Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Salmiakki-kissa uros

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.12.24 10:45:46

Mistä voisi lähteä etsimään salmiakki-väristä kissaurosta, jolla teettää pennut omalla sisäkissalla joskus?

Näitä ei ole kuin Suomessa, rajatulla alueella ja osa kastroitu ennen tietoa genetiikasta.

Re: Salmiakki-kissa uros

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.12.24 10:48:06

Onnea vaan etsintään. Helpommalla pääset pentutehtailun alkuun kun päästät kissasi ulos.

Päivämäärä:   4.12.24 10:51:58

Onko salmiakin periytyminen jo selvitetty?

Päivämäärä:   4.12.24 11:16:17

Onnea vaan etsintään. Helpommalla pääset pentutehtailun alkuun kun päästät kissasi ulos.

- ja sädekehän kiillotus voi esyillä ja hesyillä jatkua...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.12.24 11:19:22

Jalostaminen pelkän värin takia on niin typerää. Kodittomia maatiaiskissoja on jo ihan tarpeeksi.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   4.12.24 11:42:39

Olen kerran päässyt näkemään kissanpennun joka lähti harmaantuumaan kyljistä, tuli lopulta ihan salmiakki kissan näköinen mutta saattoi olla jokin toinen mutaatio, mutta nyt en sit saa päähäni mikä se oli.

Voi olla hyvin vaikeaa löytää salmiakki kissaa.
Kissoja olen nähnyt ihan jokusen tässä neljän vuoden aikana mitä esyllä olen ollut hommissa, vuodessa kissoja menee n.1000 meidän läpi.

Mun mielestä värijalostus ei ole sen turhempaa kuin muukaan jalostus. Kun on tavoitteita ja terveydestä pidetään kiinni niin antaa mennä vaan.
Mä haluaisin chinchilla kissan itselleni, olen sellaisen nähnyt livenä kerran.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   4.12.24 11:46:08

Mun kasvateissa on punainen salmiakki

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.24 11:54:17

Yhtä turhaa jalostaa keppejä hyppiviä heppoja, joiden jalat menee poikki ihmisen yltiöpäisen kunnianhimon vuoksi tai virkkuukoukussa parhaiten liikkuvia ruutitynnyreitä, jotka ei sovellu kellekään sitku jänteet on katkottu yliyrittämisellä.

Että... jos pysytään nyt aiheessa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.12.24 12:00:05

Öö hevonen on kuitenkin nimenomaan käyttöön jalostettu eläin. Sen sijaan maatiaiskissojen jalostaminen pelkän värin perusteella on typerää. Kuten Tiku sanoi "Kun on tavoitteita ja terveydestä pidetään kiinni niin antaa mennä vaan" - mitä tavoitteita aloittajalla siis on, muuta kuin tietty väri? :D

Päivämäärä:   4.12.24 16:25:24

Kyllä ostaisin salmiakki-maatiaisen pennun, jos sellaisia tänne Satakuntaan jostain saataisiin! Samoin olen etsinyt keltaista maatiaista, niitäkin harvemmin näkyy Satakunnan seudulla, etenkin kun haluaisin ensisijaisesti ostaa eläinsuojeluyhdistyksen kautta. Tällä hetkellä muutenkin Satakunnan esyt ovat tyhjillään kissanpennuista, ei ole vissiin kissakriisiä Satakunnassa…

Päivämäärä:   4.12.24 16:38:40

En tiedä mistä piste on kysellyt mutta kyllä niitä pentuja on tänävuonna ollut poikkeuksellisen paljon. Ja on niitä oransseja kissoja yhtälailla satakunnassa kuin muuallakin.

Meiltä ei tällähetkeä löydy oranssia pentua, mutta pari oranssia aikuista ja useita eri värisiä pentuja/nuoria kyllä.

Päivämäärä:   4.12.24 16:47:18

Olen seurannut ainakin Ehyn ja Satesyn sivuja, nyt syksyn ajan. Tälläkin hetkellä Ehyllä tyhjää, Satesylla kaksi puolivuotiasta ja kaksi pienempää, näitä ollaan nyt pohdittu sitä keltaista odotellessa :)

Päivämäärä:   6.12.24 13:48:45

Ja nyt muistin Kiikoisten löytöeläinkodin, mutta sielläkin kaikki alle 1v kissat varattu! En ole seurannut eläinsuojeluyhdistysten sivuja aktiivisesti, näköjään pitäisi käydä vähintään muutaman kerran viikossa nämä kaikki läpi, koska kysyntää kissanpennuille on enemmän kuin tarjontaa. Monessa paikassa siis varattua tai ei-oota listoilla.

Päivämäärä:   6.12.24 13:49:11

http://www.kiikoistenloytoelainpalvelu.fi/?page_id=12

Päivämäärä:   6.12.24 13:51:25

Tiku82: "ja useita eri värisiä pentuja/nuoria kyllä." Missä nämä ovat, miltä sivuilta löytyisi?

Lähettäjä: muusi 
Päivämäärä:   6.12.24 14:35:11

Aloittaja, turha yrittää löytää bisnestä "eRiKoiSia" kotikissoja tehtailemalla. Hanki parempipalkkaisempi työ/koulutus, niin ei tarvii ontua muotivärisillä lemmikeillä.

Päivämäärä:   6.12.24 14:56:51

Koirien jalostus turhamaisten ulkonäkökriteerien mukaan on näyttänyt hyvin, mitä on rotueläinten jalostus. Joten eiköhän pari kivan väristä kissanpoikuetta mene niiden koirien jalostuskukkasten seassa vallan hyvin.

Päivämäärä:   6.12.24 15:52:25

Piste, ei ole kotisivuilla, eikä enää edes facessa kun siellä sensuuri poistaa kaikki kodinetsintä ilmoitukset.

Juuri tänään laskin että maaliskuussa syntyneitä ja sitä nuorempia pentuja on 20, yksi oranssi valkoinenkin on joukossa.

Kesy.ry

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   6.12.24 16:42:15

Johan on taas arvostelua. Eihän tuo poikkea millään tavalla seurakoiran jalostuksesta. Tosin kissat ovat vielä terveitä niihin koiriin verrattuna, niin mitään hätää, jos et ole epämuodostunutta kissaa tavoittelemassa niinkuin koirissa tavoitellaan.

Päivämäärä:   6.12.24 20:16:59

Eihän eläinsuojeluyhdistysten eläimet ole netissä vaan heille laitetaan avoin hakemus sisään ja ottavat sitten kyselijään yhteyttä.

Päivämäärä:   7.12.24 06:46:58

Voisikohan noita eläinsuojia lähestyä tällä ajatuksella? Ei niinkään että omaksi vaan tähän unelmaan?

Lähettäjä: Mulle kans 
Päivämäärä:   7.12.24 10:00:09

No nyt sitten halutaan tietyn väristä maatiaistakin. Otatko huomioon että tämä geenimutaatio on mahdollistanut sillä että kissoja on pidetty vapaana?
Älä sitten ikinä koskaan enää arvostele sitä asiaa. Hurskastelu on tyypillistä siinä vaiheessa kun jotain haluuakin itselleen.
Toivottavasti narttukissasi kantaa salmiakkigeeniä sillä ei jälkeläisistä muuten mitään vastaavia tule. Geenimuunnos on ns.peittyvä.

Lähettäjä: Mulle kans 
Päivämäärä:   7.12.24 10:50:12

^Saa jos...
Osaatko lukea?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.12.24 10:58:21

Ota huomioon, että mutaatio ei välttämättä periydy suoraan, vaan on peittyvä. Et saa naamioväritteisiä pentujakaan astuttamalla kotikissaasi naamioväritteisellä kissalla.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   7.12.24 16:44:57

Suomenhevosissa on pidetty arvokkaana työnä sitä, kun nämä harvinaisemmat värit on saatu elvytettyä, eikä kaikki putet ole niitä "Suikun punaisia" ja joku harva liinakko seassa.

Salmiakki-väritys kissoilla on todella harvinainen mutaatio, oliko sitä edes millään muulla rodulla? Miksei siis saisi yrittää jalostaa väriä yleisemmäksi, jos kuitenkin terveys otetaan huomioon?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.