Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Univajauksesta.

Lähettäjä: EGM 
Päivämäärä:   5.12.24 03:42:28

Mä en osaa enää puhua mitään univelasta, kun tämä tilanne on kestänyt viikkoja. Oikeampi termi on mielestäni univajaus.

Mulla on jostakin syystä nukkuminen käynyt ihan kummalliseksi. Illalla menen nukkumaan väsymystilasta riippuen joskus jo kuuden aikaan kun en vain pysy hereillä ja joskus olen hereillä klo 22 saakka. Mutta menin sitten mihin aikaan tahansa, ei se unen määrä muutu kun se on poikkeuksetta 3-4h ja joskus harvoin yli mutta aivan ehdoton maksimi on 6h, en edes muista milloin olisin sitä enempää nukkunut. Mutta tuo 6h on tajuton saavutus.

Nytkin oli siten, että edellisyönä olin nukkunut noin 3h enkä päikkäreitä tai mitään. Tulin rättiväsyneenä sänkyyn noin klo 20.30 ja nyt heräsin noin klo 23.30 enkä olekaan sitten taas sen jälkeen nukkunut. Täällä maannut ja ihmetellyt kun ei kykene nukkumaan. Nyt sitä sitten jo tuijottaa kelloa että tunnin päästä herätys soittaa.

Toisinaan nukahdan päivällä joksikin tunniksi, mutta se on max 2h kun silloinkaan unta tulee ja sekin saattaa olla sellaista "koiranunta", että heräilen vähän väliä.

Nyt ollaan siinä pisteessä että valveilla ollessa säpsähtelen usein sellaisia parin sekunnin lyhyitä "unipätkiä" joissa välähtää jotakin, enkä heti sitten tajua oliko se näkemäni totta ja meinaan alkaa puhumaan siitä. Pitää hetki jäädä pohtimaan ja sitten tajuan ettei se ollut totta. Joo sanomattakin selvää etten tällä hetkellä ole ajokuntoinen.

Mulla on joskus menneisyydessä kokeiltu unilääkettä muttei sillä tehnyt mitään. Millaisia määriä jotain melatoniinia pitäisi kiskoa, että siitä olisi varmasti hyötyä.

Onko sennuilla kokemusta univajauksesta ja miten siitä selviää menettämättä järkeään lopullisesti?

Re: Univajauksesta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.12.24 04:01:35

Termi on univaje.

Kyllä sinun pitää nyt mennä lääkäriin ja selvittää perimmäinen syy tilanteelle. Stressi, ahdistus, masennus, mikä? Eihän tuo voi noin jatkua! Tuollaista jatkuvaa minimaalista unta voi jo verrata jatkuvaan humalatilaan ja olet jo itsekin huomannut, ettet oikein tiedä, mikä tapahtunut on unta, valveilla ollutta.

Tuosta ei seuraa mitään hyvää. Olen läheltä vastaavaa keissiä seurannut ja se ei todellakaan ole kovin kivaa katseltavaa. Oman itsesi ja läheistesi vuoksi, hakeudu lääkäriin. Ihminen ei voi elää tuollaisella unimäärällä pitkäaikaisesti. Mikään melatoniini ei nyt ole enää ratkaisu.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.12.24 04:02:21

Siis mikä tapahtunut on unta, mikä valveilla ollutta.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   5.12.24 04:11:56

Ikäsi? Voiko syynä olla vaihdevuosioire, esivaihdevuodet?

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01157
"Vaihdevuodet ja unihäiriöt"

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   5.12.24 04:29:21

Mulla on mennyt aina kausittain, syyksi selvisi kaksisuuntainen mielialahäiriö, sekä masennuksen että manian syvimmässä vaiheessa unta piisasi 4-5h vuorokaudessa ja sekin usein pätkissä.

Kaikista pahimmaksi se äityi diagnoosin saatuani ja lääkekokeilujen alkaessa, väärä lääkitys aiheutti pidemmän jakson univajetta ja useita kokonaan valvottuja vuorokausia. Siitä seurasi näköhäiriöitä ja somaattisia oireita kuten ranteiden ja nilkkojen kutinaa ja sydänoireita.

Sain sitten unilääkkeet, melatoniini on kuin karkkia söisi ja muutama muukin toimimaton kokeiltiin. Nykyisellä lääkkeellä saan nukuttua pahimpina kausina n.6 tuntia yhtäjaksoista unta. Kausien välissä lääke nukuttaa liikaa ja 14h ei ole mahdoton. Mutta sitten on näitä päiviä kuin tänään, en syö unilääkkeitä kuin pahimpina kausina, mutta kun se vaihe alkaa niin unta ei tule tai se ei piisaa. Tietää et pitää taas aloittaa lääkkeen käyttö.

Lähettäjä: Desi 
Päivämäärä:   5.12.24 08:26:02

Lääkäriin selvittämään syy. Uniapnea varmasti tutkitaan ainakin, esivaihtarit mahdollisia jo 30 ikävuodesta ylöspäin, kilpirauhasarvot, rauta-arvot ja mielialahäiriöt olisi hyvä tutkia. Melatoniinilla tuskin teet mitään. Itse kärsin vuosia ennenkuin taivuin ottamaan lääkityksen, kokeilin 6 lääkettä ja nyt on jotenkuten sopiva käytössä koko ajan. Heti jos kokeilen ilman, heräilen koko yön ja nukun koiran unta, uni loppuu kokonaan aamuyöstä, päikkäreitä en ole koskaan saanut nukuttua.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   5.12.24 08:31:27

Rauta-arvot kuntoon (oikeasti kuntoon, ei vain viiterajoihin).

Kokeile Dormix reseptillä. Ei ole unilääke, mutta auttaa mulla ihan superhyvin pysymään unessa. Aamulla ei ole tokkurainen olo. Helpottaa kun ennen aamuvuoroja saa oikeasti nukuttua 7-8 h katkeamatonta unta. Luksusta!

Melatoniini ei auta mulla yhtään. Tai nukahdan nopeasti, mutta herään 3 h päästä...

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   5.12.24 09:22:44

Jos oot lähempänä 40 ikävuotta, esivaihdvuodet. Lisäksi uniapnean mahdollisuus. Nää oli itsellä. Lääkäriin ja muista mennä gynelle, muut ei osaa vältti tunnistaa vaihtareita.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.12.24 09:26:24

Lääkäri määrää suht helposti nukahtamislääkkeitä kuten doksepiinia tai mirtsatsapiinia. Itselläni ensimmäinen ei vain auta yleensä nukahtamaan hiukan nopeammin, mutta myös parantaa unen laatua ja tekee unesta yhtäjaksoisempaa.

Melatoniinilla et tee mitään, se on tarkoittu lähinnä aikaerorasituksen hoitoon.

Mutta mene nyt ihmeessä lääkäriin. Ensi alkuun jotain, että saat nukuttua pääsi selväksi ja sitten sen ongelman juurisyy pitää hoitaa - on se sitten hormonaalinen, joku puutostila, paha stressi tms. Kävisin verikokeissa mahdollisimman pian.

Lähettäjä: Estrogeeni 
Päivämäärä:   5.12.24 11:22:50

Onko aloittaja nainen? Estrogeeni-hormonin vajaus on yksi vaihtoehto. Söin ennen e-pillereitä endometrioosiin ja nyt kun ikää on yli 40v, syö yhdistelmäpillereitä. Kun pillerit ovat käytössä, nukahdan n. 5 min:ssa, kun menen sänkyyn. Nukun sikeästi koko yön. Jos satun herätä (esim. kiinteistöhuolto käy auraamassa yöllä makuuhuoneen ikkunan takana), nukahdan heti uudelleen.

Kun pidän pillereistä taukoviikon, viikon loppupuolella nukahtaminen on vaikeaa, heräilen yöllä enkä saa enää unta. Kun taukoviikon jälkeen aloitan taas pillerit, menee pari päivää ja nukun taas ilman häiriöitä.

Lähettäjä: Desi 
Päivämäärä:   5.12.24 14:26:24

Kaikille ei uneen auta hormonikorvaushoitokaan, itse olen yksi heistä. Sen sanoisin vielä, että lääkäriin kannattaa mennä ajoissa, eikä viivytellä vuosikausia. Oma uniongelmani ehti kroonistua ja siinäpä on ollutkin sitten hoitamista, kun melkein kaikki lääkkeet on kokeiltu. Mirtatsapiinilla joudun menemään, mutta sen hinta on seuraavan päivän aivosumu ja väsymys seuraavaan päivään n 16 asti. Tee siinä sitten töitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.