ja samalla evätä tukiperheen sitä tarvitsevalta lapselta? Iso talo maalla metsän läheisyydessä kuulostaa ihanalta ympäristöltä.

Päivämäärä:   7.12.24 18:06:40

No kun hötölässä kaikkien tarttis tehdä just kutsumuksesta kaikkia töitä, eikä rahan takia, pthyi sentään.

Päivämäärä:   7.12.24 18:28:05

Ei välttämättä kannata olettaa, että omien lasten isä on aina käytettävissä omien lapsien sijoituspaikaksi kun sinulle tulee tukilapsia. On tosi paljon omien ja tukilapsien keskinäisestä dynamiikasta kiinni miten sujuu, varsinkin kun olet ainoa aikuinen.

Itse toimimme tukiperheenä yhdelle lapselle. Ei kuitenkaan ammatillisena tukiperheenä, vaikka toisella soveltuva koulutus onkin - ammatilliselle tukiperheelle tulee haastavia lapsia, esim. vammaisia, käytöshäiriöisiä tms. Meillä on "tavallinen". Viikonlopusta jää kulukorvauksineen ym noin 240 e käteen. Emme tee tätä kuitenkaan rahan takia, ensisijainen motivaatio on muualla.

Mutta noin muuten voin suositella tukiperheenä toimimista, jos vain oma tilanne ja resurssit on kunnossa. On antoisaa ja mukavaa seurata tutuksi tullutta lasta! Mitään sirkushuveja emme harrasta, tavanomaista arkea ja perheen touhuja.

Lähettäjä: Pelastakaa lapset 
Päivämäärä:   7.12.24 18:33:05

Pelastakaa lapset ry maksaa 130€/pv, mutta siitä pitää maksaa lapsen ruoka. Viikonloppu lasketaan kolmeksi päiväksi, vaikka lapsi tulee pe-illalla ja lähtee su-iltapäivällä. Eli esim. neljä lasta olisi tällöin 1560€/viikonloppu.

Päivämäärä:   7.12.24 18:45:22

^ Ei vaan meille maksa :).

Pela ei maksa mitään, vaan lapsen/lasten kotikunta. Pela välittää. Ja summasta menee tietysti verot.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   7.12.24 18:54:08

Jos aloittajalla on jo kotona yksivuotias niin hänelle ei sijoiteta edes viikonlopuksi neljää lasta. Kaksi on realistisempi määrä, ja ihan ns. tavislapsia todennäköisesti suositellaan, kun tosiaan se oma on noin pieni ja pyörii siellä mukana. Korvaus on reilu satasen/lapsi/vrk, riippuu hyvinvointialueesta. Kyseessä ei ole palkka vaan palkkio, ja siitä menee verot, sitä varten haetaan erillinen verokortti.

Lähettäjä: Vilukissa 
Päivämäärä:   7.12.24 20:11:18

Minkä ikäisiä nämä lapset yleensä ovat? Ovatko siis koululaisia vai voiko olla pienempiäkin?

Päivämäärä:   7.12.24 20:20:35

Tukilasten tullessa viikonlopuksi voi paikalla olla omat lapset mukaan laskettuna eli jos omat lapset ei ole muualla viikonloppua: max 5 alle kouluikäistä kahden aikuisen perheessä ja max 3 alle kouluikäistä yhden aikuisen perheessä. Eli aloittajan tapauksessa max 2 tukilasta, jos oma lapsi on noin 1v. Sitten toki kun omat lapset kasvaa ja jos on kaksi aikuista niin voi olla tuo 5 eli 1950€/viikonloppu maksimissaan, tuosta osa on kulukorvauksia eli ne saa nettona mutta osasta pitää maksaa verot. Silti ihan hyvin, jos ne lapset tulee vaikka pe-iltana ja lähtee su-aamuna...

Päivämäärä:   7.12.24 20:53:16

Siis yksi nolla liikaa?? Teillä ei taida olla mitään tietoa asiasta. Minä saan sijaislapsesta (yhdestä) noin 3800€/kk ja hän käy päiväkodissa päivät ja lisäksi minulla on yksi vapaa viikonloppu kuussa, teen ihan tavallista palkkatyötä lisäksi eli tulot on melkein 8000€/kk, välillä paljon enemmänkin kun lasten määrä vaihtelee, välillä on ollut neljä sijaislasta kerralla. Saan myös päivystysrahaa niiltä päiviltä kun olen valmis ottamaan uuden lapsen, se on noin 250€/viikko. Lyhytaikaista sijoitusta tarjoan, lapset on muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen luonani.

Päivämäärä:   7.12.24 21:46:14

^Sijaislapsihan on eri kuin tukilapsi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.