Lähettäjä: jan
Päivämäärä: 4.12.24 19:41:23
Tilanne vaikuttaa kuluttajansuojan piiriin kuuluvalta kaupankäynniltä, ja oikeutesi palautukseen määräytyy sen mukaan, mitä kaupasta on sovittu ja mikä tuote on viallinen. Tässä avainkohdat tilanteesi perusteella:
1. Ostamasi objektiivin virheellisyys
Jos 600 € objektiivi ei toimi eikä kyseessä ole kuluttajan aiheuttama vaurio, myyjä on velvollinen joko korjaamaan laitteen, vaihtamaan sen toimivaan tai palauttamaan rahat. Kuluttajansuojalain mukaan sinulla on ensisijaisesti oikeus saada korvaava tuote tai virheen korjaus. Jos tämä ei ole mahdollista, sinulla on oikeus purkaa kauppa ja saada maksamasi summa takaisin.
2. Vaihdossa annetun tuotteen vaikutus
Kun annoit vaihdossa 150 € objektiivin ja sovitte, että sen arvo hyvitetään osana 600 € kauppahintaa, se tarkoittaa, että olet käytännössä maksanut 600 € - 150 € = 450 € rahaa ja yhden objektiivin. Jos kauppa puretaan, myös vaihdossa annetun objektiivin arvon pitäisi palautua sinulle jollakin tavalla.
Jos vaihto-objektiivi on yhä liikkeellä tallessa, sinulla on oikeus saada se takaisin.
Jos sitä ei voida palauttaa, sinulla on oikeus saada sen arvo rahana.
3. Myyjän ehdotus: 150 € lahjakortti ja väliraha
Jos liike ehdottaa, että saat 150 € lahjakortin ja välirahan tilillesi, tämä ei täysin vastaa sitä, mitä olet oikeutettu saamaan. Sinun ei tarvitse hyväksyä lahjakorttia, sillä sinulla on oikeus saada rahaa takaisin siinä muodossa, jossa olet maksanut kauppahinnan.
4. Mitä voit vaatia?
Pyydä myyjää palauttamaan koko 600 € (eli kauppa kokonaan purettuna) ja tarjoamaan samalla takaisin vaihto-objektiivi, jos se on mahdollista.
Jos vaihto-objektiivi on jo myyty tai muuten kadonnut, voit vaatia sen 150 € arvon rahana, jolloin sinulle tulisi palautua yhteensä 600 € - 150 € = 450 € rahaa.
5. Jos myyjä ei suostu?
Jos myyjä kieltäytyy korvaamasta rahallisesti, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan Suomessa. He voivat auttaa sinua etenemään asiassa, ja tarvittaessa voit viedä asian kuluttajariitalautakuntaan.
Sinulla on oikeus saada rahallinen korvaus, ei lahjakorttia, ellei sinua tyydytä ehdotettu ratkaisu. Pidä kirjeenvaihto liikkeen kanssa tallessa, jos asia etenee pidemmälle
|