Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko menee rahaa jouluun?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 07:59:12

Paljonko sinulla menee rahaa jouluna? Mihin erityisesti? Lahjat, ruoat, koristeet, matkat?

Re: Paljonko menee rahaa jouluun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.24 08:06:52

Junamatkoihin, ehkä ostan jotain pientä tuliaista/ joululahjaa viemisiksi. Menee alle 100e

Lähettäjä: pistepistepiste 
Päivämäärä:   3.12.24 08:20:59

ei paljon mitään kun ei ole varaa sellaisiin.
olin just kaverin mukana myyjäisissä, hän osti 60,- kakkuja ja kaikkea krääsää.
itse en malttanut edes 7 euron kakkua ostaa.. joudun miettimään viikottaista perheen ruokarahaa, eikä siihen mahdu mikään turhanpäiväinen joulukoriste, pidin jopa sitä kakkua turhana, kun se olisi kotiin tullessa syöty sekunnissa :(
itse paistetaan sitten tähtitorttuja.

lapset saavat yhdet jouluahjat, kotiin ostetaan jotain ruokaa ja onneksemme pääsemme mummuille syömään jouluna. hyvin yksinkertaista on ollut pyhäpäivät jo useana vuonna ja tilanne nyt vaan kiristyy kun kaikki perusasiat ovat kalliintuneet.
rahat eivät ole koskaan olleet niin tiukilla kuin nyt ja aina olen ollut köyhyysrajan alapuolella..

Miten muilla menee?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.12.24 08:28:34

Nelihenkinen perhe, vieraita tulee kolme. Vieraat tuovat ruokia mukanaan ja ovat vain aaton. Ruokiin menee noin 500 euroa ja lahjoihin noin 1000 euroa. Koristeet kaivetaan laatikosta esiin. Ei osteta aina uusia. Matkoihin ei mene rahaa.

Päivämäärä:   3.12.24 08:31:02

Taloustilanne niin tiukilla, että kummilapselle ostan ihan pienen lahjan, mitä on toivonut ja siinäpä se.

Vähän parempaa ruokaa ja juomaa itselle jouluksi, mutta pysyttelen visusti kotona. Ja koristelut olen kerännyt luonnosta ja näperrellyt itse.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.12.24 08:35:59

Toista tonnia menee. Lahjat ja ruoka. 3 lasta, joista 2 jo asuu omillaan, mutta tulevat jouluksi kotiin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.12.24 08:44:54

Lahjoihin omille aikuisille lapsille noin 100 €/lapsi. Nekin jotain käytännöllistä ja tarpeellista eikä turhaa krääsää. Ruokaan ei mene tavallista enempää kun tehdään itse. Koristeita ei osteta ja kuusi haetaan metsästä.

Lähettäjä: Vilja 
Päivämäärä:   3.12.24 08:56:33

Yllättävän paljon. Juuri eilen paketoin lahjoja, suurin osa omia käsitöitä. Viidelle kaverille, omille vanhemmille ja veljelle, appivanhemmille, miehen veljelle ja hänen puolisolleen, hevosten vuokraajille, kummilapselle, miehen serkulle ja hänen lapselleen... Äkkiä mennyt pelkkiin lankoihin ja kankaisiin se 100-200€. Kaverit tulevat jouluksi ja tehdään ruuat itse, mutta vähintään 50e/pää saa kyllä varautua. Välipäivinä pääsee appivanhemmille syömään. Kuusi omasta metsästä ja koristeet on jo olemassa eli niitä ei tarvitse enää ostaa. Yllättävän kallista on joulun viettäminen myös näin lapsettomana.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 09:06:39

Koristeita tullut ostettua lisää ja osa vanhoista ulkovaloista hajonnut. Mennyt nyt n. 200e. Osa käsityönä ostettuja ja siksi kalliita.

Ruokaan menee n. 250-300 euroa kuudelle ja viinejä varmaan 40 euron edestä.

Lahjoihin (lapset pieniä vielä) ei mee niin paljon. Lapsille 100 e edestä ja sukulaisille n 70-100 euroa yhteensä.

Päivämäärä:   3.12.24 09:31:52

Pistepistepiste: kiinnostaa, mitä se krääsä oli, mitä kaverisi osti. Ajattele että silläkin kakuista ja krääsästä saadulla rahalla joku laittaa lapsilleen joulua.

Päivämäärä:   3.12.24 09:35:17

Koristeita en osaa jyvittää vaan ne on ostettu ja saatu ja ne on. Kynttilöitäkin sain viime jouluna lahjaksi.

Ruokiin varmaan pari sataa, jos laskee vain aaton ja joulupäivän ruuat, itse joulun aikana kyllä menee paljon enemmän. Lahjoihin ehkä reilut 500, matkoihin ei mene, koska olemme kotona ja lahjojen ja ruokien ostosmatkoilla hoidetaan muutkin asiat :)

Lähettäjä: Aaas 
Päivämäärä:   3.12.24 10:10:35

Meillä syödään taas perinteisesti sitä, mikä on aattona punalaputettu, kun ilta-ale alkaa. Pakastimeen on tällä taktiikalla kerätty ruokaa ja varasuunnitelmana on hernekeitto soijarouheella. Ei lahjoja. Vaikka joku jossain kerjäystopikissa haukkuikin minut sydämettömäksi ja ilkeäksi, kun en teinille hanki kauneudenhoitosettiä ja huulikiiltoa, niiden kimaltavien muovikoristeiden lisäksi tietenkin. Eli jouluun ei mene sen enempää rahaa kuin arkeen. Puskurirahasto on vaikka rikkoutunutta pyykkikonetta tai uusia silmälaseja varten, ei kulutusjuhlaan.

Lähettäjä: Runo 
Päivämäärä:   3.12.24 10:17:56

Meillä on aattona ruokailijoita 7 henkilöä ja veikkaisin että ruokiin menee noin 100 euroa. Peruna- ja lanttulaatikko tulee äidiltä.
Joulupäivänä käydään syömässä äidin luona ja kahvittelemassa siskolla. Tapaninpäivänä syödään varmaan perheen kanssa kotona jämät.
Lahjoja en paljoa osta, nyt jo aikuiset lapset saavat yhdet tarpeelliset lahjat, joiden arvo on noin 100 euroa/kpl. Miehelle olen ajatellut hankkivani merinovillaisen alusasun ulkoilua ajatellen, lienee sadan euron kieppeillä sekin. Kummilapsi saa MobilePayn kautta 50€:
Hautakynttilöihin menee parikymppiä, kotona "poltetaan" vain ledkynttilöitä eläinten takia ja niitäkin on valmiiksi. Kuusta ei tule, koska eläimet.
Kukkia ostan äidille ja siskolle, koska ovat kieltäneet muut lahjat.

Päivämäärä:   3.12.24 10:22:25

Ehkä kymppi. Ostan sillä rahalla muutaman suklaarasian jotka voin antaa lahjaksi jos näyttää siltä, että joku on erehtynyt ostamaan mulle jotain. Yksi menee äidille.

Tänä jouluna en tarkoituksella osta kenellekään muulle kuin äidilleni mitään. Ottaa aivoon koko joulu, muuta hyvää siinä ei ole kuin vapaapäivät.

Päivämäärä:   3.12.24 10:33:54

Pakollisiin lahjoihin meni pyöristettynä 200 e. Yhdet näistä lähetin samaan osoitteeseen. Siihen meni kymppi.

Muuten en jouluile. Paitsi joulutorttuja teen välillä koska ne on hyviä. Paljon lie kilon valmis taikina ja pari luumuhillo purkkia maksaa 2-3 kertaa ostettuna parin kuukauden aikana.

Jouluruoka on pahaa ja kinkkua ei tule syötyä. Käydään närppimässä niitä muiden pöydistä. Koristeita ei ostella, aivan turhaa rahan hukkaa.

Lähettäjä: Anja 
Päivämäärä:   3.12.24 11:12:04

Nelihenkinen perhe. Kokonaisuudessaan aaton kustannukset 800e. Vieraita tulee meidän lisäksi 8-10 henkeä. Kaikki tuo jotain ruokia mukanaan, me ei kustanneta koko ruokailua. Laskin että ruokiin menee 250e meidän osalta. Loput summasta lasten, omien vanhempien ja puolison lahjoihin sekä tilatulle joulupukille maksu. Niin ja vuokrasin pitkän pöydän. Matkoihin tai koristeisiin ei mene rahaa. Ihan jäätävä summa kyllä

Lähettäjä: lehtikaali 
Päivämäärä:   3.12.24 11:23:36

Työttömänä ja varattomana ei mene rahaa. Maksoin juuri laskut ja tilillä on 50e. Sillä pitäisi pärjätä kuukauden päivät kunnes tulee seuraavan kerran rahaa. Tähäh saakka olen sinnitellyt ilman apua, nyt pitää varmaan suunnistaa ruokajonoon. Onneksi ei ole lapsia tähän kurjuuteen.

Kuulinko mene töihin -kehotuksia? Sitähän tässä kovasti yritetään vaan ei tunnu tärppäävän. Olen koulutettu ja työkokemustakin löytyy monipuolisesti. Kaltaisiani on paljon eikä kukaan työllisty yhtään sen paremmin.

Lähettäjä: pistepistepiste 
Päivämäärä:   3.12.24 11:53:21

"Pistepistepiste: kiinnostaa, mitä se krääsä oli, mitä kaverisi osti. Ajattele että silläkin kakuista ja krääsästä saadulla rahalla joku laittaa lapsilleen joulua."

- en moiti kakkujen ostoa, ymmärrän jos joku haluaa kuivakakkuja ostaa. Olisin ehkä itsekin ostanut mutta ei ollut niihin vaan varaa.
hänen lapset ovat jo aikuisia, joten ei tehnyt joulua lapsilleen.

krääsänä pidin ihan ohuesta pahvista tehtyjä 5 cm kokoisia pikku lyhtyjä, (joka ei pysynyt kunnolla edes koossa) jossa oli ikkunat ja sisällä ledikynttilä. hyvä kun tämä pieni kyhelmä kesti kuljetuksen takapenkillä kotiin :) mutta sekin maksoi köyhän ihmisen tuntipalkan verran! :O
ehkä sitten jollekin tarpeellinen esine, itse en edes kehtaisi myydä moisia :)

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   3.12.24 12:07:52

Lapset 4-v. ja 10 kk. Lapsien lahjoihin laitetaan n. 100 eur isommalle ja 50 eur pienemmälle.

Menemme lasten mummolaan jouluksi, jonne tulee myös muuta lähisukua. Arvotaan aikuisten kesken kuka ostaa kenellekin n. 50 eur lahjan. Eli multa ja mieheltä yhteensä n. 100 e

Lasten kummeille ostetaan jotain, tähän yhteensä n. 300

Sukulaislapselle n. 25 euron lahja

Jouluruokia, viiniä yms. viedään yhteiseen jouluun, n. 200 EUR

Joulukukat, suklaat, koristeet kotiin on aika vaikea arvioida, kun jotain on jo ostettu, mutta varmaan n. 100 EUR.

Mahdolliset ostetaan miehen kanssa jotain toisillemme myös, eli sellainen 800-900 menisi yhteensä meidän perheeltä rahaa.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   3.12.24 12:12:22

"Jouluruoka on pahaa ja kinkkua ei tule syötyä. Käydään närppimässä niitä muiden pöydistä. " täh, miksi ihmeessä joku laittaa jouluksi "pahaa" ruokaa? Ja sitten menee vielä muualle närppimään?

Päivämäärä:   3.12.24 12:18:27

Täh, tämä . ei varmaan joulun aikaan syö mitään kotona, kun ei kerran koko pyhien aikana tulee mitään ruokakuluja. Käy syömässä muiden pöydissä, eikä ilmeisesti vie edes mitään tuliaisia. Aika moukkamaista käytöstä :D, ei onneksi kuulu omaan lähipiiriini.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   3.12.24 12:20:30

En osta lahjoja. Kotopuolessa saatan käydä. Junalippuihin menee varmaan noin satanen.

Päivämäärä:   3.12.24 12:23:15

Ainahan kaikki tekee liikaa ruokaa ja pyytää joulun jälkeen käymään "kahvilla" eli tyrkyttää jouluruokia mitä jäi yli. Näin meillä päin.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   3.12.24 12:26:42

En syö jouluna sen enempää kuin muunakaan aikana vuodesta. Enkä sen kalliinpaa ruokaakaan. Monet perinteiset jouluruuat ovat edullisia. Perheemme kesken vallitsee perinne, että kukin tuo joulupöytään jotain. Ruuat on jaettu etukäteen, ettei hankita samoja tuotteita. Ehkä 20-30e ylimääräistä kuluu verrattuna siihen, että olisin syönyt yksin sen 3 päivää.

Lahjoja emme ole ostaneet toisillemme vuosiin. Kaikilla on jo kaikkea. Kummitytölle ostan monesti jonkun elämyslahjan, siihen voi mennä 20-30e.

Eli selvästi alle 100e:llä on joulumenot katettu. Toki en näin edullisesti selviäisi, jos olisi tarkoitus juopotella. Mutta mieluummin käytän ne rahat hevosharrastukseen.

Päivämäärä:   3.12.24 12:42:24

., no mutta kyllähän kylä paikkaan aina viedään jotain, kukka, kahvia, suklaata...

Päivämäärä:   3.12.24 12:49:38

Ei mene rahaa kun ei ole rahaa. Isä maksoi junalippuni jo etukäteen viimeksi käydessäni.

Yritän löytää kirpparilta vanhemmilleni kirjoja ja tällä kertaa yritän parhaani mukaan saada maalattua kivat kirjanmerkit. Ensimmäinen kokeilu oli ihan absurdi, en osannut maalata aihetta joka on minulle aiemmin ollut helppo ja mieluisa, nyt jokainen yritys meni entistä huonommin. :D Näköjään tulee joku ramppikuume vaikkei kukaan ole katsomassa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.12.24 12:56:12

Ostan lahjat vanhemmille, veljelle, kummilapsille ja kahdelle ystävälle, ehkä pienen joulukuusen jos raattin, oma pieni kinkku ja laatikotkin olisi kiva ostaa mutta en tiedä raaskinko. Niin ja muutamat rasiat suklaata, viemiseksi ja kotiin. Rahaa menee varmaan 100-250€ väliltä. Käyn aattona syömässä vanhemmilla ja ehkä myös joulupäivänä vielä. Sitten saattaisi olla ettei omia ruokia tarvitsisi välttämättä. En vaan ole koskaan paistanut itse kinkkua niin olis kiva se tehdä joskus :D alkoholia en käytä jouluna, kun se on mulle rentoutumisen aikaa ja alkoholi ei siihen kuvaan sovi.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   3.12.24 13:16:53

3 ihmisen perhe, mummi ja vaari tulee jouluna syömään. Yli tonni menee, ruokiin ja juomiin varmaan 500€ ja lahjoihin loput.

Päivämäärä:   3.12.24 13:43:16

Ruokakulut pysyy melkolailla samassa, ehkä menee 50e lisää herkkuihin. Pari lahjaa lapselle, 80e. Kukkia vanhemmille, parikymppiä. En tänä vuonna muista muita. Tuntuu, että olen laittanut lahjoihin paljon rahaa aina muttei niistä kukaan ole ilahtunut. Kaikilla on jo kaikkea. Ja nyt ei ole varaakaan. 150e menee jouluun, aiemmin meni vähintään nelinkertaisesti. Jotenkin myös olen paljon pohtinut joulun sanomaa ihan eri tavalla tänä syksynä, haluan tarkoituksella etsiä kaiken kaupallisen keskeltä hiljentymisen ja juhlan keskipisteen muistamisen. Se ei ole joulupukki.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.12.24 13:55:16

Meitä on jouluna 8 henkeä. (6 aikuista ja 2 lasta.)
Ruoat ehkä ~ 700€.
Lahjat; aikuisten kesken on sovittu, että ostetaan 30€ joku muistaminen toisillemme. Panostamme hyvää ruokaan jonka ostamiseen kaikki osallistuu :)
Lastenlahjoihin menee sitten enemmän. 50-150€ per nenä.

Päivämäärä:   3.12.24 14:01:26

"., no mutta kyllähän kylä paikkaan aina viedään jotain, kukka, kahvia, suklaata"

Ehkä jollekin etäiselle sukulaiselle jota näkee harvoin. Ei meillä ruukata joka kahvittelulle viedä lähempien kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.