Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä mulla on, en jaksa tehdä mitään

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   6.12.24 11:31:16

Mikä mulla on? Olen jatkuvasti väsynyt, en jaksa lenkkeillä kuin kilometrin tasaisella hitaasti jne. Olen ylipainoinen enkä saa painoa tiputettua, maha pullottaa paljon. Sairastan toki ykköstyypin diabetesta ja lievää munuaisten vajaatoimintaa.

Keuhkot ja maksa on ultrattu eikä niissä näy mitään erikoista. Rauta-arvo on yli sadan, kilpirauhasarvot normaalit lääkärin mukaan. Seuraavaksi puolen vuoden sisään tulee uniappneatutkimus. Olikohan tässä kaikki tutkimukset mitä tehty...

Mitä vielä voisi tutkia?

Re: Mikä mulla on, en jaksa tehdä mitään

Päivämäärä:   6.12.24 11:32:32

Hemoglobiini oli viimeksi 118.

Päivämäärä:   6.12.24 11:33:52

Niin ja en jaksa lenkkeillä kun sen kilometrin hitaasti tasaisella, koska hengästyttää ja lihakset eivät vaan jaksa toimia...

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.12.24 11:40:13

Paska kunto?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.12.24 11:44:13

Aloituksessa on jo vino pino syitä mikset jaksa. Se ylipaino on varmasti iso syy. Ihan vaikka listaan syömiset fat secret nimiseen äppiin ja katsot paljonko oikeasti tulee hiilaria, sokeria jne ja vertaat millaisia määriä pitäisi syödä. Korjaamalla pelkän ruokavalion alkaa paino tippua, nukut luultavasti paremmin ja jaksat enemmän.

Päivämäärä:   6.12.24 11:46:26

Paljonko hba1c? Onko pumppu vai monipistoshoito?

Päivämäärä:   6.12.24 11:48:35

Onko ferritiini katsottu? Se voi olla matalalla, vaikka hemoglobiini olisikin ok.

Päivämäärä:   6.12.24 11:48:50

Nykyisin pumppuhoito ja tavoitearvoksi laitettu tässä vaiheessa 8. Painan 80 kg. Ollaan laskettu syömisten kaloreita, ja käyty ravitsemusterapeutilla, eikä paino laske.

Lähettäjä: Hana 
Päivämäärä:   6.12.24 11:49:03

Huono ruokavalio

Päivämäärä:   6.12.24 11:49:15

Ferritiini oli viimeksi 108

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.12.24 11:51:10

Entä paljonko tulehdusarvot oli, kun ferritiini mitattiin?

Päivämäärä:   6.12.24 11:52:16

Tilanne siis jatkunut jo vuosia... Ja sen vuoksi sitä onkin tutkittu.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   6.12.24 11:56:30

Hemoglobiini 118 ON alhainen, ihan viitervon alarajalla! Naisella hyvä hemoglobiini on ihan vähintään siellä 130 paikkeilla, mieluiten 140. Toki yksilöllistä tämäkin.

Ferritiini onv voinut pompata ylös, jos olet vähänkin ollut kipeänä labroissa / kehossa muu tulehdustila joka nostaa sitä. Pitäisi katsoa uudestaan ja mieluiten useampaan kertaan 3 kk välein, siitä näkee muuttuuko ja reagoiko.

Rautalisästä (100-200 mg/ pv) ei olisi haittaa todellakaan. Ota Ferrorautaa eli Fe++ muodossa olevaa.

Minusta tuo on selvä juttu, alhainen hemoglobiini niin ei ihmekään ettei jaksa mitään. Mulla oli tiettyjen sairastelujen jälkeen keväällä pitkään juuri tuo 117-120 ja olin AIVAN LOPPU. Nyt kun hemoglobiini on 140 ollut jo jonkin aikaa, niin jaksaa taas. Ja ferritiini on noussut raudansyönnin myötä (nyt 70, tavoite yli 100).

Päivämäärä:   6.12.24 11:59:56

Tulehsusarvoja ei taidettu ottaa...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.12.24 12:00:15

Voi se olla kilpparikin, ne "normaalit" arvot ei kaikille ole normaaleja.

Päivämäärä:   6.12.24 12:00:45

Rautalisää syön 200 mg joka toinen päivä... Jolla onkin tuohon noussut

Päivämäärä:   6.12.24 12:02:26

Joo siis gerritiini oli kesällä 47, sen jälkeen söin rautaa ja nyt oli tuon 108. Hemoglobiini on ollut viime vuosina alhainen, lähelle sataa, mutta oli nyt sekin noussut tuohon 118

Päivämäärä:   6.12.24 12:04:05

Tarkoitin ferritiini

Päivämäärä:   6.12.24 12:06:23

Eli kannattaa jatkaa sitä raudansyöntiä, ehdottomasti ja niin kauan että hemoglobiinikin normalisoituu oikeasti.

Onko sulla pahat menkat? Siis runsaat? Jos on, kannattaa hoitaa ne jollain tavalla niukemmiksi, esim. pillerit tai joku muu keino. Mulla auttoi sekin. Sitä ennen ei rauta-arvot nousseet, ennen kuin menkat saatiin kuriin.

Lähettäjä: ejia 
Päivämäärä:   6.12.24 12:07:39

Munuaisten vajaatoiminta väsyttää. Ihan jo se voi aiheuttaa tuota paskaa kuntoa. Tai sitten sen lisäksi sinulla on jotain ogelmia sydämessä, sillä sydämen vajaatoiminta tai esim. rytmihäiriö aiheuttaa tuota, ettei mitään jaksa ja kunto on megahuono.

Jos sinulla on paljon käytössä lääkkeitä, niin kannattaa miettiä lääkärin kanssa, onko kaikki niistä tarpeellisia vai voisiko jotkut poistaa tai vaihtaa. Jo sillä voi saada munuaisille apua, kun lääkekuorma on pienempi.

Äidilläni on myös D1, reuma, kilpparivajis, roimasti ylipainoa ja lievä munuaisvajis.

Oli kamalassa kunnossa muutama vuosi sitten, lääkkeitä kauhea määrä yms. Hän oli ihan loppu ja paisunut. Lääkäri sitten tyhjensi lääkelistan ja alkoi miettiä, että mitkä lääkkeet on välttämättömät, mitkä voi jättää pois ja mitkä korvata toisilla. Myös pitkävaikutteisen insuliinin määrää pudotettiin 10 yksikköä ja vaihdettiin se aamuisin laitettavasta illalla laitettavaan.

Kun munuaiset saivat levätä, niin äiti laihtui 15 kg kahdessa kuukaudessa. Hänestä lähti siis 1,5 ämpärillistä kertynyttä NESTETTÄ.

Lisäksi hän sai VIIMEIN diagnoosin myös sydänsairaudesta, eli syyn sille, miksi aina huimaa ja tuntuu, että pelkkä olemassaolo hengästyttää ja vähän väliä tuntuu että kaatuu ja välillä kaatuikin. Oli pahoinvoiva ja varsinkin öisin oli maha sekaisin ja oksetti. Tahdistimen laiton myötä kykeni kävelemään ilman rollaattoria, kun viimeiset 4 v oli lähes täysin rollaattorin varassa... Ja tahdistimen myötä selvisi, että hänellä on rytmihäiriöitä lähinnä aamuyöstä, ja tuo pahoinvointi ja ripuli on rytmihäiriön oire. Mutta koska kyseessä oli ylipainoinen, iäkäs nainen, niin eihän sellainen mikään sairas ole vaan ainoastaan lihava ja varmasti syönyt jotain sopimatonta...

Tarvittiin yksi kunnon sydänpysähdys, että oireet otettiin vakavasti. Toki häken ämmä ei suostunut lähettämään ambulanssia ennen kuin karjaisin, että onneksi tämä puhelu nauhoitetaan. 10 minuutin päästä häkestä soitettiin, että vieläkö siellä tarvitaan ambulanssia. Voi jmalauta... No, äiti saatiin hoitoon, mutta edelleen lässytettiin, että oireet on kyllä epätavalliset. Sairaalassa sitten kardiologi oli sitä mieltä, että oireet on naisille todella tyypilliset, mutta kun lääketiede katsoo vain miesten oireita, jotka on erilaiset kuin miehillä, niin ihan tutkimusten mukaan naisten sydänoireita ei oteta vakavasti vasta kuin ruumiinavauksessa.

Naisten terveysongelmista ei juurikaan välitetä, joten on oikeasti itse pakko vaatia hoitoa. Äitini on nössö ja kiltti muiden edessä, joten hän kiukuttelee ja on katkera minäminä-marttyyri vain kotona, mutta muiden edessä sitten hiljainen ja kiltti nössö, ja muiden pitää aina puhua hänen puolestaan. Ei itse uskalla sanoa ja vaatia mitään.

Ala syödä kuten munuaisvajakin kuuluu ja listata oikeasti kaikki oireesi ja sairaudet, joita suvussasi on. Älä mieti pelkkää painoa vaan syitä huonolle voinnillesi ja tee itse kaikki mitä kykenet, ja lopuille vaadi hoitoa.

Ferritiini voi olla valheellisesti liian korkea, jos elimistössäsi on jokin tulehdus. Siitä kertoo jo tuokin, että hemoglobiinisi on huono.

Mahan pullotus voi johtua kertyneestä nesteestä, ruokavaliosta ja rasvasta. Minua turvottaa sokeri ja viljat, varsinkin vehnä. Vehnätön ruokavalio auttaa pitämään kropan sutjakampana ja jaksamaan paremmin. Vehnä on pelkkää höttöä, jolloin verensokeri sahaa edestakaisin ja on aina nälkäinen ja väsynyt ja plösähtänyt olo. Ja minä olen kuitenkin perusterve kilpparivajista lukuun ottamatta.

Kannattaa sinunkin miettiä, mikä ruokavaliossasi voisi aiheuttaa oireet tai pahentaa niitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.12.24 12:25:54

No ei lievä munuaisten vajaatoiminta väsytä, eikä aiheuta mitään muitakaan oireita.

Päivämäärä:   6.12.24 13:03:51

Mulla menee nesteenpoisto, verenpainelääke, kolesterolilääke ja diabeteslääketabletti

Päivämäärä:   6.12.24 14:01:10

Mä jatkan vielä aiempaan rautakommenttiini.

Tosiaan sinuna jatkaisin raudansyöntiä vaikka helposti vielä ainakin 6 kk, käy talven/kevään aikana labroissa uudestaan (vaikka Puhti, Fimlab itsemaksavana ilman lähetettä, laita sinne hemoglobiini ja ferritiini ainakin). Tuo 118 hemoglobiini on oikeasti vielä huono, varsinkin jos se oli aiemmin vielä alhaisempi!

Lisäksi kiinnitä huomiota ruokavalioon. Pystyisitkö ruokavaliota parantamalla jättämään kolesterolilääkkeen jopa kokonaan pois...?

Päivämäärä:   7.12.24 10:48:12

Kolesterolilääke on määrätty, koska mun huonon kolesterolin pitäisi olla alle 1,4. Se on vissiin diabeetikoilla näin ettei silmät kärsi. Tähän lukemaan on vaikea päästä jos ei ole kolesterolilääkitystä.

Päivämäärä:   7.12.24 10:49:34

Jep, raudansyöntiä aion jatkaa kuten lääkärikin ohjeisti.

Tuota sydämen vajaatoimintaa olisi varmastikin syytä tutkia, koska mulla on usein öisin maha sekaisin (ripulia) ja välillä huimausta päivällä.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   7.12.24 10:52:29

IRELT auttaa.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   7.12.24 11:44:39

Nestekertymää elimistössä/keuhkoissa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.