Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Matkailu avartaa - onko tosiaan näin?

Lähettäjä: Kotihiiri 
Päivämäärä:   5.12.24 21:20:59

Lopetin ulkomaan matkailun koronan vuoksi, kun maailma "meni kiinni". Sitä ennen matkustelin 1-3 kertaa vuodessa. Nyt kun viisi vuotta ilman ulkomailla oleskelua on mennyt, niin olen alkanut katsella matkustelua ihan erilaisten lasien läpi.

Aina sanotaan, että matkailu avartaa, mutta onko tosiaan näin? Minä matkustelin mm. Italiassa, Kreikassa ja Euroopan pääkaupungeissa. Asuin siistissä hotelleissa keskeisillä alueilla. Olin siis aika keskiverto turisti. Mikä tuossa on niin kovin avartavaa? On eri asia olla jossain hyväntekeväisyystyössä tai vaikka kulkea paimentolaisten mukana ympäri autiomaata, mutta tavallinen turismi ei avarra kyllä mitään. Ei enää nykyään, kun kaikki maailman tieto on saatavilla omassa puhelimessa. Totta on, että erilaiset taideteokset ovat hienompia elävässä elämässä, mutta nekin on kuitenkin nähtävillä myös internetissä. Ruokakulttuuri on jo kotimaassakin kansainvälistynyt niin, ettei "makumatkoille" sinänsä ole enää tarvetta.

Matkailu on isossa mittakaavassa epäeettistä ja -ekologista. Ne tavalliset paikalliset eivät turistien tuomista rahoista hyödy mitään, mutta turismi heikentää esimerkiksi mahdollisuuksia saada kohtuuhintainen asunto. Toivon todella, että ihmiset ympäri maailmaa alkaisivat matkustella enemmän kotimaassaan ja erilaiset "virtuaalimatkat" löisivät itsensä läpi :)

Re: Matkailu avartaa - onko tosiaan näin?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   5.12.24 21:27:47

Riippuu mihin ja miten matkustaa. Itselle jo pelkästään vieraiden kielten käyttäminen on avartavaa, samoin kohteen historiaan ja luontokohteisiin tutustuminen. Maata pitkin matkustaessa ja kestäviä majoituskohteita valitsemalla matkailu ei ole edes ihan hirveän epäekologista (kunhan ei tee shoppailumatkoja).

Lähettäjä: She 
Päivämäärä:   5.12.24 21:30:53

Itse ajattelen sen niin, että kaikki rutiinista poikkeavat kokemukset avartavat. Juuri kävimme luistelemassa ja paistoimme makkarat saaressa. Erilainen kokemus kun joutui itse tekemään vs. luontodokkari telviisiosta. Myös erilaisia ongelmia joutuu ratkomaan ja tapaa erilaisia ihmisiä kun menee norjalaiselle leirintäalueelle tai käy Islannissa tai Ohiossa.

Anoppini on ollut kerran hotellissa ja kaikki matkailu on hänestä väärin (naisilla). Luulen että edes eri ruokakaupassa käyminen ja lauantaina torille meneminen tekisi hänelle ihmeitä.

Lähettäjä: Daalia 
Päivämäärä:   5.12.24 21:41:13

On. Kyllä se edelleen avartaa, jos valitsee kohteet oikein. Ihmiset jotka eivät koskaan ole käyneet Suomea pidemmällä ovat kyllä aika tietämättömiä ja kokemukset eivät ole koettu henkilökohtaisesti vaan kuvien videoiden perusteella tullut mielikuvia paikoista. On myös suomalaisia ihmisiä, jotka eivät ole käyneet edes Helsingissä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.24 21:44:53

Matkoilla pitää myös opetella "lukemaan" ihmisiä erilailla, kuin Suomessa.
Kasvattaa joustavuutta ja suvaitsevaisuutta, kun asiat/ihmiset toimivatkin toisella tavalla kuten olemme Suomessa oppineet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.12.24 21:58:02

Jos se lomailu on sitä että all inclusivessa makaa viikon altaalla poistumatta hotellialueen ulkopuolelle, niin ei siinä opi mistään mitään.

Matkailuakin on erilaista ja omilla valinnoilla voi vaikuttaa paljon ja siinä on se raja, milloin turismi kasvaa niin paljon, että kaikki pienet paikalliset toimijat jää jalkoihin. Itse valitsen aina paikallisia toimijoita, jos se vain on mahdollista. Onhan se aina riski ottaa vaikkapa majoitus jostain nimettömästä paikasta kuin kansainvälisestä ketjuhotellista. Lentänyt en ole moneen vuoteen, vaikka reissussa olen vuosittain käynyt.

Päivämäärä:   5.12.24 22:01:07

” On myös suomalaisia ihmisiä, jotka eivät ole käyneet edes Helsingissä.”

Tai eivät ole käyneet Lapissa. Tai ovat käyneet viikonlopun ryyppäämässä Levillä ja väittävät käyneensä Lapissa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.12.24 22:01:31

Minusta on hieman surullista, että matkailua voi verrata muka siihen, mitä näkee vaikka kännykän ruudulta. Tiedon kerääminen (ja usein sekin somekanavilta, joissa korostetaan kuka mitäkin asiaa) on täysin eri asia kuin kokea paikkaa ja sen ihmisiä. En olisi koskaan tavannut joitakin upeita ihmisiä ilman matkustamista. Ei etenkään minua vanhemmat ihmiset ole somessa tai halua jakaa elämä tarinaansa muutoin kuin pienessä ryhmässä keskusteltaessa ja osalle se olisi jopa vaarallista.

Voin vain toivottaa voimia osalle venäläisistä tutuista, jotka ovat itsekin joutuneet väärin kohdelluiksi. Vaikka viha venäläisiä kohtaan on kovaa sodan vuoksi, tekisi hyvää tavata oikeasti venäläisiä ja ymmärtää, millaisessa tilanteessa moni elää. Ylipäätään tekee hyvää nähdä, että muuallakin on elämää, vaikka se on hyvin erilaista. Ja vaikka on hienoa, että nykyään on virtuaalisia kierroksia vaikka luolastoihin ja museoihin, ei se koskaan peittoa sitä kokemusta paikan päällä.

Turismi luo paljon ongelmia monissa paikoissa, mutta monille se on myös tärkeä elinkeino. Esimerkiksi villiä airbnb-kauppaa tulisi rajoittaa ja pyrkiä eettisempiin ratkaisuihin. Itse otan yleensä paikan paikalliselta majoittajalta ja välillä tuttujen välityksellä löytyy kaikenlaisia majoituskokemuksia. Lentoliikenne on tässä se suuri haaste, mutta suurempi ongelma on esimerkiksi Yhdysvaltojen sisällä kulkeminen. Oikeasti lentoliikenteen ja autojen päästöt vähenisivät huomattavasti, jos Yhdysvaltoihin luotaisiin järkeviä pitkän linjan julkisia kulkutapoja. Suomalaisen kerran vuodessa matka on tähän verrattuna aika pientä. Koko systeemin on muututtava kestävän kehityksen suuntaan. Mutta ei niin, että jokainen kököttää vain omassa maassaan huutelemassa maahanmuuttajille, että painuisivat takaisin omaansa.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.12.24 22:15:00

Kyllä se varmasti avartaa. Mutta niin epäekologista ettei sitä kukaan fiksu harrasta.

Lähettäjä: Daalia 
Päivämäärä:   5.12.24 22:17:50

Suomessa ei ole ekologista edes asua

Päivämäärä:   5.12.24 22:18:41

”Suomessa ei ole ekologista edes asua”

Eikä missään muuallakaan.

Päivämäärä:   5.12.24 22:18:54

” Mutta niin epäekologista ettei sitä kukaan fiksu harrasta.”

Onko matkailu = lentäminen?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   5.12.24 22:21:37

”Kyllä se varmasti avartaa. Mutta niin epäekologista ettei sitä kukaan fiksu harrasta.”

Väitätkö myös, että fiksut eivät voi olla ylipainoisia (kun eihän fiksulla voi olla ylivoimaisia mielitekoja ruokaan) tai fiksulla ei voi olla huonosti käyttäytyviä lapsia (kun totta kai fiksu osaa kasvattaa hankalatkin lapset)? Se, että on fiksu ja tietää jonkin asian huonot puolet, ei tarkoita aina sitä, että toimii fiksusti. Minäkin olen tässä koko päivän vältellyt esseen kirjoittamista, vaikka deadline on huomenna. En silti usko, että olen nyt yhtäkkiä päivässä tullut tyhmäksi.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   5.12.24 22:22:14

Minä en koskaan ole käynyt Helsingissä. Ei vain kiinnosta yhtään, vaikka usein joudun majoittumaan Vantaalla ja aikaa olisi odotellessa.

Päivämäärä:   5.12.24 22:31:37

”Onko matkailu = lentäminen?”

Onko lentäminen ainut epäekologinen matkustustapa?
Kaikki turha mitä ei elääkseen tarvi, on epäekologista.

Ja ei tietenkään ihminen aina toimi fiksusti vaikka tietäisi mikä on fiksua.

Päivämäärä:   5.12.24 22:42:17

” Kaikki turha mitä ei elääkseen tarvi, on epäekologista.”

Näinhän se kyllä on. On epäekologista olla lauma hevosia tai koiria, mitä ihmeen järkeä on vaikka koiranäyttelyissä. Kaikki jäähallit, tennishallit yms on turhia. Tarvittaisko ruokakaupassa niin laajaa valikoimaa, vähempikin riittäisi.

Päivämäärä:   5.12.24 22:46:54

”Näinhän se kyllä on. On epäekologista olla lauma hevosia tai koiria, mitä ihmeen järkeä on vaikka koiranäyttelyissä. Kaikki jäähallit, tennishallit yms on turhia. Tarvittaisko ruokakaupassa niin laajaa valikoimaa, vähempikin riittäisi.”

Juuri näin. Harrastukset siis yleensä on vain ihan hupia mitä ilman voi myös elää. Tai sen voi tehdä ekologisesti ja luistella järvenjäällä ja palloa lyödä mailalla ihan vaan ulkona.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.12.24 22:55:44

Matkailu ei paljon avarra, jos matkustaa jonnekin kauas, ja viettää koko loman all inclusive hotellissa.
Matkailu avartaa jos vähän paikalisten kanssa viitsii jutustella ja mennä paikkoihin. Ja jutustella niiden paikallisten kanssa siellä.

Matkailu voi avartaa tai olla avartamatta, riippuu miten matkailee.

Lähettäjä: mp-sennu 
Päivämäärä:   5.12.24 23:11:15

Kyllä se edelleenkin avartaa. Itselleni parhainta matkustelussa on nimenomaan vieraisiin kulttuureihin ja niiden ihmisiin tutustuminen niin paljon kuin vain lyhyessä ajassa ehtii. Syön mm. aina paikallisia ruokia paikallisille tarkoitetuissa ruokapaikoissa, käytän paikallista julkista liikennettä ja niin edelleen. Nautin jo siitä vähästä mitä ehdin aina opetella maan kieltä, vaikka se olisi entuudestaan umpituntematon ja aikaa vain muutama päivä.

Tuollainen aloituksessa mainittu "Asuin siistissä hotelleissa keskeisillä alueilla" niin joo, se tuskin avartaakaan yhtään mitään, vähän sama kuin katsoisi telkkaria tai kävisi jossain Disneylandissa.

Lähettäjä: She 
Päivämäärä:   5.12.24 23:15:23

Kyllä minä vain väitän, että anoppini maailmankatsomus avautuisi, vaikka menisi turkkiin all inclusive- hotelliin, tai Disneylandiin. Tai edes sinne eri kauppaan.

Päivämäärä:   5.12.24 23:23:22

”Kyllä minä vain väitän, että anoppini maailmankatsomus avautuisi, vaikka menisi turkkiin all inclusive- hotelliin, tai Disneylandiin. Tai edes sinne eri kauppaan.”

Varmasti on näitäkin ihmisiä. Monelle tekisi hyvää mennä niistä arkisista ja tutuista ympyröistä jonnekin muualle ja saada kokemusta ja rohkeutta pärjätä vieraissa paikoissa ja tilanteissa.

Päivämäärä:   6.12.24 09:22:07

Monet ovat kirjoittaneet, että matkailu avartaa, koska pääsee puhumaan vieraita kieliä, syömään paikallisia ruokia ja näkemään hienoja kohteita. Tekeekö tämä kaikki sinusta esimerkiksi avarakatseisemman ihmisen? Lisääkö se haluasi auttaa vähäosaisia kotimaassa? Tai otatko aktiivisesti kontaktia paikkakuntasi maahanmuuttajiin - sekin lisää kielitaitoa ja ymmärrystä eri kulttuureista? ;)

Matkailu on hienoa, mutta nykypäivänä, kun Suomikin on kansainvälistynyt ja tietoa on saatavilla, ei lomamatkailua enää tarvita "avartamiseen".

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   6.12.24 09:24:25

"Tekeekö tämä kaikki sinusta esimerkiksi avarakatseisemman ihmisen?"

Ei. Kyllä koulutus, perusteleva tiedollinen ajattelu ja lukeminen, myös kaunokirjallisuuden lukeminen, avartaa paljon enemmän. Kokemukset eivät avarra likikään yhtä paljon kuin tieto, eikä tietoa saa ramppaamalla ympäri maailmaa. Sitä saa esimerkiksi kirjoista.

Päivämäärä:   6.12.24 09:30:29

Mies: olen aika paljon samaa mieltä kanssasi. Ero on siinä, että maailman näkeminen lisää tietoa ja ymmärrystä - jos sen tekee muuten kuin turistimatkailun kautta. Esimerkiksi lääkärit ilman rajoja -järjestön työntekijät ovat kertoneet saaneensa hurjasti lisää tietoa tehdessään töitä maailman eri kolkissa. Sitä tietoa ja taitoa he voivat hyödyntää myös työssään vaikkapa Suomessa.

Päivämäärä:   6.12.24 09:40:32

"Ero on siinä, että maailman näkeminen lisää tietoa ja ymmärrystä - jos sen tekee muuten kuin turistimatkailun kautta."

Länkkärin rahoilla köyhässä maassa ei kyllä avaraa yhtään. Mitä paikallisesti superrikas voisi oikeasti ymmärtää paikallisesta kokemuksesta?

Päivämäärä:   6.12.24 09:43:04

Mies: luetko viestini jotenkin väärin? Sitähän minä tässä olen yrittänyt sanoa, että ei rikas suomalainen, joka asuu turistialueella hotellissa, opi paikallisuudesta yhtään mitään. Ei mitään semmoista, mitä ei kirjoista voisi oppia.

Päivämäärä:   6.12.24 10:06:01

"Sitähän minä tässä olen yrittänyt sanoa, että ei rikas suomalainen, joka asuu turistialueella hotellissa, opi paikallisuudesta yhtään mitään."

Ei se lääkärikään mitenkään pääse paikallisen kokemukseen sillä, että tekee lääkärin työtä. Sille lääkärillekin maksetaan sellainen elintaso, joka on paikalliselle utopiaa.

Päivämäärä:   6.12.24 10:07:25

Mies: eli hyvätuloinen suomalainen ei tiedä mitään elämästä suomalaisena? Kuule kun ei ne lääkärit siellä useimmiten missään kuplassa elä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.12.24 10:09:39

Jotenkin tässä on sama fiilis kuin koirien haalinnassa ulkomailta. Se on jotenkin hienoa.

Ihan itähelsinkiläiseen todellisuuteenkin tutustuminen avartaisi. Olisi yhteinen äidinkielikin ainakin joskus. Tästä ei vain saa samanlaisia trippailupisteitä kuin ulkomaille matkustamisesta ja hostelleissa asumisesta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.