Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikset tarjoa kasvisruokaa vieraille?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.12.24 06:59:55

Toiseen topiciin vastakysymyksenä.

Jos kutsut kotiisi ystäviäsi, niin mikset tarjoaisi myös heille sopivaa ruokaa? Toisessa topicissa oltiin valtavalla raivolla kommentoimassa, että erityisruokavalioita ei huomioida.

Minulle opetettiin lapsena, että jos kutsuu vieraita, huomioidaan myös heille sopivat tarjoilut kyläillessä. Luulin tämän olevan normaalia, ihan kunnioituksesta omia ystäviä/sukulaisia kohtaan.

Silti tuolla moni raivosi, että ei todellakaan tarjoa mitään kasvista/ laktoositonta/ vegaanista/ gluteenitonta. Miksi edes kutsutte vieraita, jos arvostus heitä kohtaan on pyöreä nolla?

Re: Mikset tarjoa kasvisruokaa vieraille?

Lähettäjä: Etta 
Päivämäärä:   5.12.24 07:04:56

Äidilläni on laktoosi-intoleranssi ja opin jo pienenä, miten ikävää on mennä kylään, jos siellä ei ole mitään sopivaa syötävää. Itselläni on sukujuuria karjalassa ja sieltä kotoisin olevat mummot ovat opettaneet, että vieraat huomioidaan ja vieraille pitää olla tarjolla riittävästi ruokaa ja tietysti pyritään tarjoamaan sellaista, mistä vieraat pitävät.

Minäkin kuvittelin, että olisi ihan peruskäytöstapojen mukaista tarjota vieraille sopivaa ruokaa, oli se sitten pähkinätöntä, lihatonta, maidotonta tai mitä ikinä. Ehkä erikseen sitten jotkut isommat (esim. häät), joissa toki erikoisruokavaliot ja allergiat huomioidaan, mutta kaikkien vieraiden makumieltymyksiä ei oikein enää voi miettiä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.12.24 07:05:49

Tarinapajasta hyvää huomenta!

Päivämäärä:   5.12.24 07:09:01

-, että mistähän tarinapajasta? Voit lukea tuossa alempaa ketjua, missä useampi sanoi, ettei tarjoa erityisruokavaliota noudattaville mitään. Näitä sankareita on ollut täällä aiemminkin.

Myös omat sukujuuret ovat Karjalasta ja mullekin pienestä asti opetettu, että ollaan vieraanvaraisia. En tykkää yllätysvieraista, mutta jokaiselle kutsutulle vieraalle on kyllä sopiva ruokaa tarjolla.

Päivämäärä:   5.12.24 07:09:55

- , aiempi ketju
http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9875739&t=9875739

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   5.12.24 07:30:32

Huomioin allergiat ja terveyteen vaikuttavat ruokavaliot. Ideologeja en vaivaudu edes kutsumaan kylään, v1tuttaa se vouhotus liikaa.

Päivämäärä:   5.12.24 07:31:48

X, en syö punaista lihaa ja minulla ei ole ideologiaa asian takana, eli olen vieraana ok? Tälle menty 24 v ja aina on ruokaa löytynyt?

Lähettäjä: Heikki 
Päivämäärä:   5.12.24 07:36:16

Karjalaistapoihin kuuluu, että tarjotaan kaikille kaikkea runsaasti. Joskus kuitenkin käy niin, ettei osaa varautua. Esimerkiksi silloin kun tein sitä epäterveellistä makkaraa, ja se vieras ei kyennytkään syömään makkaraa. Samoin joskus olen kysellyt, onko erityisruokavaliota ja saanut vastaukseksi ei, ja vieras onkin ollut laktoositon. Hänellekin saatiin ruokaa mutta ei samaa kuin toisille. Juhliin teen kaiken laktoosittomana ja meillä on kyllä uht-maitoa, voita ja kermaa varuilta laktoosittomana että jotain saa aina tehtyä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.12.24 07:42:34

Kutsutuille vieraille tehdään sopivaa ruokaa. Häihin tms isoihin kemuihin sitten allergiat jne huomioidaan kyllä, mutta joka ruuasta ei tehdä omia versioita.

Perus käytöstapoja, mitkä opetettu lapsena.

Jos tulee yllätysvieraita, niin heille pyritään saamaan jotain edes tarjolle, mutta aina ei onnistu.

Lähettäjä: joopa joo 
Päivämäärä:   5.12.24 08:00:01

Kutsuin huomiselle muutamia vieraita grillaamaan itsenäisyyspäivän varjolla, asun siis Thaimaassa.
Kerroin että mikä on menuu( paikallisia makkaroita Suomi sinapilla, hapankorppuja juustolla, kokonainen paistettu pikkupossu ja juomaksi turkinpippuri votkaa ja olutta.)
Jo alkoi ininä että joku ei voi syödä sianlihaa eikä juoda alkoholia.Eikä voi olla edes lähelläkään sianlihaa.
Kerroin että älä sitten tule tänne, aika simppeli homma.
Tilaisuus on vapaaehtoinen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.24 08:02:37

Alkoholi onkin iso ongelma jos sinä aiheutat esim alkoholistille repsahduksen.

Päivämäärä:   5.12.24 08:06:56

Keliaakikkona tulee varauduttua omin eväin ja sanon kyläpaikkaan ettei tarvitse minulle tehdä mitään erikseen, tuon omat. Valitettavasti ei-keliaakikoiden gluteenittomuuteen ei voi luottaa, ei edes alan ammattilaisten osalta.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   5.12.24 08:21:53

Paras ystävä syö kalaa mutta ei muuta lihaa ja kyllä me suunnitellaan aina jokin kala tai äyriäisruoka kun on tulossa. Itsellekkin maistuu.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.12.24 08:26:58

En tekisi vegaanille mitään kun en osaa enkä varmasti osaisi ottaa kaikkea kiellettyä huomioon. Kasvissyöjä menisi. Gluteeniton siinä ja siinä jos uskaltaisi ottaa riskin. Todennäköisesti ne ostaisin valmiina. Glutenittomia on kaveripiirissä ja pari kasvissyöjää mutta eivät ole mitään omaa totuuttaan saarnaavia fanaatikkoja joten heille mielellään yrittää tarjota jotain.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   5.12.24 08:43:42

Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 5.12.24 07:31:48

X, en syö punaista lihaa ja minulla ei ole ideologiaa asian takana, eli olen vieraana ok? Tälle menty 24 v ja aina on ruokaa löytynyt?

Eli sulla on lääkärintodistus siitä ettet voi syödä lihaa? Koska muutenhan kyseessä on nimenomaan ideologia, "mä en haluu". En kutsu vieraita, joitten asenne on kuin 3v:llä.

Päivämäärä:   5.12.24 08:46:23

"Alkoholi onkin iso ongelma jos sinä aiheutat esim alkoholistille repsahduksen. "

Uskonto kieltää häneltä sianlihan ja alkoholin. Ihme vaatimuksia alkoi luettelemaan( grilli pitäisi desifioida, alkoholi juoda kulman takana ym...) kerroin että jos tarjoiluissa on joku ongelma niin älä tule ollenkaan.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   5.12.24 08:53:50

Meillä nyt harvoin käy vieraita muuten kuin kahvittelemassa, mutta jos jäisivät syömään niin tietenkin tekisin jotain heille sopivaa. Olen tosin ihan helkkarin huono tekemään kasvisruokia, joten luultavasti pyytäisin lähettämään etukäteen hyväksi todetun reseptin... :D

"Eli sulla on lääkärintodistus siitä ettet voi syödä lihaa? Koska muutenhan kyseessä on nimenomaan ideologia, "mä en haluu". En kutsu vieraita, joitten asenne on kuin 3v:llä."
Mä en tykkää nilviäisistä, joten jos tulisin kylään, tarjoaisit ruuaksi ehdottomasti kaikkia mahdollisia nilviäisiä? Kenelläköhän tässä on asenne kuin 3-vuotiaalla...

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   5.12.24 08:57:13

Jos joku kutsutaan kylään, niin totta kai tehdään hänelle sopivaa ruokaa! Vähän nolottaa näiden lihavouhottajien puolesta, jotka eivät voi jonkun kummallisen periaatteen vuoksi tehdä tai syödä kasvisruokaa. Helppoja kasvisruokia on esim. kasvissose-/pinaatti-/sienikeitto ja ruokaisa salaatti, tai vaikka tortillat niin, että täytteet saa valita itse, ja niille lihansyöjille voi olla esim. jauheliha erikseen.

P.S. En ole vegaani, enkä kasvissyöjä, mutta mielelläni syön ja kokkaan kasvisruokaa.

Lähettäjä: snurp 
Päivämäärä:   5.12.24 09:00:05

Jotenkin aina olen vegaaneillekin onnistunut kokkaamaan jotain ja aina on kelvannut. Ei se oikeasti ole niin kovin vaikeaa..

Päivämäärä:   5.12.24 09:11:51

Olen lopettanut kaikki yhdessäsyömiset, koska en voi sairauden takia syödä lihaa ja se sähköistää aina ilman. Kyllästynyt koko aihepiiriin: on hitto ihmisillä nykyään ylimääräistä aikaa, kun koko elämä pyörii lihapullien ja kinkkuleikkeleitten ympärillä...

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   5.12.24 09:42:22

Voi hyvää päivää x, varmistatko myös keliakiaa sairastavilta tai maitoallergikolta, että heillä varmasti on lääkärintodistus?!? En ole syönyt lihaa enkä kanaa vuosiin, todennäköisesti tulisi vähintäänkin huono olo niiden syömisestä.
En ole mitenkään ideologisesti vegaani enkä vegaani ylipäätään, mutta jätin lihan pois koska en pidä siitä.
Luojan kiitos, että oma kaveripiirini on älykkäitä, joustavia ja ymmärtäväisiä yksilöitä jossa kaikkien toiveet, ideologiat ja rajoitukset pyritään huomioimaan.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   5.12.24 09:48:34

Jos kutsun, niin tietysti tarjoan vieraille sopivaa. Perus käytöstapoja.
Jos tulevat yllättäen, niin sitten heidän on hyväksyttävä ettei minulta välttämättä sopivaa löydy, koska meillä ollaan kaikki ruokaisia, eikä allergioita. Ja tietysti hyväksyvät, kun minun tutut osaa myös käyttäytyä. Tosin sitä en tiedä jos selän takana juputtavat, kun minun kaapissani ei aina ole sitä gluteenitonta varalla :D

Päivämäärä:   5.12.24 09:51:59

Jännä juttu muuten, täällä Thaimaassa en ole kuullut yhdelläkään olevan minkään näköistä ruoka-allergiaa, mutta suomessa tyyliin joka kolmannella on jotain.
Prosessoitu ruokako nämä vaivat tekee ?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   5.12.24 09:57:16

Tämä on mielenkiintoinen juttu. Tosiaan monesti ennenkin on ollut näitä vänkäämisiä, että "ruokavammaisille" ei tarjota mitään eikä tarvitse tulla kylään. Monilla menee todellakin tunteisiin se, että joku muu ei syö lihaa. Siinä vaiheessa laitetaan aivan tahallaan joka ruokaan lihaa ja naureskellaan, että tuo vegepelle ei voi syödä mitään! Siinä se on taas niin omalla jalustallaan, pitää itseään parempana kuin kaikki muut ja tuputtaa omaa asiaansa! Hetkinen - siis kukahan tässä on naurettava ja tuputtaa??? Niinpä ;)

"Eli sulla on lääkärintodistus siitä ettet voi syödä lihaa? Koska muutenhan kyseessä on nimenomaan ideologia, "mä en haluu". En kutsu vieraita, joitten asenne on kuin 3v:llä."

Se, jolla tässä on 3-vuotiaan asenne olet sinä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.12.24 09:57:50

”Luojan kiitos, että oma kaveripiirini on älykkäitä, joustavia ja ymmärtäväisiä yksilöitä jossa kaikkien toiveet, ideologiat ja rajoitukset pyritään huomioimaan.”

Sama tulee väkisin mieleen tätä uhoa lukiessa, vaikken ole itse edes kasvissyöjä. Kasvissyöjiä ja vegaaneja syytetään oman ruokavalionsa ja ideologiansa tuputtamisesta, mutta ihan yhtälailla tässä kuuluu olevan osalla meistä sekasyöjistäkin ihan samanmoinen tuputtaminen omista näkökulmistaan.

Onneksi omassa kaveripiirissä on aina ollut monenlaista syöjää ja rajoitetta, niin on väkisin kasvanut asian normaaliuteen. Monet kerrat menty koko porukka milloin kasvisruualla, milloin maidottomalla ja milloin milläkin. Samalla on itse löytänyt esimerkiksi hyviä kasvisruokia ja oppinut syömään monipuolisemmin. En ole edes osannut kuvitella, että tämä asia voi olla näin vaikea toisille…

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.12.24 10:05:58

Minä pidän ystävistäni ja arvostan heitä. Vasta syötiin porukalla ja saatiin hyvät tarjoilut aikaan vaikka huomioitiin ruokavaliot ja allergiat. Äidilläni on myös tarkk ruokavalio ja ihan joulusta lähtien kaikki onnistuu.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.12.24 10:08:26

Sitä tulin ihmettelemään että miksi sitä lihaa pitää olla tarjolla? Olen itse sekaani eli syön kyllä kaikkea. Mutta jos on mahdollista valita niin ottaisin mielelläni kasvisruokaa. Olen ollut juhlissa missä oli pelkkää kasvisruokaa ja enpä ole niin hyviä tarjoiluja missään saanut.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.12.24 10:13:38

Tääh. En lukenut toista topicia mutta kyllä on tapana kysyä vierailta mitä eivät voi syödä ja sen mukaan mennään. En ala leikkimään toisen hengellä tai halveksumaan jonkun vakaumuksia. Kasvisruokailijat ja vegaanitkin otetaan hyvin huomioon ja silloin yleensä teen kaikki ruoat esim vegaanisina niin ei tarvitse miettiä.

Päivämäärä:   5.12.24 10:17:51

ihmetyttää tämä joidenkin asenne, että ihan vaan vttuillakseen laittaa tarjolle sitä mitä ei syödä. Että hehhee, se sanoi että ei tykkää kalasta, niin minäpä se kuulkaa laitoin uunilohen pöytään, että syökää tai olkaa syömättä. Miksi edes kutsua ihmisiä kotiinsa syömään, jos se on noin vaikeaa?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.12.24 10:23:11

Mä en kutsu ketään kylään niin ei ole tuotakaan ongelmaa. Ne läheiset mitkä käy muutenkin ei ole onneksi ruokavammasia.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   5.12.24 10:33:11

"Että hehhee, se sanoi että ei tykkää kalasta, niin minäpä se kuulkaa laitoin uunilohen pöytään, että syökää tai olkaa syömättä."

Just näin, ja tähän päälle vielä haukutaan se toinen kun se on aivan mahdoton ja tuputtaa omaa erikoisuuttaan ja erinomaisuuttaan! Ettekö te ruokavammaisiksi haukkujat näe tässä mitään ristiriitaa? Haukutte toisia siitä mitä itse teette.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.12.24 10:35:44

Noin lähtökohtaisesti en tarjoa PELKKÄÄ kasvisruokaa, koska vieraille kuuluu tarjota parempaa ja eläinproteiini on Suomessa oleellinen osa juhla-ateriaa. Lisukkeet nyt sitten ovat kasvispohjaisia kaikki ja niitä on pöydässä aina useampia. Jos se paisti pöydässä on henkinen ongelma jollekin, niin olkoot, ei sitä ole pakko syödä.

Päivämäärä:   5.12.24 10:40:39

"vieraille kuuluu tarjota parempaa ja eläinproteiini on Suomessa oleellinen osa juhla-ateriaa"

No tämä on kaikkein ulkokultaisin selitys! Ihan kuin se liha pöydässä olisi joku uhrilahja esi-isille eikä sen takia laitettu, että itse haluat sitä syödä :D "En VOI tehdä kasvisruokaa koska juhlaan KUULUU perinteisessä maatalousyhteiskunnassa korkea-arvoisimmaksi arvioidut raaka-aineet" :D "Vieraille kuuluu tarjota parempaa" varmaan valitset lahjatkin samalla periaatteella, ei sen mukaan mistä kukakin tykkää vaan sen mukaan, mikä on arvokkainta (joskus keskiajalla vieläpä).

Älä tee kasvisruokaa jos et halua, mutta ole edes rehellinen syystä :D Jos sinä haluat tiettyjä ruokia ja sinusta kasvisruoka ei ole tarpeeksi juhlavaa niin mikäs siinä, kukin tavallaan, mutta ei vedetä esi-isiä mukaan tähän :D

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.12.24 10:46:42

”Noin lähtökohtaisesti en tarjoa PELKKÄÄ kasvisruokaa, koska vieraille kuuluu tarjota parempaa ja eläinproteiini on Suomessa oleellinen osa juhla-ateriaa.”

Tällä logiikalla varmaan syöt sitten arjessa lähinnä kasvisruokaa? :D Koska ennen liha oli juhlaruokaa nimenomaan siksi, että sitä oli vähemmän ja/tai harvemmin saatavilla kuin tänä päivänä. Entinen juhlavuus nimittäin vähän väkisin lässähtää sillä, että markettien hyllyt pursuaa nykyään lihapaketteja. Ellet sitten tarjoa jotain riistaa taikka muuta harvinaisempaa tai kalliimpaa vaihtoehtoa juhlaruokana.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   5.12.24 10:50:02

Minä en ole tämän kirjoittaja
”Noin lähtökohtaisesti en tarjoa PELKKÄÄ kasvisruokaa, koska vieraille kuuluu tarjota parempaa ja eläinproteiini on Suomessa oleellinen osa juhla-ateriaa.” mutta olen samaa mieltä, etten lähtökohtaisesti tarjoa juhlissa vain kasvisruokaa. Kasvissyöjille toki, enkä paista soijarouhetta öljyssä jos pöydässä on se hirvipaisti, vaan katson että kaikille on ruokaa. Mutta tosiaan, arjessa syödään sitten kasvisruokia ja lihattomia ruokia, eikä minun juhlani lässähdä mistään, mitä marketissa myydään.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   5.12.24 10:50:37

Mulla oli kylässä kerran ruokavammaisia muun porukan mukana
Toinen sanoi että oksentaa heti jos syö sipulia, ei osannut sanoa syytä.
Toinen kertoi jo kuukausia sitten ettei voi syödä hevosen lihaa, sama juttu, oksentaa heti.

No istuttiin iltaa, syötiin ja juotiin, kaikki meni hyvin
Joku pari tuntia ruokailun jälkeen kerroin että se haudutettu poro oli kyllä hevosen lihaa, ja että siinä oli hienonnettua sipulia seassa.
Liha oli oikeasti poroa ja ei ollut sipulia mukana.
Nämä ruokavammaiset lähti samantien oksentamaan ja olivat loppuillan kipeinä...
Nuppivikaisia.

Päivämäärä:   5.12.24 10:56:38

”No istuttiin iltaa, syötiin ja juotiin, kaikki meni hyvin
Joku pari tuntia ruokailun jälkeen kerroin että se haudutettu poro oli kyllä hevosen lihaa, ja että siinä oli hienonnettua sipulia seassa.
Liha oli oikeasti poroa ja ei ollut sipulia mukana.”

Ja ylpeilet tällaisella käytöksellä omalta osaltasi? Kertoo enemmän sinusta kuin vieraistasi.

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   5.12.24 10:57:23

Kaveripariskunta on pescovegejä ja herrajumala heidän häissäänkin oli tarjolla vain kala-kasvisruokaa. En tiedä miten selvittiin. He ovat järjestäneet useammat grillibileet, joissa on kehoitettu tuomaan omat lihat, jos joku haluaa, kun he eivät syö eikä kukaan ole tuonut :D ja silti on ollut aina hyvää ruokaa.

Olen pitänyt muutamat isommat juhlat, joissa olen halunnut tarjota ryyppyporukalle ruokaa - porukan ainoa kutsuttu vegaani ihan liikuttui, kun hänellekin oli varattu syötävää.

Olen itse sekasyöjä, vaikka koko ajan pyrinkin vähentämään lihansyöntiä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.12.24 11:00:22

Tietysti tarjoilu sen mukaan että jos vieraissa esim keliakiaa sairastava niin tarjoilussa osa hänelle sopivia. Mielestäni kaiken ei tarvitse olla mutta kohtuullisesti. Samoin jos olisi vegaani joukossa niin kohtuullisesti hänellekin sopivaa. Kokkailen ja leivon paljon niin tallessa hyviä reseptejä joten ei ongelma. Maitoallergia myös hankala - ei saa olla edes maitoproteiineja aineksissa.

Päivämäärä:   5.12.24 11:02:17

Kylläpä oli heh-nimimerkiltä aivan vuoden hauskin tarina, naurusta ei tule loppua millään!

Päivämäärä:   5.12.24 11:04:27

"Maitoallergia myös hankala - ei saa olla edes maitoproteiineja aineksissa."

nykyisin on tosi hyviä maitotuotteiden korvikkeita.

Itse olen huomannut, että esimerkiksi lastenjuhliin vegaaninen leivonta on helpointa, kun yksi ja sama vegaaninen juttu on myös laktoositon, maidoton, munaton. Kun tekee koko porukalle vegaaniset tarjottavat, niin kaikki voivat ottaa kaikkea.

Päivämäärä:   5.12.24 11:04:29

Lähettäjä: …
Päivämäärä: 5.12.24 10:46:42

”Noin lähtökohtaisesti en tarjoa PELKKÄÄ kasvisruokaa, koska vieraille kuuluu tarjota parempaa ja eläinproteiini on Suomessa oleellinen osa juhla-ateriaa.”

Tällä logiikalla varmaan syöt sitten arjessa lähinnä kasvisruokaa? :D Koska ennen liha oli juhlaruokaa nimenomaan siksi, että sitä oli vähemmän ja/tai harvemmin saatavilla kuin tänä päivänä. Entinen juhlavuus nimittäin vähän väkisin lässähtää sillä, että markettien hyllyt pursuaa nykyään lihapaketteja. Ellet sitten tarjoa jotain riistaa taikka muuta harvinaisempaa tai kalliimpaa vaihtoehtoa juhlaruokana.

Kyllä ja kyllä eli syön lähinnä kasvisruokaa arkena (esim. eilen ja tänään linssikeittoa, alkuviikosta soijamakaronilaatikkoa) ja pöydässä on juhlapäivinä usein riistaa.

Lähettäjä: Vouhotes 
Päivämäärä:   5.12.24 11:04:36

Monesti olen miettinyt, miksi pitää suuttua jos vieras ei ota tarjottavia juurikin sen takia jollei ne itselle sovi?
Olen itse moniallerginen enkä todellakaan rupea kenenkään mieliksi suuhuni laittamaan mitään sellaista mikä minulle ei sovi. En myöskään syö punaista lihaa. En myöskään vaadi mitään tarjottavia.

Päivämäärä:   5.12.24 11:16:33

Vouhotes: No ei kai siitä kukaan suutu, kunhan ei tosiaan vaadi niitä tarjottavia tai tuo omat eväät mukanaan. Siitä menee herneet nenään, että kovaan ääneen aletaan arvostella tarjottavia, joita ei itse syö (ja tarjolla on myös sellaista mikä kelpaa ko. nirsoilijalle).

Päivämäärä:   5.12.24 11:17:57

Totta kai tarjoan kasvisruokaa vieraille, jos kasvissyöjiä joukossa on, tai vaikka muulloinkin.

Sen sijaan vakavat allergiat tai gluteeniton ruokavalio saattaisivat aiheuttaa pientä päänvaivaa, koska olen itse kaikkiruokainen ja käsittelen keittiössäni jatkuvasti jauhoja, kalaa, pähkinöitä jne. ja pelkäisin, että en huomaa ottaa jotakin huomioon. Totta kai teen parhaani, eli jos vieraiden joukossa on esimerkiksi keliaakikko, ostan tai tilaan hänelle mahdollisuuksien mukaan erikseen pakatut gluteenittomat tuotteet ja pidän ne kaikesta muusta erillään.

Jos on tilanne, etten pysty, kykene tai halua huomioida vieraitani, en kutsu heitä kotiini syömään.

Päivämäärä:   5.12.24 11:22:21

"No istuttiin iltaa, syötiin ja juotiin, kaikki meni hyvin
Liha oli oikeasti poroa ja ei ollut sipulia mukana.
Nämä ruokavammaiset lähti samantien oksentamaan ja olivat loppuillan kipeinä...
Nuppivikaisia."

Nuppivikainen olet kyllä sinä. Vai onko tämä trolli?

No, oli miten oli, tuskin sinulle enää vieraita tulee, eikä muutenkaan tarvitse enää kavereita kärsiä.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   5.12.24 11:24:40

Osoitin tuolla hevonen/sipuli jutulla että osa ihmisistä on oikeasti ruuan suhteen nuppivikaisia.
Allergiat ymmärrän kyllä, niille ei voi mitään, mutta nämä nyyhkytykset ettei voi syödä lihaa on oikeasti syvältä.

Päivämäärä:   5.12.24 11:26:28

Osoitit "heh" vain oman nuppivikasi monen muunkin asian kuin ruoan suhteen, ja aika pahan sellaisen.

Päivämäärä:   5.12.24 11:26:40

"Kun tekee koko porukalle vegaaniset tarjottavat, niin kaikki voivat ottaa kaikkea."

Tämähän olisikin tosi helppoa, mutta kun tämäkään ei monelle käy. Koetaan törkeänä tuputtamisena.

"Siitä menee herneet nenään, että kovaan ääneen aletaan arvostella tarjottavia, joita ei itse syö (ja tarjolla on myös sellaista mikä kelpaa ko. nirsoilijalle)."

No tämä on kyllä erittäin typerää käytöstä, jos joku oikeasti näin tekee. Mutta usein tilanteet saadaan kuulostamaan siltä, että esimerkiksi vegaani on juhlissa haukkunut kaikki tarjottavat ja suunnilleen oksennellut niiden päälle, kun oikeasti hän on vain todennut neutraalisti että olen vegaani, en pysty tuota ruokaa nyt valitettavasti ottamaan. Kun jostain on kuultu, että vegaanit ovat vaikeita tuputtajia, tätä toistellaan loputtomiin miettimättä yhtään pitääkö paikkaansa.

Ja minähän en ole itse vegaani, pistää vaan vihaksi heidän puolestaan.

Päivämäärä:   5.12.24 11:31:06

Vegaaniset ruuat käyvät kaikille, kunhan muistaa ettei ole pähkinää, hernettä, tomaattia, porkkanaa tai omenaa tai viljoja <3

Lähettäjä: Flikki 
Päivämäärä:   5.12.24 11:31:35

Lähettäjä...
Päivämäärä5.12.24 10:05:58

Minä pidän ystävistäni ja arvostan heitä. Vasta syötiin porukalla ja saatiin hyvät tarjoilut aikaan vaikka huomioitiin ruokavaliot ja allergiat.

Tämä!

Päivämäärä:   5.12.24 11:31:49

Minun tuttavapiiriin ei kuulu vegaaneja kasvissyöjiä kylläkin.

Lähettäjä: hs 
Päivämäärä:   5.12.24 11:34:52

tämänpäivän ihmisiä ei kiinnosta kuin se oma napa ja siksi he eivät halua huomioida toisten tarpeita tai ajattelutapoja yms. sitten haukutaan ja parjataan kun saa samanlaista kohtelua vastapuolelta.

tällaiset henkilöt onneksi on helppo karsia elämästä pois. joka tosin vastaavasti aiheuttaa yksinäisyyttä ja syrjäystymistä tietyissä tapauksissa.

Päivämäärä:   5.12.24 11:42:04

"Osoitin tuolla hevonen/sipuli jutulla että osa ihmisistä on oikeasti ruuan suhteen nuppivikaisia.
Allergiat ymmärrän kyllä, niille ei voi mitään, mutta nämä nyyhkytykset ettei voi syödä lihaa on oikeasti syvältä."

Oma käytöksesi on syvältä.

Päivämäärä:   5.12.24 11:45:00

Vegaanit on nuppivikaisia. Yksikin vegaani ei halunnut juhlissa istua sikatilan emännän vieressä.
Sitten näillä nuppivikaisilla on lihansyöjälemmikkejä ja siankorvat niille kelpaa.

Päivämäärä:   5.12.24 11:52:03

"Kyllä ja kyllä eli syön lähinnä kasvisruokaa arkena (esim. eilen ja tänään linssikeittoa, alkuviikosta soijamakaronilaatikkoa) ja pöydässä on juhlapäivinä usein riistaa."

No sitten ymmärrän hyvin!

Moni perustelee lihansyöntiään mm. kotimaisella maataloudella, mutta kun lihaa vedetään joka päivä, niin ruokavalio koostuu yleensä kaupan halpuuttamista lihoista. Sitä voi pohtia, että kuinka hyvin tällaisilla valinnoilla oikeasti tukee tuottajia ja kotimaisen maatalouden kannattavuutta.

Olen sekasyöjänä miettinyt, että voisiko vähän harvemmin lihaa ostamalla tehdä hieman parempia valintoja: Kuluttaa ehkä vähän vähemmän ja suhteessa arvokkaampaa lihaa, mutta ostaa sen suoraan tuottajalta. Jäisi välikädet ja halpuutukset ketjusta pois.

Päivämäärä:   5.12.24 11:52:36

No kun se kasvisruoka on pahaa eikä siitä lähde nälkä. En oo ikinä saanut hyvän makuista vegaanista ruokaa, josta lähtisi nälkä. Kasvikset on parhaita kermalla ja juustolla kuorrutettuina.

Siksi syön ja tarjoan lihaa, koska itsekin haluan syödä enkä vain katsoa vierestä kuin vieras syö. Toki meillä on pöydässä tarjolla salaattia ja leipää ym kasvisruokia, mutta lisukkeena on lihaa.

Päivämäärä:   5.12.24 11:55:58

”Moni perustelee lihansyöntiään mm. kotimaisella maataloudella, mutta kun lihaa vedetään joka päivä, niin ruokavalio koostuu yleensä kaupan halpuuttamista lihoista. Sitä voi pohtia, että kuinka hyvin tällaisilla valinnoilla oikeasti tukee tuottajia ja kotimaisen maatalouden kannattavuutta.”

Näissäkin on tiedon puute. Juuri yhdessä keskustelussa joku selvitti, kuinka halpis merkit ei vaikuta tuottajahintaan.

Päivämäärä:   5.12.24 11:57:49

"Näissäkin on tiedon puute. Juuri yhdessä keskustelussa joku selvitti, kuinka halpis merkit ei vaikuta tuottajahintaan."

Aijaa, aika paljon esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa kiertänyt tuottajilta ihan päinvastaisia julkaisuja halpuutuksesta. Ilmeisesti tuottajat eivät siis itse tiedä mistä puhuvat?

Päivämäärä:   5.12.24 12:00:39

"
Olen sekasyöjänä miettinyt, että voisiko vähän harvemmin lihaa ostamalla tehdä hieman parempia valintoja: Kuluttaa ehkä vähän vähemmän ja suhteessa arvokkaampaa lihaa, mutta ostaa sen suoraan tuottajalta. Jäisi välikädet ja halpuutukset ketjusta pois."

Ehdottomasti!

Päivämäärä:   5.12.24 12:01:46

”Aijaa, aika paljon esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa kiertänyt tuottajilta ihan päinvastaisia julkaisuja halpuutuksesta. Ilmeisesti tuottajat eivät siis itse tiedä mistä puhuvat?”

Minä tiedän kyllä. Ja tuottajat ovat oikeassa. Enkä osta halpis tuotteita. Mutta on huomattu ettei kaikki tiedä, luulevat vain.

Päivämäärä:   5.12.24 12:02:48

Ylipäätään kotimaisen ruokaketjun kuvio on mielenkiintoinen, koska kuluttajarajapinnassa olevilla kaupalla tuntuu menevän vuodesta toiseen hyvin kriiseistä huolimatta samaan aikaan, kun ketjun pohjimmaisena olevat tuottajat kertovat olevansa hätää kärsimässä. Ylipäätään kannattavuusongelmista puhutaan paljon. Herättää väkisin kysymyksiä, että miten raha ketjussa oikein jakautuu.

Lähettäjä: Hohhoh 
Päivämäärä:   5.12.24 12:03:00

”Vegaaniset ruuat käy kaikille” Ja v’ltut käy, mä haluan kunnon ruokaa, ei todellakaan tarvii enemmistön taipua sen jonkun minivähemmistön mukaan.

Päivämäärä:   5.12.24 12:05:03

"Minä tiedän kyllä. Ja tuottajat ovat oikeassa. Enkä osta halpis tuotteita. Mutta on huomattu ettei kaikki tiedä, luulevat vain."

Aaa, tämä valaisi edellisen viestin pointtiasi! :D Pahoittelut, ymmärsin ensimmäisen viestisi niin, että olit samaa mieltä sen toisessa ketjussa olleen kirjoittajan kanssa, joka kertoi, ettei halpuutus vaikuta tuottajahintoihin.

Päivämäärä:   5.12.24 12:06:58

"Toki meillä on pöydässä tarjolla salaattia ja leipää ym kasvisruokia"

anteeksi, nauroin tälle ääneen :D Ihan kilpaurheilijoista löytyy kasvissyöjää ja vegaania, kummasti heillä onnistuu riittävä ja täyttävä syöminen, mutta hötölän mammoille ei riitä. Eikä varmasti lähde nälkä, jos sun kasvisruoka on joku vihersalaatti tai uuniporkkana. Ei lähtenyt mullakaan nälkä, kun mulle tarjottiin porkkanakeittona keittoa jossa oli vaan soseutettua porkkanaa ja mausteita. Kyllä se tarvitsee jonkin proteiinin lähteen, esimerkiksi vaikkapa linssejä, että pitää nälkää.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   5.12.24 12:12:09

Meillä on aina nyyttikestit. Sovitaan mitä kukakin tuo, kun vieraillaan puolin ja toisin. Ruokaa on aina liikaa ja se sitten jätetään sille jonka luona ollaan. Kaikki on kyllä kaikkiruokaisia.

Päivämäärä:   5.12.24 12:12:42

"hötölän mammoille" en pyydä anteeksi, vaan suren :(

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   5.12.24 12:13:40

Niinhän se on, että kun ei ole mitään sanottavaa itse asiaan, alkaa vammattelu ja mammattelu.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.12.24 12:24:11

Jos saan kutsun kasvisyöjän kotiin ruokailemaan huomioilo myös minun rauokavalion, olen lihansyöjä. Vegaanien kuuluis myös huomioda lihsnsyöjä vieraat. Nyt on nikn typerästi, että seka/lihansyöjöt joutuvat huomioimaan kadsis ja vege syöjät mutta ei toisinpäin

Päivämäärä:   5.12.24 12:26:58

Kyssäri varmaan syö puurinsakin leikkeleen kanssa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   5.12.24 12:27:08

Minusta on mukavaa olla vieraanvarainen, ja ottaa kaikki vieraat huomioon. (Ne karjalaiset sukujuuret!) Kasvisruoka saattaa olla tarjolla, vaikkei vieraissa olisi kasvissyöjiä, ihan fiiliksen mukaan valitsen ruuat, enkä pidä jotain kinkunjötkälettä sen juhlavampana, vaikka sekasyöjä olenkin. Myöskään vegaaniset ruuat ei ole ongelma, vaan mielenkiintoista kokeilla. Vegaanilla ei ole kuitenkaan kyse terveydestä, joten ei haittaa jos esimerkiksi astiat ovat koskeneet eläinperäisiin tuotteisiin ja olleet sen jälkeen pesussa ennen vegaanisen ruuan valmistusta, eikä se useimpia vegaanejakaan haittaa. Osaan kyllä järjellä päätellä mikä on vegaanista, ja pakkausmerkinnät auttavat myös. Gluteiinittomat ostaisin varmuuden vuoksi valmiina kaupasta.

Päivämäärä:   5.12.24 12:28:22

Olisi kiva tietää tänne vastailleiden iät. Onko tässä kasvissyönnissä ja sen myönteisyydessä jotain ikäeroja? tai vaikka eroja maantieteellisesti? sen tiedän, että pääkaupunkiseudulla kasvissyönti tai vegaanisuus on yleisempää kuin muualla. Tuolla pohjoisessa on ihan ok syödä kaurapuuro veteen tehtynä, mutta vegaaniversio kaurapuurosta ei käy :D

Päivämäärä:   5.12.24 12:30:11

Ei sekaruokavalio tarkoita sitä, että joka ateriallaon pakko syödä lihaa. Mutta jos kysymysmerkki tulisi meille kylään, ja olisin valinnut kasvisruuan sille päivälle (vaikka itse olen sekasyöjä), voisin vieraanvaraisuuden nimissä tarjota hänelle vaikka nakkeja lisäksi, jos jän etukäteen Ilmoittaisi noudattavansa ruokavaliota, jossa joka aterialla on pakko syödä lihaa.

Päivämäärä:   5.12.24 12:30:20

”Aaa, tämä valaisi edellisen viestin pointtiasi! :D Pahoittelut, ymmärsin ensimmäisen viestisi niin, että olit samaa mieltä sen toisessa ketjussa olleen kirjoittajan kanssa, joka kertoi, ettei halpuutus vaikuta tuottajahintoihin.”

Oli minulta huonosti kirjoitettu. Mutta hyvä, kun näistä keskustellaan, niin ehkä aina joku oppisi uutta :)

Lähettäjä: Heikki 
Päivämäärä:   5.12.24 12:33:22

"Olisi kiva tietää tänne vastailleiden iät. Onko tässä kasvissyönnissä ja sen myönteisyydessä jotain ikäeroja? tai vaikka eroja maantieteellisesti? sen tiedän, että pääkaupunkiseudulla kasvissyönti tai vegaanisuus on yleisempää kuin muualla. Tuolla pohjoisessa on ihan ok syödä kaurapuuro veteen tehtynä, mutta vegaaniversio kaurapuurosta ei käy :D"

40-v maanviljelijä pohjoisemmasta

:D

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   5.12.24 12:44:44

Me ollaan 49-56 v välillä.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   5.12.24 12:45:27

En vastannut tuohon alkuperäiseen mutta meillä (50+ pariskunta kehäkolmosen sisäpuolella) tarjotaan aina vieraille sellaista ruokaa, mitä hekin pystyvät syömään. Oli se sitten kasvis, gluteiiniton tai jotain muuta.

Yleensä kysyn ruoka-aineista, jos en ole varma, että voiko johonkin ruokaan laittaa vaikka ruokakermaa ja lisäksi osalla kavereista on muuten vaan rajoituksia, kuten itsellänikin, niin en väkisin alkaisi toiselle tarjoamaan ruokaa joka on vahvasti maustettu pippurilla koska hän ei pidä voimakkaasti pippurilla maustetuista ruuista. Sama kun itse en syö aurajuustoa vaikka kuka väittäisi sen olevan "tosi hyvää", ei ole mun makuun, olen kokeillut enkä pidä.

Vegaanien ruuat ovat mulle hieman tuntemattomia mutta mulla on pari kaveria ja yleensä heiltä saa reseptejä, jotka maistuvat muillekin. Esim. olen tehnyt monta kerta vegepiirakkaa niin, että pohjan voi korvattu kasvisöljyllä ja täytteen ruokakerma kaurakermalla, olen lisäksi jättänyt juuston pois ja silti tästä tulee todella hyvä kasvispiirakka. Olen laittanut erikseen salaatin kanssa salaattijuustokuutiot niin vegaanin ei tarvitse jättää ottamatta sitä vihreää salaattia siksi, että se on kyllästetty salaattijuustolla.

Päivämäärä:   5.12.24 12:53:56

48v Helsingistä. Ihan itsestäänselvä asia huomioida kasvissyöjät ja vegaanit, ja mielelläni syön itsekin kasvis- ja vegaanisia ruokia, vaikka itse olen sekasyöjä.

Meillä oli tänään työpalaverissa koko porukalle vegaaniset täytetyt ("juusto" ja vihanneksia) croissantit, vaikka vain yksi on vegaani. Oli tilattu vain kaksi vegaanista, mutta keittiö joko tulkitsi tai halusi muuten vaan tehdä Kaikko vegaanisina. Kaikille maistui hyvin!

Päivämäärä:   5.12.24 12:55:04

Minä teen kaikki tarjottavani vegaanisina ja ilman täysviljaa niin käyvät ihan jokaiselle kaveripiirissäni. Ei ole kuulunut kuin kehuja ja ihmettelyjä ja saanut sitten syödä niitä "omia" ruokia muidenkin juhlissa kun ovat halunneet reseptin käyttöönsä. :)

Jos on ollut tuntemattomampia seurassa niin olen saattanut mainita, että ovat maidottomia jos en jaksa ottaa riskiä että triggeröin jonkun vegaanikeskustelun. Kyllä ihmiset osaavat kysyä jos ovat allergisia, että sisältääkö ruoka asiaa x.

Aikoinaan kun käytin vielä eläinrääkkäystuotteita tein ihan mieluusti ketoilijoillekin omat eväät, oli vain äärimmäisen mielenkiintoista. Nyt ei sellaisia löydy kaveripiiristä niin en ole perehtynyt ketovegaaniin, kaipa sellaisellekin jonkun piirakan tmv. saisi väsättyä.

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   5.12.24 12:55:52

Miksi olet käyttänyt eläinrääkkäystuotteita?

Päivämäärä:   5.12.24 13:34:29

Emmä tiedä miksi mun nälkä ei lähde linsseistä ja pavuista, muutaman tunnin päästä on taas nälkä.

Kun syön eläinproteiinia ja eläinrasvaa, niin ei tarvi kun pari ateriaa syödä päivässä eikä nälkä iske välissä.

Tämä vain oma huomio, miksi syön lihaa, juustoa ja eläinrasvoja. Söisin kyllä hyvää kasvisruokaa jos se ois täyttävää ja sillä jaksais koko päivän touhuta. Mitään välipaloja en syö.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   5.12.24 14:46:57

Näitä lukiessa voi vain onnitella itseään siitä että on keskivertohötölää tervepäisemmät kaveripiirit.

Kenekään ruokavalio ei ole ongelma eikä sen syitä tarvitse selitellä. Jos kutsutaan syömään, ruoka on vieraille sopivaa eikä kukaan ulise, jos pöydässä on myös jotain mitä ei voi tai halua syödä. Se on myös tarjolle laittajalle ok, jos jättää jotain ottamatta.

En ymmärrä miten kukaan jaksaa tehdä muiden syömisistä itselleen ongelman. Tai omista muiden.

Päivämäärä:   5.12.24 15:26:51

No ei kai se niitä vieraita haittaa jos sulla on lihaa pöydässä, ja olet tehnyt myös jonkun kasviproteiinia sisältävän jutskan. Ei kai vegaanin takia sitä lihaa piiloon tarvi pistää ja syödä sieltä salaa?

Kyllä meillä otetaan kaikkien vieraitten ruokavaliot huomioon, mutta syödään silti lisäksi myös itse mitä halutaan, vaikka sitä lihaa ja juustoa.

Ja tosiaan on tarpeeksi tarjottavaa, ettei nälissään tarvi olla ja pelkällä salaatilla ja leivällä selvitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.