Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opettajan velvollisuus lukea Wilmaa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.12.24 11:08:04

Kuinka tiheästi opettajilla on velvollisuus katsoa Wilmaa? Täytyykö sitä seurata viikonloppuisin ja iltaisin? Välillä laitan lapsen toiselle opettajalle viestiä iltapäivällä kun omat työt loppuu klo 16, niin saan vastauksen vasta seuraavana päivänä ennen puolta päivää. Toisen lapsen opettaja taas vastaa viikonloppuisin tai samana päivänä illalla yhdeksältä.

Onko opettajilla siis joku yleinen käytäntö, koska Wilmaa täytyy lukea? Ovatko he velvoitettuja vastaamaan myös iltaisin?

Re: Opettajan velvollisuus lukea Wilmaa

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   7.12.24 11:09:41

Niin että töitä täytyy päivystää iltaisin ja viikonloppuisin?

Miksi pitäisi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.12.24 11:11:39

Ei ole mitään velvollisuutta vastata iltaisin, viikonloppuisin tai lomilla. Meidän koulussa opettajat pitää työpuhelimen auki klo 8-16, ja sen jälkeen voi laittaa viestiä, mutta vastausta on turha odottaa ennen seuraavaa työpäivää.
Toki joillain opettajilla on työn rajaaminen haastavaa, ja ovat tavoitettavissa "aina", mutta sitä ei suositella ihan oman jaksamisen takia.

Mitään niin kiireistä ei voi olla, etteikö se ehtisi odottaa seuraavaan työpäivään.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.12.24 11:26:41

Ei ole velvollisuutta, apua mikä ajatus !! Päivystätkö itse palkatta illat ja viikonloput ?
"joillain opettajilla on työn rajaaminen haastavaa, ja ovat tavoitettavissa "aina", mutta sitä ei suositella ihan oman jaksamisen takia." joillain näin.. kunnes palavat loppuun kun tuleekin joku vaativampi luokka tai pari oppilasta eli vanhempaa.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   7.12.24 11:40:04

Onko itselläsi velvollisuus vastata työpuhelimeen ja työsähköposteihin vapaapäivänä ja työpäivän jälkeen? Voi apua mikä ajatus.

Epävirallinen suositus on, että kerran työpäivän aikana ainakin katsoisi.

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   7.12.24 11:40:43

Oletko tosissasi, aloittaja? Että opettajan pitäisi ilman palkkaa päivystää iltaisin ja viikonloppuisin?

Mitään lakia wilman käyttöön ei ole, vaan koulut tekevät linjaukset itse. Meillä on se käytäntö, että wilmaa luetaan virka-aikana eli klo 8-16. Silloinkaan opettajan ei tarvitse päivystää wilman ääressä, vaan voi halutessaan vastata esimerkiksi myöhemmin illalla, jos se omaan aikatauluun sopii paremmin, mutta tämä on todellakin vapaaehtoista.

Itse tarkistan viestit vähintään aamulla ennen tuntien alkua ja iltapäivällä johonkin aikaan. Mikään asia ei ole niin kiireellinen, ettei se voisi odottaa seuraavan koulupäivän aamuun, koska mitään toimenpiteitä en asialle kuitenkaan tule tekemään ennen seuraavan työpäivän alkua.

Meillä on myös työpuhelimet, joista saa kiinni klo 8-16. Kiireellisessä asiassa olen suositellut huoltajia olemaan puhelimitse yhteydessä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.12.24 11:47:44

En ole kuullut että yhdellekään opelle maksettaisiin ylitöitä wilman päivystksestä työajan ulkopuolella. Eli 8-16 pitää riittää. Itse lsitan viestiä miten ehdin mutta en oleta että sitä luetaan saati vastataan työajan ulkopuolella.

Päivämäärä:   7.12.24 12:06:12

Okei, hyvä tietää ettei ole velvoitetta. Jotenkin ajattelen, että kun kyse on lapsista, niin vanhempien jälkeen opettaja on yleensä se lapsen toiseksi tärkein taho, joka vastaa hänen hyvinvoinnistaan ja kasvustaan. Että se opettaja on sellainen tärkeä ihminen, jonka oletetaan olevan tavoitettavissa lasta koskevissa tärkeissä asioissa.

Lähettäjä: Opettaja 
Päivämäärä:   7.12.24 12:08:15

Ei hyvää päivää sentään...

Minä sanon aina sellaisille vanhemmille, jotka vaativat opettajalta tavoitettavuutta ympäri vuorokauden, että jos on tarve saada opettajaan yhteys illalla kahdeksalta, niin pitää harkita, voisiko sittenkin soittaa poliisin, paloauton tai ambulanssin.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   7.12.24 12:08:19

Miksi opettajan pitäisi olla tavoitettavissa omalla vapaa-ajallaan, ilman että liksa juoksee? Ihan hassu ajatus, kyllä vanhemmat ovat lapsestaan vastuussa ja opettaja lukee viestit / vastaa puhelimeen työajalla kun ehtii.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.24 12:10:41

No eihän opettajat ainakaan peruskoulussa ole tuntipalkkaisia, vaan kiinteä kuukausipalkka. Eli töitä voi tehdä koska vaan, oli työpaikalla tai ei.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.12.24 12:12:44

?; ei ole opettajilla hätätyövelvoitetta.

Lähettäjä: Hexe 
Päivämäärä:   7.12.24 12:15:30

Voi luoja. Että opettajan pitäisi sitten päivystää palkatta kellon ympäri. Vanhemmat on hulluja.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   7.12.24 12:15:50

Kyssäri, opettaja on vastuussa lapsen opettamisesta kouluajan puitteissa. Lapsen kasvu ja kehitys on aina huoltajien vastuulla.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   7.12.24 12:17:44

Minulla on ainakin työsopimuksessa työaika merkittynä. En vastaa sen ulkopuolella mihinkään. Ne vastaa joilla ei ole työaikaa mutta siitä päivystämksestä sitten maksetaankin esim johtajasopimuksilla.

Päivämäärä:   7.12.24 12:18:53

Kerran päivässä. Opettajilla ei ole virkatyöaikaa: oppituntien ja palaverien ulkopuolella on vapaus valita, mitä ja milloin tekee.

Yli puolet opettajista on halunnut tai haluaa vaihtaa alaa, koska työ on äärimmäisen uuvuttavaa tänä päivänä. Erityisesti näissä laupungeissa ja jättikouluissa, joita säästöjen nimissä tehdään.

Tuen oppilaiden määrä on kasvanut suureksi. Ennen oli ehkä 1- 4, tänäpäivänä luku voi olla jopa lähempänä kymmentä. Opettamisen sijaan aika menee erilaisten tilanteiden käsittelyyn ja työrauhaan. Pisa tulosten lasku on juuri osa tätä ilmiötä; oppikirjoista on karsittu ainesta ja varsinaiseen opettamiseen käytettävissä oleva aika on vain osa tunnista.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.12.24 12:19:07

"Okei, hyvä tietää ettei ole velvoitetta. Jotenkin ajattelen, että kun kyse on lapsista, niin vanhempien jälkeen opettaja on yleensä se lapsen toiseksi tärkein taho, joka vastaa hänen hyvinvoinnistaan ja kasvustaan. Että se opettaja on sellainen tärkeä ihminen, jonka oletetaan olevan tavoitettavissa lasta koskevissa tärkeissä asioissa."

Se sinun lapsesi ei ole opettajan elämän keskipiste ja hän ei ole millään tavalla vastuussa lapsestasi vapaa-ajallaan, vaan sinä olet.

Päivämäärä:   7.12.24 12:20:20

"Jotenkin ajattelen, että kun kyse on lapsista, niin vanhempien jälkeen opettaja on yleensä se lapsen toiseksi tärkein taho, joka vastaa hänen hyvinvoinnistaan ja kasvustaan. Että se opettaja on sellainen tärkeä ihminen, jonka oletetaan olevan tavoitettavissa lasta koskevissa tärkeissä asioissa."

Wau, mikä ajatus. Ja siis juu, onhan se opettaja tärkeä ihminen lapsen elämässä, mutta se opettaja on TÖISSÄ siellä koulussa. Vanhemmat sitten hoitavat IHAN ITSE kaiken koulun (ja virka-ajan) ulkopuolella. Suurin vastuu lasten kasvattamisesta on edelleen vanhemmilla, opettajien tehtävä on opettaa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   7.12.24 12:23:55

Tää sama tyyppi tekee näitä ope-provoja säännöllisesti, viimeksi oli menossa opettajan oven taakse, " onhan minulla tärkeää asiaa".

Varmaan itse opettaja, joka haluaa herätellä porukkaa siitä miten EI kuulu toimia...

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   7.12.24 12:24:49

Voi nyt @!#$ mikä trolli.

Opettajahan sitä on vastuussa 20 lapsesta 24/7, mutta vanhempi ei edes yhdestä kakarasta.

Päivämäärä:   7.12.24 12:40:45

Monilla opettajilla on vuosityöaika joka tarkoittaa ennalta annettua työmäärää johonkin asiaan x.

Eli tuohon voi olla annettu tietty määrä työaikaa ja jos ei riitä niin sitten pitää pyytää esimieheltä lisää aikaa. Annetun ajan mukaan maksetaan palkka.

Vuosityöaika on niinkuin projekti, jossa luokka viedään alusta loppuun vuodessa. Opettaja saa käyttää siihen tietyn tuntimäärän, joku jakautuu opettamiseen ja ohjaukseen. Viestintään, hallintoon tms.

Jos ope ei saa esimieheltä lisää tunteja ja on jo käyttänyt kaikki mistä hän saa palkkaa - opettaja tekee ilmaiseksi työt hyvästä sydämestään tai ei tee eikä vastaa.

Voit toki valittaa, mutta opettaja tuskin saa lisää työaikaa (koska pitää ottaa pois esim opetuksesta ja jos opetusaikaa ei ole riittävästi, pitää palkata lisää opettajia). Hallitus on poistanut miljoonia opetuksesta, joten.. 

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.12.24 13:48:42

Pakko tämän on olla provo, onhan?
Jos ei kuitenkaan ole, niin pari asias aloittajalle mietittävksi yllä olevien lisäksi. Jos oppilaat ovat opettajan vapaa-ajalla opettajan vastuulla, kukas niistä opettajan lapsista vastaa, kun ope vain hoitaa vieraiden lapsia. Ja mitenkähän ennen Wilmaa on pärjätty? Reissuvihko kulki oppilssn mukana, jos kulki ja aiemmin ei ollut edes sitä, vaan tieto kulki, jos kulki, yleensä koulu hoiti hommansa ja vanhemmat omansa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.12.24 14:27:58

Siis mitä *ittua mä just luin?!

"
Okei, hyvä tietää ettei ole velvoitetta. Jotenkin ajattelen, että kun kyse on lapsista, niin vanhempien jälkeen opettaja on yleensä se lapsen toiseksi tärkein taho, joka vastaa hänen hyvinvoinnistaan ja kasvustaan. Että se opettaja on sellainen tärkeä ihminen, jonka oletetaan olevan tavoitettavissa lasta koskevissa tärkeissä asioissa."

Ja pahinta on, että vaikka tämä olisi Provo, on näitä idiootteja ihan oikeasti olemassa. Samat tyypit, joiden mielestä eniten heidän lapsestaan on vastuussa se joku mystinen joku muu.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   7.12.24 14:53:58

Ihmisten tyhmyys on oikeasti huolestuttavaa!

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.12.24 14:54:44

Joo; ei välttämättä ole, näitä vastaavia äitejä on jotka soittelevat iltaisin, yrittävät oven raakse etc. Muutama kaveri opettajana eivät tule kuulemma koskaan työskentelemään asuinpaikkunnallaan. Pöllöimmät nykii ruokakaupassa hihasta ja haluavat keskustella.

Päivämäärä:   7.12.24 18:40:15

Kun olin lapsi, luulin että opettajuus on joku kokonaisvaltainen ihmisyys. Eli opettajat asuivat koulussa ja elivät & hengittivät vain koulua ja omaa ainettaan. Heitä ei ikään kuin ollut olemassa koulumaailman ulkopuolella muussa yhteiskunnassa. Näin kuvittelin, varmaan siksi kun näin opettajia pelkästään koulussa, en koskaan muualla.

Kun vanhenin, noin lukioiässä, tajusin että opettajakin on ihminen jolle opettajuus on vain ja ainoastaan työtä. Eräs lukio-opettajani sanoi jopa suoraan ettei halunnut edes opettajaksi, mutta ei saanut oman alan muuta työtä. Tämä herätti minut.

Aloittaja tuntuu olevan jämähtänyt tähän samaan ajatusmaailmaan, mikä minulla oli lapsena.

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   7.12.24 22:44:33

Virkavelvollisuuteen kuuluu katsoa Wilma ja sähköposti KERRAN arkipäivässä. Tämä tarkastettu ammattiliitosta. Useimmiten opet katsovat viestejään useammin ja vastailevatkin niihin millon pystyvät. Itse olen aloittanut rajoittaa työaikaani niin, että katson viestit ja vastailen niihin kaksi kertaa arkipäivänä (aamulla 7.30 ja iltapäivällä klo 15).

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.12.24 08:50:37

Oliko aloittaja sinulla joku huoli lapsesta?

Lähettäjä: Voinkatsoa 
Päivämäärä:   8.12.24 09:36:49

Minulla on tapana käyttää tunteja usein iltaisin, jolloin valmistelen tunteja ja teen kirjallisia töitä. Jos siinä näen wilmaviestin, vastaan siihen. Erikseen en seuraa viestejä. Tosi työllistetty on muutenkin ja omasta hyvinvoinnista on pidettävä kiinni. Opettajilla tosiaan on vuosityöaika ja se on jaettu eri tehtäviin, pääosa siitä on opetuksessa.

Päivämäärä:   8.12.24 09:44:51

Minä katsoin Wilman kun koulu päättyi, joskus 13, joskus 15. Siinä ehtii sit neljään mennessä vastailemaan ja sitten suljin puhelimen.
Aamulla taas 8 auki, luin viestit, vastasin ok niihin jotka oli ilmoitusasioita, muut joihin tarvitsi aikaa ja pidemmän vastauksen niin sitten niihin taas koulun päätyttyä.
Kaikille vanhemmille olin ilmoittanut että kiireet/hätätapaukset rehtorille, istui päivät toimistossa, tai sitten puhelinsoitto. Mutta kesken päivää ei soiteta että meidän Maijalla on menkat, ei voi uida tms.
Oli se työ silti kuormittavaa vaikka rajasin tarkkaan työn ja vapaan niin vaihdoin alaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.12.24 09:46:55

"kun kyse on lapsista, niin vanhempien jälkeen opettaja on yleensä se lapsen toiseksi tärkein taho, joka vastaa hänen hyvinvoinnistaan ja kasvustaan"

:DDDD

Opettaja vastaa lapsen opettamisesta koulussa opetussuunnitelman mukaisesti. SINÄ vastaat oman lapsesi hyvinvoinnista ja kasvusta!

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   8.12.24 10:54:48

Onko sulla itsellä velvollisuus tehdä töitä vapaa-ajallasi? Vai teetkö työsi työaikana?

Päivämäärä:   8.12.24 11:03:56

Luokanopettajat eivät ole vuosityöajassa, vaan opetusvelvollisuustyöajassa. Työaikaa ja työntekopaikkaa ei siis ole määritelty muuta kuin oppituntien osalta, joten opettaja määrittelee sen itse. Viikossa on kolme tuntia laskennallista ys-aikaa, johon sisältyy kaikki viestintä vanhemmille. Lisäksi siihen kuuluvat mm. opekokoukset ja palaverit, yhteissuunnittelu sekä yhteydenpito eri sidosryhmien ja yhteistyötahojen kanssa.

Kenenkään opettajan ei tarvitse olla virka-ajan ulkopuolella tavoitettavissa, mutta halutessaan opettaja voi tehdä työnsä missä ja milloin se itselle parhaiten sopii.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   8.12.24 11:08:38

Minä luen Wilman aamulla, kun tulen koululle eli siinä kahdeksan jälkeen aamulla. Sen jälkeen päivän mittaan availen lähinnä tuntien alussa, kun merkitsen poissaolijat ja silloin nään, jos jotain viestejä on tullut. Vastaan joko siinä nopeasti tai pidemmin tunnin jälkeen.

Viimeisen kerran avaan Wilman varmasti viimeisen tunnin alussa. Melko usein tulee avattua vielä sen jälkeen, muttei välttämättä joka päivä. Opetuksettomana päivänä en tyypillisesti avaa Wilmaa lainkaan.

Vanhemmille olen ohjeistanut, että nopeat asiat soittamalla puhelimeen. Samoin opetuksettoman päivän asiat, jos niillä on kiire. Vähemmällä kiireellä sitten Wilmassa.

Kotona en Wilmaa avaa. Työpuhelimeen olen vanhemmille luvannut vastata klo 18 asti illalla. Tämä siksi, että tiedän monen olevan töissä neljään tai viiteen ja asioita tarvitsee ehkä opettajan kanssa hoitaa eikä niitä voi hoitaa työpäivän aikana. Muuten en vastaa siihenkään.

En keksi mitään syytä, miksi vanhemman pitää saada minut kiinni yöllä tai viikonloppuna. Sellaiset asiat sitten rehtorin kautta, jolla on minun privaattinumerokin, josta saa kyllä kiinni. Tälläisiä tulee lähinnä mieleen joku tapahtuma tyyliin koulu palaa ja palopäällikkö haluaa tietää jotain kemian varaston sisällöstä.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   8.12.24 11:24:41

Ei siellä Wilmassa tarvitse kenenkään päivystää - vanhempienkaan. Itse olen sen verran vanhanaikainen, etten ole edes ladannut sovellusta, vaikka 3 koululaista onkin. Luen selaimen kautta, yleensä aamulla ennen koulun alkua tai edellisenä iltana.

En oleta, että minulle myöskään vastataan ns. virka-ajan ulkopuolella. On meillä tosin ollut yhdellä lapsista sellainenkin opettaja, joka saattoi itse soittaa iltayhdeksältä. Lapsella ei ollut erityistä tukea eikä ongelmia koulunkäynnissä. Kaikki nämä asiat olisi voinut hoitaa Wilma-viestillä virka-ajalla.

Lähettäjä: Myös ope 
Päivämäärä:   8.12.24 11:25:55

Uskon että aloittaja on ihan tosissaan, sehän tässä maailmassa onkin huolestuttavaa. Se maalaisjärki on hukkaantunut johonkin.
Meillä kaikilla koulun työntekijöillä on työaika. Itse vastaan viesteihin klo 9-15 välillä, en iltaisin enkä viikonloppuisin.
Näkisittepä minkäänlaisia viestejä Wilmaan saan, toki ymmärrän että oma lapsi vanhemmalleen on se kaikkein tärkein mutta välillä toivoisin pientä rajaa siihen kirjoitteluun.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.