Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maitohampaiden paikkaus

Lähettäjä: Kaura 
Päivämäärä:   3.12.24 11:01:35

Lähtisittekö paikkauttamaan lapsen maitohampaita? Todettiin isohkoja reikiä, mutta eivät ilmeisesti kipuile, kun lapsi ei valita kipua. Voikohan pitkä imetys reikiinnyttää helpommin?

Re: Maitohampaiden paikkaus

Lähettäjä: Toukka 
Päivämäärä:   3.12.24 11:03:53

Hampaat on semmosia, että ne alkaa yks kaks sattumaan.

Menisin siis lääkärin suosituksella. Tuskin pitkä imetys vaikuttaa. Geenit ja säännöllinen hammashoito (tai sen puute) vaikuttaa enemmän :)

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   3.12.24 11:06:04

Geenit ja se, saako lapsi tartunnan.

Mutta kyllä ne on paikattava.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 11:11:29

Ilman muuta rikkinäiset hampaat kuuluu paikata.

Geenit ja hampaiden hoito vaikuttaa. Itselläni on ollut lapsena todella huonot hampaat ja pysyvissäkin useampi paikka. Olen ollut ihan supertarkka siitä, etten tartuta kariesbakteeria omille lapsille ja ilmeisesti siinä jollain tapaa onnistunut, sillä kummallakaan lapsella (yli 20-vuotiaita molemmat) ei ole hampaissa ainuttakaan reikää.

Lähettäjä: Mörri 
Päivämäärä:   3.12.24 12:55:29

Kuka ne reiät totesi? Sinä itse? Kävisin näyttämässä lääkärille. Kun kunnolla tulehtuu, se on vaaraksi muullekin elimistölle ja aiheuttaa lapselle myös helposti kammon hammaslääkäriä kohtaan.

Miten maitohampaisiin voi tulla reikiä, toki jos ns. viimeisiä hampaita jotka vaihtuu ja ikää on jo 11-12 vuotta, niin kai se on mahdollista. Missään tutkimuksessa ei ole kai pystytty osoittamaan että imetys aiheuttaisi reikiä. Reiäthän tulee kariesbakteerista, mutta jos sitä pystyy välttämään noin 3-4-v., niin suun muu bakteerikanta pitää sen kurissa. Toki hampaat pestävä sähköhammasharjalla kaksi kertaa päivässä ja xylitolia ruoan jälkeen

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   3.12.24 14:44:39

Hampaista on yhteys kuitenki verenkiertoon, myös maitohampaista, joten kannattaa hoitaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 15:41:35

Mörri, mä kun olin ekaluokalla töissä muutama vuosi sitten, ni lapsille järjestettiin hammastarkastus koululla. Varmaan joka kolmannella muksulla löytyi useampi paikattava reikä, maitohampaissa nimenomaan!
Siellä kun lasten kanssa juteltiin hampaiden hoidosta, ni aika pitkälti näissä tapauksissa oli hampaiden hoito oikeastaan kokonaan jätetty lapsen vastuulle, vanhemmat saattoi muistuttaa pesemisestä, mutta eivät tarkastaneet pesun jälkeen. Sehän toki johtaa siihen, että sitä harjaa hetki imeskellään ja se on siinä.

Aloituksen kysymykseen, toki pitää paikata, jos tulehtuu voi tulla isojakin ongelmia. Ja voivat alkaa kipuilemaan jossain vaiheessa.

Lähettäjä: Kaura 
Päivämäärä:   3.12.24 16:04:03

No meilläkin oli niin, että nyt vasta kun ne huomattiin, tuotiin neuvolassa esiin, että vanhempien olisi pitänyt pestä. Sitä ennen ei oltu sanottu siitä yhtää mitään, enemmin kysyttiin peseekö itse ja tuputettu hammasharjoja itse pesuun. Sanoisin kyllä, että neuvolan ohjeistus tässä kohtaa oli puutteellista. Kyllä olisin huomannut, jos ois sanottu että lapsi saa itse pestä kokonaan vasta 10 v. Ei kaikilla ole aikaa lueskella nettisivuja ja itse tosiaan ajattelin, että lapsi opetetaan pesemään itse heti.
Jos noin paljon lapsia, kannattaisi pohtia miten pesemistä neuvola ohjaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.12.24 17:17:04

Sanoisin että vanhempien maalaisjärki on puutteellista jos meinaa että neuvolaikäinen osaa itse pestä hampaansa. Kyllähän sen nyt näkee sitä lapsen touhua katsellessa että onnistuuko lapsi tarkasti pesemään hampaansa. Turha syyttää neuvolaa!
Ei ne neuvolassa sano sitäkään et älä anna lapsen hypätä kaivoon...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.12.24 17:43:14

Ehdottomasti hammaslääkäriin, ja paikkaukseen.
Karies tarttuu niistä reikähampaista uusiin, puhkeaviin pysyviin hampaisiin.

Lähettäjä: Mutteri 
Päivämäärä:   4.12.24 11:41:48

Ei pienen lapsen koordinaatiokyky riitä mitenkään pesemään itse.

Vauvalta kannattaa pestä tavallisella harjalla, mutta sähköhammasharja käyttöön heti, kun on noin 1v ja hampaita enemmän puhjennut. Pastillit kannattaa muistaa ja pitää välttää sen kariesbakteerin tartuttamista, kun aikuisilla se on yleensä aina suussa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.