Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minulla ei vain kemiat kohtaa opiskelijan kanssa

Lähettäjä: Miten muuttaa tila 
Päivämäärä:   3.12.24 20:58:30

Minulla on ohjattavana opiskelija yhteensä 6 viikkoa. Ei ole pitkä aika, mutta viikko takana ja on kuin kivirekeä vetäisi. Kyseessä on ala johon on valmistuneillakin pitkä perehdytysjakso joten aika vähissä on asiat joita opiskelija voisi tehdä omatoimisesti tai siis ilman valvontaa joten olemme tiiviisti yhdessä koko työpäivän.

Kyseessä on alanvaihtaja, lähemmäs 40 v mies ja cv:n mukaan on ollut työelämässä aktiivisesti mukana. Jos kysyn tai puhun hänelle jotain pelkästään hymyilee ja nyökkää jos mahdollista. Jos vastaa vastaus on hyvin lyhyt. Kaikista asiakas tilanteista vetäytyy sivummalle ja jos annan tehtävän, että joutuisi olemaan edes jonkin verran vuorovaikutuksessa jännittää todella paljon. Puhuu ääniväristen ja takellellen maahan tuijotttaen. Kaikki tekeminen on hyvin arkaa eikä itse kysy mistään mitään tai halua kokeilla mitään.

Olen saanut useasti ja monelta palautetta, että olen rauhallinen ja annan opiskelijoille sekä perehtyjille hyvin tilaa harjoitella, mutta olen tarvittaessa tukena ja apuna. Joten en ihan usko siihenkään, että olisin umpisurkea ohjaamaan opiskelijoita. Ennemmin kai kemiamme ei vain kohtaa tai en tiedä millä saisin opiskelijan tuntemaan olonsa turvallisemmaksi ja rohkeammaksi. Aina jos tulee tilaisuus hän vetäytyy omiin oloihinsa istumaan tai seisomaan. Minulle tulee läjinnä vaikutelma ettei häntä edes kiinosta yhtään vaikka jos ei kiinostaisi niin miksi olisi hakeutunut tuonne harjoitteluun.

Tunnistaako joku olleensa tällainen opiskelija? Mikä teidän kohdalla olisi auttanut? Tai jos olet kohdannut työelämässä tällaisia ihmisiä niin millä saitte luotua mukavan ilmapiirin oppia?

Re: Minulla ei vain kemiat kohtaa opiskelijan kanssa

Lähettäjä: Kapteeni 
Päivämäärä:   3.12.24 21:04:04

Lennonjohtajako?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.24 21:10:42

Ei todellakaan voi olla mikään lennoniohtajaharjoittelija :D tippuisi jo peruskurssilla pois.

Päivämäärä:   3.12.24 21:12:04

Mä tykkäisin tommosesta opiskelijasta ja ottaisin haasteena, että tuo saadaan puhkeamaan kukkaan. Ei kukaan jaksa besserwisseriä.

Lähettäjä: Tero 
Päivämäärä:   3.12.24 21:12:26

Oon itse nuoruudessa ollut hieman tuon miehen kaltainen, mutta syynä oli kova identiteettikriisi ja sen tuoma epävarmuus itsestä ja elämästä. Tein kyllä mitä töissä pyydettiin, mutta sosiaaliset tilanteet oli toisinaan vaikeita. Minua auttoi aika, kun pääsin sen vaiheen yli, opin työni paremmin ja sain itseluottamusta.

Päivämäärä:   3.12.24 21:14:53

Onks sul aloittaja itellä jotenkin rankka aika menossa?

Päivämäärä:   3.12.24 21:17:53

Aloittaja, otat nyt ehkä vähän turhan henkilökohtaisesti toisen ahdistuksen. Anna sille aikaa.

Päivämäärä:   3.12.24 21:18:57

Lähettäjä.

Päivämäärä3.12.24 21:17:53

Aloittaja, otat nyt ehkä vähän turhan henkilökohtaisesti toisen ahdistuksen. Anna sille aikaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 21:31:47

Ujompi ja/tai epävarmempi ihminen uudessa työpaikassa, uusien työkavereiden kanssa, uusien työtehtävien parissa ja kokonaan uudella alalla, niin viikko on todella lyhyt aika.

Mietit miten voisi luoda turvallisemman ympäristön ja kannustaa rohkeuteen: Muista antaa positiivista palautetta itsetunnon kasvattamiseksi - vaikka sitten ihan pienistäkin jutuista. Jos normaalisti vetäytyy ja väistää asiakastilanteita, niin kehuahan voi jo siitä, että että jännityksestä ja sen fyysisistä oireista huolimatta on vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa edes tehtävän saadessaan. Samoin huomioi positiivisesti, kun osoittaa pientäkin oma-aloitteisuutta. Voithan myös kysyä, että miten hän tykkää vaikkapa oppia? Tästä voit saada vinkkejä, miten ohjata häntä ja toisaalta osoitat kiinnostusta harjoittelijaa ja hänen oppimisprosessiaan kohtaan, millä voi olla myönteisiä vaikutuksia.

Itsevarmuuden kasvaessa tuo harjoittelija voi tosiaan viikoissa muuttua ihan erilaiseksi.

Päivämäärä:   3.12.24 21:33:24

Muista myös, että jos vetäytyminen ei oikeasti haittaa työtä ja oppimista, älä turhaan painosta jännittäjää seurallisemmaksi vain siksi että sinusta se olisi parempi.

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   3.12.24 21:33:46

"Voithan myös kysyä, että miten hän tykkää vaikkapa oppia?" Outo kysymys, johon aloittajan kuvailemalla ujolla ei ole mitään vastausta.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   3.12.24 21:37:13

Todella arka ihminen, jotenkin täytyisi saada kannustettua tekemään aluksi jotain mahdollisimman helppoa ja tukea asiakastilanteissa. Sinun täytyisi jotenkin saada luottamus, että uskaltaisi puhua jotain. Yritä vaikka jutustella kaikenlaista ja vaikka ei vastaisi niin jatkat silti. Yritä pysyä positiivisena, mutta antaa kuitenkin tilaa, että saa välillä olla rauhassa. Missään nimessä ei saa suuttua tai haukkua millään tavalla, mutta ei myöskään mitään yletöntä kehumista.

Lähettäjä: neuvo 
Päivämäärä:   3.12.24 21:38:15

Ota huomioon niissä kehuissa, että henkilö on ollut jo työelämässä ja varmasti muutakin elämänkokemusta kertynyt. Eli ei sitä tyhjänpäivästä hyvä hyvä, vaan oikeasti asiasta.

Päivämäärä:   3.12.24 21:40:58

"Voithan myös kysyä, että miten hän tykkää vaikkapa oppia?"
"Outo kysymys, johon aloittajan kuvailemalla ujolla ei ole mitään vastausta."

Noh, toiset ovat joutuneet pohtimaan itseään opiskelijana. Ujous taas ei liity mitenkään siihen, etteikö aloituksenkin mies voisi itseään tällä saralla tuntea. Olen ujo ja tiedän oppivani parhaiten katselemalla aluksi mallia kokeneemmilta. Joku toinen tarttuu heti toimeen ja kolmas perehtyisi mieluummin rauhassa itsekseen kirjalliseen materiaaliin, jos sellaista on saatavilla.

Päivämäärä:   3.12.24 21:41:58

Voithan myös kysyä, että miten hän tykkää vaikkapa oppia?" Outo kysymys, johon aloittajan kuvailemalla ujolla ei ole mitään vastausta.

No mitä ihmettä nyt taas? Ei ujo ja imbesilli ole synonyymejä. Ujon voi antaa rauhassa olla ujo, mutta kyllä häntä voi ja pitääkin vastuuttaa omasta oppimisestaan. Aivan hyvin voi kysyä, miten hän haluaisi tilanteissa toimittavan. Olen itsekin ujo, ja minulle toimii parhaiten se, että minulle annetaan kaikki vastuu tilanteessa (mikäli se vain on mahdollista).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.12.24 21:44:01

Niinköhän mahtaisit itse olla ekalla viikolla uudessa työpaikassa uusien ihmisten ja asioiden kanssa tehokas, reipas ja noheva..? Hmm.

Päivämäärä:   3.12.24 21:49:21

Palautteesta vielä sen verran, että älä nosta esiin jännittämisen fyysistä oireilua: ujo on usein turhankin tietoinen mm. käsiensä tärinästä, äänensä värinästä ja takelteluistaan jo ilmankin. Älä siis mainitse niitä positiivisessakaan palautteessa, vaikka tarkoitus olisi hyvä. Ehkä poikkeuksena tilanne, jos saavutatte sellaisen luottamuksen tason, että hän alkaisi itse puhua niistä.

Päivämäärä:   3.12.24 21:52:49

Semmoiset yli kyselevät ja teko pirteät on rankimpia

Päivämäärä:   3.12.24 22:13:13

Anna selkeä alue, jonka "asiantuntijaksi" hänen on helppo tulla. Voit myös kysyä mikä häntä alassa kiinnostaa ja miettiä tehtävät sen mukaan.

Jos toinen vaikuttaa alalle täysin sopimattomalta, voi siitäkin varovasti puhua. Lähinnä nimenomaan sen kautta, mikä alassa tuntuu omalta ja miksi alalle hakeutui.

Päivämäärä:   3.12.24 22:15:27

Millä alalla? Kuulostaa vähän siltä, että on lähtenyt väärälle alalle.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   3.12.24 22:29:57

Anna tilaa, älä painosta ja ole ystävällinen, eiköhän se siitä.

Jos itse joutuisin opettelemaan asiakaspalvelutilannetta ohjatusti, eniten jännittäisi varmaan se, että ohjaaja tarkkailee, ja siksi oma-aloitteisuuskin saattaisi olla hankalaa.

Ohjaajana tai muuna vastuuhenkilönä minua taas rasittavat eniten tyypit, jotka eivät malta kuunnella kunnolla ohjeita tai miettiä, vaan ryntäävät vaan tekemään. Kai niinkin voi saada ihan hyvää jälkeä aikaiseksi, mutta kun itse haluan aina ensin hahmottaa kokonaisuuden ja suunnitella, niin sellaisten seurassa stressitaso nousee nopeasti.

Lähettäjä: Algoritmi 
Päivämäärä:   3.12.24 22:40:09

Kirurgi?

Lähettäjä: Dina 
Päivämäärä:   3.12.24 22:54:41

Siis kuinka pitkällä opiskelija on opinnoissa? Muistan olleeni joskus vuosia sitten melko arka alanvaihtaja, kun piti vaihtaa itsenäisestä työstä yhtäkkiä sairaanhoitajaksi, jolloin joutuu koko ajan puhumaan muille. Opiskelijalla on. Myös oma elämä, murheet, tilanteet jne. Itse viimeisissä harkoissa aloin olla jo niin loppu, etten keksinyt jatkuvasti uutta kysyttävää.

Itse olen opiskelijana tykännyt eniten siitä, että heti työvuoron alussa keskustellaan mitä tänään tavoitellaan. Opiskelija on oikeasti oppimassa työelämään siirtymistä, joten hänen voi juurikin antaa tehdä myös itsenäisesti, antaa vastuuta paitsi tietysti uudet asiat täytyy aina näyttää. Minulla on hiljaisempien opiskelijoiden kanssa tapana pitää aina aamumiittinki. Olen melko reipas kannustamaan ja kehumaan siten kun he hoitavat hyvin omat potilaansa, tästä tulee myös opiskelijalle varmuutta. Opiskelijat myös tykkäävät haasteista, eli haasta keskustelulla, kysy miksi teet mitäkin ja pyydä ottamaan selvää. Minua ei haittaa jos joku on etäisempi, ujompi tai mitä vaan kunhan hoitaa työt hyvin ja on hyvä muille. Kaikki eivät jaksa olla jatkuvasti suuna päänä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.24 13:52:03

Kokeilepa itse vaihtaa työtä, oot jumittanut takuulla 20v samassa ja tommosia niistä sitten tulee

Päivämäärä:   4.12.24 14:26:01

Kehuilla tosta pääsee nopeiten.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   4.12.24 14:37:51

Älä ainakaan tuputa sitä "Onko sulla jotain mitä haluat kysyä?" mitä pahimmat työnohjaajat tekee.Mikään ei vedä hyväkään harjoittelijaa pahemmin lukkoon kuin asian jankuttaminen.Toinen on ollut viikon uudella vieraalla alalla ja ei siis todellakaan voi vielä edes osata kysyä mitään, mutta tätähän ohjaaja ei tajua ja sitten sille pitää koittaa keksiä niitä vitun kysymyksiä tai leimataan epämotivoituneeksi.Anna toisen seurata rauhassa ja hahmottaa se työ, tuo harkka on yksi osa hänen opintoja, ei koko opinnot.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   4.12.24 15:02:36

6 viikkoa on pitkä aika, anna katsella sinun töitäsi pari viikkoa, sitten pari viikkoa ohjeistettuna vähän tekemään, sitten viimeiset pari viikkoa enemmän itsenäisesti tehden.

Tosin parin viikon päästä voit kysyä onko tämä ala oikeasti se, mitä haluaisit tehdä. Kyllä nelikymppinen sen verran jo tietää elämästä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   4.12.24 15:17:39

"Anna sille aikaa" ei ole vaihtoehto, jos on vain 6 viikkoa käytettävissä ja niistäkin 1 on jo hukattu. Pidä sen kanssa palaveri: kertaatte suoraan miksi henkilö on siellä, mitä siltä odotetaan ja missä ajassa. Kehut niistä asioista mitkä on menneet hyvin, mutta sanot myös missä on parantamisen varaa ja kuinka se parantaminen tehdään (esim. pitempiä vastauksia ja asiallista käytöstä eikä mitään kenkiin mumisemista ja enemmän oma-aloitteisuutta). Painotat, ettei kysyvä tieltä eksy, mutta jos huseeraa omiaan kysymättä ja pieleen menee, niin se on usein isompi ongelma.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   4.12.24 15:31:18

Nyt sitten vähän tolkkua touhuun.Vai on yksi viikko jo hukattu?! Kyseessä on ilmiselvästi amistutkinto jonka ensimmäisessä harjoittelussa alanvaihtaja on.Ei siis väittelemässä tohtoriksi kuukauden päästä.Tosin näillä pidätte palaveria ja annatte palautetta "rakentavasti" - ohjeilla varmistatte kyllä, että henkilö tajuaa vaihtaa vielä kerran alaa pois tuollaisten itsetärkeilijöiden keskellä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   4.12.24 15:39:17

€: Palautekeskustelut on ihan normaali osa kaikkea työelämää. Nykyään palaute kysytään etukäteen myös työkavereilta ja mahdollisilta asiakkailta ja käydään kehkeissä läpi. Miten ihminen voisi parantaa toimintaansa jos ei edes tiedä, että siinä on vikaa? Miten voit täyttää odotukset jos et edes tiedä, mitä sinulta odotetaan? Ihan yhdentekevää onko kyseessä amistutkinnon harkka vai tohtoriohjattava, säännöllinen palaute on aivan oleellinen osa harjoittelun ohjausta. Parempi korjata ongelmat heti kuin antaa niitten jatkua ja sitten hylätä harkka sen takia (sitäkin nimittäin tehdään).

Lähettäjä: Piki 
Päivämäärä:   4.12.24 16:07:41

Anna harjoittelijalle aikaa. Hänestä ei varmaan tarvitse tulla kuudessa viikossa alan rautaista ammattilaista. Hyvä alku riittänee.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.12.24 16:45:48

"Palautekeskustelut on ihan normaali osa kaikkea työelämää."

Oiskin. En ole ikinä päässyt minkäänlaiseen palaute/kehityskeskusteluun, vaikka olen sellasta ihan pyytänyt. Edes oppisopimusopiskelijana. :D

Sori, meni ohi aiheen.

Mutta joo, ihmiset lähestyvät uusia asioita ja oppivat eri tavoin, ja hyvä niin. Kyllä ohjaajalla pitää olla sen verran ammattitaitoa, että ymmärtää ja hyväksyy tämän. Älytön ajatus, että arkuus ja vetäytyvyys ensimmäisellä viikolla osoittaisi harjoittelijan olevan kelvoton työhön. Esimerkiksi itselläni on tälläkin hetkellä kollega, joka vaikutti tullessaan aivan poikkeuksellisen epävarmalta, mutta hänestä kuoriutui nopeasti itsevarma, iloinen ja pätevä työntekijä.

Päivämäärä:   4.12.24 16:51:12

Muistelin omaa alanvaihto kokemusta 30-vuotiaana kun menin harjoittelupaikkaan. Työntekijä joka ohjasi minua oli sellainen pikku myy tättähäärä, päällekäyvä, turhankin itserakas omasta osaamisestaan, ilkeäkin ja tykkäsi kyykyttää ja suoraan sanoikin että harjoittelijat on alinta kastia hänen mielestään.
Olin itse iästä huolimatta tuollainen ujo. Olen sitä aina uudessa paikassa uusien ihmisten keskellä, kunnes ajan mittaan rentoudun ja saan itseluottamusta ja alan heittää huumoria ja jutella. Lämpenen siis hitaasti mutta kun lämpenen olin ihan avoin ja jutustelen rennosti.
Mutta tämä tiuskiva päällekäyvä pikkumyy sai aikaan sen että koko harjoittelu oli tuskaa, hänellä oli samankaltainen asenne kuin sinulla. Piti ujoutta tyhmyytenä, ei voinut sietää sitä että kaikki ei ole rääväsuisia tättähääriä. Ja tälläinen asenne saa ujomman vetäytymään vaan kuoreensa lisää.
Säälin sinun harkkaa. Tiedän miltä tuntuu kun kemiat ei kohtaa lainkaan ohjaajan kanssa joka on ylimielinen ja pitää ujoutta tyhmyytenä ja se asenne paistaa kilsan päähän.
Muista harjoittelujaksoista sain täydet pisteet mutta tämän pikkumyyn jaksosta sain huonot arvosanat koska hän ihmisenä sai minut aivan lukkoon. Opettajakin kysyi minulta että oliko harkkapaikassa joku ongelma koska olin ns luokkani priimuksia muuten ja hän ihmetteli miksi yhtäkkiä ohjaaja antaa huonot arvosanat.. arvosanat piti osaksi tulla työnjäljestä (joka oli erinomaista) mutta ohjaaja rankaisi minua joka osa-alueella siitä että hänen mielestään olin tyhmä koska olin ujo.
Kikatteli antaessaan huonot arvosanat ja ruoski minua sanallisesti siitä että en ollut hänelle mieluinen harjoittelija.

Lähettäjä: pööh 
Päivämäärä:   4.12.24 17:06:31

Mä olin tuollainen aikuisopiskelija, kaikki pelotti ja jännitti jonka takia jähmetyin. Silmiinkatsominen oli opiskeluaikana vaikeaa jännityksen takia. Opiskeluaikana koko elämä heitti kuperkeikkaa, niinkuin monella muullakin alaavaihtavalla. Mun mieli ei ollut tarpeeksi vahva ylläpitämään kulissia, siksi toi ujostelu ja mm.uuden oppiminen tosi hidasta. Olisin varmasti lopettanut, jos olisi ollut huonoja harjoitteluja, koska olin niin loppu henkisesti. Reipastuin vasta _vuosien_ varrella, ja nykyään työelämässä minä olen niitä rohkeimpia aspa-ja muissa tilanteissa. Näkispä mun eka ohjaala mut nyt, ei uskoisi samaksi ihmiseksi!Kuullostat muuten tosi reilulta ja ajattelevaiselta ohjaajalta, muista että sen opiskelijan oppiminen ei ole loppupelissä sun vastuulla vaan hänen. Voi olla, että saat hänestä jo "kaiken irti", siltä ainakin kuullostaa :)

Päivämäärä:   4.12.24 17:13:06

Kuullostat muuten tosi reilulta ja ajattelevaiselta ohjaajalta, muista että sen opiskelijan oppiminen ei ole loppupelissä sun vastuulla vaan hänen

Mun mielestä aloittaja taas kuulostaa sellaselta ohjaajalta, joka haukkuu ohjattavan selän takana vaikka sanoilla "kemiat ei kohtaa" ja puhuu ikävästi toisen peloista. Lukkiuttais työntekijän vielä entisestään kun se tietäs.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.12.24 17:16:31

Ei aloittaja minusta puhu ikävästi, ehkä enemmän turhautuneesti ja ottaa henkilökohtaisesti toisen käytöksen. Ehdottaisin että hän vaan hengittää ja ottaa rauhassa, ohjeistaa parhaansa mukaan ja ei yritä liikoja. Muistuta itseäsi aina välillä että toisen käytös ei johdu sinusta eikä tarkoita että häntä ei kiinnostaisi tai että hän olisi mitenkään huono. Ja edes jos häntä ei kiinnosta niin no, se ei ole sinun ongelmasi etkä voisi siihen vaikuttaa.

Yritä muistaa että toista selvästi pelottaa ja hermostuttaa. Hevospalstalla kun ollaan niin miten kohtelisit arkaa hevosta? Varmaan vaan yrittäisit olla mahdollisimman rauhassa ja rentona itse ja omalla olemuksellasi näyttää että eipä tässä mitään hätää ole? Yritä ottaa sitä fiilistä mukaan :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.24 21:27:50

Se opiskelija pelkää sua

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.