Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olisiko 80-luvulla joutunut vanhempi syytteeseen

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   3.12.24 18:43:53

Kun lapset saivat leikkiä kerrostalon pihalla keskenään niin että vanhempi oli sisällä, jos jotain olisi sattunut? Lähellä oli mm lampi, sanottiin vain, että se on pohjaton. Tajusin vasta myöhemmin, että se oli keksitty pelotusvaikutuksen vuoksi. Mutta leikin 4-vuotiaasta eteenpäin yksin kavereiden kanssa eikä vanhempi aina ollut pihalla mukana.
Nyt kun mietin tuota, missä 6-vuotiaan turmasta vanhempia epäillään rikoksesta mm heitteillepano, niin olisiko tämä voinut olla mahdollista normaaleissa pihaleikeissä myös 80-luvulla?

Re: Olisiko 80-luvulla joutunut vanhempi syytteeseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.12.24 19:07:53

Mulla oli sama tilanne 70-luvulla, lapsiporukassa viiletettiin noin 5-10 vuotiaina. Muistan monesti, kuinka illalla kun olisin halunnut sisälle, oli alaovi lukossa ja jouduin odottamaan, että joku kulkisi siitä että pääsisin rappukäytävään. Ei mun vanhempia pskaakaan kiinnostanut missä heidän 6v. tyttärensä oleilee...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.12.24 19:09:21

Ei olisi joutunut syytteeseen.
80-luvulla vielä vahinko oli vahinko, eikä joka vahinkoon etsitty syyllistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.24 20:06:48

On kyllä käsittämätöntä, että jopa 4-vuotias saa olla ilman vanhempien valvontaa ulkona. Tiedän, että tämä todella pientenkin lasten yksin jättäminen on ollut joskus meillä hyvinkin yleinen tapa, minun perheessäni ei olisi tullut kuuloonkaan, ja olen tuota kasarilla syntynyttä sukupolvea. Äitini kauhisteli sitä kuinka ihmiset antavat lastensa olla ilman valvontaa. Minua vahdittiin hyvin tarkasti myös kouluikäisenä, ja silloin se ärsytti, mutta kun olen aihetta käsitelleitä keskusteluja lukenut niin kyllähän niille vapaasti ties missä kulkeville lapsille sattui kaikenlaista. Lasten ahdistelijoita esimerkiksi on juossut karkuun moni. Olen kyllä tyytyväinen ettei omaan lapsuuteen tuollaista kuulunut.

Päivämäärä:   3.12.24 20:13:57

Siihen aikaan saatettiin olla ulkona monia tunteja. Ei kukaan vanhempi jaksanut varmasti koko aikaa olla siellä pihalla. 6-7 vuotiaana leikittiin mm. valomerkkiä pimeällä pitkään iltaan. Ja metsissä juostiin sen enempää, että kukaan olisi siellä mennyt perässä. Vanhempi saattoi olla autotallissa, jos oli pihalla, mutta en muista, että kukaan olisi istunut jossain penkillä, kun leikittiin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.12.24 20:18:37

60-luvulla syntyneenä olen leikkinyt 3-vuotiaasta pihalla yksin. 5-vuotiaana lähdin parin vanhemman kaverin kanssa uimaan kaupungin toiselle puolelle, kun tultiin kävellen kotiinpäin tuli isä pyörällä vastaan ja komensi tarakalle istumaan. Otti matkalla koivunoksia ja kyllä siitä pikkasen vitsaa tuli... ei tullut traumoja eikä tarvinnut kriisiapua.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   3.12.24 20:25:02

Meillä näkki vei ja söi jos meni veden lähelle.

Päivämäärä:   3.12.24 20:25:04

Onko se tosiaan niin, että jos nyt päästät lapsen ulos yksinään, tulee lasu niskaan? Jos siis näkee ulkona pienen lapsen yksinään, juokseeko joku selvittämään vanhemmat ja tekee lasun.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 20:26:40

Ei varmaan, mutta jokainen normilla käyvä ihminen ymmärtää kyllä että 4 vuotiaan paikka ei ole yksin ulkona vahtimatta

Päivämäärä:   3.12.24 20:29:14

Entä jos vahtii ikkunasta?

Päivämäärä:   3.12.24 20:32:11

Ai että muka kyttää ikkunassa ihan herkeämättä sitä lasta?

Eikö samalla tekis hyvää mennä itsekin ulos.

Päivämäärä:   3.12.24 20:34:13

No jos vaikka tekee ruokaa ja keittiön ikkuna on pihalle. Useat kaverit ovat kertoneet tehneensä näin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   3.12.24 20:40:59

Minä tein noin, pystykorva vahtimassa pihalla, ilmoitti heti jos liikkui kauemmas. Ikkunasta seurasin sivusilmällä, rauhallinen lapsi, aita takapihalla ettei pääse isommaöle tielle.

Päivämäärä:   3.12.24 20:47:45

Miksi tässä epäillään rikosta mm. heitteillepanosta, kun kuitenkin vanhemmat lapset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010876604.html

Päivämäärä:   3.12.24 20:48:35

Sehän tarkottaisi, ettei 6-vuotiaskaan saa leikkiä yksin pihalla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.12.24 21:57:44

"Alustavina rikosnimikkeinä on heitteillepano, kuolemantuottamus, vammantuottamus ja vaaran aiheuttaminen, poliisi tiedotti tiistaina."

Mun mielestä tää on ihan järkyttävää. Tapahtuu kauheasti onnettomuus, vahinko, ennen sanottiin kohtalo. Nykyisin se on monta rikosnimikettä. Apua.

Ymmärrän, että onnettomuuksia yritetään välttää ja niistä ottaa opiksi, mutta jotenkin pitäisi hyväksyä myös se, että on olemassa myös onnettomuuksia, joihin ei tarvitse etsiä syyllisiä.

Ja tästä vielä toiseen asiaan; tämä maa lamaantuu lopullisesti tästä syylliste etsimisestä, kukaan ei uskalla tehdä mitään, ettei vaan syytetä mistään. Virkamiehet pallottelevat asioita edestakaisin kun kukaan ei halua ottaa vastuuta mistään, ettei sitten päästä syyttämään. Surullista.

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   4.12.24 10:43:25

Kyllä 80-luvulla jo pari vuotiaasta lähtien lapset leikkivät keskenään pihalla. Asuttiin rauhallisen omakotialueen laidalla päättyvän tien päässä. Lähitalojen kaikki lapset leikki keskenään. Äidit oli välillä ulkona, välillä sisällä.
Lapsilla oli hauskaa.

Toisaalta itse olen Helsingissä syntynyt ja asunut ja olen alle kouluikäisenä 60-luvulla kulkenut asuinalueellani itsekseni ja kavereiden kanssa leikkimässä. Olen Keskuspuistossa kerännyt pulloja pultsereilta seitsemän vanhana.

Kesällä mökillä, jonne minut aina mummon kanssa lähetettiin koko kesäksi, sama juttu, merellä ja rannassa läärättiin, moottoriveneellä kuljettiin, jos saatiin masina käytiin, fillarilla kuljettiin ympäri kylää kun opittiin ajamaan. Ei ikää paljonkaan ollut.
Minä olen pari kertaa joutunut kuoleman vaaraan, lapseni 80-luvulla taas ei, ainakaan tietääkseni.

Nyt isovanhempana hirvittää…

Toisaalta maailma oli erilainen, autoja ei niin paljon ollut niin paljon, silloiset pultsarit kaduilla ja puistoissa eivät olleet niin arvaamattomia.
Ehkä oli varjelustakin matkassa.

Enää en antaisi lasten olla ja kulkea niin vapaasti. Maailma on aivan erilainen nykyään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.12.24 10:47:30

Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 3.12.24 21:57:44

"Alustavina rikosnimikkeinä on heitteillepano, kuolemantuottamus, vammantuottamus ja vaaran aiheuttaminen, poliisi tiedotti tiistaina."

Mun mielestä tää on ihan järkyttävää. Tapahtuu kauheasti onnettomuus, vahinko, ennen sanottiin kohtalo. Nykyisin se on monta rikosnimikettä. Apua.

No toi Mäntsälän case on ihan törkeää huolimattomuutta vanhemmilta. Ennenkin joo tapahtui vahinkoja, mutta ennen sentään osattiin paitsi kieltää lapsia menemästä vaarallisiin paikkoihin ja sitä kieltoa myös uskottiin (koska sillä oli Oikeita Seurauksia jos ei uskottu), osattiin myös siivota omat jäljet niin, ettei lapset ja elukat hajottaneet niihin itseään. Tämäkin "onnettomuus" olisi ollut 100% estettävissä, jos vanhemmat olisivat vähän vaivautuneet.

Päivämäärä:   4.12.24 10:53:00

Yksi iso syy näihin syyllisten etsimisiin on vakuutusyhtiöt - ne haluavat pestä kätensä, ettei vaan tarvii korvata kellekään mitään.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   4.12.24 11:12:47

Ennen myös lapset tottelivat vanhempiaan.Aloittaja kirjoitti että järven sanottiin olevan pohjaton ja sitten lapset eivät sinne menneet.Tänä päivänä joku ipana nimenomaan kipittäisi sinne järveen hukkumaan heti kun silmä välttää ja sitten se on vanhempien vika.Vaikka ainut oikea vika on siinä ettei niiden lasten tarvitse totella ja sitten niitä pitää hyysätä ja olla pelastamassa pulasta, johon itse itsensä kielloista huolimatta järjestävät.Eikä kellään ole kivaa koska tämä nykyinen malli on myös niille vanhemmille @!#$ raskas vaikkei sitä kukaan kehtaa sanoa, mutta se vahtiminen ja hyysääminen kun kakara ei usko puhetta, kyllä se on raskasta.Ennen lapset myös ymmärsi että kukaan ei tule sieltä järvestä noukkimaan jos tyhmyyttäs sinne menet, nykylapset luottaa että kyllä äiti tulee.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   4.12.24 11:22:02

Sitten ihmetellään, kun lapset ei liiku ja lihoo. No ei kai vanhemmat uskalla niitä päästää ulos.

Päivämäärä:   4.12.24 11:28:45

Niin ne tottelemattomat lapset sitten ennen hukkui ja se oli vahinko. Ei ne kaikki sillon ennenkään totelleet.

Päivämäärä:   4.12.24 11:46:59

"Sitten ihmetellään, kun lapset ei liiku ja lihoo. No ei kai vanhemmat uskalla niitä päästää ulos."

Ja ainoa tapa estää lasta lihomasta on heittää se muutaman vuoden ikäisenä omin nokkineen ulos huitelemaan?

Tämä suomalainen tapa antaa lasten olla hyvin vapaasti ilman valvontaa kodin ulkopuolella on varsin poikkeuksellinen. Ei se silloin 80-luvullakaan olisi käynyt laatuun monessa muussa maassa eivätkä niissä maissa kuitenkaan lapset olleet lihavia. Nykyajan lihavuus liittyy siihen, että lapset ovat kiinni älylaitteissa ja pelaamisessa eivätkä siksi liiku, sekä ruokailutottumusten muutoksiin.

Päivämäärä:   4.12.24 11:56:50

No toi Mäntsälän case on ihan törkeää huolimattomuutta vanhemmilta..

Mistä tiedät mitä tässä on kielletty tekemästä? Ei kukaan voi arvioida oliko siinä jotain huolimattomuutta muu kuin syyttäjä ja oikeus. Nykyään on ihan kaikenlaisia vempeleitä ja mikä vaan voi kaatua lapsen päälle. Meillä meni esimerkiksi keinutuolin kanssa ympäri ja hetken jo luulin että nyt se selkänoja murtaa lapsen niskan, kun se kippasi niin, raskas puutuoli oli kyseessä. Olisiko pitänyt osata sanoa että siinä ei sitten keinuta? Ja kaikkea ei kerta kaikkiaan pysty valvomaan. Sillä hetkellä kun olin kääntänyt selkäni, lapsi otti hirveät vauhdit siinä ja näin vain lennon.

Ja kyllä lasta kielletään, mutta kaikki ei mene jakeluun.

Itse muistan totelleeni jos sanottiin että jotain ei tehdä, mutta en kyllä ihan kaikkea minäkään noudattanut. Muistan, että ehkä 4-6 vuotiaana lähdin metsään samoilemaan isomman tytön kanssa ja muistan että äiti oli etsinyt minua. Tämä siis kun leikittiin pihalla. Voi olla että oli sanottu että pihalta ei saa lähteä, mutta ei sen ikäinen sitä muista.

Minusta on hirveää että onnettomuuksista rangaistaan vanhempia vielä jollain syytteillä. Oli kai nuo silloinkin laissa nuo heittelipanot yms. mutta tuskin siitä raastuvaan vietiin.

Päivämäärä:   4.12.24 12:15:48

”Ja ainoa tapa estää lasta lihomasta on heittää se muutaman vuoden ikäisenä omin nokkineen ulos huitelemaan?”

Eihän kukaan muutaman vuoden ikäistä laskekaan. Nykyään, kun alakouluikäisiäkään ei saa silmistä laskea ilman seuraamuksia.

Päivämäärä:   4.12.24 12:17:36

Ala-asteikäiset saa.

4-6 vuotiasta ei.

Päivämäärä:   4.12.24 12:21:28

Tämä ei ole vahtimista. Korkeintaan silloin tällöin vilkuilua. 6v:n kanssa varmasti ok, johan sen pitää harhoitella itsenäisesti kouluun menoa ensi kesänä.

2-4v:n kanssa ei.

"Lähettäjä.

Päivämäärä3.12.24 20:34:13

No jos vaikka tekee ruokaa ja keittiön ikkuna on pihalle. Useat kaverit ovat kertoneet tehneensä näin."

Päivämäärä:   4.12.24 12:23:01

”Ala-asteikäiset saa.

4-6 vuotiasta ei.”

Kyllä sitä nykyään on lasut ja syylliset etsinnässä isompienkin kohdalla eli ei uskalla päästää lasta ulos.
Johan täällä hötölässä keskusteluissa käy ilmi tämä ilmiö.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.12.24 12:25:28

Kersoina 80-luvulla ulkoiltiin lapsiporukassa päiväkoti-ikäisestä saakka. Pyöräiltiin ilman kypäriä kymmenien kilometrien päähän, käytiin uimassa, seikkailtiin isoissa metsissä, kiipeiltiin puihin, seilattiin styrokslautoilla joessa, tutkittiin autiotaloja... ihme ettei mitään sattunut. Vanhemmille riitti kun oltiin illalla ruoka-aikaan kotona ja näin se oli kaikkien perheiden lapsilla siihen aikaan. Itsekin lähtöisin kaupunkilaisesta, akateemisesta keskiluokkaisesta perheestä. Lasuperheet oli sitten erikseen.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   4.12.24 12:30:22

Ennen oli myös ehkä enemmän "koko kylä kasvattaa" -meininkiä, ja jokainen aikuinen piti huolen siitä, ettei lapset menneet kielletyille alueille, vaikka lapsiseurueessa ei juuri silloin sitä omaa lasta olisikaan. Nykyään kenenkään muun asioihin ei saa eikä haluta puuttua.

Lähettäjä: Nella 
Päivämäärä:   4.12.24 12:48:56

Ei varmaan olisi. Mutta onneksi ei enää ole niin!

Itse kasvoin maatilalla 9-lapsisen vanhimpana ja voitte varmaan kuvitella, paljonko vanhemmilla oli aikaa meille. Jatkuvasti oli 2-3 vaippaikäistä taloudessa. Siellä viiletettiin lehmien seassa laitumella, ratsastettiin niillä, väisteltiin puskevia ja varsinkin sonnia. Kiipeiltiin puissa, heinäladoissa ja navetassa, rikototiin naapurin pyöröpaalien muoveja talvisin, rakennettiin lumitunneleita syviin ojiin, kuloteltiin omin päin niin että kulmakarvat ja ripset kärysivät. Traktoria ajettiin alle kouluikäisenä tiellä ja poliisi vain pudisteli päätään kun kerran sattui kohdalle. Keikuttiin hemmetisti liian korkean olkipaalikuorman päällä traktorin peräkärryssä, rymyttiin kivikkoisilla pelloilla missä oli paljon käärmeitä. Paljon tehtiin tietysti myös maatilan töitä. Ala-asteikäisinä tehtiin yöretki järvelle ilman aikuisia. Henkilöautossa oli takapenkillä kahdessa kerroksessa muksut ilman turvavöitä. Tottelemattomuus piiskattiin kyllä ulos, mutta siitä huolimatta vahinkoja todellakin sattui ja tapahtui.

Ja kyllä, traumat jäi lapsuudesta mm. näistä syistä ja siitä, ettei vanhemmilla ollut aikaa eikä resursseja. Omasta lapsestani olen pitänyt sitä visummin huolta, ei tulisi kuuloonkaan tuommoinen meininki. Ihan itsenäinen teini tuosta on silti kasvanut, reissaa junalla itsekseen kavereiden luona ja järjestää kaiken omatoimisesti. Koulussa pärjää ja harrastaa. Ei kaduta yhtään, että olen lastani suojellut.

Lähettäjä: Hiisi 
Päivämäärä:   4.12.24 12:55:48

Minut jätettiin teininä pitkiksi ajoiksi yksin, viikko tai ylikin, koska "pärjäsin". Rahaa jätettiin, hoidin ruoka- ym. ostokset, tein itselleni ruuat ja kävin koulua normaalisti. Ei ollut ongelmaa, mutta nykyisin ei kai noinkaan voi tehdä.

Mitään varsinaista hätäapuihmistä ei ollut, en muista soitettiinko minulle edes. Kännyköitä ei ollut.

Päivämäärä:   4.12.24 13:14:45

"Ennenkin joo tapahtui vahinkoja, mutta ennen sentään osattiin paitsi kieltää lapsia menemästä vaarallisiin paikkoihin ja sitä kieltoa myös uskottiin (koska sillä oli Oikeita Seurauksia jos ei uskottu), --"
Uskottiinko? En mä ainakaan uskonut. Nyt näin nelikymppisenä osaan sanoa, miten hurjan onnekas oon ollut, ettei ole sattunut mitään hengenvaarallista. Nappulana sitä vaan viiletti menemään.

Päivämäärä:   4.12.24 13:18:46

"Eihän kukaan muutaman vuoden ikäistä laskekaan. Nykyään, kun alakouluikäisiäkään ei saa silmistä laskea ilman seuraamuksia."

Kyllähän täällä juuri sitä kerrottiin, että on oltu taaperoikäisinä yksin ulkona.

Ja ihan hyvä jos tähän kouluikäistenkin valvonnan laiminlyöntiin nykyään jollain lailla puututaan, tosin ihan edelleen tuolla kulkee aivan pieniä yksin kouluun.

Päivämäärä:   4.12.24 13:40:10

Kyllä kouluun mentiin ihan yksin 80-luvun alussa, kun aloitin itse koulun. 3. luokalla sai mennä pyörällä, sitä ennen piti kävellä.

Olisi kyllä hullua, jos vanhemman pitäisi nyt viedä taluttaen lapset kouluun ja sieltä pois.

Päivämäärä:   4.12.24 13:44:22

”Kyllähän täällä juuri sitä kerrottiin, että on oltu taaperoikäisinä yksin ulkona.

Ja ihan hyvä jos tähän kouluikäistenkin valvonnan laiminlyöntiin nykyään jollain lailla puututaan, tosin ihan edelleen tuolla kulkee aivan pieniä yksin kouluun.”

Niin sillon ennen on kuljetti yksin, eikä siinä mitään hienoa ole. Mutta nykyään on menty liiallisuuksiin jo toiseenkin suuntaan. Juurikin tuo ettei koululainenkaan voi olla yhtään yksin. Vanhempien on käytävä myös töissä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.