Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Täytyykö keliaakikon vaan tyytyä pahanmakuiseen?

Lähettäjä: gluteeniton 
Päivämäärä:   3.12.24 14:28:26

Keliakia todettu 1,5 vuotta sitten ja siitä lähtien gluteeniton ruokavalio. Enkä meinaa millään tottua siihen! Jotain leipää löytää kaupasta joo, mutta valikoima on tosi suppea ja oikeastaan ainoastaan pari kauraleipää ihan semi ok makuisia. Ongelma on enemmän leivonta! En vaan saa gluteenittomista leivonnaisista hyviä, en suolaisista enkä makeista. Olen kokeillut myös ostaa ihan leipomosta, mutta sama homma.

Tietysti hyvä kun ei tule syötyä herkkuja, mutta onhan tämä vähän surkeaa. Kohtalotovereita?

Re: Täytyykö keliaakikon vaan tyytyä pahanmakuiseen?

Lähettäjä: FJ 
Päivämäärä:   3.12.24 14:40:29

Ei tarvitse. En ole gluteeniton, mutta kaveri on. Kutsuu usein kahville ja tarjoaa itse leipomaansa makeaa tai suolaista. Gluteenitonta, mutta ei sitä huomaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.24 14:42:47

Ei tarvitse, opettelet vain leipomaan.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   3.12.24 15:01:25

Pistäs googlettaen ketoleivonta, se on myös gluteenitonta

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   3.12.24 15:03:56

Esim. minuuttisämpylä: Laita neliskanttiseen pakasterasiaan tl oliiviöljyä, 1 kananmuna, 3rkl mantelijauhoa, rkl siemeniä jos haluat, 1tl valkosipulijauhetta jos haluat, 1/2tl leivinjauhetta. Sotke keskenään ja mikrota minuutti, valmis. Jos haluat niin halkaise ja paahda puolikkaat.

Päivämäärä:   3.12.24 15:19:02

Meillä on työporukassa yksi gluteeniton, ja hänen takiaan leivotaan gluteenittomasti. Kukaan ei tietäisi kakkujen olevan gluteenittomia, ellei siitä kerrottaisi ja se tulee uusille aina yllärinä.

Eli eikun hyvien reseptien etsimiseen ja opetteluun! Valitettavasti mulla ei ole antaa sulle reseptiä, kun itse en leivo. Työkaveri on leiponut mm. juustokakkuja ja porkkanakakkua.

Lähettäjä: gluteeniton 
Päivämäärä:   3.12.24 15:21:21

Kiitos kannustuksesta. Olen kokeillut reseptejä useista suosituista blogeista, lisäksi lähipiirini on leiponut ja olemme ostaneet myös gluteenittomiin tuotteisiin erikoistuneesta leipomosta. Mistään ei ole tullut hyvää. Siis kyllä niitä toki syö, mutta ei siitä nauti. Ja tämä ei ole vain minun mielipiteeni.

Täytyy vaan jatkaa yrittämistä siis.

Lähettäjä: juup 
Päivämäärä:   3.12.24 15:29:56

Gluteenittomissa jauhoissa on todella paljon eroja eri merkeillä.
Yksi helpoimpia ja parhaimpia makeita herkkuja on mutakakku https://www.himoleipuri.fi/taivaallinen-gluteeniton-mutakakku-eli-mudcake/
Tuolta sivuilta löytyy paljon muitakin ohjeita missä onnistunut hyvin.
Tämä on leivistä yksi suosikeista, helppo tehdä https://www.ruokajakoti.fi/Gluteeniton+peltileipa
Mutta onhan se niin, että kun suurimman osan elämästä syönyt vehnää niin onhan se gluteeniton aika mautonta :/ Itsellä tosin ei varsinainen keliakia, mutta ihottumaa mikä ei helpota millään muulla kuin vehnän jättämisellä.

Lähettäjä: Euro 
Päivämäärä:   3.12.24 15:36:54

Laita leivonnaisiin osa maissijauhoa, esim. tätä: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/maizena-400g-maissitarkkelys-8718114782591

Tulee paljon kuohkeampaa ja pysyy paremmin koossa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 15:43:40

Minua auttoi aikanaan se, että en yrittänytkään tehdä gluteenittomia versioita gluteenillisista tuotteista vaan söin kaikkea muuta. Aamiaisella jogurttia ja marjoja tai vaikka munakkaan, tein peruna- ja riisiruokaa ja niin edelleen. Tietysti harmittaahan se jos nimenomaan tykkää leivästä ja pastasta, mutta noin muuten elämä helpottui kummasti.

Hyviäkin gluteenittomia tuotteita on nykyään jo onneksi olemassa, mutta nuoruudessani valikoima oli todella säälittävä. Fazerin gluteenittomat leivokset ovat todella hyviä!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.12.24 15:48:49

Myllyn Paras - pakastepiirakkataikina on jopa parempaa gluteenittomana kuin tavallisena.
On sekä suolaisena että makeana.
Niistä leivon parhaat piirakat.

Tämä huomasin, kun töihin leipoessa pitää olla gluteenitonta.

Päivämäärä:   3.12.24 17:13:41

Onko mitään muita rajoitteita kuin gluteeni?

Googlaa sellainen kun Lindan illanistujaispiirskka. Tosi hyvä pohja, kun korvasta tavalliset kauraryynit gluteenittomalla kauralla ja vaihdat jauhot (Lidlin) gluteenittomaan jauhoseokseen

Päälle voi laittaa melkein mitä vaan.

Makeista kääretortut, täytekakut, mutakakut, kaurakeksit jne toimii hyvin gluteenittomana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.