Lähettäjä: -
Päivämäärä: 5.12.24 18:46:09
Olet masentunut. Siitä tuo johtuu. Sulla on lemmikkejä, koti, on auto, opiskelupaikka ja on varmasti paljon muutakin hyvää mitä et ole maininnut.
Meille kaikille sattuu ikäviä asioita, se joka ei ole masentunut, nauttii silti elämästä.
Itselläkin alkoholistivanhempi, kaoottinen lapsuus, ankaraa koulukiusaamista eskarista lukioon, sitten iskikin krooniset sairaudet ja kivut, parikymppisenä väkivaltainen parisuhde. Kun siitä suhteesta pääsin eroon, olenkin ollut siitä saakka sinkku. Sairaudet on yhä, toinen jalka pois pelistä, olen perheetön kun äitikin jo sen verran huonossa kunnossa ettei osaa enää keskustella ja töiden jatkuminen epävarmaa keväästä alkaen. Yksi ainoa työkaveri on mutta hänellekin olen pikemmin tuttava. Voisin ihan samanlaista surutarinaa kertoa elämästäni kuin sinä kerrot omastasi.
Samaan aikaan elämässä läpi aikojen on aina ollut ihana lemmikki, saan iloa luonnosta, tiedän että olen mukava ihminen, en ole masentunut.
Olin kyllä parikymppisenä kun olin väkivaltaisessa suhteessa, silloin ne kaverit joita oli, jättivät kun harva kestää syvästi masentunutta ihmistä lähellään koska masentunut masentaa myös muut, ymmärrän sen.
Masennuksen suosta nousin vasta kun erosin siitä suhteesta, kärsin seuraavat kolme, neljä vuotta kovasti ja toivuin kun pääsin siitä ihmisestä eroon.
Minulla on unelmia ja tavoitteita ja saan niistäkin nyt iloa. Kukaan minua vähättelevä ihminen ei ole elämässäni ja sekin tukee hyvinvointia. En osaa kuvitella että enää ikinä ottaisin ketään kaltoinkohtelevaa miestä elämääni ja jos deittailisin mitä en usko enää tekeväni niin näkisin kyllä taatusti kaikki varoitusmerkit. Minulle olisi tuon suhteen jälkeen hyvin voinut käydä niin että olisin taas mennyt huonoon suhteeseen mutta tein tietoisen päätöksen suojella itseä.
Ehkä sinulla on muutakin terveyshaastetta tuon päivänselvän masennuksesi lisäksi. Ei vaikuta kirjoittaman perusteella että olisit sitoutunut hoitoon. Jätit lääkkeet ja tapaamiset kesken? Nepsyhaastetta? On erikoista että kaikki ihmiset läpi koko elämän on kaikki ikäviä sinua kohtaan. Todennäköisesti näin ei ole ollut eikä ole nytkään mutta näet tilanteen masennuksesi värittämänä etkä näe hyvää.
Terapiaa et ole ilmeisesti läpikäynyt etkä kerro että sinulla olisi mitään diagnoosia. Harmi jos kärsii yksin kun se ei olisi pakko jos ottaisi apua vastaan ja siihen sitoutuisi.
Jos on masentunut, aika hankala sitä elämää on muuttaa. Masentunut näkee vain huonot asiat eikä mitään muuta. Ei ole mitään unelmia. Ei ole mitään tavoitteita. Kaikki on toivotonta. Mikään ei kannata. Mistään ei tule mitään ja mikään ei muutu. Sitä masennus on. Olet päivänselvästi masentunut.
Vaikka saisit unelmiesi äidin, isän (aikuiset nyt yleensä ei kauheasti näiden kanssa edes vietä aikaa) ja unelmiesi parhaat kaverit, olisit silti masentunut. Masennus on aivoihin vaikuttava sairaus joka vaatii sitoutunutta lääkehoitoa ja sen kanssa terapiaa. Masennuksesta voi parantua.
Sinähän olet kertomasi mukaan ajautunut ei yhteen vaan kahteen väkivaltaiseen suhteeseen. Jo se kertoo että minäkuvasi on sellainen että apua tarvitsisit tilanteen muuttamiseen. Kohta ajaudut taas väkivaltaiseen suhteeseen kun kaikki kelpaa ja sellaisessa suhteessa ei sitten masennuksesta parannutakaan. Pitää ottaa masennuksessakin vastuuta omasta tilanteesta. Et ole mikään ajelehtiva ajopuu jolle muut vain tekee asioita. Sisuunnu. Kerrot itsellesi nyt tuollaista masennustarinaa muttei sen tarvitse olla niin. Sulla on elämässä hyviä asioita mitä et tahdo tai masennuksen takia voi nähdä ja sinulla on kyky muuttaa elämää hyväksi jos niin haluat.
|