Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaisella tulotasolla ja säästöillä lapsi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.12.24 11:25:52

Millaisella tulotasolla olette tehneet lapsen? Kuinka paljon olitte saaneet rahaa säästöön etukäteen? Lapsikuume on ihan valtava ja haluan lasta enemmän kuin mitään.Tulotaso ja säästöjen määrä vain pohdituttaa.

Re: Millaisella tulotasolla ja säästöillä lapsi?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   6.12.24 11:32:08

Itsellä oli palkka 3,5ke/kk ennen vanhempainvapaalle jäämistä ja puskurissa 10te.

Vanhempainrahalaskuri löytyy kelan sivuilta.
Muita tukia en saanut.

Lähettäjä: 78 
Päivämäärä:   6.12.24 11:38:37

Mitäs sitten, kun mies ei juurikaan osallistu elämisen kustannuksiin, vaan äitiyslomalla oleva äiti yrittää maksaa omakotitalon lainan, asumiskulut ja lapsen menot, tyhjää säästötilinsä nollalle. Samalla aviopuoliso rällästää miten huvittaa, ostelee itselleen kaikkea kivaa ja törsää rahaa vain itseen. Vaimo tekee henkilökohtaisen konkurssin ja joutuu myymään omaisuuttaan saadakseen rahansa riittämään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.12.24 11:48:12

2x opintotuki, ei säästöjä. Kesätöillä minimiä vähän suurempi äippäraha ja toisen lapsen kanssa minimi (lapsilla ikäeroa reilu vuosi). Asumistuki ja lapsilisä siihen sitten päälle. Toisen lapsen syntyessä mies sai opinnot päätökseen ja meni töihin. Itse olin lasten kanssa kotona, kunnes vanhempi täytti 3v.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.12.24 12:19:22

"Mitäs sitten, kun mies ei juurikaan osallistu elämisen kustannuksiin, vaan äitiyslomalla oleva äiti yrittää maksaa omakotitalon lainan, asumiskulut ja lapsen menot, tyhjää säästötilinsä nollalle. Samalla aviopuoliso rällästää miten huvittaa, ostelee itselleen kaikkea kivaa ja törsää rahaa vain itseen. Vaimo tekee henkilökohtaisen konkurssin ja joutuu myymään omaisuuttaan saadakseen rahansa riittämään."

Sitten kannattaa erota ja miettiä vähän tarkemmin seuraavalla kerralla kun alkaa säätämään parisuhdetta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   6.12.24 12:29:36

Nuorilla suomalaisilla on aika vähän rahaa säästössä. Joillakin on sijoituksia, ja monilla omistusasunto - mutta sitten on asuntolainaakin, eli varallisuus on negatiivinen.

Jos olet varaton, vuokra-asuntoon saa myös asumistukea. Omistusasuntoon sitä ei saa.

Hyvästä palkasta saa hyvää äitiysrahaa, mutta se on selkeästi pienempi kuin palkka. Jos ei ole valmis tinkimään mistään, ei ehkä kannata hankkia lapsia.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   6.12.24 12:39:52

Meidän yhteiset tulot sinä vuonna, kun lasta aloitimme tekemään, olivat noin 80 000€. Minulla oli säästössä 15k puskurissa.

Nyt lapsi 5v, vuositulomme yhteensä reilut 100 000€ ja minun puskurissa edelleen samat 15k. Lapsen nimissä muutamia sijoituksia ja rahastoja.

Lähettäjä: Milena 
Päivämäärä:   6.12.24 12:47:06

Pohdittiin samaa vasta. Olen sairaanhoitaja ja mies sähköasentaja, asutaan vuokralla ja omaisuutena lähinnä autot ja vähän metsää. Pärjäämme loistavasti näin lapsettomina. Mutta todettiin, että valitettavasti silti emme uskalla lasta hankkia taloudellisista syistä. Kyllä se sattuu kun asiaa pähkäilee, kuitenkin lapsi on ollut isona haaveena (mies varsinkin vauvakuumeessa). Mutta kun sille omalle rakkaalle ja tärkeimmälle asialle sitten haluaisi tarjota mahdollisimman hyvän elämän, ei joutua pihistelemään, joten minusta tuntuu ettei se ei olisi reilua tulevalle lapselle tuoda häntä elämäämme tällä elintasolla.

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   6.12.24 12:47:32

Mielestäni ei pidä miettiä liikaa säästöjä tai tuloja ennen kuin "saa" hankkia lapsen. Toiset voivat olla pysyvällä sairaseläkkeellä jolloin tulot ovat pienet sekä säästöjä ei ole. Silti joka kuusta selvitään. Itse olen kolmekymppinen nainen, joka on juuri saamassa päätökseen seitsemän vuoden opiskeluputken. Minulla ei ole yhtään säästöjä, vaan opintolainaa. Tulot tosin ovat nyt ihan mukavat loppuelämäksi. Minulla ei siis ole aikaa odottaa säästämistä vaan iän puolesta lasta täytyy silti yrittää. Toisaalta lapsen kanssa ollaan sitten kotona lyhyemmän aikaa ja palataan palkkatyöhön. Elämä on liian lyhyt odottelemaan ja suunnittelemaan liian pitkälle...

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   6.12.24 12:56:06

Meillä tulot on noin 60 000, kolme lasta ja pärjäämme hyvin. Ihan kaikkea ei aina voi tietenkään ostaa mitä haluaisi, mutta järkevällä ja harkitsevalla taloudenpidolla pärjää hyvin.

(Samoin eräs toinen perhe, jotka ovat lähihoitaja ja sähköasentaja...Se hyvä elämä ei aina tarkoita pelkkää rahan tuhlaamista.

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   6.12.24 12:57:35

Meillä kaksi lähihoitajaa kaksivuorotyössä ja toinen lapsi tulossa. Meinataan myös jompikumpi olla hoitovapaalla hetki eli sillä naurettavalla muutaman satasen tuloilla. Asuntolainakin löytyy.
Joka kuukausi jää rahaa säästöön x määrä, nyt loppuvuodesta jäänyt vähemmän kun ollut vauvatavaraa hankittavana mutta jäänyt kuitenkin.
Lapselle säästetään pieni summa joka kuukausi.
Lapsilisä menee ihan elämiseen, ei erotella sitä mitenkään muista tuloista.

Mutta meillä onkin yhteinen taloustili mistä maksetaan yhteiset menot. Sinne menee x summa rahaa tilipäivänä ja välillä jos tarvitsee lisää (esim joku isompi hankinta) niin kumpikin siirtää sen saman summan sinne. Ollaan aika samanlaisia raha käyttäjiä joten ei ole ollut ongelmaa tämän suhteen. Täältä menee siis meidän kaikki laskut ja ruoka ostokset ja bensat ym.
Itse maksetaan vain omat asuntolainat ja omat puhelinlaskut sekä omat vaatteet. Sekä harrastukset ym ostokset vain "omaan" käyttöön. Mies esim tietokoneeseen liittyvät jutut vaikka toki itsekin konetta käytän mutta se kuitenkin miehen. Lapsen kulut maksetaan yhteiseltä.

Tämä toimii meillä ja en kyllä muuhun edes suostuisi enää.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   6.12.24 13:20:55

Minä olin abi ja mies armeijassa, joten varsin minimaalisilla tuloilla. Lapsen syntyessä mulla opiskelupaikka mutta minimiäitiyspäiväraha ja mies töissä täyspäiväisesti muttei kummosellakaan palkalla, asuttiin vuokralla ja saatiin asumistukea. Ihan hyvin pärjättiin, ei ne pienet tulot vaan pienet menot.

Omaan vanhaan ja halpaan rivaripätkään päästiin kiinni vuosi vuokralla asuttuamme, silloin oli vielä henkilötakaukset, niin molempien vanhemmat takasivat. Opiskeluissani en ottanut opintolainaa lainkaan, en tarvinnut. Aikanaan valmistuin yliopistosta ja alan hommissa siitä lähtien, mies on edelleen samassa työpaikassa, palkka tietty noussut rutkasti siitä apupojan palkasta vuosien saatossa, valmistumiseni jälkeen muutettiin isompaan ja otettiin uutta lainaa siihen. Lainan lyhennyksiä lyhensi ensin mies minun opiskellessani, sitten molemmat ja lopussa vain minä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.12.24 13:44:24

Erikoinen tuo Milenan ajatusmaailma, jos nyt tuloilla pärjää "loistavasti", niin on varmasti varaa lapseen. Vai meinaatko, että lapsia voi tehdä vaan, jos on tarjota omakotitalo, kaikki kalliit harrastukset ja merkkivaatteet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.12.24 13:47:28

Mulla ei koskaan ole ollut ns. "oikeaa hetkeä" hankkia lasta, jos aletaan tuloja, työsuhdetta, asumismuotoja ja sun muita katsomaan. Kun 30 tuli mittariin sinkkuna, tiesin että seuraava parisuhde johtaa lapseen. Nyt neljä vuotta myöhemmin odotan esikoistamme. Itse olen määräaikainen osapäivätyöläinen siihen asti kun jaksan. Mies on reissutyöläinen, kuukaudessa pyöristettynä hän saa 4000-4500 e/kk. Mutta ei tätä asiaa voi ikuisuuksia antaa odottaa, naiset eivät ole ikuisesti hedelmällisiä ja meilläkin meni lähemmäs 1,5 vuotta ennen kuin tärppäsi. Jos tässä olisi alkanut odottamaan vakkarityötä, tiettyä tulotasoa ja omistusasuntoa (tai siis se on jo, miehen, mutta on aika pieni mutta toistaiseksi ok), olisi pian jäänyt lapsi saamatta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.12.24 13:51:08

Ennen ei kyllä laskettu tuloja ja säätöjä lapsia tehdessä. Ilmankos syntyvyys on täysin romahtanut, kun näin kovia vaatimuksia on porukalla.

Päivämäärä:   6.12.24 13:51:51

Meillä oli n. 80 te vuositulot, ei säästöjä kun ostettiin vähän ennen esikoisen syntymää ensimmäinen oma asuntomme.

Lähettäjä: lootus 
Päivämäärä:   6.12.24 13:52:15

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 6.12.24 13:44:24

Erikoinen tuo Milenan ajatusmaailma, jos nyt tuloilla pärjää "loistavasti", niin on varmasti varaa lapseen. Vai meinaatko, että lapsia voi tehdä vaan, jos on tarjota omakotitalo, kaikki kalliit harrastukset ja merkkivaatteet?

Minä taas ymmärrän kyllä tuota. Onhan lapsiperheen menot nyt vaan aivan eri luokkaa kuin lapsettoman pariskunnan. Eikä siihen tarvita mitään merkkivaatteita.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.12.24 13:55:16

Sitä ei tosiaan koskaan tiedä milloin onnistuu raskautumaan, joten jos ikä on jo lähempänä 30 v, kannattaa pohtia myös niitä iän tuomia riskejä jos jää odottamaan. Itse ainakin näen suurempana ongelmana sen että vanhemmat on jo "iäkkäämpiä" ja ehkä väsyvät eri tavalla pikkulapsiarjessa, kuin sen että ei ehkä ole varaa kustantaa niitä kaikkein kalleimpia harrastuksia.

Meillä oli molemmilla vakityö ja yhteinen tulotaso jotain 75 000 e ehkä silloin kun alettiin yrittää. Säästössä joitain tuhansia hoitovapaata ajatellen, sijoitukset sitten erikseen..

Ei se lapsi heti ala harrastaa yhtään mitään, siihen menee vuosia ja teidän tulotaso ehtii nousta sinä aikana. Pienet lapset ei oikeasti tarvitse mitään ihmeellistä, ihan läsnäolo ja turvalliset kotiolot riittää. Kirpparit on pullollaan vaatteita ja leluja joita saa edullisesti.

Lähettäjä: Fani 
Päivämäärä:   6.12.24 13:56:18

Milena//Miksi te ettet pysty teidän tulotasolla lasta hankkimaan? Saatte molemmat varmasti ok palkkaa joten mihin ihmeeseen se teidän raha menee, jos asutte kerta vuokrallakin ja on vain autot.

Mies kirvesmies ja minä olin ehtinyt olemaan alta vuoden töissä matalapalkka alalla opintojen jälkeen. Kaksi lasta 2 vuoden ikäerolla enkä lasten välissä palannut töihin vaan olin kotona eli 4 vuotta olin yhteensä kotona. Ei tehnyt tiukkaa, kun ei sitä rahaa tullut mihinkään turhaan törsättyäkään. Omakotitalo autoineen löytyi ja löytyy edelleen. Ihmettelen ihan oikeasti mihin nuoret parit törsää rahansa, kun ei muka ole varaa lapsiin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.12.24 14:00:42

Se tulotaso voi myös laskea, jos tulee esim. työttömyyttä, sairastumisia tai vaikka puoliso kuolee. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikea laji, joten jos lapselle pitää pystyä lapsen koko elämän tarjoamaan luksuselämää, kannattaa tehdä kuten Milena ja jättää lapset tekemättä.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   6.12.24 14:06:24

78: vaimo nostaa tuossa vaiheessa heti kytkintä. Kuka hullu tuollaiseen suostuu?

Loppupelissä lapset ei tarvitse paljon mammonaa. Vaatetta saa käytännössä ilmaiseksi jos ei ole ihan pakko saada kaappia täyteen just nyt trendaavia merkkivaatteita. Samoin pinnasänkyjä, vaunuja, rattaita, sittereitä, hoitopöytiä, leluja ja myöhemmin suksia ja luistimia saa edullisesti ja jopa hakupalkalla jos ei ole kranttu joka haluaa just tietynmerkkistä ja -väristä uutena.

Lapsi ei myöskään vaadi isoa, kallista autoa tai omakotitaloa kaupungin parhaalta paikalta. Mä ajoin kahden lapsen kanssa Suzuki Altolla ja kaveri Toyota Yariksella ja osa tutuista ihmetteli miten te mahdutte. Kyllä, kaksi aikuista ja kaksi lasta turvaistuimissa mahtui ongelmitta "riisikuppeihin". Samoin moni tuttu koki että rintamamiestalo on kaksilapsiselle perheelle liian pieni tai se että sisarukset joutuu kolmiossa jakamaan huoneen on jotain aivan kamalaa. Tai jos pikkulapselle ei ole omaa huonetta vaan se "joutuu" nukkumaan vanhempien makuuhuoneessa.

Tottakai jos asenne on se että pitää saada "parasta" mitä on niin rahaa palaa.

Lähettäjä: Nuunuu 
Päivämäärä:   6.12.24 14:08:34

”Ihmettelen ihan oikeasti mihin nuoret parit törsää rahansa, kun ei muka ole varaa lapsiin.”

Olen 27v, joten lasketaankohan vielä nuoreksi? Mutta itse en ainakaan törsää rahaa, vaan nimenomaan säästän. Opiskeluputki alla ja vaikka palkka nyt ihan hyvä, niin ei säästöön ole ehtinyt kovin kertyä. Ja haluaisin nimenomaan että siellä säästössä olisi sen verran reilusti sitä pesämunaa, ettei mahdollinen ylläkin mainittu tulotason romahdus vaikka nyt sairastumisen tms takia veisi taloutta tiukalle. Aikuiset kyllä pärjättäisiin vaikka tulot tippuisikin, mutta en haluaisi että oma lapseni joutuisi siitä kärsimään. Siksi rahamurheet täälläkin pistänyt lapsen hankintaa vakavasti puntariin.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   6.12.24 14:11:02

Mä just mietin yks päivä et ei varmaan oo varaa lapseen. Mulla on velkaa sen verran, että oon maksanut ne pois vasta kun oon 40v. Ja en pystyisi maksamaan omaa elämistä + laina lyhennystä tukirahoilla. Nyt kun elän yksin ja käyn töissä saan kaikki laskut maksettua hyvin ja ostettua ruokaa sekä välillä käyttää johonkin huvituksiin rahaa. Toisaalta ei mulla ole miestäkään, mut yksin en siis pärjäisi taloudellisesti. Ikää on nyt 33v ja alan olla asennoitunut siihen, että minulla ei tule olemaan omia lapsia.

Päivämäärä:   6.12.24 14:11:26

Milenan ja miehensä taloudenhallinnassa on oltava jotain mätää jos ei ole "varaa" hankkia lasta.

Päivämäärä:   6.12.24 14:12:43

-//Kukaan ei ole onneksi kuollut tai sairastunut, mutta on selvitty ongelmitta työttömyydestä ja opintovapaasta lasten tulon jälkeenkin joten itseä ei kyllä mitkään kauhuskeneraatiot kauheasti hätkäytä. Joskus vaan pitää otta riskejä, jos jotain haluaa saada.

Lähettäjä: Nietos 
Päivämäärä:   6.12.24 14:18:48

Minä näin parikymppisenä ymmärrän kyllä esim tuota nimimerkki milenaa.
Kun on opintolaina alla eikä säästöihin intensiivisen opiskelun aikana kertynyt juuri mitään + miehellä sama tilanne, niin olisi ihan todella turvaton olo tähän hankkia lapsi! Siis siitäkin huolimatta, että nyt ollaan molemmat puolisoni kanssa vakitöissä ja tilille tulee rahaa eikä törsäillä. Ja varsinkin kun skenaariot tulevaisuuden taloudesta maassamme ei niin ruusuiset ja kannustavat ole, niin ymmärrän miksi moni miettii kaksi tai kolme kertaa.

Päivämäärä:   6.12.24 14:21:15

Nuunuu//Mitenkä lapsi ihan konkreettisesti kärsii siitä, että tulotaso esim. Laskee hetkellisesti toisen työttömyyden vuoksi? Jos lasta ei ole opetettu siihen, että saa kaiken mitä haluaa, vaatteet on vain jotain muotivaatteita ja pitää kaksi kertaa vuodessa käydä ulkomailla, päästä lintsille ja superparkkiin jne. Niin mitenkä se tulotason tippuminen näkyy perheessä jossa rahaa käytetään järkevästi. Olen itse ollut opintovapaalla joten tulotaso tippunut ja mies ollut työttömänä eikä nämä asiat ole ainakaan meidän arjessa näkyneet yhtään mitenkään ja kertaakaan koettu, että jouduttaisiin pihistelemään. Edes silloin kun olin kotona sen 4 vuotta lasten kanssa ei koskaan tullut tunnetta, että joutuu sitkuttelemaan.

Lähettäjä: Milena 
Päivämäärä:   6.12.24 14:26:03

Meillä siis murheena nimenomaan tuo ns pahan päivän varan puute, koska niitä säästöjä ei meillä kummallakaan isommin vielä ole. Jos se joku pahin sattuisi ja yhtäkkiä nyt palkkatulot loppuisi, niin sitten olisimme rahallisesti aika pulassa ja se tietenkin vaikuttaisi lapseen. Paras ystäväni eli lapsuuden, jossa heidän talous romahti ja asiat meni perheessä sen myötä todella huonoksi monin tavoin, joten sitä läheltä nuoruuden seuranneena varmasti pelko on kovempi kuin on ehkä tarvekaan. Ei meilläkään rahaa tuhlailla, vaan nimenomaan säästellään.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   6.12.24 14:28:01

Kyllä täytyy olla varaa pitää lapselle kahta kilpaponia. Jos tämmöiseenkään ei ole rahaa, lapsi törmää elämän realiteetteihin suojattomassa iässä, ja ahdistuu ja syrjäytyy.

Ponit eivät saa olla rumia, kirjavia tai virontuonteja, ettei lasta kiusata. Perheen traikussa ei saa olla mitään tarroja, jottei lapsi altistu kaupallisuudelle. Traikunvetoauto ei saa olla vanhoista itäblokin maista, jotka taas voivat kylvää nuoreen mieleen sosialismin myrkkyä.

Lähettäjä: oikeesti 
Päivämäärä:   6.12.24 14:36:14

Siis ajatteleeko vielä joku järkevä (??) ihminen tekevänsä lapsia tällaiseen maailmaan, tähän kiihtyvään oravanpyörään? Seriously?? Kuinka paljon te tulevia lapsianne oikein inhoatte?

Ettekö yhtään ajattele sen lapsen tulevaisuutta? Tuhoutuvaa planeettaa ei paljoa säästöillä korjata.

Lähettäjä: titta 
Päivämäärä:   6.12.24 14:41:33

Kaikkea voi sattua. Tai olla sattumatta. Kaikkeen ei voi, eikä minusta myöskään pidä olla varautunut. Nykymaailman kauhukuvat ja pelottelut synkällä tulevaisuudella on surullisia ja tuota ylivarovaisuutta talouden kanssa kyllä tyrkytetään nuoriin tehokkaasti. Enemmän toivoisi nuorten uskaltavan edelleen elää ja tehdä rohkeasti vaan, ilman liikaa stressiä. Lapsen voi oikein hyvällä omalla tunnolla antaa tulla elämään, vaikka kaikki ei olisi kuin oppikirjassa, vaikka ei olisi sitä osakesalkkua, omistusasuntoa tai kymppitonnien säästöjä.
Meillä kävi tilanne, että toisen tulot yllättäen tipahti. Konkreettisesti se näkyi meillä niin, että lapsi joutui luopumaan harrastuksessaan kilpailemisesta. Ei ollut enää valitettavasti varaa kustantaa kilpaurheilua. Lapsen isä koki niin kovaa stressiä, epäonnistumisen ja riittämättömyyden tunnetta tulojensa rajusta tippumisesta, että hän sairastui myös henkisesti. Se vaikutti meihin kaikkiin. Tilanne päätyi eroon, koska mukaan tuli sellaisia käytösmalleja joita en voinut jäädä katselemaan. Se nyt vaikuttaa toki kaikkiin. Vaikka edelleen häntä rakastan tietyllä tavalla ja hyvissä väleissä ollaankin. Selvittiin ja lapsesta on kasvanut upea nuori nainen, vaikka toki toivon että kaikki olisi mennyt paremmin.

Päivämäärä:   6.12.24 14:49:33

Minusta on hieman ylimielistä kun ok palkkaiset ihmiset tuhisevat miten rahalla ei ole merkitystä.

Itsellä tällä hetkellä säästössä rahaa 2t ja palkka nettona 1400e. Miehellä ulosotossa vielä 10t ja sen takia nettopalkka noin 1200e. Kyllä näillä tuloilla on vähän pakko miettiä.

Toki jollakin voi lapsihaave mennä kaiken muun yli ha haluaa vaikka sillan alla asua, kunhan on lapsi kainalossa. Mutta on myös mielestäni ihan ok, jos ei ole valmus luopumaan kaikesta lapsen vuoksi. Ja nykyiselläänkin elintasomme on keskivertoa huomattavasti heikompi ja on vaikea miettiä enää asioita, joista säästää, koska kyse on pidempiaikaisesta elämästä. Vaikka viikon voi syödä kaurapuuroa, niin useampaa kuukautta ei.

Itsellä henkilökohtaisesti raja menee 2t bruttopalkassa. Molemmilla vanhemmilla. Säästössä olisi hyvä olla ainakin 6t, mielellään 10t. Yritän jatkuvasti etsiä uusia töitä, jotta palkka olisi parempi.

Päivämäärä:   6.12.24 14:53:11

Lapsia on tehty 90-luvun lama-aikanakin ja hyvin silloinkin pärjäsivät. Ja siihen aikaan tehtiin useampia lapsia, ei sitä yhtä, max. kahta, mitä nykyään. Vai oliko teillä ysärilapsilla kovin onneton lapsuus? Tietysti jollakin on aina ollut, mutta noin yleistettynä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   6.12.24 14:55:28

Tulot ennen lapsia oli 3000€ brutto, tein kahta työtä lähemmäs 10 vuotta siinä. Säästöjä oli joku 25k€, mutta en niitä lopulta juuri käyttänyt. Tein perhevapailla osa-aikatyötä koko ajan, niin hyvin pärjäsi, vaikka 5 vuotta olinkin ns kotona.Miehen tulot oli silloin samaa luokkaa kuin mun, sai sen yhdellä työllä. Säästöjä ei hänellä juuri ollut vielä silloin.

Päivämäärä:   6.12.24 15:08:14

"Jos se joku pahin sattuisi ja yhtäkkiä nyt palkkatulot loppuisi, niin sitten olisimme rahallisesti aika pulassa ja se tietenkin vaikuttaisi lapseen"

No ei kun säästämään ja toisekseen Suomessa on kyllä työttömyyskorvaukset, asumistuet ja lapsilisät jos kupruja tulee.

Aina nuoret on pelanneet että maailma tuhoutuu tyyliin ensi vuonna, oon mäkin.elänyt nuoruuden jossa ydinsodan uhka oli todellinen ja ties mitkä happosateet uhkana. Maailmassa on nykyään kaikki paremmin kuin koskaan, joka muuta väittää ei tunne historiaa yhtään. Nykyaikainen uutisvälitys vaan tuo kaikki uhkakuvat naamalle ihan eri tavalla kuin ennen.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   6.12.24 15:09:55

Minun tulot vuodessa n. 67k € ja miehellä hieman vähemmän. Säästöjä/sijoituksia on minulla n. 80k € ja miehellä jonkin verran vähemmän. En vielä raski hankkia lasta, tiedän että nykyinen elintaso ei varsinkaan useamman lapsen kanssa onnistuisi, etenkään alkuun jos minä olisin meistä enemmän kotona. Toisaalta myös mies on halukas olemaan kotona, mutta haluan että voidaan sitten molemmat olla ihan rauhassa ja halun mukaan, josko siinä saisi vaikka työelämästä vähän irtiottoa samalla. Jatketaan siis säästämistä, onneksi vielä joitakin vuosia aikaa miettiä lapsiasioita.

Lähettäjä: kardemumma 
Päivämäärä:   6.12.24 15:21:57

Tulot (netto) oli 600€/kk eikä säästössä mitään (jos ei osin maksettua taloa lasketa), maksoin miehenkin ruokakuluja (otin lainaa). Kaksi lasta putkeen ja sitten oli pakko mennä töihin kun toinen oli vielä pieni ja edelleen makselen 3 vuoden jälkeen lainoja... Nyt nettotulot on 4000-5000€/kk, joista palkkatulot noin 2600€/kk eli loput tulee muista lähteistä, ja lisääkin lainaa tullut otettua, mutta toinenkin talo ostettuna, säästöjä joku 8000€ ja kolmas lapsi tulossa.

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   6.12.24 15:42:38

"Aina nuoret on pelanneet että maailma tuhoutuu tyyliin ensi vuonna, oon mäkin.elänyt nuoruuden jossa ydinsodan uhka oli todellinen"

Muuten hyvä mutta ydinsodan uhka on tällä hetkellä todellisempi kuin koskaan, itse asiassa paljon paljon lähempänä kuin silloin meidän lapsuudessa ja nuoruudessa.

Päivämäärä:   6.12.24 15:47:46

Milena//Ja minä olen elänyt lapsuuden, jossa vanhemman firma meni konkurssiin jonka seurauksena lähti kesämökki, vene jne. Siitä huolimatta lämmin ja hyvä lapsuus ja talousvaikeuksista selviydyttiin. Itse koen elämässä olevan paljon isompiakin ongelmia kuin jokin hetkellinen talousahdinko, mutta lähipiirissä onkin ollut vakavasti sairaita ja nähnyt millaista elämä on alkoholisti ja huumeriippuvaisten perheessä.

Päivämäärä:   6.12.24 15:52:25

Sennu//Ja tiedät tämän mistä? Silloin kun sinä olit nuori tuskin oli olemassa maailmanlaajuista internet yhteyttä jonka välityksellä voi seurata melkein livenä maailman menoa. Se ettei sinulle ole lapsuudessa kantautunut korvillesi sodan uhkaa ja sillä mässäilty uutisissa 24/7 tarkoita sitä ettei sitä uhkaa ole ollut aiemmin. Toisekseen tämän päivän lehdet mässäilee uhkakuvilla yms. Joten kannattaa opetella vähän suodattamaan lukemaansa eikä ihan uskoa kaikkea mitä iltapäivälehdet ulos tuuttaa.

Päivämäärä:   6.12.24 16:00:28

^omilla vanhemmilla ainakin meni 90-luvulla hyvin. Molemmilla työt ja omakotitalossa asuivat. Vakityöt

Päivämäärä:   6.12.24 16:06:05

"Ja minä olen elänyt lapsuuden, jossa vanhemman firma meni konkurssiin jonka seurauksena lähti kesämökki, vene jne. Siitä huolimatta lämmin ja hyvä lapsuus ja talousvaikeuksista selviydyttiin."

Eli "talousvaikeudet" olivat kun veneestä ja kesämökistä piti luopua....? Entä kun venettä ja kesämökkiä ei ole alun alkaenkaan?

Päivämäärä:   6.12.24 16:26:15

-//Ei vaan sinä luet asioita rivien välistä. En kokenut tarpeelliseksi alkaa tänne kertomaan vanhempieni talousahdingosta ja mitä kaikkea perheeni menetti sen mukana. Se mökki oli suvussa kulkenut mökki ja vene suvussa kulkenut iso paatti joten kyse oli vanhemmilleni muustakin kuin vain mökistä ja veneestä. Toisekseen halusin lohduttaa Milenaa joka oli huolissaan siitä, että mitenkä lapsi kestäisi sen, kun elintaso laskee, kun Milena oli huolissaan siitä, että lapsi kärsisi siitä, kun ei olekaan sellaisia ylellisyyksia joihin on aikaisemmin tottunut. Lapsi harvemmin kuitenkaan ajattelee samalla tavalla kuin aikuinen eikä omaan ja sisaruksieni elämässä lama tuntunut vaikka aiheuttikin luonnollisesti vanhemmissamme ahdinkoa. Minulla 4 sisarusta ja nyt pohditaan uskaltaako edes sitä yhtälasta tehdä.

Päivämäärä:   6.12.24 19:40:56

Ei juuri yhtään säästöjä ja yksin olen yksityisellä klinikalla lapsen hankkimassa. Peruspalkkaa (3500 e/kk) saan töissä. Elämä kantaa kyllä ja aina sitä selviää, oikeaa hetkeä ei tule koskaan muuten.

Päivämäärä:   6.12.24 20:23:44

Aika surullista, että työssäkäyvät ihmiset eivät tee lasta siksi, että eivät halua tinkiä omasta elintasostaan. Jos niitä lapsia haluaa niin voisinpa melkeinpä luvata, että tuota päätöstä tulette katumaan.

Ei hyvä elämä lapselle vaadi mitään spessua. Ensimmäisen vuoden, kaksi lapsi on tyytyväinen ihan teidän omassa olohuoneessa kunhan vanhempi on läsnä ja tunnetaitoinen.

"
"Ja minä olen elänyt lapsuuden, jossa vanhemman firma meni konkurssiin jonka seurauksena lähti kesämökki, vene jne. Siitä huolimatta lämmin ja hyvä lapsuus ja talousvaikeuksista selviydyttiin."

Eli "talousvaikeudet" olivat kun veneestä ja kesämökistä piti luopua....? Entä kun venettä ja kesämökkiä ei ole alun alkaenkaan?"

................................................... Ihan sairasta että joku ajattelee, että "talousvaikeudet" tarkoittaa sitä, että pitää luopua veneestä ja mökistä. Meillä ei riittänyt aina kaikille edes makaronia mahan täytteeksi, sai ihan jatkuvaan mennä nälkäisenä nukkumaan. En suostunut syömään makaronilautastani tyhjäksi että äitikin saisi jotain syömistä ja muistan ikuisesti kun 5-vuotiaana katselin kun äiti söi sitä pelkkää makaronia ja itki sekä surusta, että liikutuksesta. ja varmasti epätoivosta.

Joo, ei tullut tehtyä omia lapsia. Ei yhtään elävää olentoa tähän maailmaan, varsinkaan tälläisessä maailmantilanteessa. Mutta onneksi on lähipiiri täynnä lapsia joilla on hyvät vanhemmat ja ihanaa katsoa missä rakkaudessa ja yltäkylläisyydessä he kasvavat omaan lapsuuteen verrattuna.

Päivämäärä:   6.12.24 20:37:00

. //Niin eli sinusta talousvaikeudet tarkoittavat vain perheitä, joissa perhe syö pelkkää makaronia vuosi tolkulla. Tiedätkö ettei se tänä päivänä edes ole mahdollista, jos yhtään hallitsee rahan käyttöä. Joo teillä on mennyt todella huonosti, mutta ei se poista silti sitä että perheessä jossa joudutaan luopumaan kaikesta omaisuudesta vanhemman yrityksen konkurssin vuoksi ja jätti velat päälle plus 7 henkeä perheessä, että kyse olisi ollut vain jostain mökin menettämisestä. Toisekseen ihminen jolla on ollut oma yritys, mökki, paatti, talo, autot jne. Niin kyllä se varmasti tuntuu, kun menettää kaiken. On ihan eri asia olla siinä tilanteessa ettei niitä edes ole koskaan omistanut kuin se, että menettää kaiken ja on 5 lasta elätettävänä. Siitä selvittiin ja meillä lapsilla oli onnellinen lapsuus kaikesta huolimatta ja edelleen kommentti oli tarkoitteu Milenalle joka oli huolissaan siitä että elintaso laskee. Tämän päivän Suomessa elintasonlasku ei tarkoita mitään makaronin syömistä, jos yhtään on valmis jostain tinkimään eli ei ole sama edessä mitä sinä olet lapsuudessa kokenut.

Pakko sanoa, että on taas ihan oikeasti kateellista porukkaa. Joo perheeni oli jossain vaiheessa rikas kaikella mittapuulla, mutta se omaisuus meni laman myötä, mutta kun ei olla syöty pelkkää makaronia niin näköjään pitää olla hiljaa, kun eihän elämä ole aikuisilla voinut olla haastavaa.

Päivämäärä:   6.12.24 21:15:33

En jaksa lukea muiden vastauksia. Meillä ei ollut säästöjä ja mies oli hevoshommissa työntekijänä eli tulot Huonot. Nyt 20v myöhemmin 3 lasta ja hyvin on pärjätty. Ikinä ei rahaa ole ollut esim lomamatkoihin mutta katto pään päällä ja ruokaa. Tietty ennenkaikkea rakkautta ja läheisyyttä. Lapset tarvii jälkimmäisiä 100x enemmän kuin monta harrastusta, muotivaatteita saatikka ylettömästi leluja. Olen ylpeä omistani enkä voisi kuvitella elämääni ilman omia lapsia (joita onnekseni olen saanut, sekään kun ei ole itsestäänselvyys). Asiolla on tapana järjestyä on mun elämäni motto. Vähälläkin rahalla pärjää mutta vähällä rakkaudella se on vaikeampaa. Lapsilta rakkautta saa ja merkitystä elämään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.12.24 21:59:57

Olin työtön. Eikä minkäänlaista puskuria. Turvakaukalo ostettiin kaverilta käytettynä koska tiedettiin ettei oo kolaroitu ja että käyttö ikää jälellä. Turvaistuimet ostettiin uusina. Kaikki on mitä tarvinu.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.12.24 05:38:04

Oltiin nuoria silloin kun lapset hankittiin. Ei ollut juurikaan puskuria/vakituista työtä tms. Isovanhemmat auttoivat isoissa hankinnoissa. Ihan ok ollaan pärjätty. Nyt rahaa menee melkeimpä enemmän kun lapset isompia ja merkkitietoisempia. Kevään hankinnoissa mm 2 pyörää.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.12.24 08:50:10

Nostan hattua aloittajan kysymykselle.
Kerrankin joku, joka ajattelee järkevästi eikä ajattele vain yhteiskunnan tukia.

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   7.12.24 09:21:29

Oma asunto oli. Olin opiskelija ja tienasin n300€ kuussa, mies oli työtön. Vauva syntyi niin mies työllistyi lopulta vuodeksi.
Itse menin töihin valmistuttuani vauvan ollessa 1v. Ei tässä ulkomaan matkoille mennä, mutta hyvin on pärjätty.

Päivämäärä:   7.12.24 11:04:58

Tekisin lapsen vain jos mies tienaisi enemmän kuin minä ja hänellä olisi enemmän säästöjä kuin minulla. Minulla on yliopisto tutkinto ja pärjäilen ihan kivasti, mutta minulle raha tuo turvaa.

Kasvoin itse köyhähkössä perheessä, missä äiti piti huolen että lapset saivat kaiken mahdollisen, mutta muistan miten stressaantunut hän oli ja kun pyysimme jotain niin aina odotettiin äidin palkkapäivää. Me lapset olimme haluttuja, mutta rahaa esim mihinkään harrastuksiin ei ollut. Itse pääsin ratsastamaan kun jo 9 vuotiaasta asti kävin taluttamassa poneja alkeistunneilla ja putsaamassa karsinoita ratsastusta vastaan.

Tämä maailma ei tule muuttumaan yhtään helpommaksi tai turvallisemmaksi, joten koen että rahaa on oltava jotta voin taata lapselle turvallisen elämän ja hyvät lähtökohdat.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   7.12.24 11:10:05

"Mitäs sitten, kun mies ei juurikaan osallistu elämisen kustannuksiin, vaan äitiyslomalla oleva äiti yrittää maksaa omakotitalon lainan, asumiskulut ja lapsen menot, tyhjää säästötilinsä nollalle. Samalla aviopuoliso rällästää miten huvittaa, ostelee itselleen kaikkea kivaa ja törsää rahaa vain itseen. Vaimo tekee henkilökohtaisen konkurssin ja joutuu myymään omaisuuttaan saadakseen rahansa riittämään."

No varmaan miettii miksi on tehnyt moisen idiootin kanssa lapsen ja jatkaa elämää ilman miestä?!

Päivämäärä:   7.12.24 11:15:47

Maapallo kiittää, mitä vähemmän lapsia tehdään. Erityisesti tänne rikkaisiin länsimaihin jossa niiden hiilijalanjälki on valtava jo heti lähtöruudusta, ja sitten ne vielä pienestä asti kasvatetaan kuluttamiseen ja luonnon tuhoamiseen perustuvaan jatkuvan kasvun elämäntyyliin.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   7.12.24 11:22:42

Olin työtön ja mies oli kuntoutustuella kun 2 lasta tehtiin. Aina on laskut maksettu ja ruokaa pöydässä.

Päivämäärä:   7.12.24 11:23:12

No tämän takia ei tehdä avioehtoa ja mielellään ei myöskään lapsia tuollaiselle miehelle. Jos taas lapsi jo maailmassa ja mies yhtäkkiä muuttuu pihiksi, niin vapautetaan se luontoon ja eletään elareilla ja osituksesta saadulla rahoilla siihen asti, että lapsi 1-2 vuotias ja palataan töihin.

Ei ole tarkoitus, että naisen harrastus (aika ja rahat) on lapset ja koti ja mies tekee rahoillaan ja ajallaan mitä lystää.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.12.24 11:34:16

Lapseen menee sen verran rahaa kuin tarvii. Jos ostaa ponit ja 2 etelän matkaa vuodessa plus useita kreissuja kesässä huvipuistoihin yms ja uudet merkkivaatteet niin saa uppoamaan vaikka mitä,.
Itse ostin kärryt (hyvät) käytettynä, vaikka mitä löytöinä torista ja kun olivat pieniä niin kirppariretket oli harrastus. Rahaa meni kohtuudella. Koulunkäynti on Suomessa ilmaista ja neuvolat yms joten ei tarvtse olla rikas kun hankkii lapsia. Tosin elämä on paljn rikkaampaa kun niitä on.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   7.12.24 12:00:02

Lapsiperheköyhyyden vaikutuksista on jonkin verran tehty tutkimusta. Tulokset eivät yleensä ole kovin mairittelevia edes länsimaisella mittapuulla. Google Scholarista voi käydä lukemassa lisää.

https://scholar.google.fi/scholar?q=chil

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   7.12.24 12:34:01

Vähän säälittää työkaverit jotka tällä duunarin palkalla elättää pahimmillaan monta lasta. Mihinkään ei tunnu olevan varaa. Itselläni muitakin tuloja ja on vara matkustella ym. Ei lapsia kiitos :D

Päivämäärä:   7.12.24 16:37:52

Lähettäjä.

Päivämäärä6.12.24 14:53:11

"Lapsia on tehty 90-luvun lama-aikanakin ja hyvin silloinkin pärjäsivät. Ja siihen aikaan tehtiin useampia lapsia, ei sitä yhtä, max. kahta, mitä nykyään. Vai oliko teillä ysärilapsilla kovin onneton lapsuus? Tietysti jollakin on aina ollut, mutta noin yleistettynä."

Mietin juuri tätä. '94 syntynyt ja ei oltu rikkaita, mutta oli todella onnellinen lapsuus. Molemmat vanhemmat oli töissä kyllä, joten meni ihan hyvin aikaan verrattuna. Ruoaksi oli välillä arjessa ranskalaisia ja kalapuikkoja, rakettispagettia ja ketsuppia jne., mutta välillä syötiin parempaakin. Mut ei lapsi sitä tajua, kunhan on ruokaa! Eikä silloin oltu niin terveystietoisia vielä. Se oli ihan ookoo. Tarhassa, leikkipuistossa ja koulussa sai hyvät ruoat myös. Joskus kaverilla käytäessä muistin, että vanhemmat saattoi mainita että 3 palaa vessapaperia riittää (wc paperi oli ilmeisesti lopussa) ja kaverinkin ruoka oli välillä vaan nuudeleita. Paljon kuitenkin oli leluja, vaikka kaikkea ei saanutkaan uutena aina mitä halusi, esim. kaveri sai uudet spaissarikengät (korokepohja) kun oli ainoa lapsi, ja itellä oli jotkut käytetyt joissa oli reikä pohjassa johon meni kiviä välillä – mutta tuo on ainoa jonka muistan. Kuitenkin harrastin ratsastusta 5-vuotiaasta. Ja oli sisaruksia.

Ymmärrän että on vastuullista miettiä rahaa lapsenteossa, mutta ihan hurjia summia jotkut kyllä suunnittelee...

Kunhan on perus ruokaa ja kaikki ok, turvallinen päihteetön koti niin kyllä pärjää. Toki hyvä taloustilanne ennaltaehkäisee mt&päihdeongelmia, että sinänsä joo hyvä ettei oo liikaa stressiä koko ajan kaikesta, mutta ei se raha ole se mitä se lapsi tarvii.

Päivämäärä:   7.12.24 16:38:28

^olin siis eri kuin aloittaja, huomasin että oli sama nimimerkki.

Lähettäjä: Ei omalla nyt 
Päivämäärä:   7.12.24 17:42:53

Oma palkkataso molempien lasten kohdalla on ollut 3800 eur/kk brutto ja miehellä 6000-6500 EUR /brutto

Säästöjä on ollut yhteensä n. 35 000 heti irrotettavissa, lisäksi rahastot ym. päälle.

Tehtiin lapset vanhana (35- ja 38-v. olin itse), kun haluttiin talous kuntoon. Oltais kyllä vähemmälläkin pärjätty.

Lähettäjä: gera 
Päivämäärä:   7.12.24 17:45:34

Lähettäjä: M
Päivämäärä: 7.12.24 08:50:10

Nostan hattua aloittajan kysymykselle.
Kerrankin joku, joka ajattelee järkevästi eikä ajattele vain yhteiskunnan tukia.

Tämä

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   8.12.24 17:27:52

Molemmilla vakityöt, nettotulot yhteensä sellainen 6000€ /kk. Oma talo, josta enää hyvin vähän lainaa jäljellä. Samoin velattomat autot, säästöjä noin 20k€, ja sellainen 50k€ sijoituksia. Olimme hieman alle nelikymppisiä.

Päivämäärä:   8.12.24 18:13:03

Teen työtä varhaiskasvatuksen opettajana ja valitettavasti olen joutunut seuraamaan lapsiperheiden ahdinkoa läheltä.

Toisaalta, yhteiskunnan tuilla pärjää myös mukavasti ja on näitä perheitä, joissa on kymmenen lasta ja kaikilla kehityksen viivästymää, nepsy-haasteita, ym. tuen tarpeita ja yhteiskunta elättää + tarjoaa tukipalveluita kuten lastenhoitoa, sen lisäksi että ne kymmenen lasta ovat koulussa ja varhaiskasvatuksessa kaiken sen ajan mikä vaan on mahdollista olla, eli pyhinäkin 10h. Kotona käyvät nukkumassa. Yhteiskunta tarjoaa harrastukset, lämpöiset lounaat (kotiapu käy kokkaamassa pari kertaa viikossa) ym. Ja se heille sallittakoon.

Kaikista haastavinta on olla keskituloinen, jolla verotus haukkaa suurimman osan tuloista, ammatissa jossa tulotasoa on vaikea nostaa, asuntolaina ym. haastaa opiskelua (nyt kun aikuiskoulutustukea ei saa) ja asutaan mahdollisesti sellaisella alueella, että autoa on pakko pitää. Keskituloinen kärsii kaikista eniten ja myös näillä keskituloisilla voi olla haasteita tuoda ruoka pöytään, tukia ei saa koska tulot ovat isot (mutta menot myös). Jos talousahdinko on hetkellistä niin ei lähdetä myymään niitä taloja ja autoja vaan sinnitellään...

Päivämäärä:   8.12.24 18:17:59

Esim. itse saan palkkaa vähän alta 3000e ja siitä jää käteen 2000, josta lyhennän asuntolainan 600, opintolainan 200, auton kulut 200. Käyttörahaa hassu tonni, joka kuulostaa paljolta mutta kummasti sitä aina talossa jotain hajoaa tai tulee sorakuormaa tai jotain ja sen saa kyllä palamaan ilman että hirveästi jää säästöön. :D Ruokakin on niin kallista, että vaikka ostaisi perustarvikkeita niin tuntuu kauppalasku tuplaantuneen.

Päivämäärä:   9.12.24 07:41:58

Varmasti suurin ongelma ei ole siinä, etteikö lapsi tottuisi ja selviäisi köyhyydestä, mutta se suurin ongelma on sinä, miten vanhemmat itse sen kestävät ja se jos mikä vaikuttaa lapseen ja muokkaa pahimmillaan aiukuisuutta.

Jos oma pääsi kestää tulojen ja yhteiskuntaluokan tippumisen, eihän siinä mitään. Älä oksenna lapsen niskaan omaa kurjuuttasi.

terveisin entisten rikkaiden lapsi, jolle olisi riittänyt katto pään päällä ja ruoka pöydässä ja vähän rakkautta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   9.12.24 07:55:56

Mietin tätä asiaa tässä viikonloppuna. Havaitsin, että elämäntyylin muutos itsessään tuo säästöjä, kun lapsi syntyy. Eli tilanne on aika plus miinus nolla.

Aiemmin tuli käytyä festareilla, keikoilla, juhlissa, ulkona puolison tai kavereiden kanssa, syömässä, treffeillä yms. riennoissa.

Aiemmin tuli meikattua enemmän, käytyä kampaajalla, ostettua erilaisia vaatteita, harrastettua enemmän, oli oma hevonen yms.

Nämä kaikki on aika pitkälle jääneet pois elämästä. Säästöä tulee niistä ja lapsesta tulee taas kuluja vastaavasti.

Nykyään tulee käytyä lähinnä töissä, oltua kotona ja ulkoiltua. Eli samat vaatteet riittää, ulkonäköön ei mene juuri rahaa ja harrastukset (omat ja maksulliset) ovat jääneet.

Lähettäjä: Entinen opiskelija 
Päivämäärä:   9.12.24 10:33:40

Opintotuella, ei säästöjä. Pikkulapsiaika on halpa elämänvaihe. Isoin hankinta ollessani töissä ja lasten ollessa päiväkodissa oli auto (1500e), jonka kanssa päiväkotipäivien pituus ei venähtänyt matkojen takia turhaan.

Jälkikäteen ajatellen olipa hyvä että he saivat syntyä kun se oli mahdollista, seuraava lapsihaaveiden kannalta otollinen parisuhde oli vasta niin vanhana että ei olisi ollut enää hyvä aika.

Lähettäjä: Villo 
Päivämäärä:   9.12.24 13:33:15

Itselleni tosi vieras ajatus, että lasten hankintaa pitäisi harkita taloudellisista lähtökohdista. Mitä pienempi lapsi on, sitä vähemmän se kuluttaa. Toki rahaa saa uppoamaan just merkkivaatteisiin ja kaikkiin härpäkkeisiin tosi paljon, mutta en ole ollenkaan varma, onko kaikki se materia tarpeellista. Itse kierrätin kaiken mahdollisen, jopa kestovaipat. Jos ajattelee lapsen hankinnan taloudellisena sijoituksena niin ehkä parempi käyttää ehkäisyä vastaisuudessakin.

Tuttavani on yh-äiti ja työskentelee matalapalkka-alalla ja Kelan tuet täydentää perheen toimeentuloa, kun palkka ei riitä kaikkeen. Silti tuo äiti ei koskaan valita rahasta, eikä ikinä ole harmitellut lasten saamista. Kyllähän lapset rikastuttaa elämää, jos niin asennoituu. Mutta jos näkee lapset vain kulueränä, niin kannattaa harkita jotain muuta hyödykettä.

Päivämäärä:   9.12.24 13:43:48

Eipä kannata ihmetellä vauvakatoa jos nykyinen ilmapiiri on sellainen, että vain hyvätuloiset joilla on isoja säästöjä saavat hankkia lapsia ja tavalliset duunarit eivät saa. Ja elämässä voi sattua kaikenlaista, kenelle vain, joten jos se on kriteerinä, että on pärjättävä täysin ilman yhteiskunnan apua tuli mitä tuli, niin kyllä jäävät siinä lapset sellaiselta hyvinvoivalta keskiluokaltakin tekemättä.

Itse olen tosin sitä mieltä, että maailman tulevaisuus näyttää niin kauhistuttavalta ettei lapsia sen vuoksi kannattaisi tehdä tänne sotien ja kärsimyksen keskelle, mutta se on sitten toinen keskustelu.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   9.12.24 13:58:20

”Itselleni tosi vieras ajatus, että lasten hankintaa pitäisi harkita taloudellisista lähtökohdista.”

Minusta taas olisi todella vieras ajatus, että lasten hankintaa EI pitäisi harkita taloudellista lähtökohdista. Totta kai pitää. Jos ei ole varaa, ei ole varaa.

Päivämäärä:   9.12.24 14:20:39

"Silti tuo äiti ei koskaan valita rahasta, eikä ikinä ole harmitellut lasten saamista. Kyllähän lapset rikastuttaa elämää, jos niin asennoituu. Mutta jos näkee lapset vain kulueränä, niin kannattaa harkita jotain muuta hyödykettä."

Niin, että koska ei valita niin mikään ei voi olla huonosti ja koska ei kadu jo rakkaiksi tulleita lapsiaan niin etukäteen omien voimavarojen miettiminen on tyhmää?

Raha ei ole vain luksusta varten vaan ihan niitä välttämättömyyksiä varten. Köyhä joutuu tekemään valintoja tärkeän ja vielä tärkeämmän menoerän välillä. Miettimään maksaako vuokran vai vaihtaako talvirenkaat autoon. Kuulla vuokranantajan haukut. Miettiä voisiko olla ilman lääkkeitä vai pitääko rajoittaa lapsen syömisiä. Ja se on kuormittavaa. Köyhyyteen liittyy valtavasti metatyötä, se rajoittaa mahdollisuuksia ja kuormittaa.

Se, että joku ei valita ja kitise läheisilleen, ei kerro mitään. Köyhyyteen liittyy valtava häpeä ja hyvätuloiset ovat aina kertomassa miten asiat voisi tehdä paremmin (ja neuvot ovat luokkaa "jos ei ole leipää, niin syökää leivoksia"). Niinpä moni köyhä yrittää ihan jaksamisensa äärirajoilla.

Minusta on ihan fiksua miettiä omia resurssejaan ennen lapsia. Niin henkisiä kuin taloudellisia.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   9.12.24 15:47:38

Bruttotulot 2800€ ja säästössä vain 8000, vaikka olen yli kolmekymppinen. Olen siis taloudellisesti täysin epäonnistunut eikä minulla ole mitään realistista mahdollisuutta hankkia lasta.

Puolison tulot eivät päätökseen vaikuta, koska naisena minun on otettava huomioon se, että mies voi aina vaan päättää häipyä ja sitten jään yh:ksi, oli varaa tai ei.

Lähettäjä: Kerddu 
Päivämäärä:   9.12.24 15:51:56

LähettäjäV
Päivämäärä9.12.24 15:47:38

Bruttotulot 2800€ ja säästössä vain 8000, vaikka olen yli kolmekymppinen. Olen siis taloudellisesti täysin epäonnistunut eikä minulla ole mitään realistista mahdollisuutta hankkia lasta.

Hyvinkin sama tilanne (säästössä vähän vähemmän) ja samanlaiset ajatukset myös täällä

Päivämäärä:   9.12.24 15:58:48

Miettikää elämää lapsen kannalta.

Minkälainen on köyhä lapsuus sossun rahojen varassa?

Lapsuus mt-ongelmaisten, päihteiden käyttäjien lapsena?

Meidän pojalla oli kaveri, jolla ei ikinä ollut pientäkään rahaa lähteä leffaan, ostaa hampurilaisia, saati lähteä huvipuistoon. Äidin kaikki raha meni koiriin.
Mitä pojasta tuli? Varasteleva narkki.

Päivämäärä:   9.12.24 16:12:26

Lapsi tarvitsee aika pian jo oman huoneen, tarvitsee tuttipulloa, korviketta, hoitoalustaa, pottaa, vaippoja, rintakumeja, raskausvaatteita, imetysvaatteita, turvaistuimen, rattaat, isompia vaatteita, harrastusvälineitä, koulutarvikkeita, synttärilahjoja kavereille, enemmän ruokaa, taas lisää vaatteita...

Ei se lapsi toki siihen kuole, ettei ole ikinä mitään viemistä kavereiden synttäreille, mitään ei saa harrastaa ja kulkee liian pienissä vaatteissa, mutta ei se kovin tavoiteltavaa ole. Ja vaikka esim. vaatteita ostaisi vain käytettynä, niin eivät nekään ihan ilmaisia ole. Ja kun se vaatekaappi pitää uusia todella usein. Käytettynä ei välttämättä myöskään aina löydy juuri sitä mitä tarvitsisi. Voi olla neljä oikean väristä sadetakkia ja kuusi tuulitakkia, mutta kaikki toppatakit ovat liian pieniä tai liian isoja.

Päivämäärä:   9.12.24 18:05:13

Vaatteita ja kaikkea lastentarviketta saa ilmaiseksi tai todella halvalla. Myös ison talon saa ostettua halvalla kun vähän tinkii siitä missä asuu, etätöitäkin voi nykyisin tehdä aika monessa paikassa, joten ei ole pakko asua pääkaupunkiseudulla. Eikä sitä kaikkein kalleinta harrastusta ole pakko valita. Minulla on kolme lasta, olen yh, bruttopalkka noin 4000€, siihen päälle lapsilisät ja elarit niin ihan leveästi elellään.

Lähettäjä: m 42 
Päivämäärä:   9.12.24 18:31:15

mitä ihmettä, silloin kun saatiin meidän eka lapsi, toinen oli työtön ja toinen sivooja ja pärjättiin ihan ok. Toisen lapsen syntyessä toinen oli edelleen työtön ja toinen opiskelija ja edelleenkin pärjättiin, vaikkakin toimeentulotuella. Mistään ei ole lapset jääneet paitsi, enkä ole koskaan ajatellut ettei olisi ollut varaa hankkia lapsia. Nykyään lapset alkaa olla jo kouluikäisiä ja tässä välissä on tullut erokin. Molemmat vanhemmat on nyt töissä ja ihan hyvin pärjäillään, lapset on vuoroviikoin kahdessa eri kodissa.

Lähettäjä: -.z 
Päivämäärä:   9.12.24 19:05:18

Älä rahasta murehdi, kyllä ne asiat aina järjestyy.

Päivämäärä:   9.12.24 19:52:03

"Siis ajatteleeko vielä joku järkevä (??) ihminen tekevänsä lapsia tällaiseen maailmaan, tähän kiihtyvään oravanpyörään? Seriously?? Kuinka paljon te tulevia lapsianne oikein inhoatte?

Ettekö yhtään ajattele sen lapsen tulevaisuutta? Tuhoutuvaa planeettaa ei paljoa säästöillä korjata."

Sukulaismummeli oli jo 60-70 lukujen taitteessa sitä mieltä että maailmanloppu tulee lähivuosina. No tässähän tätä edelleen mennään.

Päivämäärä:   9.12.24 20:05:27

Kai ymmärrätte, että negatiiviset uutiset myy paremmin kuin positiiviset, joten rahan takia uutiset keskittyy negatiiviseen. Oikeasti esim. sotia on vähemmän kuin vuosikymmeniin ja maailman metsien määrä kasvaa koko ajan. Olisipa kamalaa tehdä niinkin isoja ratkaisuja omaan onnellisuuteen vaikuttavissa asioissa pelkästään sen perusteella, että "kun uutisissa sanottiin". Maailma on aivan upea paikka ja erityisesti luonto on niin äärettömän kaunis, että todellakin haluan tehdä tänne lapsia. Toki pahojakin asioita on, mutta paljon enemmän on hyviä ja ihania asioita.

Lähettäjä: Kipsu 
Päivämäärä:   9.12.24 20:44:24

Me asuttiin vuokra kaksiossa niin kauan kun lapset oli 5 ja 3 vuotiaat, eli ei ne heti mitään omia huoneita tarvi. Sitte muutettiin kolmioon. Kolmiossa asuessa tuli vielä yksi lapsi, sitten kun nuorin lapsi oli 3 v. Niin muutettiin omakotitaloon jossa kaikilla omat huoneet. Ihan täysjärkisiä nuo näyttää olevan vaikka aluksi asuttu pienesti. Ihan duunareita ollaan eikä mitään kummempia säästöjä ollu. Eikä meilt oo ikiin mitään puuttunut. Johan tuo vanhin varmaan pääsee ens kesänä jo kesätöihin tienaamaan omaa rahaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.