Lähettäjä: ejia
Päivämäärä: 6.12.24 12:07:39
Munuaisten vajaatoiminta väsyttää. Ihan jo se voi aiheuttaa tuota paskaa kuntoa. Tai sitten sen lisäksi sinulla on jotain ogelmia sydämessä, sillä sydämen vajaatoiminta tai esim. rytmihäiriö aiheuttaa tuota, ettei mitään jaksa ja kunto on megahuono.
Jos sinulla on paljon käytössä lääkkeitä, niin kannattaa miettiä lääkärin kanssa, onko kaikki niistä tarpeellisia vai voisiko jotkut poistaa tai vaihtaa. Jo sillä voi saada munuaisille apua, kun lääkekuorma on pienempi.
Äidilläni on myös D1, reuma, kilpparivajis, roimasti ylipainoa ja lievä munuaisvajis.
Oli kamalassa kunnossa muutama vuosi sitten, lääkkeitä kauhea määrä yms. Hän oli ihan loppu ja paisunut. Lääkäri sitten tyhjensi lääkelistan ja alkoi miettiä, että mitkä lääkkeet on välttämättömät, mitkä voi jättää pois ja mitkä korvata toisilla. Myös pitkävaikutteisen insuliinin määrää pudotettiin 10 yksikköä ja vaihdettiin se aamuisin laitettavasta illalla laitettavaan.
Kun munuaiset saivat levätä, niin äiti laihtui 15 kg kahdessa kuukaudessa. Hänestä lähti siis 1,5 ämpärillistä kertynyttä NESTETTÄ.
Lisäksi hän sai VIIMEIN diagnoosin myös sydänsairaudesta, eli syyn sille, miksi aina huimaa ja tuntuu, että pelkkä olemassaolo hengästyttää ja vähän väliä tuntuu että kaatuu ja välillä kaatuikin. Oli pahoinvoiva ja varsinkin öisin oli maha sekaisin ja oksetti. Tahdistimen laiton myötä kykeni kävelemään ilman rollaattoria, kun viimeiset 4 v oli lähes täysin rollaattorin varassa... Ja tahdistimen myötä selvisi, että hänellä on rytmihäiriöitä lähinnä aamuyöstä, ja tuo pahoinvointi ja ripuli on rytmihäiriön oire. Mutta koska kyseessä oli ylipainoinen, iäkäs nainen, niin eihän sellainen mikään sairas ole vaan ainoastaan lihava ja varmasti syönyt jotain sopimatonta...
Tarvittiin yksi kunnon sydänpysähdys, että oireet otettiin vakavasti. Toki häken ämmä ei suostunut lähettämään ambulanssia ennen kuin karjaisin, että onneksi tämä puhelu nauhoitetaan. 10 minuutin päästä häkestä soitettiin, että vieläkö siellä tarvitaan ambulanssia. Voi jmalauta... No, äiti saatiin hoitoon, mutta edelleen lässytettiin, että oireet on kyllä epätavalliset. Sairaalassa sitten kardiologi oli sitä mieltä, että oireet on naisille todella tyypilliset, mutta kun lääketiede katsoo vain miesten oireita, jotka on erilaiset kuin miehillä, niin ihan tutkimusten mukaan naisten sydänoireita ei oteta vakavasti vasta kuin ruumiinavauksessa.
Naisten terveysongelmista ei juurikaan välitetä, joten on oikeasti itse pakko vaatia hoitoa. Äitini on nössö ja kiltti muiden edessä, joten hän kiukuttelee ja on katkera minäminä-marttyyri vain kotona, mutta muiden edessä sitten hiljainen ja kiltti nössö, ja muiden pitää aina puhua hänen puolestaan. Ei itse uskalla sanoa ja vaatia mitään.
Ala syödä kuten munuaisvajakin kuuluu ja listata oikeasti kaikki oireesi ja sairaudet, joita suvussasi on. Älä mieti pelkkää painoa vaan syitä huonolle voinnillesi ja tee itse kaikki mitä kykenet, ja lopuille vaadi hoitoa.
Ferritiini voi olla valheellisesti liian korkea, jos elimistössäsi on jokin tulehdus. Siitä kertoo jo tuokin, että hemoglobiinisi on huono.
Mahan pullotus voi johtua kertyneestä nesteestä, ruokavaliosta ja rasvasta. Minua turvottaa sokeri ja viljat, varsinkin vehnä. Vehnätön ruokavalio auttaa pitämään kropan sutjakampana ja jaksamaan paremmin. Vehnä on pelkkää höttöä, jolloin verensokeri sahaa edestakaisin ja on aina nälkäinen ja väsynyt ja plösähtänyt olo. Ja minä olen kuitenkin perusterve kilpparivajista lukuun ottamatta.
Kannattaa sinunkin miettiä, mikä ruokavaliossasi voisi aiheuttaa oireet tai pahentaa niitä.
|