Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Joulumenu, vegaaninen..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.24 14:33:37

...ei juurikaan sokeria. Tällaisen sekasyöjän pää lyö aika lailla tyhjää. Voisiko joku auttaa.

Re: Joulumenu, vegaaninen..

Päivämäärä:   3.12.24 14:35:47

Kasa heinää.

Päivämäärä:   3.12.24 14:39:06

https://www.lily.fi/blogit/boonan-sipulit/soja-bourguignon-vegaaninen-burgundinpata/

Burgundinpata on tosi hyvä juhlaruoka. Tosin perunan kanssa parempaa kuin riisillä.

Toinen on ihan vain korvata kinkku kasvisjauhispullilla. Laatikot on vegaanisia, rosolli on (kerman voi vaihtaa kasvisversioon), herneet, luumut...

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   3.12.24 14:39:17

No esim. kaikki laatikot, rosolli, vihersalaatti, perunat. Porkkala, seitankinkku.

Noin ylipäätään olen sitä mieltä, että kutsuttu syö sitä mitä pöydässä on tai tuo omat eväät jos on ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Päivämäärä:   3.12.24 14:39:35

Ja kastikkeeksi esim. joku hyvä sienikastike

Päivämäärä:   3.12.24 14:49:16

https://jalotofu.fi/vegaaniset-jouluruoat/
https://vegaanihaaste.fi/joulu

Noista varmasti löytyy jotain!

Minä olen vegaani ja tapani mukaan olen pyytänyt vanhempiani keittämään perunat ja ostamaan säilykepunajuurta pöytään. Teen itse soijarouhepihvejä mukaan mitkä lämmitän mikrossa. Teen nykyään aina nämä pihveiksi kun kyllästyin sisältä löllöihin pyöryköihin. Jotkut valmiit pussikastikkeet ovat vegaanisia jos ei jaksa alusta asti tehdä itse, esim 5 pippuria ja herkkusieni.
https://chocochili.net/2023/06/helpot-soijarouhepyorykat/

Jos laittaisin itse joulua niin tekisin porkkalaa karjalanpiirakan päälle. Jonkinlaisia piirakoita saa valmiina pakasteena nykyään.

Valmiista kinkuista en suostuisi maistamaan muuta kuin Santun seitanin valmistamaa. Osa niistä on oikeasti täysin syömäkelvottomia.

"Laatikot on vegaanisia"
Missä myydään vegaanisia laatikoita? Ei prismassa ainakaan ole näkynyt.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   3.12.24 14:51:19

"Laatikot on vegaanisia"

Onko? Ei ainakaan minun perheelläni ja sukulaisillani. Mukaan menee mm. voita, maitoa ja kananmunaa. Toki ne voi tehdä vegaanisina, mutta perinteisesti eivät sellaisia ole. (Tätä ei ole sitten tarkoitettu piikittelyksi eikä loukkaavaksi.)

Söin viime jouluna seitanrullan, oli hyvää! Vielä kun muistaisi minkä valmistajan se oli... edellisvuonna nimittäin oli seitankunkku tms. ja siitä en tykännyt yhtään.

Päivämäärä:   3.12.24 14:53:37

"Noin ylipäätään olen sitä mieltä, että kutsuttu syö sitä mitä pöydässä on tai tuo omat eväät jos on ylitsepääsemättömän vaikeaa."

Sinä saat olla sitä mieltä kunhan ilmaiset sen vieraillesikin. On kuitenkin hyvien tapojen mukaista huolehtia siitä, että kaikki kutsutut saavat täysipainoisen aterian. Eihän kukaan esim. käytä väkisin tavallista maitoa jos seurassa on laktoosi-intolerantikkoja, ihan samalla vaivalla voi sitten jättää sen maidon kokonaan pois esim. itse tehdyistä laatikoista niin niistä tulee kaikille sopivia.

Vegaanisista suklaista suosittelen Pandan uutuuskonvehteja, appelsiinikrokanttia. Kelpaa makunsa puolesta ihan jokaiselle ja maidottomana ja gluteenittomana on muutenkin oikein oiva valinta tarjottavaksi.

Lähettäjä: Jul 
Päivämäärä:   3.12.24 14:57:27

Noin ylipäätään olen sitä mieltä, että kutsuttu syö sitä mitä pöydässä on tai tuo omat eväät jos on ylitsepääsemättömän vaikeaa."

- Meillä on aina toimittu näin.
Tosin noita vegaaneja ei meidän tuttavapiiriin kuulukaan. Kasvissyöjiä kylläkin.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   3.12.24 15:01:24

https://chocochili.net/2024/11/vegaanin-joulu-2024/

Lähettäjä: ivar 
Päivämäärä:   3.12.24 15:03:14

Pupujussinruokaa pöytä täyteen,itse syön kinkkua ja rosollia.Ei kai rehut oo mikää ongelma.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.12.24 15:13:23

Harva laittaa maitoa lanttulaatikkoon..

.. mutta laktoositonta ruokakermaa käytän kyllä, samoin meijerivoita ja munia. Ruokakerman voisin teoriassa vaihtaa johonkin vegaanivaihtoehtoon ja voistakin luopua, mutta en munista.

Tarjoaisin rosollia, salaatteja, saaristolaisleipää ja porkkalaa, perunoita (tai muuta höystöä) ja Apetitin vegaanipullia (ovat ihan hyviä). En missään tapauksessa lähtisi rakentamaan kaikkea mahdollista vegaaniseksi yhden vegaanin vuoksi, jos ei kapeampi menu kelpaisi, voi toki tuoda omat lisäeväät.

Päivämäärä:   3.12.24 15:14:59

Meillä on jo vuosia tehty laatikot ja salaatit vegaanisena sukulaisen kananmuna- ja maitoallergian vuoksi. Hyviä tulee. Kylkeen saatistolaisleipää ja esim. seitankinkkua.

Lähettäjä: 2 
Päivämäärä:   3.12.24 15:20:01

"Eihän kukaan esim. käytä väkisin tavallista maitoa jos seurassa on laktoosi-intolerantikkoja"

iItse näen selkeän eron siinä sairastuuko joku tietystä ruoka-aineesta vai onko vaan ideologisista tms syistä päättänyt, ettei syö jotain tiettyä ruoka-ainetta.

Voihan sitä kohteliaisuudesta tehdä vegaanisia ruokia. Olettaen, että tämä vegaani vastavuoroisesti kohteliaisuudesta tekee liharuokia vieraille kun sekasyöjä tulee kylään.

Päivämäärä:   3.12.24 15:20:56

"

.. mutta laktoositonta ruokakermaa käytän kyllä, samoin meijerivoita ja munia. Ruokakerman voisin teoriassa vaihtaa johonkin vegaanivaihtoehtoon ja voistakin luopua, mutta en munista.
"

Hassua, että se kananmuna pitää laittaa sinne laatikkoonkin. 99% ruuista mihin laitamme kananmunaa sisältävät kananmunaa vain siksi, että siitä oli kotikanaloissa aikoinaan kausittain niin hurjaa ylituotantoa että niitä munia laitettiin sen takia kaikkialle, ei sen takia että resepti saati maku sitä kaipaisi ruuassa. Pulla tästä hyvänä esimerkkinä, maku vain paranee kun jättää munan kokonaan pois. :)

Päivämäärä:   3.12.24 15:24:21

.:

Ennen joulua ei ole ollut ylituotantoa kotikanaloissa, voit olla varma ;)

Lähettäjä: Mutsi2 
Päivämäärä:   3.12.24 15:27:34

Mä tein viime vuonna lanttu- ja porkkanalaatikot vegaanisia, ohje löytyy netistä. Nämä maistuivat hyvin myös perheen sekasyöjille. Lisäksi keitettyjä perunoita lapselle koska imellettyä perunalaatikkoa en uskalla edes kokeilla ilman voita ja maitoa. Muut söivät kalaa ja kalkkunaa, lapseni seitan kinkkua (Santun seitan), lisäksi oli rosollia ja vihreää salaattia ja kaikki sekasyöjien kastikkeet erillisissä astioissa, jotta lapseni sai otettua niitä ruokia mitä syö. Ei ollut mikään ongelma.

herkkuina oli vegaanista suklaata, itse en tästä välitä mutta lapseni söi eikä haitannut vaikka me muut syötiin ihan normaalia suklaata ja joulutorttuja.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   3.12.24 16:29:17

Kysykää, puhukaa :) Itse ruokarajotteisena tykkään, kun viitsitään kysyä mitä toivon ja mitä en, ei tule turhaan sitten kenenkään hankittua jotain, mikä jää käyttämättä. En oleta, että minun takiani kukaan laittaisi koko menun uusiksi, ja tuon mielelläni omat eväät/ jotain omaan ruokavalioon sopivaa koko seurueelle tarjottavaksi.

Helppoja vegaanisia (maidottomia) ja gluteenittomia jouluruokia on rosolli, keitetyt perunat, Apetitin punajuuripyörykät (pakaste), keitetyt herneet, luumut, pikkelöity punasipuli, haudutetut lanttukuutiot. Tuossa on jo aika laaja ateria jota voi höystää esim mieleisellä maustekastikkeella.

Lähettäjä: Seppo 
Päivämäärä:   3.12.24 16:35:08

Meidän menu olisi helppo toteuttaa: riisipuuro aamulla, sitten piirakoita, lihapullia (nämä vaikka punajuuripulliksi), makkaroita (nämä sitten kasvis-), vihersalaatti, sienisalaatti, valkosipuliperunoita, kotikaljaa, vissyä. Torttukahvit ja puolukkajäätelö. Tuossa on meidän menun runko, jotain keksin siihen lisää.

Illemmalla on juustoja, siihen en keksi mitään äkkiseltään tilalle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.12.24 16:37:39

"Illemmalla on juustoja, siihen en keksi mitään äkkiseltään tilalle."

on myös vegaanisia "juustoja" erilaisia hummuksia, töhniä ja tahnoja, joita käyttää iltanaposteluun.

Päivämäärä:   3.12.24 16:48:26

Siis ketä nää jotkut oikein kotiinsa kutsuu, jos ei heille ole valmiita tekemään sopivaa ruokaa! Ja kuka teidät on oikein kasvattanut?

Kenenkään ei ole pakko kutsua kotiinsa yhtään ketään. Syy voi olla mikä vain. Vaikka toisen ruokavalio. JOS kuitenkin päätät kutsua jonkun henkilön kotiisi syömään on sosiaalinen VELVOLLISUUTESI tarjota hänelle täysipainoinen ja hyvä ateria, jota hän voi syödä. Eli otat huomioon hänen ruokavalionsa ja mietit sen vastaavaksi muiden kanssa. Voit kysyä henkilöltä tähän apua. Jos et halua tehdä tätä, älä kutsu häntä.
Jos olet kutsunut hänet ja tarjoat hänelle selkeästi yksipuolisemman ruuan kuin muille on se passiivisagressiivisuutta ja aivan ymmärrettävä syy välien viilenemiselle. Ei kannata sitten jälkikäteen itkeä, että miksi kukaan ei tule joulua viettämään luoksesi.

Ja kenenkään ei tarvitse perustella ruokavaliotaan. Ruokavalio voi olla allergian takia tai eettisistä syistä, uskonnollisista syistä tai ihan vain siksi että niin haluaa.

Ja ei, vegaani tuskin kutsuu carnivorea kylään aterialle. Sinunkaan ei tarvitse kutsua vegaania, jos hänelle sopivan aterian valmistus sotii arvojasi vastaan.

Päivämäärä:   3.12.24 17:33:16

Mulla on laiskana valmisjuttuja esim. Tää vegaaninen lanttulaatikko
https://www.vegaanituotteet.net/products/2232/fi/kymppi-lanttulaatikko-700g

Päivämäärä:   3.12.24 17:50:34

Santun Seitanin juhlaseitan on hyvää. Se on paras näistä valmiista vege"kinkuista", ostan sitä itse joka joulu. Itsekin voi toki samantyyppisen tehdä, mutta ainakin minulla lopputulos ei ollut kovin onnistunut ja työmäärä oli iso. Tästä Santun Seitanin tuotteesta ovat muutkin selvästi huomanneet, että se on hyvää, koska se loppuu kaupoista nopeasti ennen joulua.

Muitakin vastaavia on kaupoissa, mutta tämä on minusta ollut ehdottomasti paras.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   3.12.24 17:55:22

Keitetyt tilliperunat, hyviä salaatteja, seitankinkkua (kuulemma hyvää), sinappia, jokin pitkään haudutettu pataruoka ilman lihaa (esim. lanttua, porkkanaa, säilykeherkkusieniä, maustekurkkua, paprikaa...).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.