Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Matkakulut verotuksessa

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   3.12.24 09:18:10

Ensimmäistä kertaa on tarve laskea koko vuoden verotus tarkalleen niin että kuukausittain jäisi mahdollisimman suuri osa käyttöön mätkyjä silti vältellen.

Minulle tulee kohtalaisesti matkakuluja. Niiden vähentyminen verotuksessa on minulle sinänsä selkeä asia, mutta jäin silti miettimään että uskaltaako matkakulut vähentää suoraan vuoden ansiotulosta tulorajaa varten vai kannattaako tuloraja ilmoittaa silti juuri se määrä mitä tulee?

Eli esim jos vuosiansioni on 45 000e ja matkakulut omavastuun jälkeen 3 000e, uskallanko laittaa tulorajan suoraan 42 000e?

Kiitos jos joku viitsii vastata :)

Re: Matkakulut verotuksessa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.12.24 09:22:51

No lisää ne matkavähennykset sinne verokortille. Eli haet uuden verokortin, missä vähennykset on jo huomioitu.

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   3.12.24 09:28:33

Syötät matkakulut verokoneeseen (sinne saa laitettua samat tiedot kuin jälkikäteen korjatessakin, eli mistä minne, miksi ajat, vuoden km yhteensä), et laske itse tulorajaa. Muuten tuloraja tod.näk. ylittyy loppuvuodesta ja maksat sitten korkeampaa veroa, jonka saat aikanaan palautuksena takaisin. Jos työpaikka-/matka tms. muuttuu kesken vuoden, tilaat uuden verokortin uusilla työmatkatiedoilla.

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   3.12.24 09:30:28

Ts. matkakulujen lisääminen jo verokortille laskee veroprosenttia, ei tulorajaa. Eihän ne palkanlaskennassa tiedä sinun matkakuluistasi mitään, vaan siellä seurataan vain verokortin tulorajaa.

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   3.12.24 09:55:48

Kiitos kaikille. Näinhän se tottakai onkin, aloin vaan miettimään asiaa liian monimutkaisesti. Jos ilmoittaisin sekä kilometrit vähennyksiin että vähentäisin ne tuloista niin nehän olisi vähennetty sitten kahteen kertaan. Eli kiitos, tämä selvensi!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.