Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikset tarjoa liharuokaa vieraille?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.12.24 12:58:49

Toisessa topikissa ihmetellään, mikset tarjoa kasvisruokaa niin kysytäänpä toisin päin. Jos vegaanit pitää aina huomioida, niin miksi muita ei tarvitse? Mikset tarjoa liharuokaa sekaanille? Entäs jos kavereissa on carnivore? Ja vastaushan EI ole "koska nekin voi syödä kasviksia", aika monen maha ei kestä palkokasveja, sieniä eikä soijaa.

Re: Mikset tarjoa liharuokaa vieraille?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.12.24 13:06:58

***, olen sekasyöjä ja juhlissani on kyllä tarjolla esim kalaa ja joskus kanaakin,mutta myös kasvista. En syö punaista lihaa ja tämä ei ole ikinä ollut ongelma missään muualla,kuin hötölässä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.12.24 13:09:48

En kutsuisi syömään ihmistä joka olisi carnivore. Otan toki huomioon, jos vatsa ei kestä papuja, linssejä tms. ja pyrin tekemään kaikille sopivan ruuan. Ja jos ainekset kävisi vähiin ja ruuasta ei tulisi kovin hieno niin ainakin söisin itse samaa.

Junteinta on kattaa vieraalle vihersalaatti ja syödä itse kolmen ruokalajin illallinen. Jos sitä illallista ei osaa tehdä gluteenittomana/maidottomana/ vegaanisena tai mitä ikinä rajoitteita onkaan, niin sitten ainakin voi puputtaa sitä vihersalaattia yhdessä vieraan kanssa.

Lähettäjä: Bee 
Päivämäärä:   5.12.24 13:11:30

Kutsuvieraille tarjoan sellaista, mistä tiedän heidän pitävän. Isoissa juhlissa toki vähän yleisemmin ajateltuna. Meillä kutsutaan satunnaisetkin vieraat pöytään ja tarjotaan sitä, mitä itse syödään ja siitä voi poimia sen, mikä itselle sopii.

Viimeksi oli juhlat joissa oli raclettepizzoja ja nehän olivat junttia ja tuomittu epäonnistumaan. Onneksi maistui meille ja (kasvissyöjä)vieraille.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.12.24 13:11:48

Kaikkea tarjotaan ja varsinkin niitä grilliruokia kesällä. Mutta tietty lisäksi kasviksiakin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.12.24 13:12:36

-: miksi sinä syöt ja toiset puputtavat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.12.24 13:19:52

Kyllä minäkin puputan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.24 13:48:55

”Mikset tarjoa liharuokaa sekaanille?”

Sekasyöjänä koen, että mun on varsin helppo mukautua tarjottaviin. En odota, että vegaani tarjoaa mulle lihaa, carnivore kasvisruokaa, kala-allergikko kalaa tai keliaakikko gluteenia sisältäviä ruokia. Samasta syystä pystyn itse tarjoamaan vieraille heille sopivaa ruokaa, mutta saatan toki joutua kysymään apua vierailta itseltään, koska esimerkiksi carnivore-ruokavalio tai keliakia ovat jääneet vieraammiksi.

Ei haittaa yhtään, vaikka syön säännöllisen epäsäännöllisesti lihattoman aterian, välillä täysin vegaanisen, toisinaan maidottoman, joskus gluteenittoman jne. Enemmänkin olen tyytyväinen siihen, että kykenen syömään monipuolisesti eikä ole esimerkiksi allergioita tai herkkyyksiä. Muutamat ruoka-aine ei mene alas (maksa, sinihomejuusto, simpukat, mustekala, etanat yms.), mutta koen olevani aika joustava ruuan suhteen jäämättä mistään paitsi.

Lähettäjä: Vegaani 
Päivämäärä:   5.12.24 14:06:28

Jos joku olisi carnivore ideologisista syistä, en olettaisi saavani hänen luona kasvisruokaa. Näen kuitenkin erittäin epätodennäköisenä, että tilanne tulisi eteen.

Päivämäärä:   5.12.24 14:15:52

Minä söin kaverin luona, kun odotin siellä kyytiä kotiin. Heillä oli soijapyöryköitä, joita en voi syödä. Söin perunaa, kastiketta, jotain kesäkurpitsapaistosta ja leipää. Ihan tuli maha täyteen enkä vaatinut minulle sopivaa ruokaa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   5.12.24 14:16:08

Newsflash: on muitakin kasveja kuin sienet, pavut ja soija, joita vältän vierastarjoiluissa, koska ne jakavat mielipiteitä maun suhteen ja tosiaan joillain aiheuttavat vatsavaivoja.

Tarjoan sitä mikä resepti sattuu sillä hetkellä kiinnostamaan, enkä kiinnitä huomiota onko se liha-, kasvis- tai kalaruoka (ellei vieraissa ole kasvissyöjiä tai kala-allergikkoja). En tunne kerään carnivorea.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   5.12.24 14:19:10

Olen ennen eläköistymistäni järjestänyt häitä (n220 kpl) ihan työkseni
kymmenkunta kertaa maksaja ei halunnut kasvisvaihtoehtoa periaatteessaan
Muitakin erikoisuuksia toki oli

Päivämäärä:   5.12.24 14:55:19

Olen sekaani, jos yksikin kutsutuista on kasvissyöjä niin teen yleensä vain kasvisruokaa. Kyllä monet ihmiset syö kasvisruokaa kotonaankin vaikka olisi sekaani. Tietyt kasvispullatkin maistuu aivan lihapullilta oman miehenikin puolesta joka on vähän sellainen "kasvisruokavastainen". Vegaani ruoka taas vaikeampaa kun en ole niin tutustunut korvausvaihtoehtoihin. Tod.näk tekisin eri ruoan vegaanille ja kysyisin ensin mitä hän haluaa.

Kermaperunat, hernekeitto, kesäkeitto, kasvispullapyörykät, kasvislasagne, pastaruoat yms hyviä eikä vaadi soijaa, aina sieniä tms. Oma vatsa ei kestä papuja. Nykyään kasvisruoat on niin edistyneitä ettei useassa maista eroa ollenkaan lihaan verrattuna.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   5.12.24 15:05:30

Olisiko lihaa syövä vieras onnellinen, jos länttäisin paistetun pihvin eteen, ilman mitään lisukkeita? Mielellään vielä jostain vähän halvemmasta ruhon osasta koska kyllähän kasvissyöjällekun riittää pelkkä salaatti ja peruna... Koska eihän lihansyöjälle tarvitse kasvikunnan tuotteita tarjoilla, mausteeksikin riittää varmaan pelkkä suola?

Lähettäjä: ivar 
Päivämäärä:   5.12.24 15:18:52

Pitää olla fläskisoosia ja pottuja lihan kans.

Päivämäärä:   5.12.24 15:20:44

@: jos hyvästä sydämestäsi tarjoat pelkän pihvin, niin syön sen ilomielin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.12.24 15:34:48

"Olisiko lihaa syövä vieras onnellinen, jos länttäisin paistetun pihvin eteen, ilman mitään lisukkeita? Mielellään vielä jostain vähän halvemmasta ruhon osasta koska kyllähän kasvissyöjällekun riittää pelkkä salaatti ja peruna... Koska eihän lihansyöjälle tarvitse kasvikunnan tuotteita tarjoilla, mausteeksikin riittää varmaan pelkkä suola?"

Vertaus toimii ehkä paremmin, jos pihvin sijaan tarjoaisi kypsennettyä jauhelihaa tai jotain valmismarinadissa olevaa broilerisuikaletta.

Päivämäärä:   5.12.24 15:43:05

Aika harva kuitenkaan tarjoaa kasvissyöjälle pelkkää perunaa ja salaattia, mutta itse syön mitä talossa tarjotaan tai jätän syömättä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.