Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempainvapaat, miten ne menee

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   5.12.24 06:56:42

Ensi kesänä syntyy vauva. Minun olisi tarkoitus jäädä kotiin lapsen kanssa, mutta onko ne vanhempainvapaat nyt muuttuneet niin että se ei ole mahdollista? Eli jos isän on oltava töissä, Voiko hän omansa luovuttaa minulle?

Re: Vanhempainvapaat, miten ne menee

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   5.12.24 07:00:48

Tai lähinnä kysyn sitä, että äitinä minun ei ole enää mahdollista olla kotona hoitamassa lastamme siihen että hän olisi 2v? Tämä on molempien vanhempien toive.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   5.12.24 07:11:15

Kannattaa etsiä tieto ihan Kelan sivuilta. Sinne pääsee kirjoittamalla "vanhempainvapaat" Googleen.

Enää ei voi pitää kaikkea itse. Isälle kuuluu osa ja jos hän ei niitä pidä, niin ne jää pitämättä.

Itse synnytän keväällä. Olen puoli vuotta kotona ja sen jälkeen mies pitää oman osuutensa. Janne vapaat tasan. Yhteensä taisi olla noin 14 kk.

Päivämäärä:   5.12.24 07:12:07

Jaamme siis, kukaan Janne ei osallistu.

Lähettäjä: Tip tap 
Päivämäärä:   5.12.24 07:26:32

Totta kai aloittaja voit olla lapsen kanssa 2 vuotta kotona, mutta et sinä sitä koko aikaa saa vanhempainrahaa eikä se koskaan ole ollut niin vaan jo ennen tätä uudistusta vanhempain vapaa päättyi lapsen ollessa joku 10 kk ikäinen jonka jälkeen siirryttiin kotihoidontuelle niin kuin nytkin. Se nyt vaan vaatii vanhemmilta rahan säästämistä sivuun kotivuosia varten.

A//Noissa jaoissa ei kyllä kannatta sitten olla ehdoton. Sinusta ja miehestä voi nyt kuulostaa hienolta kuinka jaatte puoliksi vapaat ja sinä menet töihin vauvan ollessa 6 kuukauden ikäinen. Se mieli usein sitten muuttuu sen vauvan myötä, kun tajuaa kuinka paljon moni 6 kuukauden ikäisistä vauvoista on vielä rinnassa kiinni, yöllä vaatia imettämistä, et välttämättä heru ollenkaan pumpulle ja vauva hyväksy pulloa jne. Harva äiti on oikeasti valmis palaamaan töihin vauvan ollessa 6 kuukauden ikäinen, sillä vauva on vielä niin kiinni äidissä ja se on ihan luonnollista. Sitten kun vauvalla kiinteä täyttää suurimman osan ruoista voi miettiä sitä isän vuoroa olla vauvan kanssa kotona.

Päivämäärä:   5.12.24 07:31:12

Tiedän, että se saattaa nyt tuntua hyvältä idealta ja voi olla vaikeampaa sitten kun aika lähestyy. Mulla on työn luonne kuitenkin sellainen, että en pysty kovin kauaa olemaan poissa. Miehellä on helpompaa. Lisäksi tienaan selkeästi enemmän kuin mies.

Helppo sanoa, kun itselläni ei ole kokemusta, mutta onneksi mulla on ihan täysipäinen ja kykenevä mies :)

Lähettäjä: Tallinna 
Päivämäärä:   5.12.24 09:16:48

Oli sitten mies tai nainen niin aina naurattaa tuo, ettei pystyisi olemaan töistä pois. Pätee ehkä ainoastaan, jos on yksityisyrittäjä ja asiakkaat unohtavat vapaiden aikana olemassaolosi. Presidentistä tai NASA:n pääinsinööristä lähtien kuka tahansa voisi kuolla seuraavassa hetkessä ja niin se maailma vain jatkaisi pyörimistään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.12.24 09:25:16

Olisi kivaa jakaa vapaat tasan, mutta kyllä itselleni olisi ollut sula mahdottomuus palata töihin, kun vauva 6 kk. Meillä imetin vauvaa vielä öisinkin ja päivällä monta kertaa. Lisäksi en ollut vielä fyysisen työn edellyttämässä kunnossa silloin. Teen 12 h vuoroja ja se tuntui ihan liian pitkältä ajalta olla erossa vauvasta. Työtehtävien vaihto minun työpaikassa ei mahdollista.

Nyt seuraavasta lapsesta aion olla kotona siihen asti, että lapsi 1 v. Isä antaa vapaistaan minulle niin paljon kuin pystyy ja loput pidän hoitovapaana. Isä pitää sitten tämän jälkeen oman osuutensa.

Päivämäärä:   5.12.24 09:35:50

Isä voi luovuttaa omistaan 2 kk sinulle eli voit iham samalla tavalla olla kuin ennenkin sen 9kk.

Sitten jäät kotihoidontuelle n. 300e kk ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

Mikään ei muutu vanhaan ellei isä halua lastaan hoitaa. Uudessa on lisäporkkanana isänkin jäädessä kotiin perheellä mahdollisuus saada enemmän rahaa 5kk osalta kuin se 300e kotihoidontuki eli isän isyyslomakorvauksen verran.

Päivämäärä:   5.12.24 09:36:40

Siis ennen lapsi oli kyllä 8,5kk-9kk ellei keskosena syntynyt.

"Totta kai aloittaja voit olla lapsen kanssa 2 vuotta kotona, mutta et sinä sitä koko aikaa saa vanhempainrahaa eikä se koskaan ole ollut niin vaan jo ennen tätä uudistusta vanhempain vapaa päättyi lapsen ollessa joku 10 kk ikäinen jonka jälkeen siirryttiin kotihoidontuelle"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.24 09:40:38

Naurattaa tai ei, mutta sitä en ymmärrä, miksi työnteko olisi naurun asia? Samalla tavalla isät ovat olleet iän kaiken töissä ja nainen kotona. Osalla työnkuva saattaa olla vaativa ja osaamista erityisalasta. Kaikki eivät välttämättä halua tai pysty tekemään pelkkää suorittava perustyötä.

Lisäksi ihmisiä on erilaisia, toiset haluaa olla pidempään kotona (jolloin heiltä kysellään koska menet töihin ja miksi olet pitkään kotona), toiset palaa nopeammin töihin (jolloin kyseenalaistetaan, miksi on tehty lapsia, jos heidän kanssa ei halua olla kotona)

Annetaan jokaisen valita, perheet, työt ja elämäntilanteet ovat erilaisia .

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.24 09:44:46

Toinen vanhempi voi luovuttaa n. 2,5kk edestä vanhempainrahapäiviään. Omat vanhempainvapaapäivät olis mulla loppunut lokakuun lopussa (vauvan ollessa 7 kk), mutta puoliso luovutti mulle kaikki mitkä pystyi, joten saan olla kotona isommalla rahalla tammikuun puoliväliin. Sen jälkeen jään hoitovapaalle (kotihoidon tukea saa noin 300€/kk, joissain harvoissa(?) kunnissa vielä kuntalisän päälle) muutamaksi kuukaudeksi, minkä jälkeen isä pitää omat vanhempainvapaansa n. 3kk.

Lähettäjä: Tallinna 
Päivämäärä:   5.12.24 17:35:59

"Lähettäjä.

Päivämäärä5.12.24 09:40:38

Naurattaa tai ei, mutta sitä en ymmärrä, miksi työnteko olisi naurun asia? Samalla tavalla isät ovat olleet iän kaiken töissä ja nainen kotona. Osalla työnkuva saattaa olla vaativa ja osaamista erityisalasta. Kaikki eivät välttämättä halua tai pysty tekemään pelkkää suorittava perustyötä."

Ei työnteko naurata vaan se, että vedotaan töihin paluussa siihen, ettei pois voisi olla. Oli kumpaa sukupuolta tahansa niin sanoisi sitten suoraan, että haluaa takaisin töihin kotona olemisen sijasta. Teen itsekin sitä kuuluisaa "vaativaa asiantuntijatyötä" juristin koulutuksella ja ihan meiltäkin ollaan pitkäänkin pois töistä. Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta rehellinen voi olla.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.12.24 18:10:55

Tiptap: No mä olin ainakin jo siitä kun vauva parin kuukauden ikäinen niin tallilla lähes tuon työpäivän verran jokusen kerran viikossa. Toki heruin pumpulle yli äyräiden mutta jotkut juottavat näissä tilanteissa myös korviketta. Toki töihin en olisi halunnut mutta verrattavissa tämä, hevoset oli hoidettava :).

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.12.24 18:41:35

Lähettäjä.

Päivämäärä5.12.24 09:40:38

Naurattaa tai ei, mutta sitä en ymmärrä, miksi työnteko olisi naurun asia? Samalla tavalla isät ovat olleet iän kaiken töissä ja nainen kotona. Osalla työnkuva saattaa olla vaativa ja osaamista erityisalasta. Kaikki eivät välttämättä halua tai pysty tekemään pelkkää suorittava perustyötä.

Ihan kun kaikki naiset olisivat jossain toisarvoisissa pilipalitöissä, joissa mitään ei tarvitse tietää ja osata. Missä kuks vaan kadun ohikulkija voi korvata tekijän.

Ihan yhtälailla se on naisen työantajalle vaikeaa. Osalle voi olla jopa vaikeampaa. Ja moni näistä perustöistä on semmoisia, että osaajista on pulaa. Tällä hetkellä koodari on helpompi rekrytä kuin lastenhoitaja.

Päivämäärä:   5.12.24 19:10:22

Minä olen tuo joka kirjoitti yllä.

Pienehkö työnantajani on palkannut minut osaamiseni ka tietyn alan erityisosaamisen vuoksi töihin. Pitävät hyvin huolta porukastaan. Mieheni on taas kunnallinen rivityöntekijä. Totta kai hänen on helpompaa ja kannattavampaa olla pois oma osuutensa. Siksi vapaat jaetaan tasan.

Haluan myös ajatella omaa työnantajaani ja heidän haastetaan, jos jään pidemmäksi aikaa pois työelämästä. Pienemmällä työnantajalla myös kustannukset lomasta ovat suhteessa isommat.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.12.24 20:03:52

Meillä syntyy myös keväällä vauva, ja päätettiin ettei mies vaan sitten pidä vapaita.

Päivämäärä:   5.12.24 21:11:47

.... //Ei kai täällä ole kukaan puhunut mistään pilipali töistä vaan, kun sen lapsen saa niin kummasti monilla äideillä se vauva sitten meneekin niiden töiden edelle ja niin se nyt vaan kuuluu biologisesti mennä, jos haluaa yhtään vauvan parasta ajatella. Toki vauvalle voi antaa korviketta ja pulloa yms., mutta se on sitten toinen asia kannattaako niin tehdä vain jonkun työn vuoksi. Eri asia sitten ettei oikeasti voi imettää, maito riitä, lääkitys yms. Mutta huvikseen harva järkevä ihminen vauvalle syöttää korviketta, kun se äidin maito on kuitenkin vauvan luontaista ravintoa keinotekoisen sijaan.

A//Työnantajaa on kiva ajatella, mutta jos haluat lapsen niin kyllä vaan sen lapsen kuuluu mennä sen sinun työnantajan edelle ja jos näin ei ole niin silloin kannattaa rehellisesti miettiä kannattaako ryhtyä äidiksi. Joo lapsella on myös isä, mutta kyllä vaan se vanhemman etäisyys olis se sitten isä tai äiti vaikuttaa lapseen joten omia arvoja olisi vähän kannattanut miettiä ennen lapsen tekoa ja sitä mitä todella lapselleen haluaa opettaa.

Päivämäärä:   5.12.24 21:24:10

Kovin on helppo tuomita toisia vain omasta näkökulmastaan käsin :)

Tätähän se on, tekee niin tai näin, niin se on aina jonkun mielestä väärin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.12.24 21:27:40

Mitä jos Tip Tap vaan antaisi muiden perheiden tehdä ihan omat ratkaisunsa vauvan hoidosta, vanhemmuudesta ja vapaiden jakamisesta. Ihan ilman mitään syyllistämistä.

Päivämäärä:   5.12.24 21:43:37

A ja S//Totta kai jokainen perhe tekee omat valinnat, mutta sitten pitää myös olla valmis kantamaan myös ne seuraukset sen sijaan, että ummistetaan silmät omalle toiminnalle. Kyllä sille on ihan syynsä, miksi pienet lapset voi huonosti tänä päivänä ja se näkyy päiväkodissa sekä koulu elämässä lisääntyneenä aggressiivisuutena yms. Jos jo äiti on pienen vauvan kohdalla sitä mieltä että pitää mennä töihin, kun työnantajalla on nyt nii kurja olla ja vaikeaa niin kyllä se nyt vaan valitettavasti kertoo sen perheen arvoista hyvin paljon ja lapsi oppii kyllä ne arvot vanhemmaltaan asioiden tärkeys järkestyksen.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   5.12.24 21:48:17

Voihan Tip tap

Miehet ovat iän kaiken käyneet töissä ja ihan ovat läheisiä suhteita silti luoneet lapsiinsa. Aloittajan tapauksessa synnyttävä osapuoli saa enemmän palkkaa. Tämä varmaankin vaikuttaa myös siihen miten vanhenpainvapaat jaetaan. Kun perhe toimii niin kuin he kokevat parhaaksi, silloin ajatellaan juurikin lapsen parasta ja ollaan todellakin valmiita vahemmiksi.

Itselläni on nyt vajaa 2 vuotias taapero. Minä (äiti) menin töihin kun vauva oli 6kk. Isänsä kanssa viihtyivät valtavan hyvin. Tein kotoa paljon etätöitä ja imetin tauoilla. Kun piti mennä toimistolle niin pumppasin. Öisin imetin pari kertaa. Mutta ei se maailmaa mullistanut. Olen todella tyytyväinen meidän päätökseen. Tuntuu, että isän pitämän vanhempain vapaan jälkeen kaikki kotiin liittyvä on jakautunut vieläkin tasaisemmin ja isällekkin teki hyvää pitää kaiken kaikkiaan 7kk vapaata töistä. Kun hänen vapaansa tulivat päätöseen jäin vielä itse muutamaksi kuukaudeksi lapsen kanssa kotiin. Ja se oli kanssa kiva pätkä, tunnuin nauttivan vapaista enemmän kun olin välissä ollut töissäkin.

Mitä sitä luomaan kauhukuvia. Koiviston sanoja mukaillen: jos emme tiedä miten tulee käymään olettakaamme, että käy hyvin.

Ps: Tutkimukset osoittavat, että isän pitämät vanhempain vapaat kasvattavat sekä lapsen että isän hyvinvointia.

Päivämäärä:   5.12.24 21:51:24

Eihän se ollut aloittaja joka sai enemmän palkkaa :D meni nimimerkit sekaisin.

Aloittajan mies voi siis antaa osan päivistään aloittajalle, mutta jos aloittajan mies ei pidä edes jakamatonta osaansa vapaat jäävät pitämättä. Vanhenpain vapaan jälkeen kodinhoidontuella voi kotona olla siihen asti, kun lapsi täyttää 3 vuotta. Kodinhoidontuki on muutaman satasen kuussa.

Päivämäärä:   5.12.24 21:52:21

Pessi//Kuinka moni mies on kantanut vauvaa 9 kuukautta sisällään luoden yhteyden vauvaan ja vauva kuullut miehen sydämen sykkeen, hengityksen, puheen yms. Ja siitä sitten siirtynyt miehen Rossille imetykseen jne. Joo on totta kai hyvä että isä on läsnä, mutta isän ja äidin roolia pienelle vauvalle on turha silti verrata keskenään.

Toisekseen itse kerroit sinun olleen etätöissä vauvan ollessa pieni. Todellako tätä Vertaat tilanteeseen, jossa äiti on erossa vauvasta 9 h päivässä (8 h töitä ja 1 h matkoihin). Ei nyt ihan ole verrannollisia keskenään.

Päivämäärä:   5.12.24 22:11:02

Jos Tip Tap on niin kovin huolissaan lasten pahoinvoinnista, niin kannattaa osoittaa se huoli ihan muualle kuin niihin perheisiin, joissa mietitään sitä miten vapaat jaetaan, jotta molemmat vanhemmat saavat viettää aikaa vauvan kanssa ensimmäisestä vuodesta alkaen ja näin luoda tiiviin suhteen lapseen alusta asti. Vinkkinä myös, että vähemmän syyllistävä asenne muiden valintoja kohtaan saattaa tuottaa paremman keskustelun ja lopputuloksen.

Päivämäärä:   5.12.24 22:18:26

S//Miksi ei saa rehellisesti sanoa, että jossain äiti 6 kuukautta vauvan kanssa ja sen jälkeen isä hoitaa vauvaa on ihan aika utopistinen suunnitelma, jos yhtään viitsii kuunnella vauvan tarpeita sen oman ja työpaikan tarpeiden sijaan. Joo on hienoa, että mies kantaa kortensa kekoon ja haluaa tasavesoinen vanhempi, mutta kyllä se vaan äidiltä on ihan aika itsekästä ajattelua, että vauvan jonka paikka on kuitenkin äidin rinnalla jätetään pulloruokintaa isälle, koska työ on niin tärkeää ettei siellä selvitä ilman tätä äitiä 3 kuukautta pidempään. Harva työ on ihan sellainen, että sillä on merkitystä onko äiti vanhempainvapaalla 6 kuukautta vai 9 kuukautta. Siihen varaudutaan. Enemmän se tuottaa työnantajalle hallaa, että luvataan tulla 6 kuukauden kohdalla ja sitten venytetäänkin, kun tajutaan ettei se 6 kuukautta riitä ja kaikki voi huonosti oman utopistisen ajattelun vuoksi, kun ei ole siitä vauva arjesta ja vauvan tarpeista mitään käsitystä.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   5.12.24 22:33:40

Jospa Tip tap jätät aloittajan ja muut rauhaan ja kauhistelet meidän perhettämme: minä menin töihin, kun lapsi oli 6 kk ja lapsi päiväkotiin, kun oli 1 v 4 kk. Normaalisti tässä maassa lapset menevät päiväkotiin vuoden ikäisinä, koska sen jälkeen ei makseta mitään tukea kotihoitoon, mutta kesälomia sumplimalla saatiin keväällä syntyneelle vähän lisää aikaa kotona.

Päivämäärä:   5.12.24 22:45:02

Kuten jo aiemmin kirjoitin, Tip Tap antaa nyt vaan muiden perheiden tehdä omalle perheelleen sopivimmat ratkaisut. Sinulla on se sama vapaus valita juuri teidän perheelle sopiva tapa. Mielipiteitäkin saa olla ja ne saa sanoa, sinun mielipiteesi ei kuitenkaan ole universaali jokaiseen tilanteeseen sopiva totuus tai oikea ratkaisu kaikille. Eikä tuo hyökkäävä asenne sitä ainakaan paremmin esille tuo.

Päivämäärä:   5.12.24 22:46:20

f//Alle vuoden ja vuoden ikäisten lasten laittaminen päiväkotiin on tämän päivän trendi joka on kasvanut ja kertoo todella paljon vanhemmista. Ei ole todellakaan ollut ennen normaalia vaan kasvava muoti-ilmiö, mikä on todella huolestuttavaa, mutta kuten tästäkin ketjusta huomaa niin äideillä kova kiire päästä sinne töihin se vauvan tarpeiden etusijallelaittamisen sijaan.

Päivämäärä:   5.12.24 22:54:22

S//Ei ole universaalitotuus, mutta ihan alalla työskentelevänä näe todennäköisemmin ne perheiden valinnat ja seuraukset paljon lähemmin kuin vanhempi jolla ei tunnu olevan mitään hajua koko vauva-arjesta. Joskus on ihan hyvä ravistella ja saada pohtimaan mitä seurauksia omilla valinnoilla voi olla.

Päivämäärä:   5.12.24 23:00:20

Tip tap: Ei ole mikään muoti-ilmiö ainakaan tässä maassa, vaan ollut täysin normaalia jo vuosikaudet. Yli vuoden ikäisen lapsen hoitoon ei saa mitään tukea, ja tämä maa on niin kallis, että harvassa perheessä riittää yhden vanhemman tulot.

Lähettäjä: Raskas 
Päivämäärä:   5.12.24 23:09:05

Hienoa, että sinulla Tip Tap on parempaa tietoa muiden perheiden vauva-arjesta kuin perheillä itsellään. XD Todellisuudessa tosin tietäisit myös sen, että ne ongelmat on ihan muissa perheissä kuin niissä, joissa mietitään sitä miten vanhempainvapaat jaetaan ja miten töissä käydään, jotta lapsella on turvallinen lapsuus myös taloudellisesti.

Samaa mieltä olen siitä, että lapset laitetaan päiväkotiin usein turhan aikaisin, mutta nimenomaan niissä perheissä, joissa pohditaan vapaiden jakamista lapsen etu edellä, pyritään myös hoitamaan lasta pidempään kotona vuorotellen. Enemmän mua huolettaa nämä "Pirkko 11kk niin viihtyy päiväkodissa ja selvästi jo kaipasi ikäistään seuraa" -tyypit, jotka ovat itse kotona ja parhaimmillaan jo odottavat sitä Pirkon sisarusta. Päiväkotiin laittamiseen on nykyään myös sosiaalisen paine; vain typerys hoitaa omaa lastaan kotona, kun sen voi viedä myös päiväkotiin. Ja kotihoidossa muutenkin kasvaa vain sosiaalisesti rajottuneita ongelmatapauksia. Hyvänä esimerkkinä täällä keskustelut, joissa pyydetään apua taaperom käytökseen liittyen. Viimeistään kolmas vastaaja on työntämässä taaperon päiväkotiin.

Päivämäärä:   5.12.24 23:09:15

f//On muoti ilmiö, kun puhutaan päiväkodeista. Ennen ehkä perhepäivähoitaja, sukulainen yms. Hoitanut, mutta ei todellakaan ole törkätty päiväkotiin usean lapsen ryhmään. Asiasta löytyy ihan tutkimustietoa, jos yhtään viitsii tutkia ja edelleen äiti voi hoitaa vauvaa sen oman osuutensa ja sen jälkeen isä käyttää omat vapaansa sen sijaan, että tehdään joku ihmeellinen 6 kuukautta ja 6 kuukautta jako joka myös on tämän päivän trendi kun näitä kirjoituksia lukee. Joo ennen äiti hoiti ennen kuin lapsi meni hoitoon eli lapsi meni siinä 12 kuukauden ja 1, 5 v iässä hoitoon, mutta onhan tuo 12 kuukautta nyt ihan eri asia kuin 6 kuukautinen vauva. Se vauva on on saanut olla äidin kanssa imetyksellä 12 kuukautta sen 6 kuukauden sijaan.

Päivämäärä:   5.12.24 23:14:08

Raskas//No nimenomaan nämä että ollaan nyt puoliksi kotona eikä yhtään ajatella kuitenkaan sen vauvan parasta on niitä jotka tunkee vauvan varhain sinne päiväkotiin, koska onhan se vauva voinut olla 6 kuukauden iässä ilman sitä äitiäkin ja viihtynyt hyvin isän kanssa. Sen sijaan ne äidit jotka haluaa pitää oman osuutensa ja sen jälkeen vaatii isää pitämään osuteensa jäävät myös usein isän osuuden jälkeen kotihoidontuella eikä lasta laiteta niin varhain hoitoon, koska osataan ajatella sen lapsen parasta. Kukaan järkevä vauvan tarpeita ajatteleva äiti ei ole menossa töihin vauvan ollessa 6 kuukautta.

Päivämäärä:   5.12.24 23:16:27

Tip tap: Olkoon sitten niin. :D Mahtavaa, että sinä tunnet kaikkien maailman maiden lapsuuden historian. :D

Päivämäärä:   5.12.24 23:18:06

"Ja siitä sitten siirtynyt miehen Rossille imetykseen jne. Joo on totta kai hyvä että isä on läsnä, mutta isän ja äidin roolia pienelle vauvalle on turha silti verrata keskenään."

Mitä Tip tap oikein höpötät :D Ei tähän keskusteluun raskauden aikaiset suhteen luomiset kuulu. Nimenomaan puhutaan siitä suhteen luomisesta, joka syntyy lapsen syntymän jälkeen.

Lisäksi en verrannut kenenkään tilannettani omaani. Tarkoituksena oli sanoa, että eri perheillä voi olla erilaisia tilanteita, joissa voidaan sopeutua moneen malliin. Meillä asiat meni noin, toisilla voi mennä toisin ja se on hyvä, että voidaan valita se malli mikä sopii kenellekkin.

En tiedä missä Tip tap on töissä selittämässä näin putkinäköisiä juttujaan, mutta toivottavasti ei ainakaan neuvolassa :D

Päivämäärä:   5.12.24 23:20:10

Missä Tip Tap lukee, ettei töissä käyvä äiti voi imettää? Ja se 6kk vauva ei mene hoitoon, jos isä hoitaa sitä kotona. Vai onko äiti siis vanhempi ja isä hoitaja?

Onneksi sinulle (ja muille jotka haluavat käyttää mahdollisimman pitkän vapaan) on edelleen mahdollista olla ihan sama aika kuin ennenkin. Se ei kuitenkaan tee niistä muiden valinnoista vääriä. Onneksi nykyään saa valita myös toisella tavalla. Jos kukaan muistaa reilun 10 vuoden takaista perhevapaauudistus-suunnitelmaa, niin siinä ei olisi sitten valittu, tämä nyt tehty oli huomattavasti parempi.

Omat lapset on syntyneet ennen uudistusta, mutta jaettiin vapaita siitä huolimatta. Välillä tehtiin molemmat osa-aikatyötä ja vuoroteltiin kotona. Lapset oli melkein 5 ja 2 kun menivät päiväkotiin. Koko ajan oli kuitenkin 2 työtä tekevää vanhempaa myös.

Päivämäärä:   5.12.24 23:20:14

”edelleen äiti voi hoitaa vauvaa sen oman osuutensa ja sen jälkeen isä käyttää omat vapaansa sen sijaan, että tehdään joku ihmeellinen 6 kuukautta ja 6 kuukautta jako”

Sen vielä lisään, että tämä on ainakin meidän perheen asuinmaassa täyttä paskaa. Mitään ”isän osuutta” ei ole olemassa. Se on vuosi ja sillä hyvä ja näin se on, uskoit sinä sen tai et.

Päivämäärä:   5.12.24 23:23:49

Ihan vaan tiedoksi; se oma osuus on sen 6kk ja toisen vanhemman osuus on sen 6kk eli 6kk jälkeen nimenomaan on sen oman osansa pitänyt.

"Sen sijaan ne äidit jotka haluaa pitää oman osuutensa ja sen jälkeen vaatii isää pitämään osuteensa jäävät myös usein isän osuuden jälkeen kotihoidontuella eikä lasta laiteta niin varhain hoitoon, koska osataan ajatella sen lapsen parasta. Kukaan järkevä vauvan tarpeita ajatteleva äiti ei ole menossa töihin vauvan ollessa 6 kuukautta."

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   6.12.24 00:22:35

Kummallakin vanhemmalla on 160pv käytettävissä ja toinen voi luovuttaa 0-63pv toiselle (päivät lasketaan ma-la). Yhtäaikaa voi pitää muistaakseni 18pv (yleensä lapsen syntymän yhteydessä kannattaa pitää osa). Me tehtiin sillä tavalla, että minä pidin 160 pv putkeen ja lähdin sitten töihin siksi aikaa kun lapsen isä piti omat n. 100pv vanhempainvapaata. Jos tekee pienemmällä prosentilla töitä niin saa osittaista hoitorahaa. Jos meinaa olla pelkällä kotihoidon tuella kotona, niin sillon puolison on tienattava ja elätettävä paljon, koska tämä maa on aika kallis kuten joku tuossa yllä sanoikin...

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   6.12.24 03:27:54

Mitä hittoa tuo Tip tap selittää :D

Ai että, en jaksa tähän aikaan edes vängätä vastaan.

No, sen vaan sanon, että meillä lapset on menneet päiväkotiin ihan vaan rahan takia. Se, että pystyy tarjoamaan heille kodin, ruokaa, vaatetta ja vähän tavaroitakin vaatii kuitenkin jonkinlaisia tuloja. Jokainen on ollut kotona niin pitkään, kun se on ollut taloudellisesti mahdollista. Molemmat vanhemmat ovat pitäneet vanhempainvapaita ja lapset on tuuppattu päiväkotiin, kun rahat on loppu tai melkein loppu.

Päivämäärä:   6.12.24 07:40:05

Pessi//Totta kai kuuluvat, koska kyse on suuremmasta kokonaisuudesta. Omaa toimintaa voi yrittää selitellä parhain päin ja välttämättömäksi, mutta ei sitä silti poista, että harvemmin sen olevan kuitenkaan lapsen etu vaan vanhemmat ajattekevat lapsen sijaan enemmän omaa napaa ja omia tarpeita.

f//Niin nyt puhutaan suomesta eikä mistään muusta maasta. Se että sinun maassasi missä asut on joku yleinen käytäntö ei koske suomea.

S//Isä voi antaa omistaan osan äidille ja näin perheet tekee, jos yhtään ajattelee vauvan etua sen sijaan, että kynsin ja hampain pitää kaikki mennä täysin tasan, kun ollaan niin tasa-arvoisia.

Päivämäärä:   6.12.24 08:08:35

Kas, täällähän sama vääntö jatkuu vielä aamullakin.

Kannattaa löysätä Tip Tap vähän nutturaa tai lopettaa turha provosoiminen.

Se, että sinä olet jotain mieltä, ei ole totuus. Elämä helpottuu, kun tajuaa, että kaikki ei ole niin mustavalkoista, kuin se omassa päässä vaikuttaa olevan.

Tuskin sinäkään olet elämässäsi tehnyt toisten mielestä kaikkia asioita oikein.

Kivaa itsenäisyyspäivää!

Päivämäärä:   6.12.24 08:17:02

A//Nuttura ei ole kireällä toisin kuin monilla kommentoijilla tähän ketjuun tuntuu olevan. Jos aiheesta keskusteleminen ei huvita niin miksi itse jatkatte asian kommentoimista. Nythän sinun itsekin oli pakko tulla sanomaan sinun viimeinen sana tähä ketjuun sen sijaan, että olisit vaan antanut asia olla kerta sinusta keskustelu tuntuu väännöltä.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   6.12.24 08:47:07

Oon kyllä tip tapin kanssa sinällään samaa mieltä. Toki jokainen perhe tekee omat valintansa ja hyvä niin.

Raskaus ei koskaan ole tasa-arvoista eikä se sitä ole niin kauan kun äiti sen lapsen kantaa, synnyttää, ruokkii ja toipuu kaikesta. Todellakin henkilökohtaisesti haluaisin antaa tälle kaikelle aikaa enkä jakaa hoitoa väkisin tasan 50-50 isän kanssa ja painua töihin 6 kk kohdalla. Koen myös, että biologia ajaa minua näihin tuntemuksiin, haluan pitää vauvan lähellä ja haluan olla häntä varten. Olen nainen ja äiti ja vauva tarvitsee minua.

Sen tasan 50-50 jaon voi tehdä mielellään lapsen hoidon suhteen sitten kun lapsi on vähän isompi, mutta imetysajan kyllä toivon voivani omistaa vauvalle. Ja ylipäätänsä isä voi osallistua perhe-elämään sen 50-50, omista lähtökohdistaan käsin esim huolehtimalla perheestään, ravinnosta, talosta, puitteista. Äidin rooli biologisesti on ruokkia lasta.

Mut nää nyt on henkilökohtaisia mietteitä ja kokemuksia.

Päivämäärä:   6.12.24 08:49:35

Tai siis Tip tap, näin sinun _mielestäsi_ asia menee. Se ei kuitenkaan toki tarkoita, että mielipiteesi olisi totta ja perustuisi muuhun kun sinun perstuntumaasi. Joka ei ole (onneksi) lopulta kauhean merkittävä kenenkään muun kannalta.

Huvin ja urheilun vuoksi vähän tutkimustietoa, millaisia vaikutuksia on sillä kun isä pitää vanhempainvapaita:

-Hoiva- ja kasvatusvastuu jakautuu tasaisemmin

-Pitkän perhevapaan pitäneet ruotsalaisisät tekivät muita enemmän kotitöitä ja osallistuivat aktiivisesti lapsen hoitamiseen myös vapaan jälkeen.

- isän osaaminen ja itseluottamus lapsen hoitajana vahvistuu. Ottaessaan päävastuun lapsen hoidosta ja viettäessään valtaosan ajasta tiiviissä kontaktissa lapsen kanssa isä herkistyy lapsen tarpeille ja rytmille.

- Lapsen kanssa vietetty aika lisää isän onnellisuutta.

-tasaisempi työnjako puolisoiden kesken onkin yhteydessä parempaan parisuhteeseen.

-Tanskalaistutkimus kertoo, että vanhempien eroriski on suurempi, jos isä ei pidä perhevapaata

Voi totta tosiaan lapsi parat, joiden itsekkäät äidit menevät töihin.

Ei varmasti mikäännsaa Tip tap sinun muuttavan mielipidettäsi. Eikä nettikeskustelussa ole niin väliä mitä provoaa ja heittelee. Toivon, että ns. oikeassa elämässä osaat vähä paremmin ajatella asioita monelta eri kantilta. Tai jos et, niin sitä ehkä kannattaa harjoitella.

Päivämäärä:   6.12.24 09:28:47

Tip Tap kukaan muu ei pidä kynsin hampain kiinni mistään kuin sinä omasta subjektiivisesta mielipiteestäsi. Jos isä luovuttaa omistaan päiviä äidille, äidin OMA osuus on edelleen se 160pv. Eikä se siinä vanhassakaan laissa ollut vain äidille merkittyä vapaata, eli senkään suhteen mikään ei ole muuttunut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.12.24 09:59:55

Veikkaanoa, että Tip Tapiola ei edes ole omia lapsia.

Mikään vauvan kehityksessä ei vaadi sitä, että juuri äidin kanssa olisi oltava 24/7 koko ensimmäisen vuoden.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.