Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lääkäri ei ota todesta

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.12.24 10:46:18

Minulla on ollut nyt kahden kuukauden ajan todella omituinen olo. Voimakasta päänsärkyä, käsien, jalkojen ja kasvojen puutumisia, kipuja ja kramppeja jaloissa, huimausta, pahoinvointia. Välillä jopa sellainen olo kuin olisi jokin ns. kesto suonenveto päässä. Vaivojen alettua hakeuduin jopa päivystykseen, koska oli niin kova äkillinen päänsärky ja toispuolinen tunnottomuus, että pelkäsin hetken jo jotain aivoinfarktia. Päivystyksessä otettiin tt-kuva päästä, mutta siellä ei ollut mitään. Diagnosoitiin migreeniksi ja lähetettiin kotiin särkylääkereseptin kanssa. Aiemmin ei ole ollut mitään vastaavaa, eikä siis migreeniäkään.

Välillä on ollut sellaisia päiviä, että olen pystynyt tekemään pieniä arkisia askareita, mutta en juuri muuta. Ja 80% päivistä on sellaisia, että pystyn vain makaamaan tai lojumaan sohvalla puoli-istuvassa asennossa. Olen ollut syksyn ajan työtön, joten ei ole työterveyttäkään, eikä olisi oikein varaa yksityisellekään mennä, ainakaan jos ei ole varma, että sieltä saa apua.

Kävin nimittäin jo terveyskeskuslääkärilläkin ja hän laittoi lopulta lähetteen neurologille. Tapasin tämän viikon maanantaina neurologin ja hänen mukaansa ei ole mitään syytä mennä esim. magneettikuvaan tai tutkia enempää, vaan vika on kuulemma enemmänkin henkinen ja kyllä nyt vaan pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää löytää töitäkin. OmaKantaan tekemänsä kirjaukset ovat juuri sitä luokkaa, että kun kerran luettelin niin monta vaivaa, niin että minulla on taipumusta liialliseen itseni syynäämiseen ja murehtimiseen. Tämän vielä tietysti kaupanpäälle kaivoi esiin, että olen kerran parikymppisenä (yli 10 v sitten) saanut masennusdiagnoosin yhdellä lääkärikäynnillä ja kokeillut masennuslääkkeitä. Tuolloin oli ahdistava parisuhde ja stressaava yhdistelmä töitä ja opintoja. Vetosi myös koko ajan siihen, että kun minulla on silloin oireiden alkaessa päivystyksessä otettu verikokeita, niin niissä ei näkynyt mitään, joten mikään ei voi olla vialla.

Nämä oireet ovat oikeasti sellaisia, että jos vaikka joku kutsuisi minut työhaastatteluun, en todennäköisesti pystyisi menemään. Tai ainakaan aloittamaan työssä. Huonoina hetkinä en pysty tosiaan edes istumaan kunnolla tai kävelemään normaalisti tai käyttämään käsiä normaalisti. Oireet ovat viikkojen kuluessa hieman vaihdelleet ja jokin oire on saattanut laantua ja toinen tulla tilalle. Voihan tämä kai olla joku ylimitoitettu stressireaktio työttömyyteen vaikkapa (?), mutta jotain apua kyllä alan tarvitsemaan, eihän tästä tule yhtään mitään... Kaveri kävi juuri puolestani yhtenä päivänä kaupassa ja katsoi tullessaan menoani ja vointiani ja ihmetteli, miten lääkäri voi sanoa, ettei mikään ole vialla. Mihin hittoon sitä oikein pitäisi hakeutua, että voisi saada apua? Oman kaupungin yksityislääkäristä on kokemusta työajoilta sekä omalta kohdalta että kollegoilta kuultuna ja siellä otetaan mielellään verikokeita ja sydänfilmejä, mutta jos niissä ei näy mitään, niin lähetetään vain kotiin ja lupaillaan, että kyllä se olo kohta paranee.

Re: Lääkäri ei ota todesta

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   7.12.24 10:49:36

Oho valitsin näköjään saman nimimerkin kuin toinen terveysvaivoista avautuva, eri tapaus siis kyseessä :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.24 10:52:51

Sinua on jo tutkittu hyvin laajasti = oireesi on otettu tosissaan. Vaihtoehdot: joko kyseessä on psyykkinen ongelma - hanki siihen apua tai fyysinen ongelma - sinun täytyy mennä jonnekin yksityiselle lääkärille ja maksaa itse.

Stressi voi aiheuttaa hyvin kattavia oireita mutta kukaan muu kuin sinä itse ei voi sanoa että onko kohdallasi näin. Vaikutat kyllä kirjoituksesi perusteella ehkä vähän ylihuolehtijalta jos lääkäri oli myös näin sinulle todennut.

Ehkä kannattaa miettiä itse kumpi on todennäköisempi vaihtoehto ja mitä voit tehdä esim sen stressin helpottamiseksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.12.24 10:53:05

Syyhän siinä tulikin, sulla on masennusdiagnoosi. Sitä käytetään potilasta vastaan, kun ei jakseta hoitaa mutta rahat kelpaa..

Päivämäärä:   7.12.24 11:01:01

Vaikeaa olisi kyllä kuvitella, että stressi voisi oikeasti saada ihmisen näin toimintakyvyttömäksi. Tai ainakin todella pelottavaa jos näin on. Yritän kovasti uskoa joka ilta, että kyllä aamulla olo on jo parempi jne... Ja varmasti perus verikokeilla ja TT-kuvalla voidaankin paljon sulkea pois, mutta tuskin ihan kaikkea mahdollista.

Masennusdiagnoosin olen tosiaan saanut vain sillä yhdellä käynnillä ja itse ainakin koen, että tuolloin aikoinaan olinkin ehkä hetkellisesti hieman ahdistunut elämäntilanteen vuoksi, mutta sen jälkeen on mennyt jo vuosikausia hyvin ja tosiaan niitä lääkkeitäkin taisin kokeilla silloin ehkä kuukauden verran. Tuo ajanjakso on siis kuin eri elämästä. Emme myöskään puhuneet tuosta neurologin kanssa lainkaan, vaan oli itse kaivanut aiemmat merkinnät OmaKannasta.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   7.12.24 11:11:49

Kaikki kuvaamasi oireet viittaavat migreeniin. Migreeni on paljon monipuolisempi sairaus kuin yleisesti luullaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.12.24 11:15:27

Migreenistä on muotoja, jotka oireilee noin.

Päivämäärä:   7.12.24 11:22:21

Voiko oikeasti siis migreeni kestää kaksi kuukautta? Päänsärkyä ei ole ihan joka päivä edes, mutta jotain oireita on päivittäin. Siis esim. viime viikolla päänsärkyä oli ehkä kahtena päivänä hieman, mutta käteni olivat puutuneet lähes päivittäin ja jalat eivät meinanneet toimia monena päivänä.

Aivoinfakrtia tai muuta ns. äkillistä hengenvaarallista minulla ei varmasti ole. Ja yritän edelleen uskoa, että kyseessä voisi olla jokin aivan vaaraton vaiva. Mutta kyllä kaikkea MS-taudista lähtien on tässä viikkojen kuluessa noussut mieleen, (sekä ehdoteltu tuttujen toimesta...) vaikka olen yrittänyt välttää esim. liikaa googlailua. Tuon tapainen sairaushan ei vissiin näkyisi verikokeissa tai TT-kuvassakaan.

Voi miten toivon, että oireet yksinkertaisesti katoaisivat :(

Päivämäärä:   7.12.24 11:22:43

Miksei sulle lähdetty kokeilemaan migreenilääkitystä? Siihen olisi pitänyt lähteä pohtimaan heti lääkitystä, kun oireet kerran on noin pahat ja lähes invalidisoivat.

Se migreeni on varmaan lauennut tuosta työttömyyden aiheuttamasta stressistä. Et pääse elämässäsi eteenpäin, jollei migreeniä saa pysäytettyä. Ei todellakaan ole yhteiskunnan etu että työikäiset annetaan jäädä kotiin tuille, koska lääkärit ei suostu hoitamaan hoidettavissa olevaa sairautta.

Kunnon lääkkeet ja estolääkitys.

Sun täytyy varmasti itse etsiä joku migreeneihin perehtynyt lääkäri ja mennä sen vastaanotolle, vaikka itse maksaen.

Sua on kohdeltu lääkärien taholta huonosti, eikä ole reilua että sairauden heikentämänä joudut vielä taistelemaan saadaksesi apua. Tämä se tilanne nyt kuitenkin on.

Päivämäärä:   7.12.24 11:23:18

Mitä diagnoosia aloittaja odotat? Mikä kelpaisi? Miksei migreenidiagnoosi kelpaa? Minusta sinusta on otettu tarvittavat tutkimukset jo. Pääsi on kuvattu, siellä ei ole kasvaimia tai vuotoja.

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   7.12.24 11:28:01

Minulla samanlaisista oireista heitti heti lääkäri MS-taudin mahdollisuuden, mutta siihen se sitten jäi, on tehnyt viisi lähetettä neurologille, kerran pääsin, käski koskettaa nenää sormilla ja totesi, ettei tarvetta magneettikuviin. Suvussa molemmilla puolilla MS-tautia.
Säästän rahaa jotta pääsen ulkomaille lääkäriin, jossa taudin mahdollisesti varmistuttua saa myös tehokkaan käypälääkkeen, jota Suomessa ei saa.

Lähettäjä: Mkä 
Päivämäärä:   7.12.24 11:31:28

No sehän on fakta, että joillain oikea diagnoosi saattaa löytyä vasta vuosienkin kuluttua ja silloinkin tuurista jos tai kun osuu oikea lääkäri kohdalle eli turha hokea, että suthan on jo tutkittu ja mitään ei löytynyt jne.

Voi toki olla henkistäkin laatua mutta epäilen.

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   7.12.24 11:31:37

no eihän aloittaja sanonut, ettei diagnoosi kelpaa! mutta ilmeisesti se että lähtee kotiin särkylääkkeiden kanssa, ei ole nyt auttanut ja lisätukea tai lääkitystä ei ole saanut? tk-lääkärin mielestä kai ollut tarve lisätutkimuksille, mutta neurologin mielestä aloittaja on vain luulosairas?

itselläni on migreeni ei kyllä ole ikinä oireillut noin, eikä ainakaan noin pitkäkestoisesti, kyllä helpottaa ilman migreenilääkitystäkin "vain" särkylääkkeilläkin alle vuorokaudessa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.12.24 11:32:48

Kuulostaa kalsiumvajeen oireilta.

Päivämäärä:   7.12.24 11:32:56

mmm: Voitko kertoa liää tuosta käypälääkkeestä, tutulla diagnosoitiin juuri MS-tauti, joten kiinnostaa!

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.12.24 11:35:48

Mulla migreeni kestänyt nyt 10 vuotta, tänä vuonna 250 päivää. Joo, voi kestää 2 kuukautta.

MS tauti kai näkyisi TT-kuvassa ja se sulle on tehty? Neurologin pitäisi kyllä tunnistaa migreenikin, myös harvinaisempaa migreenit (hemipleginen migreeni, aivorunkomigreeni) eikä ehdotella masennusta.

Avun saanti julkisesta terveydenhuollosta on nykypäivänä pepusta.

Päivämäärä:   7.12.24 11:40:10

"Kuulostaa kalsiumvajeen oireilta."

Se olisi näkynyt päivystyksen peruslabroissa.

"Voiko oikeasti siis migreeni kestää kaksi kuukautta?"

Todellakin voi. Migreenikoilla voi olla pitkiä hyviä kausia tai sitten näitä täysin lamaavia. Tyrmäsikö neurologi siis migreenin?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.12.24 11:44:08

Migreeni voi aiheuttaa pahoinvointia ja kasvohermontuntemuksia. Magnesium voi auttaa hieman migreenioireissa. Luin jostain ja auttoi itsellä hieman. Minulla oli hormoniperäinen migreeni joka paheni kun sain lapset - nyt jo niin paljon ikää että helpottanut iän takia.
Migreeniä niin montaa tyyppiä joten ei voi sanoa että "migreeni on tällainen" . Itsellä särki aina 3 päivää kuukauden syklissä- ei kuitenkaan menkkapäivänä. Ensimmäinen päivä oli nousevaa särkyä, keskimmäinen särkypäivä ja kolmas päivä oli taantuva särky.

Lähettäjä: Mkä 
Päivämäärä:   7.12.24 11:57:01

" no eihän aloittaja sanonut, ettei diagnoosi kelpaa! "
Aloittaja ei mutta moni muu!

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   7.12.24 13:00:16

Saitko aloittaja migreeniin kohtaus- vai estolääkkeet? Oletko käyttänyt niitä? Onko ollut apua?

Mulle vaihdettiin aikanaan migreeniin molemmat lääkkeet moneen kertaan. Jollei lääkkeistä ole apua, varaa uusi lääkäriaika tk-lääkärille ja keskustelkaa lääkkeen vaihdosta.

Migreeni on tosiaan monimuotoinen ja vaikeasti kokeissa todennettava sairaus. Itsellä päivittäiseen migreenin hallintaan kuuluu säännöllinen rytmi, riittävä yöuni, säännöllinen ulkoilu ja liikkuminen, aivojen näkökeskusta rassaavien tilanteiden välttely ja/ tai poissulkeminen (vilkkuvat kirkkaat valot varsinkin pimeällä, aurinkolasien käyttö AINA kirkkaalla säällä ulkoillessa, hyvä luonnonvalo lukiessa ja työskennellessä, säännöllinen käynti näöntarkastuksessa ja silmälasien päivittäminen).

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   7.12.24 13:02:52

MS tauti ei näy ct kuvissa. Siihen tarvitaan magneettia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.12.24 13:39:53

Onko rautakoe ja B12 vitamiini tutkittu?

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   7.12.24 19:44:47

Montako koronarokotetta olet ottanut? Voi olla haittavaikutus.

Päivämäärä:   7.12.24 20:36:28

joka päivä päivystykseen, vaadi eri lääkärin mielipide. kuvaa itseäsi kun toimit arjessa.

Lähettäjä: Vale 
Päivämäärä:   7.12.24 20:43:20

No ei tietenkään päivystykseen. Ei ole kyseessä päivystysasia. Ei sieltä tehdä lähetteitä eikä asiakas saa kuin hankalan maineen. Oma tk on se oikea paikka. Tk lääkäri laittaa tarvittaessa vaikka uuden lähetteen neurologille.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.12.24 20:48:16

Hauskaa, että aloittaja ei ole ottanu koko keskustelussa mitään kantaa siihen, onko hän stressaantunut vai ei.

Lähettäjä: jumi 
Päivämäärä:   7.12.24 21:10:06

Migreeniltä kuulostaa. Missä kunnossa sulla on niska-hartiaseutu? Jos on kovin kireä, sekin voi aiheuttaa päänsärkyä ja puutumistakin, jos joku hermo on pinteessä. Pääsisitkö fyssarille?

Lähettäjä: Oivoi 
Päivämäärä:   7.12.24 22:16:05

Hyvälle hierojalle.

Päivämäärä:   7.12.24 22:17:55

Tutkituta borrelioosi.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.12.24 22:34:43

Longcovid?

Lähettäjä: Naali 
Päivämäärä:   7.12.24 22:54:58

Komppaan pistettä: voisiko olla borrelioosi? Kaikille ei tule sitä rengasihottumaa ja varhainen diagnoosi voi sen takia jäädä saamatta. Pidemmälle edennyt neuroborrelioosi voi oireilla juuri noin.

Lähettäjä: EGM 
Päivämäärä:   8.12.24 04:37:03

MS-taudilta kuulostaa. Näkyy mielestäni vain magneettikuvissa. Uudelleen lääkäriin ja vaadit niitä tutkimuksia. Ei täällä Suomenmaassa enää muuten mihinkään hoitoon pääse.

Lähettäjä: ejia 
Päivämäärä:   8.12.24 16:03:41

Oireet voivat tosiaankin olla pelkkää masennusta, plösötystä, henkistä kuormitusta ja tylsistymistä lisättynä fyysiseen lösötykseen ja kropan jumitukseen.

Minulla oli yläasteella ja parikymppisen kahden puolen jatkuva migreeni. Vähintään joka toinen päivä päivä meni pilalle jo puolen päivän aikaan ja vahvat lääkkeet naamaan ja kotiin koomaamaan. Sitten jotain tapahtui, migreenikohtaukset loppuivat, kunnes nyt nelikymppisenä tänä vuonna alkoivat uudelleen ja on ollut useampi kohtaus. Silloin parikymppisenä olin luovuttanut verta useamman kerran ja olin lopulta aneeminen, mutta muutaman kuukauden rautalisällä + hemirautapitoisella ruokavaliolla tilanne korjaantui ja migreenikohtaukset vähenivät niin, että niitä oli enää 2-3 vuodessa, sitten 1 vuodessa ja melkein 20 vuoteen ei yhtään.

Minulla on masennusta, henkistä kuormitusta, ahdistusta yms. perhetilanteeseen ja elämään liittyen. Vanhemmat kuolleet tai kuolemassa, sisarus sairastanut syövän, opinnot jumissa ja kela hönkii niskaan. Lisäksi kroppa on vino ja jumissa kun lösötän epäergonomisesti.

Kun pötkötän lattialla ja hieron lihaksia niska, kaula, hartiat, selkä, jalat, ihan mikä tahansa kohta kropasta, niin jumissahan minä olen ihan kauttaaltaan. Olen käynyt fyssarilla muutamaan kertaan kuulemassa, mten perseestä olen ja pitäisi yrittää olla ergonomisemmin. Ja siis fyssari ei minua haukkunut, vaan itse sanoin, että olen ihan perseestä kun vaikka kuinka paljon jumppaan ja teen, niin silti pilaan kaiken lösöttämällä, olemalla vinossa, istumalla jalat ristissä, jne.

Ihan varmasti aiheutan migreenikohtaukseni ainakin osittain itse ja ne mgreenikohtaukset ovat todella invalidisoivia, koska pää on kipeä, en näe kunnolla, en voi olla juuri missään asennossa. Mitään suurempaa syytä tai laukaisevaa tekijää en ole keksinyt, koska joskus migreeni iskee jo ennen kuin saan itseni aamulla sängystä keittiöön ja joskus vasta iltapäivällä klo 18 kun olen ollut esim. tietokoneen äärellä. Lisäksi jumissa oleva kroppa aiheuttaa kipuja ja jumeja ja puutumista ja ja ja ja....

Eli nyt ala itse miettiä mikä kaikki on omaa syytäsi, mihin voit vaikuttaa itse, mihin tarvitset ammattilaisen apua, jne. Sitten vasta kannattaa mennä lääkäriin, kun kaikki muut syyt on suljettu pois.

Työttömänä sinulla on aikaa hieroa ja jumpata itseäsi niin, että saat kropastasi suoremman ja vetreämmän, joka saattaa hyvinkin vaikuttaa niin, että oireesi vähenevät tai poistuvat kokonaan. Ei se välttämättä päivässä tapahdu, mutta viikossa tai parissa voi tulla isokin vaikutus esille.

Lähettäjä: ejia 
Päivämäärä:   8.12.24 16:26:58

"Siis esim. viime viikolla päänsärkyä oli ehkä kahtena päivänä hieman, mutta käteni olivat puutuneet lähes päivittäin ja jalat eivät meinanneet toimia monena päivänä."

Kaula, niska, hartiat, lavat, purentalihakset yms. jumissa = Päänsärky
Hartiat jumissa = kädet puutuu
Selkälihakset ja piriformikset jumissa = jalat puutuu

Nuo yhdessä = kroppa ei toimi.

Ei se välttämättä tuon vakavampaa ole. Eikä lähde migreenilääkkeillä vaan ihan fyssarilla ja itsetekemilläsi jumppaliikkeillä. Voi olla, että fyssari kehottaa sinut hierottavaksi, jos et itse kykene aukomaan jumeja. Tuolloin kannattaa etsiä hieroja, joka oikeasti tietää mitä tekee, eikä vain silittele, töki tai murjo miten sattuu. Kalevalainen jäsenkorjaaja tai osteopaatti tai vaikka OMT-fyssari voisi myös olla todella hyvä apu.

Minä käytän hierontarullaa, piikkipalloa ja ihan vain lattiaa tai seinää avuksi omien jumien aukomisessa. Pitää tietää mitä ja miten tekee ettei vain pahenna asioita (kokemusta on...), joten ihan ensin kannattaisi suunnata vaikka sinne fyssarille tai jollekin fysiatrian ammattilaiselle.

Toki kyseessä voi olla MS-tautikin,mutta se näkyisi ihan Suomessa otetuissa magneettikuvissa. Ei sitä varten tarvitse mihinkään ulkomaille erikoislääkärille lähteä, kuka vain lääkäri osaa laittaa Suomessakin lähetteen ja kuvista MS-tauti näkyy kyllä selkeästi.

Tai sitten kyseessä voi olla joku muu vakavampi tila. Mutta tee nyt ihan ensin itse kaikki lääkkeettömät keinot, jolloin lääkärikäynnistä on jotain hyötyäkin, kun ensimmäinen ohje lääkäriltä ei ole "potilasta kehotetaan testaamaan mitä saa aikaan jumpalla ja elintavoilla" vaan voi suoraan hypätä tuon vaiheen (joka voi olla yllättävän pitkäkin!) ohi listaten, mitä kaikkea on lääkkeettömästi tai käsikauppalääkkeillä tehty tuloksetta.

Migreenikin on siitä ärsyttävä, että sitä on monenlaista ja monentyyppistä ja oireet voivat olla mitä vain.

Minulla on jälleen kunnon migreenilääkkeet, mutten ole tarvinnut niitä, kun olen selvinnyt tänä vuonna ihan reilulla annoksella parasetamolia + kahvilla + pimeässä pötköttelyllä. Olen siis ihan toimintakykyisen näköinen ja oloinen muuten mutta pää liikkuu aika varovasti ja en näe kunnolla ja esim. näyttöjä en näe ollenkaan, kun en vain näe ja silmät ei saa teksteistä selvää. Mutta muuten migreeni ei välttämättä näy ulkopuolisille. Tulehduskipulääkkeitä en voi käyttää.

Nuorempana lääkkeettömät keinot tai parasetamoli olivat täysin tehottomia. Kun migreenikohtaus tuli päälle, se oli auravaiheen lisäksi myös kova toispuoleinen päänsärky, eikä siihen auttanut muu kuin kunnon kohtauslääke (ritsatriptaani 10 mg). Nykyään hellemmätkin keinot, eli parasetamoli + kahvi + pimeys, auttaa. Kofeiini tehostaa parasetamolin vaikutusta ja monilla kofeiini jo yksistään auttaa migreeniin.

Mutta sama ei toimi kaikille. Joillakin kofeiini nimenomaan aiheuttaa migreeniä, toisilla se helpottaa. Eli pitää kokeilla, mikä sinulla auttaa tai aiheuttaa.

Kaikki eivät edes tarvitse migreenidiagnoosia tai kohtauslääkkeitä, kun pärjäävät hellemmillä keinoilla. Toisilla taas migreeni on jatkuvaa, ja joutuvat käyttämään päivittäin migreenin estolääkettä, ja silti kärsivät migreenistä. Esim. Ben Zyskowicz on kärsinyt lähes 30 vuotta päivittäisestä migreenistä, eli hänellä on krooninen migreeni. Googlaa itse "ben zyskowicz migreeni" niin löydät tietoa migreenistä ja myös kroonisesta sellaisesta.

Eli kyllä, migreeni voi ihan hyvin kestää 2 kk kun se voi kestää vuosikymmeniä... ;)

Päivämäärä:   8.12.24 16:33:56

Facebookissa on nyt mainostettu sitä iskiashermon kireyteen auttavaa jumppaohjelmaa. Kokeile sitä? En muista sivuston nimeä, mutta googlaa...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.