Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Migreenin aiheuttajana mauste tai ruoka

Lähettäjä: hip 
Päivämäärä:   3.12.24 22:23:09

Yritän jotenkin saada selville johtuuko migreenityyppiset oireeni jostain ruuasta tai mausteesta. Todella hankalaa kun syön aika paljon muiden tekemiä ruokia, mutta en oikein pysty nimeämään mitään mitä ruuassa ei saisi olla, kun ei ole ajatusta aiheuttajasta. Onko sinulla jokin mauste josta saat oireita, tai ruoka-aine mitä vältät?

Re: Migreenin aiheuttajana mauste tai ruoka

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   3.12.24 22:58:34

En ole huomannut mausteista tai ruuista mitään. Saan migreenin muuten kyllä helposti stressistä, liian vähäisistä yöunista, liian vähäisestä juomisesta..
Lakut ja aspartaamijuomat (zerot) aiheuttaa migreeniä. Ja muutkin hiilihapolliset juomat jos juon enemmän kuin yhden lasillisen.

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   3.12.24 23:00:16

Joskus tuntui että curry aiheutti migreenioireita mut en tiedä sit

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   3.12.24 23:07:32

Ei minullakaan ole mitkään ruoka-aineet migreeniä aiheuttaneet. Useinmiten se johtuu stressisistä tai siitä että niskalihakset menevät jumiin liian pitkäksi aikaa. Myös kirkas auringonpaiste voi aiheuttaa minulle migreeniä jos joudun siristelemään silmiäni liian kauan. Aurinkolaseja ei aina muista ottaa mukaan.

Jos migreeni on lievänä, joskus vahva kaakao helpottaa oireita. Eli ilmeisesti toisin sanoen kofeiini. Joka tosin kuulemma pahentaa migreeniä... En tiedä miksi se minulla helpottaa, mutta tosiaan vain lievissä tapauksissa.

Kokeile onko tästä yhtään apua.

https://askelterveyteen.com/12-migreenia-pahentavaa-ruokaa/

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.24 23:08:30

Tarkista aromivahvisteet

Lähettäjä: FF 
Päivämäärä:   3.12.24 23:25:01

Ex-työkaverille migreeniä aiheutti joku mauste. Olisiko ollut kurkuma. Lounasravintoloiden listoilla ei mausteita koskaan lue, niin oli aina yhtä jännittävää, alkaako migreeni lounaan jälkeen vai ei.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   3.12.24 23:34:49

FF, tai sitten ihan vaan se perinteinen verensokerin vaihtelu.

Itse en ole huomannut minkään ruuan tai mausteen provosoivan. Minullakin kofeiini auttaa, ei aiheuta. Energiajuomista en osaa sanoa, koska en käytä. Alkoholi (ihan milä vaan) provosoi.

Päivämäärä:   4.12.24 01:10:40

Terveellä verensokeri ei juurikaan vaihtele.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   4.12.24 02:04:16

Kofeiini supistaa verisuonia, siksi auttaa usein migreeniin ja löytyy näitä särkylääkkeitäkin, joissa kofeiini mukana. Itsellä auttaa ennakoivasti ja pieninä annoksina, kohtauksen ollessa päällä, ei enää auta vaan pahentaa. Kohtaukseen auttaa itsellä ainoastaan eletriptaani.

Itsellä hormonaalinen migreeni, ei ole mitään väliä sillä mitä teen tai olen tekemättä, valvonko, syönkö ja mitä syön. Migreenin erilaisia muotoja on tosi paljon.

Päivämäärä:   4.12.24 02:06:09

(Ja siis tuohon kofeiiniin ja verisuonten supistumiseen - migreenissähän verisuonet laajenee, siksi kaikki mikä niitä supistaa, vaikka kylmä vesikin, voi helpottaa).

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.24 05:58:17

Mulla on elämässä ollut kaksi kertaa migreeni ja molemmilla kerroilla olin syönyt lounaaksi kouluruokalan lasagnettea.

Todennäköisesti sattumaa, mutta ihan hauska.

Päivämäärä:   4.12.24 06:02:04

"Terveellä verensokeri ei juurikaan vaihtele."

Kaikilla se nousee ja laskee ruokailun jälkeen. Migreenikot on herkempiä pienillekin muutoksille.

Lähettäjä: Glut 
Päivämäärä:   4.12.24 06:45:08

Minulla migreeniä pahensi gluteeni, eli viljat. Huomasin asian, kun olin siirtynyt muiden syiden vuoksi gluteenittomaksi. Migreeni ei hävinnyt, mutta kohtausten voimakkuus laski alle puoleen.

Päivämäärä:   4.12.24 06:48:56

Ei aiheuta mikään ruoka tai mauste. Punaviini on se pahin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.12.24 07:50:06

Punaviini on myös minulla ihan satavarma migreenin laukaisija. Toki alkoholi muutenkin altistaa, mutta punaviinistä se tulee heti. Itse en alkoholia oikeastaan käytä lainkaan juuri migreeniherkkyyden takia.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   4.12.24 07:58:34

En ole omalla kohdalle huomannut mitään ruoka-ainetta mikä laukaisisi migreenin, mutta äidilläni se oli sitruuna.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   4.12.24 08:04:45

Itsellä punaviinit, äidille juustot.

Päivämäärä:   4.12.24 08:06:40

Natriumglutamaatti ja punaviinien tanniinit. Eka voi aiheuttaa todella rajut oireet, ihmisiä on joutunut siitä sairaalaankin.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   4.12.24 08:14:23

Tämä on hyvinkin mahdollista, mutta ei taida selviä kuin kokeilemalla. Toiselle kofeiini laukaisee kohtauksen, toisella helpottaa jne. Itselläni menossa juuri samanlainen "kokeilu".

Oman migreenini "juurisyy" ilmeisesti hormonaalinen, käsin siitä nuorena ja nyt vaihdevuosien kynnyksellä/alkaessa palasi pari vuotta sitten. Mutta kohtauksen laukeamiseen vaikuttavat muutkin asiat. Migreeni itsessään vetää niskan ja kaulan lhaksi jumiin, ja päätetyö tietysti omalta osaltaan jumittaa niitä myös, joten lumipalloefekti on valmis.

Jotain myös ruokavaliossani (tai ravintoaineiden imeytymisessä) on pielessä kehon viestien perusteella. Nyt alkuun olen lisännyt ihan vaan proteiinia, koska sitä keski-ikäisille naisille toitotetaan muutenkin. Ei ole ainakaan pahentanut tilannetta. Jos ei tämä auta, niin täytynee sitten lähteä kokeilemeaan hivenaineiden puolelta.

Kohtaus tulee heti, jos on vaikka illalla valvonyt vähän pidempään ja syönyt ns. huonommin (yksi liikuntaharrastuksistani on iltaan painottuva, ja näiden reissujen jälkeen aina järjestään migreeni) seuraavana päivänä (tai laukeaa jo yöllä, herään siihen aamulla).

Tämä on kyllä ärsyttävä vaiva. Vaikka pahimman säryn saisikin pois lääkkeillä, niin se väsymys ja aivosumu on järkyttävä. Minulla kohtauksia on nyt ollut pari vuotta viikottain, 1-5 pv/vko, joten voitte arvata, että aika loppu alan olla.

Estolääkityksista ei ole ollut apua, joten ainakin toistaiseksi olen ilman. Katsotaan, mitä tuo ruokavalio-kokeilu tekee ja sitten tarvittaessa taas neurologille, jos ei yhtään hellitä.

Päivämäärä:   4.12.24 09:10:12

Natriumglutamaatti, kofeiini ja kaikki muut piristeet, punaviini, sokerittomat limut (eli oletettavasti makeutusaine), karkit enemmissä määrin, osa juustoista. Gluteeni aiheuttaa myös oireita.

Itse jätin yllä olevat pois ruokavaliostani, gluteenia tosin en jättänyt orjallisesti pois, vaan syön sitä esimerkiksi jos menen ulos syömään. Kotiin sen sijaan en osta esimerkiksi normaalia makaronia tai pastaa. Alussa jätin myös suklaan pois, mutta huomasin, että voin syödä suklaata jos pidän gluteenin määrän järjellisenä. Natriumglutamaatin suhteen en myöskään ole täysin ehdoton, katson vaan, että en osta sitä sisältäviä tuotteita kotiin.

Mä kyllä vahvasti suosittelen kokeilemaan ruokavaliomuutosta. Mulla oli jonkinasteista migreeniä aikaisemmin lähes joka päivä, kuukaudessa oli siis muutama hassu päivä kun olo oli ok. Nykyään se menee toisinpäin, kuukaudessa on muutama hassu migreenipäivä. Oli ihan järkkyä huomata, kuinka huono olo sitä olikaan ollut vuosikausia, ilman että itse edes tajusin asiaa.

Päivämäärä:   4.12.24 09:12:52

"Kohtaus tulee heti, jos on vaikka illalla valvonyt vähän pidempään ja syönyt ns. huonommin (yksi liikuntaharrastuksistani on iltaan painottuva, ja näiden reissujen jälkeen aina järjestään migreeni) seuraavana päivänä (tai laukeaa jo yöllä, herään siihen aamulla)."

Onko liikunta rankkaa? Ei nälttämättä liity syömiseen tai nukkumiseen, osalla aiheuttaa raskaampi liikuntakin sen migreenin. Mä unohdin tuossa yllä olevassa kommentissani mainita, että mulla esimerkiksi ratsastus ja kuntosali on jäänyt juuri sen takia, että joka ikinen kerta niiden jälkeen saan migreenin.

Lähettäjä: Tallitäti 
Päivämäärä:   4.12.24 09:15:32

Minulle aiheuttaa kaikki tuliset tai sen tyyppisesti maustetut ruuat, mutta en osaa eritellä yksittäistä maustetta. Huomaan jo hajusta, mitkä ruuat "haisee migreenille", jätän syömättä, enkä oikeastaan voi edes sellaisessa ravintolassa viettää aikaa, koska pelkkä haju tuntuu provosoivan. Ihan samalla lailla punaviini haisee migreenille, en ole eläissäni juonut punaviiniä enkä edes aio kokeilla, ottaa riskiä että kohtaus tulisi, kun jo pelkkä haju kertoo ettei kannata.
Edelliselle työkaverille tuli paha migreeni suklaasta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.12.24 09:15:54

Google kertoo, että chili voi olla yksi. Mutta samalla sanotaan, että mausteet ovat epätodennäköinen migreenin aiheuttaja.

Itse voin syödä Thaimaan katuruokaa (chiliä, natriumglutamaattia) ja juoda punaviiniäkin ihan menestyksellä. Ongelmia tulee silloin, jos juo ihan liikaa, silloin on helposti seuraavana päivänä migreeni. Nuorempana saattoi toki tulla särkyä ja parista juomasta.

Joka tapauksessa oma migreenini on hormonaalista ja se on oikeasti aika sattumanvaraista, että milloin migreeni iskee päälle.

Päivämäärä:   4.12.24 10:36:43

Mä rakastan punaviiniä ja itse pystyn juoda ongelmitta. Päinvastoin, joskus lasillinen punkkua katkaisee alkavan kohtauksen. Liittynee jotenkin rentouttavaan vaikutukseen.

Mun migreeni on tosiaan pelkästään hormonaalinen. Lähes vuosikymmenen tutkimisen jälkeen löytyi endometrioosi. On epäilty IBSää vaikka mitään siihen viittaavaa ei ole ja kaikki tähystykset sun muut tehty. Ruokavaliokokeilut ei apua. Migreeni Horton-tyyppistä pitkäkestoista migreeniä.

Sain pillerit 17-vuotiaana akneen ja koviin kuukautiskipuihin (endo varmaan ilmoitteli itsestään jo tällöin) ja siitä 5-6 vuoden kuluttua alkoi migreeni ja vatsaongelmat, etenkin pillereiden taukoviikot ihan @!#$ä.

Nyt olen 34 v. ja tuo endo löytyi niin sitä mukaa kun on se saatu kuriin, migreeni ja suolistovaivat ovat vähenneet myös. Kohtauslääkkeitä menee murto-osa edelliseen elämään verrattuna. Samoja pillereitä syön kuitenkin edelleen. Monillahan voi hormonivalmisteetkin aiheuttaa migreeniä ja aurallisen migreenin kanssa niitä ei saa edes syödä. Oma on auraton.

Endometrioosi ja migreeni kulkee usein käsi kädessä, se on joku sama ominaisuus/geeni tmv. mikä näille altistaa. Ja kummatkin on periytyviä. Eli jos olet nainen, kannattaa miettiä myös tuo hormonipuoli. Ja valitettavasti edes harva gynekologi ymmärtää endometrioosista mitään saatika tunnistaa sitä.

Totta kai endometrioosi on tulehdussairaus, joten gluteenin, sokerin ja alkoholin välttäminen voi auttaa, mutta itsellä ei ainakaan mitään vaikutusta. Syön kaikkea aika lailla normaalisti.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.12.24 11:58:35

"Monillahan voi hormonivalmisteetkin aiheuttaa migreeniä ja aurallisen migreenin kanssa niitä ei saa edes syödä. Oma on auraton."

Siis käsittääkseni ye-pillereitä ei pitäisi koskaan syödä, jos on migreeni. Minipillereitä taas voi syödä ja itselläni on minipillerit juuri tästä syystä.

Gyne sanoi minulle pillereitä määrätessään, että yhdistelmäehkäisypillereitä ei enää pitäisi määrätä migreenipotilaille ollenkaan. Sanoi myös, että jos migreeni on alkanut teini-iässä, se on hyvin todennäköisesti hormonaalinen migreeni, mutta tämän kaikki migreenikot varmasti tietävätkin.

Ja btw, mikä lasketaan auraksi? Tietysti esimerkiksi näköhäiriöt, mutta esimerkiksi voimattomuus ja kova väsyneisyys ovat auroja nekin. Että en ole ihan varma, onko itselläni sitten aurallinen vai auraton migreeni, kun näköhäiriöitä ei ole, mutta muita tuntemuksia kylläkin ennen kohtausta. Ota näistä sitten selvää. Joka tapauksessa ye-pillereihin en enää koske, aivoveritulppa ei oikein kiinnosta.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   4.12.24 12:58:23

Pisteelle vastaukseksi tuohon liikuntakyssäriin, että kyllä on. Illasta ja liikkeen määrästä riippuen tietenkin (lavatanssit). Myös punttitreenin kanssa saa olla varovainen, tällä hetkellä teen kaikki liikkeet ihan lälläripainoilla ja toisia jätän väliin tai teen ilman painoja. Erityisesti olkapään yläpuolelle nousevat liikkeet tuntuvat triggeröivän migreeniä. Samaa sanovat punttisalillä käyvät kohtalotoverit, mm. ylätaljan moni jättänyt pois tai tekee pienillä painoilla.

Itselläni "helpompi" pelleillä noiden punttien kanssa, kun käyn ryhmäliikuntatunneilla enkä salilla tai jumppaan kotona. voi valita ohjelman tai painot tilanteen mukaan ja tehdä omaan tahtiin.

Liikunta (erityisesti tuo tanssi) on itselleni kuitenkin elintärkeää, joten liikunnan pois jättäminen ei ole vaihtoehto <3

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   4.12.24 13:42:03

En ole huomannut minkään ruoka-aineen laukaisevan. Mutta toiset punaviinit, liian vähäinen juominen, voimakkaat vilkkuvat valot, toiset hajusteet (en ole saanut kiinni että mikä sillä mm tuoksukynttilät ei mutta joku hajuvesi taas laukaisee) ja stressi tai oikeastaan stressin laukeaminen ovat kaikki altistavia tekijöitä kohtaukseen.

Mulla on aurallinen migreeni, siihen kuuluu näköhäiriötkin, mutta ennen niitä alan haukottelemaan runsaasti, niskan lihakset lähtee jumiutumaan. Kymmenisen minuuttia niin alkaa näköhäiriö ja puheen sammaltaminen ja siitä parikymmentä minuuttia niin särky. Tuota niskajumia on lääkärinkin kanssa ihmetelty, mulla on usein niskat ja hartiat jumissa mutta tensiosärky on erilaista ja siihen tehoaa eri lääkkeet. Migreenin yhteydessä tuleva niskajumi ei mene ohi kipulääkkeillä tai lihasrelaksantilla mutta se menee ohi migreenikohtauksen edetessä ja/tai kohtauslääkkeellä.
Joskus tulee vain auraoireet mutta särkyä ei tule, on vaan jokusen tunnin omituinen olo, puhe sammaltaa ja ajatus kulkee jälkijunassa.

Lähettäjä: Kukkuu 
Päivämäärä:   4.12.24 13:52:00

Punaviini, paprika, chili, valkosipuli

Päivämäärä:   4.12.24 14:32:01

"Tuota niskajumia on lääkärinkin kanssa ihmetelty, mulla on usein niskat ja hartiat jumissa mutta tensiosärky on erilaista ja siihen tehoaa eri lääkkeet. Migreenin yhteydessä tuleva niskajumi ei mene ohi kipulääkkeillä tai lihasrelaksantilla mutta se menee ohi migreenikohtauksen edetessä ja/tai kohtauslääkkeellä."

Migreenikipu voi alkaa myös lihassärkynä niskasta tai suoraan toiselta puolelta päätä. Niskan lihassärky ei ole migreenin aiheuttaja, vaan osa migreenikohtausta.

Mulla on sama, neurologi sanoi sitä niskamigreeniksi (lihasmigreeni). Sitä teoriaa vahvistaa se, että Imigran-injektio vie pois sekä pään- että niskasäryn kokonaan. Joku vahva särkylääke+relaksantti auttaa hetkellisesti myös, muttei koskaan estä tilanteen kehittymistä päänsäryksi. Neurologi selitti, että niskahermotukset on vahvasti yhteydessä päähän ja nykyään niskamigreeni tunnistetaan helpommin jo neurologien keskuudessa. Aiemminhan tätä om pidetty vain tensioniskana, erillisenä vaivana.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.12.24 20:43:23

Punaviini, curry, oregano ja chilit

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   4.12.24 21:43:08

Vanilja laukaisee mulla. Tutulla aromisuola.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   4.12.24 21:56:37

kukkuu: tuttu lista, mä lisään vielä kalan

Lähettäjä: Kristiina 
Päivämäärä:   4.12.24 22:47:21

Kaverilla natriumglutamaatti eli (eräs) arominvahvenne aiheuttaa pahat oireet.

Päivämäärä:   4.12.24 22:56:17

"Vanilja laukaisee mulla. Tutulla aromisuola."

Aromisuolassa on natriumglutamaattia.

Lähettäjä: Miekkosnainen 
Päivämäärä:   4.12.24 22:59:43

No se umami kai saattaa aiheuttaa mikreeniä, tosin rakastan kinkkiä enkä ole huomannut mitään erityistä kohtaustiheyttä sen syömisen jälkeen. Minulle kohtaus tulee: niskajumista, kofeiinin puutteesta, liian vähäisestä syömisestä ja juomisesta, PMS:n takia, kirkkaista valoista saattaa tulla, vahvoista hajusteista jne. Rakastan hajusteita itsekin, mutta sellaiset oikein vimosen päälle raskaat ja tunkkaiset hajut ovat hirvitys. Myös huono huoneilma aiheuttaa mikreeniä.

Päivämäärä:   5.12.24 05:33:10

Järkkyä lukea mitä kaikkea nykyään migreenistä tiedetään, itselläni aurallinen migreeni alkoi varhaisteininä 30 vuotta sitten ja ihan surutta määrättiin pahoihin menkkaoireisiin ja akneen e-pillereitä... En ollut hormonaalisesta migreenistä ennen tätä topikkia kuullutkaan, mutta ihan selväähän se on, että se minulla on ollut. Nykyisin kohtauksia onneksi todella harvoin, ei edes vuosittain.

Päivämäärä:   5.12.24 07:58:54

"Aromisuolassa on natriumglutamaattia."

Ei kaikissa aromisuoloissa ole, esim. Meiralla ja Maustepörssillä on natriumglutamaatiton aromisuola.

Lähettäjä: Jqjqhq 
Päivämäärä:   5.12.24 09:03:05

Mulla valkosipuli saattaa provosoida migreenin. Varsinkin tuore.

Lähettäjä: .,,. 
Päivämäärä:   5.12.24 18:53:59

En tiedä, mikä on se mauste, jota varsinkin suurkeittiöissä huitaistaan runsaasti kaikkiin liharuokiin. Minulle tuli migreeni pahimmillaan pelkästä hajusta. En voinut syödä eräässä ruokalassa muuta kuin puuroa tai kalaruokaa. Ehkä liittyy umamiin tai johonkin mausteissa yleisesti käytettävään aineeseen.

Päivämäärä:   5.12.24 19:44:51

Punaviineissä voimakas tagniiniset voi laukaista

Lähettäjä: hip 
Päivämäärä:   5.12.24 20:03:14

Tuhannet kiitokset runsaista kommenteista! Alan kallistua tuohon natriumglutamaattiin. Viimeisten parin viikon aikana tuli laitettua leivälle juustoa, mitä en ole taas vähään aikaan käyttänyt. Vatsa oli kuin potkupallo, ja varmaan se myös vaikutti pääkoppaankin. Leikkeleet jätin nyt näiden kommenttien myötä pois ja täytyy sanoa että olo helpotti enkä ole nyt tarvinnut särkylääkkeitä. Punaviini ei ole sopinut mulle pitkiin aikoihin, tosin migreeniä siitä ei ole tullut mutta muuta pahoinvointia. Ehkä näissä on jotain sattumaakin, mutta olen todella kiitollinen myös linkistä tuonne migreenitietosivustolle, siellä kuvailtiin mun oireet todella hyvin ja myös ne omituiset olotilat joita en ollut tajunnut oireiksi. Olen parhaassa vaihdevuosi-iässäkin, joten aika usein kaikki laitetaan myös sen piikkiin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   5.12.24 22:32:10

Punaviini, lonkero, greippi kaikessa muodossa, joskus appelsiinin tuoksu. Nämä pahimpia ruoka-aineita aiheuttamaan migreenikohtauksen.
Muutoin pahoja on hajuvedet ja tuoksukynttilät

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   5.12.24 22:46:41

Nopeat hiilihydraatit on pahin - sokeri, valkoinen vehnä, mitä näitä nyt on. Toisaalta ihan sama mitä tulee syötyä, jos verensokeri ehtii laskea liikaa syömisten välissä. Diabetes on poissuljettu monta kertaa, mutta olen aina ollut todella herkkä verensokerin vaihtelulle ja se tuntuu olossa vahvasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.