Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eikö joululahjoista voisi jo luopua?

Lähettäjä: Ahdistus 
Päivämäärä:   4.12.24 06:54:28

Tippuisiko sinun taivaasi niskaan, jos et saisi jouluna ainuttakaan lahjaa, eikä sinun tarvitsisi hankkia kenellekään mitään?

Tuntuu, että lahjoihin palaa paljon rahaa, ne aiheuttavat stressiä hankkijalleen ja turha lahja ärsyttää/loukkaa saajaansa.

Ymmärrän, että on perinteet, mutta menisikö joulu ihan pilalle, jos niistä lahjoista luovuttaisiin ainakin aikuisten kohdalla jo pikkuhiljaa.

Re: Eikö joululahjoista voisi jo luopua?

Lähettäjä: Lyyli 
Päivämäärä:   4.12.24 06:57:53

Samaa mieltä!

Lähettäjä: Titi-U 
Päivämäärä:   4.12.24 07:01:30

No miksi et luovu..? Itse en ole vuosiin ostanut kenellekään mitään. Korkeintaan tehnyt itse sinappia tms, mutta viime vuosina sekin jäännyt harvemmalle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.24 07:12:26

Ei tippuisi niskaan mutta joulussa ei ahdista mikään. Ostan lapsille ja läheisille tarpeellisia asioita ja he minulle. Muille en ostele enkä vaivaa päätäni

Lähettäjä: Riks 
Päivämäärä:   4.12.24 08:04:06

En ole saanu lahjoja vuosiin. Muutaku töistä joku muistaminen. Enkä myöskään osta mitään kenellekään, ainoastaan vanhemmilleni jouluaattona ostan kukan tai jotain syötävää joulupöytään. Omilta vanhemmilta en saa mitään.

Meillä ei koskaan ole ollu mitään lahja hössötystä. Lapsena se oli aina hirvee ahdistus joulun jälkeen palata kouluun kun toiset vertaili mitä kaikkea sai lahjaksi ja itse en saanu muutaku rahaa ja konvehtirasian tyylillä. Senköhän takia olen vähän lahja vastainen ? :D

Lähettäjä: Riks 
Päivämäärä:   4.12.24 08:06:07

Ja palaan vielä sen verran että joskus kun vielä olen ollu parisuhteessa, se lahjojen hankkiminen. Ihan hirveä stressi ! Ja kun asetelma on yleensä ollu se että itse on PA ja puoliso tienaa hyvin, niin miksi mun pitää ostaa jotain edullista krääsää kun toinen pystyisi sen ostaan itsekin jos niin haluaa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.12.24 08:09:36

Minusta on ihanaa antaa ja saada lahjoja ja sitä kautta näyttää välittämistä. Lahjat ovat tarkkaan saajalleen mietittyjä. Suosimme paljon aineettomia lahjoja ja koska annamme lahjoja vain lähipiirille, on myös tavaralahjat helppo miettiä tarpeen mukaan ja joskus myös kyseltäessä on lahjatoiveita, joita voi toteuttaa.

Vaikka paljon voisi vain ostaa itse, on ihanaa ja yhteyttä luovaa muistaa, että jokin on lahja joltakin.

Lisäksi lahjojen avaus on ohjelmanumero, jossa naurua riittää.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   4.12.24 08:10:50

Ei tippuisi taivas niskaan eikä menisi joulu pilalle ilman lahjoja, mutta en halua niistä silti luopua. Kysehän on ihan omasta valinnasta ja voi ilmoittaa lähipiirilleen viettävänsä lahjatonta joulua mikäli niiden saaminen ja antaminen tietää stressiä ja vararikkoa.

Lähettäjä: Marenki 
Päivämäärä:   4.12.24 08:12:27

Ei tipahda niskaan mutta lahjoja on ihana saada ja varsinkin antaa. En anna krääsää vaan jos en keksi, mitä jollekulle antaisin, niin annan jotain kuluvaa, vaikka hän miten voisi ostaa sellaisen itsekin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.12.24 08:15:25

Pärjää ilman lahjojakin ja omat lapset eivät ikinä ole toivoneet mitään erityistä tai kallista.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   4.12.24 08:16:26

Sehän on täysin oma asiasi ostatko vai et. Minua niin ärsyttäää ihmiset, jotka ei osaa asettaa omia rajojaan. Omien rajojen asettamisen sijaan he vaativat, että kaikkien olisi toimittava kuten he itse haluavat toimia.

Minä tykkään ostaa lahjoja ja saada niitä, joten jatkan jatkossakin niin toimimista. Minua ei kuitenkaan haittaa pätkääkään, jos joku ei lahjoista tykkäävä niitä ei osta. Jokainen toimii omien arvojen ja mielipiteidensä mukaan.

Päivämäärä:   4.12.24 08:17:18

Eipä sitä kristillisestä kulttuurista pysty ikinä kitkemään pois, mutta on yhä enemmän ihmisiä, jotka skippaavat lahjat. Minä muiden mukana. Näinä aikoina ihan hyvää kehitystä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.12.24 08:17:58

Ei tippuisi taivas. Pystyisin kyllä olemaan vaikka viettämättä joulua. Mutta toisaalta tykkään ostaa läheisilleni lahjoja. Ja myös saada samalla tavalla ajatuksella valittuja lahjoja läheisiltä. Koko suvulle ja tuttaville ei ostella.

Ostan lahjoja pitkin vuotta sitä mukaa, kun tulee mieleen tai törmään juuri saajalleen sopivaan juttuun. Tämän vuoden lahjat on ollut kaikki hankittuna syyskuussa.

Mutta itse olen kyllä siitä outo, että tykkään siitä tohinasta ja koristeluista kaupoissa joulun alla. Menen varmaan vaikka itselleni ostamaan jotain pientä, että pääsen nauttimaan tunnelmasta

Päivämäärä:   4.12.24 08:19:07

Meillä ei lahjat kuulu joulunviettoon. Yleensä ollaan kahden kesken ainakin aatto ja päivä, nähdään molempien vanhemmat sitten muuten vaan välipäivinä. Sisaruksen lapsia lahjoin pienempänä mutta nyt kun ovat isompia (ja perhettä riittää) olen ensimmäistä kertaa puhunut meidän tavastamme ja että minä olen aivan väärä osoite joululahjatoiveille. Mielelläni näen ja vaikka syön yhdessä joulun aikaan mutten halua koko sitä kaupallisuutta ja hössötystä. Hyvä ruoka ja yhdessä olo riittää.

Olen kyllä luvannut lapsille että teen jokaisen kanssa jonkun oman jutun talven aikana mutta se ei liity jouluun vaan laatuaikaan.

Tapasimme noin 10 vuotta sitten kolmekymppisenä ja alusta asti sovittiin että lahjoja ei tarvitse hommata lahjan takia. Toki molemmat muistavat toisiaan sitten muuten vaan. Emme kai ole kovin materialistisia kumpikaan.

Lisäksi tapana on ollut täydentää varusteita tammialeista ja aina mukaan eksyy jotain ekstraa kummallekin, viime vuonna neuleet. Nyt pitäisi uusia sähköhammasharja mutta taitavat lähteä edullisemmin aaton jälkeen.

Lähettäjä: All I Want for... 
Päivämäärä:   4.12.24 08:21:57

Ei tippuisi. Ostan nytkin usein itse itselleni jotain tarpeellista joululahjaksi jos haluan. Usein mietin että voisiko jo lopettaa lahjojen antamisen muille.
Joulu on perinteistä antamisen juhlaa ja on vaikea mieltää sitä ilman lahjoja. Se on kuin hylkäämistä. Lahja on yhtä kuin välittäminen. Siitä on vaikeaa luopua.
Vanha äitini joka on pula-ajan nähnyt sanoi että joulu ei tule jos ei saa edes yhtä pakettia.
Yksi paketti aikuiselle riittäisi ihan
hyvin.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   4.12.24 08:30:05

Varsin hyvin olen pärjännyt ilman joululahjoja jo vuosia. Ainoat ostamani lahjat on veljen lapsille.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.12.24 08:31:39

Meillä on luovuttu aikuisten lahjoista jo vuosia sitten. Vietetään joulua yhdessä, syödään hyvin, kuunnellaan joululauluja, katsotaan jouluelokuvia, ulkoillaan...

Lapset saavat edelleen lahjoja, pienet useamman paketin, isommat jonkun käytännön jutun mitä toivovat tai lahjakortin tai ihan rahaa. Olen jo ostanut kaikille lapsille vaatelahjat syksyn alennusmyynneistä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   4.12.24 08:37:23

"Minusta on ihanaa antaa ja saada lahjoja ja sitä kautta näyttää välittämistä. Lahjat ovat tarkkaan saajalleen mietittyjä. Suosimme paljon aineettomia lahjoja ja koska annamme lahjoja vain lähipiirille, on myös tavaralahjat helppo miettiä tarpeen mukaan ja joskus myös kyseltäessä on lahjatoiveita, joita voi toteuttaa."

Tämä. Mukava perinne, kyllähän ne paketit ja niiden avaaminen kuuluvat joulun tunnelmaan. Ei niitä röykkiöittäin tarvitse hankkia. Jokainen, jota joulunvietto ahdistaa, on vapaa lopettamaan sen vaikka kokonaan ihan omalla päätöksellä.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   4.12.24 08:43:30

Minäkin haluan "pitää kiinni" lahjoista. Toki taloudellisen tilanteen sallimissa rajoissa, ei niihin törsätä tarvitse eikä niitä tarvitse olla paljon.

Tykkään viedä "tuliaisia" muutoinkin, jos vierailen kavereiden tai sukulaisten luona. Kukkapuska, kahvi- tai keksipaketti jne. Voi toki johtua siitä, että monet asuvat pidemmän matkan päässä, niin emme tapaa niin usein kuin haluaisin. En odota vastavuoroisuutta, meille saa aina tulla tyhjin käsin myös synttärijuhliin.

Itse tykkään kuluvista lahjoista, kuten vaikka sukista, lahjakorteista tai kynttilöistä. Omat lapsetkin alkavat olla sen ikäisiä, että lelujen sijaan voi ostaa vaikka collegapaidan tai leffaliput.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   4.12.24 09:01:50

Ei se mun maailmaa romahduttaisi, mutta olisi kuitenkin vähän tylsää. Tykkään ostaa lahjoja ja on ihan paras fiilis, kun onnistuu ostamaan jotain tarpeellista, jota lahjansaaja ei ole osannut ajatellakaan. Toisaalta mulla on kaveri joka ei vietä joulua lainkaan eikä siis halua lahjojakaan, joten kunnioitan hänen päätöstään enkä hanki hänelle mitään.

Onhan se kiva itsekin saada jotain pientä, mutta en vedä hernettä nenään jos jään ilman. Syitä jättää lahja hankkimatta on monia ja tökeryys on niistä harvinaisin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.12.24 10:11:36

Aikuisten kohdalla on luovuttu sekä minun että miehen perheiden osalta. Lapsille ja koiralle ostetaan lahjat.

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   4.12.24 10:15:29

Minä ainakin annan lahjoja, koska haluan tehdä niin. En siksi, että se olisi joku pakko tai oletus. Rakastan sitä tunnetta, kun saan ilahduttaa toisia paketeilla. En odota yhtään mitään vastalahjoja. Itse en pettyisi, vaikka en saisi yhtään lahjaa. Mutta pettyisin kyllä kieltämättä, jos en jouluna saisi antaa yhtään lahjaa,

Päivämäärä:   4.12.24 10:28:04

Varsin hyvin olen pärjännyt ilman joululahjoja jo vuosia. Ainoat ostamani lahjat on veljen lapsille.

Samoin. En edes muista, koska olisin viimeksi saanut lahjoja, enkä niitä edes kaipaa. Veljen lapsille ostan lahjat ja pyrin ostamaan oikeasti toivotut lahjat hinnasta viis, koska lapset ovat siinä iässä, että lahjat ovat heille tosi tärkeä juttu.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.12.24 10:35:23

Mustikka: minäkin rakastan lahjojen antamista ja olen hyvä keksimään kullekin juuri sopivan lahjan. Kuitenkin monet ihmiset kokevat vain stressiä lahjojen hankkimisesta, ja vaikka itse ajattelen että en tarvitse vastalahjaa, kokevat kiusallisena yksipuolisen "lahjomisen". Niinpä yritän hillitä itseni, enkä osta lahjoja ihmisille joiden tiedän ajattelevan näin, enkä juhliin/tilaisuuksiin, joihin on sovittu ettei viedä lahjoja. Joskus kierrän "sääntöjä" ja annan lahjan esimerkiksi kiitokseksi koiran hoitamisesta enkä joululahjaksi tai liitän joulukorttiin pienen koristeen.

Päivämäärä:   4.12.24 10:41:18

No senkin luovut. Mikä ongelma?

Minä en luovu. Lahjojen hankkiminen ja tekeminen on hauskaa. En osta mitään turhaa krääsää, vaan jotain mitä lahjan saaja tarvitsee tai mikä muuten varmasti tulee käytetyksi. Paljon tulee tehtyä esim. joululeivonnaisia lahjaksi.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   4.12.24 10:42:40

Minustakin lahjan antaminen on oikeastaan kivempaa kun saaminen, vaikka hyvä mielihän siitä tulee itselle jos joku minua lahjalla muistaa. Mutta se mikä lahjojen antamisessa ärsyttää on jos lahjan antaja ei ole viitsinyt sen vertaa ajatella että mikä olisi saajalle mieluista, ostetaan "vaan jotain" kun on nyt se lahja annettava. Jos on niin vaikeaa ja stressaavaa niin voi oikein hyvin jättää ostamatta!

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   4.12.24 10:45:28

Lähettäjä: N
Päivämäärä: 4.12.24 10:35:23

Mustikka: minäkin rakastan lahjojen antamista ja olen hyvä keksimään kullekin juuri sopivan lahjan. Kuitenkin monet ihmiset kokevat vain stressiä lahjojen hankkimisesta, ja vaikka itse ajattelen että en tarvitse vastalahjaa, kokevat kiusallisena yksipuolisen "lahjomisen". Niinpä yritän hillitä itseni, enkä osta lahjoja ihmisille joiden tiedän ajattelevan näin, enkä juhliin/tilaisuuksiin, joihin on sovittu ettei viedä lahjoja. Joskus kierrän "sääntöjä" ja annan lahjan esimerkiksi kiitokseksi koiran hoitamisesta enkä joululahjaksi tai liitän joulukorttiin pienen koristeen.

Juu ymmärrän tuon, en minäkään siis niille henkilöille väkisin lahjaa vie jotka ovat erikseen ilmoittaneet etteivät halua lahjoja! :D

Lähettäjä: justus 
Päivämäärä:   4.12.24 11:46:46

Juurikin näin. Teet itse miten haluat ja sovit oman lähipiirisi kanssa omat käytäntönne. Pitäkää kuitenkin omat sopimanne käytännöt teidän käytäntöinä. Me muut ei ehkä haluta samaa eikä sulla ole mittään oikeutta vaatia ketään tekemään kuten SINÄ haluat.

Meillä läheisten kanssa ei olla vuosiin ostettu aikusille isompia lahjoja. Joku saattaa saada yhteishankintana jotain kalliimpaa mutta yleensä lahjat on jotain pientä ja toivottua tarpeeseen tulevaa. Lapset on asia erikseen. Kellään ei ole asian kanssa ollut ongelmaa eikä kellään ole ongelma jos naapurissa toimitaan toisin.

Lähettäjä: No
Päivämäärä: 4.12.24 08:16:26

Sehän on täysin oma asiasi ostatko vai et. Minua niin ärsyttäää ihmiset, jotka ei osaa asettaa omia rajojaan. Omien rajojen asettamisen sijaan he vaativat, että kaikkien olisi toimittava kuten he itse haluavat toimia.

Minä tykkään ostaa lahjoja ja saada niitä, joten jatkan jatkossakin niin toimimista. Minua ei kuitenkaan haittaa pätkääkään, jos joku ei lahjoista tykkäävä niitä ei osta. Jokainen toimii omien arvojen ja mielipiteidensä mukaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   4.12.24 11:50:37

Luovu jos haluat. Meillä tykätään antaa ja saada lahjoja, paljon!

Lähettäjä: Tämä. 
Päivämäärä:   4.12.24 20:50:43

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.12.24 20:56:41

” kun onnistuu ostamaan jotain tarpeellista, jota lahjansaaja ei ole osannut ajatellakaan.”

Näin minimalistisen luonteen omaavana tämänolidi ihan hirveetä. Että saa jotain mitä en tiennyt tarvitsevani. Varmaan hyvin pärjäisi ilmankin.

Päivämäärä:   4.12.24 21:01:06

Kyllä joutaisi luopua. Etenkin aikuisten pakko lahjoista. Kaikilla on kaikkea eikä kukaan oikeasti tarvitse yhtään mitään. Silti joku saaatanan kynttilänjalka tai tuikkukippo pitää työntää lahjana ihmiselle, joka ei edes kynttilöitä polta... Ja jos sanot ennen joulua monta kertaa hyvissä ajoin että sinulle ei tarvitse ostaa mitään lahjaa kun et tarvitse, niin siitä sitten loukkaannutaan ja mökötetään.

Päivämäärä:   4.12.24 21:06:14

"Sehän on täysin oma asiasi ostatko vai et. Minua niin ärsyttäää ihmiset, jotka ei osaa asettaa omia rajojaan. Omien rajojen asettamisen sijaan he vaativat, että kaikkien olisi toimittava kuten he itse haluavat toimia.

Minä tykkään ostaa lahjoja ja saada niitä, joten jatkan jatkossakin niin toimimista. Minua ei kuitenkaan haittaa pätkääkään, jos joku ei lahjoista tykkäävä niitä ei osta. Jokainen toimii omien arvojen ja mielipiteidensä mukaan."

Minä niin inhoan jouissa näitä ihmisiä, jotka tykkäävät antaa lahjoja (krääsää, leipomuksia, joulukukkia) vaikka tietävät, että en halua krääsää, leipomuksia tai joulukkia. Rajojen asettaminen ei ole auttanut, koska edelleen tuupataan leivonnaisia ja styroksiin liimattua käsityökranssia, koska itselle on tärkeää jouluna antaa lahjoja, vaikka ei saisi vastalahjaa..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.24 21:15:07

Juu; kömpelöt käsityökoristeet, joulutähti, piparit, tortut, sinappi jne.

En ole niitä pyytänyt, en niistä nauti, en niitä syö, mutta mitä tapahtuisi kun jouluna sanoisin tällaiselle ylitouhukkaalle jouluttajalle, että en halua, kun ei ole tarvetta (eli pitäisin oman rajani)?
Mitä jos lahja jää antajan käteen käytännön syistä?
Jäisikö hyvä pössis jouluksi?
En usko.

Viekää ne kranssit ja käsityöt, sinapit ja piparit niille, jotka ei saa kransseja ja sinappia tai pipareita, eikä ainuttakaan lahjaa itselle, eli hyväntekeväisyyteen.

Päivämäärä:   4.12.24 21:18:38

Minusta olisi kivaa antaa ja saada pikkulahjoja. Suklaata, kahvipaketti, paikallinen omenahillo, villasukat. Olisin niin onnellinen. Ehkä täysin lahjoista luopuminen olisi vähän surullista mutta ylikulutus ja yli 25e lahjat voisi jättää pois kulttuurista.

Päivämäärä:   4.12.24 21:25:16

Ei meillä ole aikuiset lahjoneet toisiaan varmaan 15 vuoteen ja hyvä niin. Lapset toki lahjoja saavat.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   4.12.24 21:49:10

On luovuttu jo.
Kun ei enää kummilapsille tarvi hakea, niin ei olla sen jälkeen jouluruuhkassa kynnetty.
Jos kylään mennään jonnekin, niin viemisiä paikan mukaan, mut lahjahölmppä on jäänyt taa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   5.12.24 07:23:13

Miksi pitäisi luopua? Siksi ku sulla ahdistaa?

Me tykätään laittaa lahjoja perheen kesken eikä kellään ole niistä stressiä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.12.24 14:51:39

Taas tämä ihme 1/0-juttu, eli joko lahjoista pitää täysillä stressata ja kuluttaa hirveästi rahaa, tai sitten niitä ei saa olla ollenkaan. Huoh.

Luulen että nämä on samoja ihmisiä, joiden parisuhteessa ollessaan pitää olla hirveäää tunteen paloa ja korviaan myöten rakastuneita joka hetki ja jos on hetkenkin erossa puolisosta niin hirveä katastrofi. Mutta sitten jos ja kun ero tulee, niin eksää tulee vihata vähintään samalla intensiteetillä, ei olla missään tekemisissä, draamailla ja puhua vielä runsaasti paskaa selän takana kylillä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.12.24 15:04:58

Lähti liian aikaisin...

Minä ostelen pieniä lahjoja ympäri vuotta. Jos näen jotain "Oi, toi olis ihan täydellinen joululahja X:lle!" niin ostan sen heti ja laitan sen omaan salaiseen laatikkooni kaapin perällä. Marraskuussa aikaisintaan katson mitä siellä on, ja tarvitseeko täydentää. Yleensä ei tarvitse vaan päinvastoin jos jollekulle on menossa turhan montakin lahjaa kerralla, niin saatan säästää seuraavaan vuoteen. Joskus saatan ehdottaa tai osallistua johonkin isompaan yhteislahjaan, sekin on kätevä tapa kun ainoastaan yhden tarvitsee huolehtia ko. jutskan hankinnasta ja paketoinnista, muut vain siirtävät vähän rahaa. :) Lahjojen arvoa en katso ollenkaan koska eihän se ole tässä mikään pointti. Joskus saatan tekaista jotain itsekin.

Lahjoja ostan ainoastaan lähimmilleni, joskus saattaa joku mennä työkaverille tai tuttaville tai vaikka naapurille, mutta se riippuu täysin siitä jos olen sattunut löytämään erityisesti saajansa näköisen lahjan.

Lopputulos: Ei stressiä, ei ruuhkaisilla ostareilla pingottamista, lahjatkin ovat tyypillisesti hyvin edullisia, mutta jokainen saa aina taatusti jotakin jossa häntä on ihan erityisesti ajateltu.

Mut hei, kaikki te joulusta ja lahjoista stressaajat ja hintalappujen ja trendien perään katselijat: Mä annan teille vapautuksen. TEIDÄN ei tarvitse ostaa enää yhtä ainutta lahjaa kenellekään. Se on täysin OK. Mä ostan edelleenkin teille ne 1-3 pientä kivaa ja yllättävää juttua, jotka on saatettu keräillä jo toukokuussa. Samoin tekevät muutkin jotka osaavat ottaa tämän asian iisisti ja ilman stressiä. Te voitte ottaa täysin rennosti ja vapautuneesti kuluttamatta yhtään rahaa, jokainen saa silti aattona jotakin, ja kaikilla on kivaa. Parempi järjestely kaikkien kannalta, eikö vain?

Lähettäjä: Luopunut 
Päivämäärä:   5.12.24 21:37:22

*//Itse en kyllä ymmärrä miksi väkisin annat jollekin lahjan joka on sanonut ettei mitään lahjoja halua. Tuosta katoaa se lahja antamisen idea eli et tuota enää toiselle iloa sen lahjan antamisesta vaan enemmän häpeää, kun ei ole sinulle mitään antaa takaisin.

Toisekseen minusta tuolla sinun analyysilla menit ihan metsään. Jollakin kuten minulla niitä läheisiä ihan oikeasti useita kymmeniä, koska iso ja läheinen suku ja jos alkaisin lahjomaan sukulaisia edes niillä pienillä lahjoilla niin saisi upottaa mukavasti rahaa. Siksi ollaan läheisten kesken jo sovittu ettei ostella toisillemme mitään lahjoja vaan jokainen perhe muistaa niitä omia lapsia, koska lapsiakin on valtava määrä ja jos ostettaisiin kaikille lapsille lahjat niin taas uppoaisi iso määrä rahaa. Pieni tuloisilla nyt vaan ei ole kauheasti varaa törsätä satoja eroja lahjoihin rahaa. Joo se ei vaadi kuin kuin 10 € per lahja, kun läheisiä riittää, että rahaa saisi uppoamaan lahjoihin.

Eli päästään siihen lopputulemaan, että ne jotka nyt niitä lahoja väkisin haluaa ostaa eivät selkeästi ole pieni tuloisia, läheisiä ole kovin montaa ihmistä ja näköjään moni myös todella itsekkäitä, kun väkisin pitää saada itse tuntea se antamisen ilo, vaikka toinen on sanonut ettei halua mitään lahjoja.

Lähettäjä: Daalia 
Päivämäärä:   5.12.24 21:44:07

Lapsille ostetaan jotain, aikuisille en ole vuosiin hankkinut mitään. Ei stressiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.