Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun itku ei lopu julkisella paikalla

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   2.12.24 22:43:18

Olemme lomalla ulkomailla.
Lomaan kuuluu puolihoito eli aamiainen ja illallinen. Lapseni kysyi voiko hän syödä vain kaksi alkuruokaa alkuruoan+ pääruuan sijaan jotka kuuluvat illalliseen. Kysyin tarjoilijata sitä sujuvalla englannilla. Tarjoilija ei ymmärtänyt ja yritin sitä selventää. Tarjoilija hermostui, tiuskaisi, lähti pöytämme luota tuhahdellen ja tuli hetken päästä takaisin paperin kanssa. Tein oman tilaukseni ja halusin kaksi ruoka-ainetta pois pitsastani, johon tarjoilija vastasi ivallisesti ettei se ole sitten sen niminen pitsa. Puhui jotenkin hyvin ärsyyntyneenä.

Kun tarjoilija lähti, alkoi kyyneleeni valua, eikä siitä tullut vain loppua. Miesystäväni oli vihainen miksi en lopeta vain itkua. Pyyhin kyyneleitäni ja istuin paikallani koska miesystäväni sanoi etten saa jättää häntä yksin selittelemään tarjoilijoille mihin lähdin.

Toivon nyt vain lohdutusta. Olen herkkä ihmisten suuttumiselle ja se on ilmeisesti jokin trauma lapsuudestani sitten koska koen todella pahaa oloa jos ihmiset suuttuvat minulle. Kärsin herkästä itkustani, se on kuin huono virtsanpidätyskyky, mutta siihen ei pysty tekemään leikkausta.

Ihmiset katsoivat kun kyynelehdin ravintolassa ja miesystäni mielestä olen nyt varmaan pilannut loman ja hän menettänyt kasvonsa.

Re: Kun itku ei lopu julkisella paikalla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.12.24 22:50:34

Ensinnäkin, heti reissun jälkeen eroa, tarvittaessa turvakodin kautta. Ihan sairasta käytöstä mieheltä!!!!! Ei ihmekään jos olet noin paineessa ja herkkä tiuskimiselle kun joudut elämään tuollaisen ihmisen kanssa!

Päivämäärä:   2.12.24 23:02:28

Ymmärrän miehen häpeän minun itkustani. Mies on itse sellainen ettei näytä itkua vaikka koiran kuoltua mutta sanoo surevansa.

En tiedä miten selittäisin että toisen suuttuminen minulle tuntuu vain niin pahalta että se tuo itkun pintaan. Miten sellaista voi selittää paremmin?

Lähettäjä: Mangolia 
Päivämäärä:   2.12.24 23:03:38

Aivan sanaton olen tuosta miehesi käytöksestä! Siis miehesi käyttäytyy todella idioottimaisesti!
Itse olen ollut myös herkkä itkemään viime aikoina, elämässä on ollut aika rankkaa syystä X ja tunteita tullut pullotettua pinnan alle liian kauan. Välillä se triggeri kyynelilleni voi olla aivan mitätön pieni vastoinkäyminen, sitten ne valmiiksi murtumispisteessä olevat padot vaan murtuu halusi tai ei. On käynyt myös julkisella paikalla. Oma mieheni ryntää huomatessaan aina lohduttamaan, koskettaa / halaa tilanteesta riippuen ja vakuuttelee ettei ole mitään hätää. Se tekee tilanteessa oloni turvalliseksi, hyväksytyksi ja vähentää itkemisen häpeää (joka minuun on lapsuudessa istutettu).
Halaus aloittaja <3 sinua kohdellaan todella väärin.

Päivämäärä:   2.12.24 23:06:00

:Ymmärrän miehen häpeän minun itkustani. Mies on itse sellainen ettei näytä itkua vaikka koiran kuoltua mutta sanoo surevansa."

Minusta on paljon vaikeammin ymmärrettävää, että ihminen ei itke koskaan ja kokee, että edes surua ei saisi näyttää.

Lähettäjä: kuku 
Päivämäärä:   2.12.24 23:06:21

Itkeminen ei ole sellainen asia mitä pitää hävetä! Ei edes julkisella paikalla. Miehesi reaktio asiaan on todella kurja.

Päivämäärä:   2.12.24 23:09:02

"Jopa on piste täynnä miesvihaa. Hanki apua."

Ja joillakin ei näemmä ole koskaan mitään muuta sanottavaa kuin määkiä miesvihasta. Enkä muuten ole se, jolle kommentoit, niin että nyt voit sitten syyttää minuakin miesvihasta.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   2.12.24 23:13:13

Saa itkeä, kun itkettää.

Tarjoilija oli tyly, ilkeä ja toimi epäammatillisesti.

Erikoinen ystävä sinulla. Ei tarvitse nyrkit pystyssä uhota, mutta vähän empatiaa ja apuja toiselle vaikeaan tilanteeseen on ihan kohtuullinen vaatimus.

Lähettäjä: Itkeä saa 
Päivämäärä:   2.12.24 23:35:00

Helpompa olisi ollut van tilta se alkuperäinen pitsa ja noukkia sivuun sieltä ne mitä et halu syödä. Saman hintainen se on jok tapauksessa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   2.12.24 23:59:37

No ei tuo ole normaalia käytöstä. Auttaisiko psykoterapia?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   3.12.24 00:09:48

Anna kun arvaan, olette Ranskassa? Ehkä juuri Pariisissa.
Voi olla, että jossain muussa maassa tilausten ja ruoka-aineiden kanssa säätämiseen ei ole niin totuttu kuin Suomessa. Ja ainakin Ranskasta löytyy tosi töykeitä tarjoilijoita :D

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.12.24 00:24:22

T, aika monessa maassa on niin, ettei annoksia aleta säätämään. Sitten tilataan muuta. Sama laskun jaon kanssa - hyvin hapanta naamaa näytetään, jos alat pyytämään laskun vaikka kuudelle erikseen. Täällä monilla on tapana mollata suomalaista palvelua, mutta oikeasti Suomessa saa todella paljon sellaista, mitä muualla ei voisi kuvitellakaan saavansa.

Ranskassa sain ihan hyvää palvelua kaikkialla, liekö käynyt tuuri. Enkä puhu kieltä, ruokasanastoa ymmärrän.

Päivämäärä:   3.12.24 01:47:45

Kiitos asiallisista vastauksista.

Tämä oli kehityskeskustelun paikka parisuhteellemme. Puhuimme yli kaksi tuntia luonteistamme, molempien huonoista puolista ja siihen että meidän tulee hyväksyä toisemme myös huonojen puolien kanssa joita emme pysty itsessämme täysin muuttamaan.

Puhuimme myös siitä että tarjoilijalla oli ehkä stressiä kiireen ja vieraan kielen vuoksi ja siitä että tässä maassa ollaan temperamenttisempia kuin Suomessa.

Eniten tässä harmittaa se etten pysty monen vuosikymmenen harjoittelun jälkeen vieläkään pidättämään itkuani.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.12.24 02:53:45

Olen huolissani tässä tilanteessa mukana olleesta lapsesta.

Lapselle todella pelottava tilanne kun äiti itkee, tunnelma on musta ja isä/isäpuoli vain pintapuolisesti aggressiota peittäen. En syyllistä aloittaja sinua mutta kamala tilanne lapselle.

Asiakaspalvelija oli erittäin asiaton ja tekisin hänestä valituksen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.12.24 05:59:21

Jospa tafjoilija tarkoitti, että listalta löytyy pitsa joka on sellakndn minkä haluat ilman, että tilaat eri pitsan josta joudutaan muokkaamaan sellainen. En ihmettele että miesystävää nolotti käytöksesesi. Kannattaa hakeutua hakemaan keskustelu apua ei ole normaalia ruveta itkemään ja poistua paikalta itkien jos jokin asia ei mene omanmielen mukaan

Lähettäjä: Huulen Maiskahdus 
Päivämäärä:   3.12.24 06:12:33

Psykopaatti on tunteeton

Lähettäjä: *0* 
Päivämäärä:   3.12.24 06:13:47

"miesystäni mielestä olen nyt varmaan pilannut loman ja hän menettänyt kasvonsa"

Niin varmaan hän menetti kasvonsa, jos istui vain hiljaa, eikä puolustanut sinua. Jos kerran siinä maassa ollaan temperamenttisempia, varmaan pitivät miestäsi aika vässykkänä.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   3.12.24 08:56:17

Miehesi saa kyllä hävetä ettei tukenut ja lohduttanut sinua. Sitä ei pitäisi pätkääkään kiinnostaa mitä muut ajattelee jos sinä tarvitset häntä. Nolo ”mies”.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   3.12.24 08:59:28

Mies olisi voinut hyvin ottaa tilanteen haltuun ja lohdutella että ei tässä nyt mitään hätää ole sen sijaan että itse kimpaantuu toisen tunnereaktiosta.

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   3.12.24 09:08:27

"Eniten tässä harmittaa se etten pysty monen vuosikymmenen harjoittelun jälkeen vieläkään pidättämään itkuani."

Älä sitä harmittele! Se on hyvä että tunteet tulee ulos. Itse pullottelin tunteitani lapsuudesta asti ja kun ne keski-iässä alkoivat tulla ulos niin sitä itkua tulee nykyään vähän joka paikassa ja tilanteessa. Sen kanssa on opittava vain elämään ja hyväksymään se itku. Älä häpeile sitä! Ja miehelläsi on myös siinä kasvun paikka, että itku ei ole häpeän asia ja todellakin voisi siinä tilanteessa esim. halata tai ottaa sinua kädestä kiinni. Herkkäitkuisuus ei ole vika, se on vain ominaisuus.

Päivämäärä:   3.12.24 09:20:55

Häpeäisin minäkin jos puoliso itkisi ravintolassa kun tarjoilija ei ymmärrä toiveita. Tilataan listalta. Piste. Jos listalla ei ole mitään syötäväksi kelpaavaa, vaihdetan ravintolaa.

Päivämäärä:   3.12.24 09:28:14

^Tuosta vaan varastit nimimerkkini.

Huomaa kyllä että sinulla ei ole tunneälyä, kun et tajua miten traumat ihmisellä toimii ja miten joku tilanne ne laukaisee.

Aloittaja ei tehnyt tilanteessa mitään väärää. Tottakai ravintolassa saa esittää toiveita mitä haluaa syödä. Täytyyhän niiden ottaa allergiatkin huomioon. Eikä ole asiallista käytöstä tarjoilijalta suuttua asiakkaan toiveista. Silloin voisi vaan asiallisesti ilmoittaa että ei onnistu, jos ei onnistu. Ja suositella vaikka listalta jotain muuta missä ei kyseisiä aineita ole. Eli se joka tuossa tilanteessa käyttäytyi asiattomasti ja jonka olisi syytä hävetä, on se tarjoilija.

Lähettäjä: Lotta 
Päivämäärä:   3.12.24 09:30:26

Itke pitää jos itkettää.
Onko tämä joku suomalainen juttu, "ei itku mitään auta"? Ai että vihasin tuota lausetta, kun äiti sitä aina jakeli.
Opettelin pois siitä itkunpidättelystä ja häpeästä, vollotan ihan just silloin, kun siltä tuntuu.

Ja mitähän Itkeä saa, T ja Ällö selittävät? Saksassa, Espanjassa, Italiassa, Hollannissa, Tanskassa, Ruotsissa, Puolassa, siellä Ranskassakin... missähän kaikkialla tässä nyt on matkusteltu tai eletty, aina on voinut pyytää jonkin ruoka-aineen tai useammankin poisjättämistä ja laskunkin erittelyä ilman mitään päin naamaa tuhahteluja tai tiuskimisia. Noin ammattitaidoton tarjoilija olisi ehdottomasti saanut kuulla asiasta.

Olen pahoillani aloittaja, että jouduit tuollaiseen tilanteeseen eikä miehesi asettunut puolellesi. Älä kuitenkaan siirrä tuota häpeääsi itkua kohtaan lapseesi!

Päivämäärä:   3.12.24 09:44:11

Just tänään mietin, että olisinpa sellainen joka pystyy purkamaan tunteensa itkuna. En häpeä itkemistä, mutta itku ei vain tule

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   3.12.24 09:48:42

Onko mun kommentti todella poistettu? Koska kutsuin miesvihaksi sitä, että kun mies ei lohduta turhasta itkevää naista, oletetaan heti, että on erottava turvakodin kautta. Eli tuodaan esiin, että mies on aina lähtökohtaisetsi väkivaltainen, jos hän ei ole sellainen, kun kumppani haluaa ja toivoo.

Saako jotain ihmisryhmää esittää noin?

Lähettäjä: Puh 
Päivämäärä:   3.12.24 10:15:55

En mäkään ymmärtäis tommosta tyhjästä parkumista. Voi voi jos joku nyt sanoo vähän tylysti eikä heti alkuunsa suorastaan rakasta aloittajaa.
Mahtaa olla elämä vaikeeta kun pitää vollottaa jokaisesta poikittaisesta sanasta ja siitä vielä lisää että ei hypätä heti tikkana lohduttamaan ja silittämään päätä kun on tullut paha mieli.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.12.24 10:21:14

Huh huh, miten tunnekylmää porukkaa. Toivottavasti en tunne teitä livenä. Joo , aloittaja tietää että itkee herkästi ja yrittää työstää asiaa.

Onko se puolison asia läksyttää asiasta?!? Ei todellakaan.

Päivämäärä:   3.12.24 10:26:44

"Mahtaa olla elämä vaikeeta kun pitää vollottaa jokaisesta poikittaisesta sanasta ja siitä vielä lisää että ei hypätä heti tikkana lohduttamaan ja silittämään päätä kun on tullut paha mieli."

tätä minäkin ajattelin. Ja vielä aikuinen ihminen. Lapselle varmasti tosi hämmentävää ja pelottavaakin, kun äiti tirskahtaa itkuun ties mistä pikkuasiasta. Lapsi parka oppii elämään elämänsä kuin munankuorilla, ettei vaan äiti taas ala itkemään. Eikä tämä kaikesta itkeminen varmasti ole se tapa hoitaa asioita, joka lapselle halutaan opettaa.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   3.12.24 11:12:52

Samaa mieltä kuin alla lainatut. Hemmetinmoinen rasite ympäristölleen tommonen itkuiita. Herkkä voi olla mutta normaali aikuinen pystyy säätelemään reaktioitaan edes jossain määrin. Kuulostaa ettei ap edes yritä vaan oikein nauttii märehtiessään "herkkänä lumihiutaleena". Ap:n miehen voi nähdä tunnekylmänä ja sitä hän hyvinkin saattaa olla. Veikkaaan kyllä että mies on lopen kyllästynyt itkuiitan märehtimiseen eikä enää jaksa olla empaattinen. Koska sekin todennäköisesti vain lisää märinää.

Ap:lle suosittelen pitkäkestoista terapiaa missä opit käsittelemään tunteita, niin positiivisia kuin negatiivisia ilman että tilanne karkaa käsistä volinan puolelle. Pakko sun on itsekin myöntää ettei tuo ihan normaalia käytöstä ole.

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 3.12.24 10:26:44

"Mahtaa olla elämä vaikeeta kun pitää vollottaa jokaisesta poikittaisesta sanasta ja siitä vielä lisää että ei hypätä heti tikkana lohduttamaan ja silittämään päätä kun on tullut paha mieli."

tätä minäkin ajattelin. Ja vielä aikuinen ihminen. Lapselle varmasti tosi hämmentävää ja pelottavaakin, kun äiti tirskahtaa itkuun ties mistä pikkuasiasta. Lapsi parka oppii elämään elämänsä kuin munankuorilla, ettei vaan äiti taas ala itkemään. Eikä tämä kaikesta itkeminen varmasti ole se tapa hoitaa asioita, joka lapselle halutaan opettaa.

Päivämäärä:   3.12.24 11:29:41

Herkkäitkuisuuteen ei auta tunnekylmyys vaan nimenomaan empatia. Ei ole mikään iso uhraus vaikka halata itkevää vaimoaan ja taatusti mieli kohentuu ihan parissa minuutissa ja koko juttu on unohtunut alta viiden minuutin. Sen sijaan tunnekylmä @!#$ päättää tiuskia ja aiheuttaa lisää pahaa mieltä. Miksi? Miksi, oi miksi on niin vastenmielistä ja jopa nöyryyttävää halata omaa rakastaan?

Ja sen herkkäitkuisen lapsi todennäköisesti ei elä munankuorilla tai pelkää itkua. Hän oppii, että itkeä saa ja se on normaali asia. Sen sijaan tunnekylmän vanhemman lapsi oppii varomaan tarkoin ettei vain reagoi väärin ja oppii patoamaan kaikki sisäänsä ja oppii ettei hänen tunteillaan ole mitään merkitystä muille ja on aivan normaalia että rakkain ihminen halveksuu sinua heikkona hetkenä kun eniten kaipaisit empatiaa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.12.24 11:33:11

Ikävän kuuloinen tilanne. Mutta varmaan itsekin ymmärrät että ne käsittelemättömät lapsuustraumat ja itkuisuus ei ole myöskään kenenkään tilanteessa olleen vika. Kumppanille raskasta ja lapselle pelottavaa. Kannattaa hakeutua terapiaan ennenkuin oma lapsi alkaa muuttaa käytöstään äidin yliherkkyyden vuoksi tai muuttuu itse samanlaiseksi. Kyllä tunteita saa näyttää mutta jos aihe itkulle on tuohtunut tarjoilija, tuo opettaa lapsenkin pelkäämään. Lapset kun tuppaa syyttämään kaikesta itseään ensisijaisesti kun eivät ymmärrä mitään monimutkaisempaa selitystä asioiden taustalla.

Muutaman kerran ymmärtäisin ja tottakai lohduttaisin, mutta täytyy sanoa etten jaksaisi elää sellaisen ihmisen kanssa joka alkaa itkemään joka kerta kun joku merkityksetön, vieras ihminen käyttäytyy tuohtuneesti.

Päivämäärä:   3.12.24 11:59:09

"Lähettäjä: mä
Päivämäärä: 3.12.24 09:48:42

Onko mun kommentti todella poistettu? Koska kutsuin miesvihaksi sitä, että kun mies ei lohduta turhasta itkevää naista, oletetaan heti, että on erottava turvakodin kautta. Eli tuodaan esiin, että mies on aina lähtökohtaisetsi väkivaltainen, jos hän ei ole sellainen, kun kumppani haluaa ja toivoo.

Saako jotain ihmisryhmää esittää noin?"

Ei tässä esitetty mitään ihmisryhmää mitenkään erityisessä valossa. Enkä tiedä miten sinä sen miesvihaksi käännät, että aloittaja on todella myrkyllisessä suhteessa jos sitä hallitsee miehen häpeä sen sijaan, että mies olisi naiselleen tukena tilanteessa joka aloittajalle itselleen tuottaa häpeää. Häpeä ei ole tuollaisessa tilanteessa terve tunne, tottakai se on normaali jokaisen omalla kokemuspohjalla, mutta ei sille ole mitään syytä. Eikä se häpeä itsessään ole mitenkään huono asia, mutta se on jos sillä yritetään hallita toista!

Ja kyllä, jos on noin huonolla tolalla suhde, että siitä ei saa turvaa, niin on ihan hyvä muistuttaa niistä turvakodeista koska me ei voida tietää kokonaisuutta tai miten rumaksi juttu kääntyy kun asioista aletaan puhumaan tai mies aavistaa että nainen olisi lähdössä. Minäkin olen ollut miehen kanssa suhteessa josta en ikinä olisi uskonut sellaista raivoa ja väkivaltaa mikä heräsi kun otin esille sen miten en voi hyvin suhteessa ja haluan erota. Nykyään on turvallinen ja tukenani oleva kumppani rinnalla ja ero on aivan huikea. Silti tiedostan, että se pimahtaminen näköjään voi tapahtua kenelle tahansa, eksän olin tuntenut melkein koko elämäni enkä koskaan nähnyt hänen olevan väkivaltainen tuota ennen.

Täälläkin kommenteissa huomaa miten normaaliksi yhteiskunnassamme on tehty tuollainen henkinen väkivalta, sitä on nuo yllä olevat viestitkin täynnä. Itku ei ole huono asia, edes julkisella paikalla ja sen tukahduttamisen ja häpenä sijaan kannattaa tutkia, että mistä se itku kertoo. Pelkäsitkö miehen reaktiota vai oliko se joku kauempi kaiku vanhoista traumoista?

Turvallisessa suhteessa itkeminen ja pelkääminen on täysin ok ja sen empatian ja tuen kautta ne hankalat tunteet myös olevat vähemmän esillä, kun ei niitä samalla tavalla kaivella esiin ihan yllättäen.

Päivämäärä:   3.12.24 11:59:52

Pointtina siis, että miehen olisi pitänyt olla tukenasi tuossa tilanteessa ja jos suhde olisi hyvällä pohjalla et luultavasti olisi edes alkanut itkemään vaan luottanut, että selviätte siitäkin tilanteesta YHDESSÄ.

Päivämäärä:   3.12.24 12:04:31

"Ja sen herkkäitkuisen lapsi todennäköisesti ei elä munankuorilla tai pelkää itkua. Hän oppii, että itkeä saa ja se on normaali asia."

Mä olen myös sitä mieltä, että itkeä saa ja se on normaali asia. Mutta kaikesta ei tarvitse itkeä. Tässä "Tarjoilija hermostui, tiuskaisi, lähti pöytämme luota tuhahdellen" ja "Puhui jotenkin hyvin ärsyyntyneenä." Ollaan ravintolassa, missä on kommunikaatio-ongelmia puolin ja toisin, ehkä on kielimuuri, ehkä on eroja palvelukulttuurissa. Onko nämä syitä aikuiselta ihmiseltä itkeä?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   3.12.24 12:06:38

Ei tuollainen ole mikään mies, joten ei tätä edes miesvihaksi voi kääntää.
Oikea mies puolustaisi naistaan, tai jos ei ihan niin pitkälle mennä niin edes tukisi. Tuollainen reaktio kertoo niin vastenmielisestä mielenmaisemasta että omalta kohdalta suhde olisi tuossa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.12.24 12:11:25

Itkeä saa, mutta onhan se nyt outoa, jos tuollainen tilanne saa noin kovasti itkettämään. Ei vaikuta lapsen kannalta hyvältä, jos saa opin, että kun ei mene tahtonsa mukaisesti, niin on ok alkaa itkeä.

Itkua voi käyttää myös manipulointikeinona.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   3.12.24 12:26:07

Komppaan nimimerkkiä heh. Jos aloittaja et jo käy psykoterapiassa, niin sinne heti työstämään niitä traumoja. Jos tuollainen tilanne ravintolassa saa itkemään holtittomasti, niin siihen ei auta empatia, vaan ammattiapu. Lapselle kamalaa ja todellakin oppii varomaan, ettei äiti vain missään nimessä parahda parkumaan, lapsi joutuu tukahduttamaan siis ne omat tunteensa ja reaktionsa. Mies on varmasti kurkkuaan myöten täynnä tuota vetistelyä, eikä jaksa siihen osallistua, kun tilanne vaan toistuu. Hankkiudu aloittaja nyt ammattiavun pariin, ettet pilaa lapsesi elämää. Parisuhde taitaa olla jo sekin koetuksella. Ja jos ravintolassa ei palvelu tai ruokalista miellytä, niin sitten vaihdetaan paikkaa.
Mua voitte nimitellä tunnekylmäksi ihan vapaasti, mutta mä olen omassa ystäväpiirissäni se, joka kuuntelee, auttaa ja järjestää toisten asioita, jos he apua tarvitsevat. Jos joku selvästi tarvitsee mielenterveyden ammattilaisten apua, niin sitten autan sen pariin. Jos ihminen ei itse edes halua vaikuttaa omiin ongelmiinsa, vaan kuormittaa vaan jatkuvasti muita käytöksellään ja oireilullaan, niin sitten on hankalampi auttaa ja ainut, joka siitä pidemmän päälle kärsii, on henkilö itse, kun muut kaikkoavat ympäriltä.

Päivämäärä:   3.12.24 13:03:43

Lotta, tuo nyt vaan on niin, että kaikkialla ei oikeasti vaihdeta mitään niistä annoksista. Tällaiseen olen törmännyt useammassa maassa, esim niinkin eksoottisessa paikassa kuin Viro. On olemassa keittiömestareita, jotka ovat hyvin ylpeitä tekemistään annoksista ja niissä ei aleta komponentteja vaihtelemaan. Minullekin on useammassa paikassa sanottu, ettei maistelumenussa voi liharuokaa vaihtaa toiseen tms (vaikka se toinen annos olisi halvempi), koska kokonaisuus on mietitty tarkasti ja siitä ei poiketa. Joku pizza nyt useimmiten menee, mutta ei ole mitenkään tavatonta, että annoksia ei muutella.

Nämä ovat paikkojen sisäisiä ohjeistuksia ja työtä tehdään ohjeistuksen mukaisesti. Aina voi vaihtaa paikkaa, jos ei kelpaa.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   3.12.24 13:04:17

Ap, oletkohan nyt ihan okei? Et kyllä kuullosta normilta noiden itkukohtauksiesi vuoksi. Ihmettelen, ettei mies suuttunut. Aikuinen nainen, etkä hallitse itseäsi

Ymmärrän myös tarjoilijaa. Oletteko ekalla ulkomaanmatkalla ja sitten alatte vatkata ja veivata jossain raflassa tyyliin, ei tomaattia paitsi vihreää, ja vain vähän sitä tai tätä. Oikeesti NOLOA käytöstä. Mene etsimään paikallinen Hese ja syö niitä burgereita. Olet muutenkin varmaan sen ravintola-tyypin suurkuluttaja, kun pelleilet ravintolassa.

Katso ympärillesi siellä ja huomaat, että siellä on muitakin ihmisiä ja ymmärrä, ettet voi esittää toiveitasi, kuten liisa ihmemaassa, koska muuten kukaan ei ehtisi saada ruokaa.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   3.12.24 13:15:47

Onpas inhottavia kommentteja. Jos ette tienneet, niin elämässä voi olla vaikeita jaksoja, ja silloin pienikin asia voi saada itkemään. Erilaisuutta on tietysti mahdotonta ymmärtää, jos itselle ei ole ikinä sattunut mitään ns. tavallisuudesta poikkeavaa.

Itselläni on sellainen kokemus Italiasta, että tarjoilija alkoi kettuilemaan kun en hymyillyt tarpeeksi. Olin kuullut lomamatkan aikana, että hyvällä ystävälläni on todettu syöpä, eikä paljoa naurattanut tuona iltana, mutta pakko oli käydä syömässä silti. Tarjoilijat voivat olla välillä todellisia moukkia.

Ja sitten päästään ap:n mieheen, huh. Jos hänellä on tuollaisessa tilanteessa päällimmäisenä mielessä oma häpeänsä niin eipä ole empatiasta kuullutkaan koko ihminen. Tukea ja rauhoittelua tarvitaan tuollaisissa tilanteissa.

Päivämäärä:   3.12.24 13:23:34

Henne, toki jokainen ymmärtää, että kuormittuneena pienetkin asiat voivat tuntua suurilta. Aloittajan tekstistä tosin sai käsityksen, että hänelle tällainen itkuun pillahtelu on ihan tavallista normaalistikin. Se käy todella raskaaksi lähipiirille, jos tällaisia tilanteita syntyy milloin mistäkin.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   3.12.24 13:35:45

Henne, kuule älä sinä höpötä kriiseistä ja kovista koettelemuksista. Kaikki niitä ovat kokeneet. Tavalla tai toisella.

Kyllähän tässä ihmiset huolestuvat, jos aikuinen ei hallitse itseään ja vollottaa noin pienestä asiasta. Enempi tulee mieleen, ettei aloittaja itse ole mitään vaikeuksia juuri kokenut, jos sekoaa tarjoilijan sanoista noin. Ei ole normaalia millään mittarilla.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   3.12.24 14:03:06

Minä höpötän kuule ihan mitä haluan. On aika yleistä, etteivät ihmiset ymmärrä yhtään asioita, joita ei ole tapahtunut heille itselleen.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   3.12.24 14:28:01

Lähtökohtaisesti jossain turistikohteessa niitä tarjoilijoita ei pätkän vertaa kiinnosta turret ja niiden vaatimukset. Kyllä mua hävettäisi, jos oma puolisoni vollottaisi tuollaisen takia. Tilaa listalta ja nouki sivuun ne mitä et voi syödä.

Päivämäärä:   3.12.24 14:36:21

Kuulostaa siltä, että mies pitkään ollut tunnekylmä ja se on hänelle normaalia. Se on henkistä väkivaltaaja tottakai sellainen saa hermoston äärimmäusen jännittyneeksi ja aiheuttaa myös itkuisuutta.

Minusta on JÄRKYTTÄVÄÄ miten kylmästi täällä ihmiset suhtautuvat? Onko teillä omia traumoja vai mitä ihmettä puratte? Kun teitä ei ole halattu, ei pidä muitakaan halata?

Ei se paha olo mene pois sillä että ei itke. Ja edes terapia ei ole mikään taikakeino. Saati että asia edes olisi sellainen mikä terapiaa tarvitsee. Voi ratketa paremmin esim. sairaslomalla tai erolla.

Jos on väkivaltaisen ihmisen kanssa suhteessa, joka iskostaa päähäsi kuinka hävettävä ja huono olet, ei mikään määrä terapiaa auta, jos edelleen asut ongelmia aiheuttavan ihmisen kanssa.

Millaiseksi aloittaja muuten koet vointisi, parisuhteesi ja jaksamisesi?

"Aikuinen nainen, etkä hallitse itseäsi"

Ap ei sentään vahingoittanut tai halveksinut ketään. Enemmän saisitte itse mennä itseenne. "Aikuiset" ihmiset ettekä hallitse mitä suustanne päästelette! Todella huolestuttavaa, että noin karseita, kylmiä ja julmia ihmisiä todella on olemassa, jotka suuttuvat siitä että oma RAKAS pahoittaa mielensä. Vai oletteko suhteessa halveksimanne ihmisen kanssa jotta saatte jonkun kiusattavaksi?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   3.12.24 14:42:02

Mutta ap kysyy täällä neuvoa ja me niitä kerromme

Päivämäärä:   3.12.24 14:45:15

Myös jokaisesta asiasta itkeminen on henkistä väkivaltaa ja manipulointia. Oikeasti, paha olo ja itku siitä, ravintolassa ei saanut just sitä mitä halusi ja tarjoilija oli tympeä. Onko oikeasti itkun paikka? "Noku tuo sano tolleen ja mulle tuli paha mieli"

Lähettäjä: Lotta 
Päivämäärä:   3.12.24 15:16:11

Ällö, tässä ei haluttu vaihtaa mitään, vaan jättää kokonaan pois ja kyse oli tosiaan pitsasta.
Se, ettei ainesosan vaihtaminen onnistu, on ihan ookoo, mutta asian voi ilmaista ihan normaalisti puhumalla, eikä tiuskimalla ja tuhisemalla. Ammattitaitoa edelleen peräänkuulutan.
Ja joo, ollaan poistuttu ravintolasta, kun palvelu tai lista ei ole miellyttänyt. Tämä vaan tuskin sopi aloittajan miehelle tai koko lomapakettiin.

Mitä tulee aloittajan mieheen, tuskin aloittajan persoonallisuus yllätyksenä tuli. Olisi miettinyt jo alunalkaen kestääkö ego toisen itkuherkkyyttä vai etsiikö mieluummin jäävuoren puolisokseen. Turha sitä on enää sättiä ja suuttua.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   3.12.24 15:22:54

Mä en kyllä ikinä kehtais alkaa tuolla tavalla säätää ravintolassa, enkä ymmärrä "herkkiä" ihmisiä jotka näin tekevät. Röyhkeitä toki. :D

Ja kyllä, häpeäisin silmät päästäni, jos joku seurueeseeni kuuluva alkaisi jossain ravintolassa itkeä oman säätämisensä jälkeen! Itse en poistuisi kotoa, jos olisi pelkona, että alkaa jokin asia itkettää. Hautajaisissa joo ymmärrettävää, mutta kyllä mä huutoitkun sielläkin säästän kotiin asti.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.12.24 16:18:08

"Todella huolestuttavaa, että noin karseita, kylmiä ja julmia ihmisiä todella on olemassa, jotka suuttuvat siitä että oma RAKAS pahoittaa mielensä."

Vaikka on miten rakas niin voi se käytös silti hävettää. Kyllä aikuisen ihmisen pitää hallita tunteensa.

Päivämäärä:   3.12.24 16:40:58

Itkeminen on sallittua. Toisen itkua ei tarvitse ymmärtää, mutta tuomitseminen on moukkamaista. Eivät ne syyt yleensä ole yksioikoisia, vaan taustalla on monenlaista, eikä se kuulu muille kuin henkilölle itselleen. Läheisiltä on mielestäni oikeutettua odottaa vähintään hienotunteisen neutraalia suhtautumista. Itse ajattelen, että ystävänä tai kumppanina tehtäväni tukea toista ainakin osoittamalla, että seurassani on turvallista kokea ja näyttää myös pahaa oloa.

Kertoo karua kielta psyykestä, kun toisen heikkous tai sellaiseksi tulkittu käytös aiheuttaa halveksuntaa ja vihaa.

Päivämäärä:   3.12.24 16:51:45

"halusin kaksi ruoka-ainetta pois pitsastani, johon tarjoilija vastasi ivallisesti ettei se ole sitten sen niminen pitsa"

No näinhän se on. Luoja näitä ihmisiä "mää ottasin ton tonnikalapitsan mut ei saa olla tonnikalaa ku oon sillee vähän allerginen ja sit ei juustoo eikä tomaattikastiketta kun en tykkää ja joo ei vehnää ku oon herkkä sille glut-mikä se nyt oli tai ainakin se alkaa pierettää". Ja sit jos joku tuollaisen erehtyy närppijälle vääntämään niin kiitokseksi saa itkut siitä, ettei maistunut yhtään tonnikalapitsalle. :'D

Lähettäjä: Ade 
Päivämäärä:   3.12.24 16:56:18

Mikä sen itkun sietämisessä niin kamalaa on että oikein pitää suuttua? Ja miksi se teistä joistain on automaattisesti manipulointia? Eikö toisen tunnereaktioista suuttuminen sitten ole manipulointia? Eivätköhän tunteet, niiden syyt ja niiden aiheuttamat reaktiot ole aikalailla monimutkaisempia. Tuollainen armottomuus on pelkästään surullista.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   3.12.24 17:00:25

Sillä miehellä saattoi olla suruja, ehkä hänen paras ystävänsä on sairastunut syöpään. Mutta kun muija alkaa parkua epäystävällistä tarjoilijaa, häntä pitää ymmärtää loputtomasti.

Se että ihminen, jopa mies, on toisen mielestä tunnekylmä, ei tee hänestä, edes miehestä, väkivaltaista. Hyvin usein väkivallanteot tehdään päinvastoin tunteiden vallassa.

Päivämäärä:   3.12.24 17:02:41

"Vaikka on miten rakas niin voi se käytös silti hävettää."

Miksi se hävettää? Aika karua jos kulissi ventovieraiden ihmisten silmissä on tärkeämpää kuin oma rakas ja oman rakkaan hyvinvointi.

Päivämäärä:   3.12.24 17:33:58

"Sillä miehellä saattoi olla suruja, ehkä hänen paras ystävänsä on sairastunut syöpään. Mutta kun muija alkaa parkua epäystävällistä tarjoilijaa, häntä pitää ymmärtää loputtomasti."

Mieskin voi itkeä. Ottaa vaikka naista kädestä ja sanoa, että tää on ihan pska ilta, en minäkään jaksa. Voi halata ja itkeä ja lohduttaa toinen toistaan. "Ymmärtää loputtomasti" mitä jos olisi vain empaattinen niinkuin normaali ihminen?

"Se että ihminen, jopa mies, on toisen mielestä tunnekylmä, ei tee hänestä, edes miehestä, väkivaltaista. Hyvin usein väkivallanteot tehdään päinvastoin tunteiden vallassa."

Tunnekylmyys, toisen halveksunta ja toisen tunteiden mitätöinti on yksi henkisen väkivallan muoto. En näkisi kovin kaukaa haetulta, että tuolainen mies läimäisisi vaimoaan tai vaikka rikkoisi jonkun hänen esineensä kostoksi miehen "häpäisystä".

Päivämäärä:   3.12.24 17:59:31

"Kyllähän tässä ihmiset huolestuvat, jos aikuinen ei hallitse itseään ja vollottaa noin pienestä asiasta. Enempi tulee mieleen, ettei aloittaja itse ole mitään vaikeuksia juuri kokenut, jos sekoaa tarjoilijan sanoista noin. Ei ole normaalia millään mittarilla."

Höpöhöpö. Joo aikuisen on hyvä hallita itsensä niin, ettei vahingoita muita vaikkapa suutuspäissään, mutta se, että kokee tunteita, ja se näkyy päällepäin vaikka itkemisenä, on täysin hyväksyttävää ja normaalia. Me ollaan erilaisia, sekin on normaalia. Ja harvemmin sen itkun aiheuttava triggeri on varsinainen syy, joten turha niitä syitä on kenenkään ulkopuolisen alkaa arvoida. Joskus siellä taustalla voi olla jotain selvittelyä vaativaa, joskus on ohimenevä kausi tai muuten vaan laantuu ajan kanssa. Itkuherkkyys pysyvänä piirteenäkään ei ole mikään kauhea vika ihmisessä.

Aloittaja ei esittänyt tilanteessa miehelle mitään vaatimuksia, mies sen sijaan sekä suuttui että vaati käyttäytymään tietyllä tavalla, eikä antanut aloittajalle edes mahdollisuutta rauhassa poistua paikalta. Jos jonkun, niin miehen käytös tässä on ollut huolestuttavaa ja manipuloivaa.

Kyllä kumppanilta voi toivoa jonkinasteista lohduttamista, mutta jos se ei onnistu, niin diskreetti neutraalius on ihan ok.

Päivämäärä:   3.12.24 18:07:03

"Tunnekylmyys, toisen halveksunta ja toisen tunteiden mitätöinti on yksi henkisen väkivallan muoto."

Kyllä, eikä siinä ole mitään sukupuolisidonnaista. Yllättävän moni päällepäin kiva tyyppi halveksuu kaikkea heikkoudeksi tulkitsemaansa. Se on sellaisen ihmisen defenssi, joka ei voi sietää omaa heikkouttaan. Sitä voi pysätyä miettimään, miksi jonkun itku aiheuttaa itsessä niin negatiivisen reaktion? Aika hassua, vai mitä?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.12.24 18:24:39

No ei se itku ainakaan sillä lopu että mies alkaa tiuskimaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.12.24 18:40:38

Ymmärrän täysin aloittajan miestä.

Missään muualla maailmassa ei säädetä ruokien kanssa niin kuin Suomessa.
Ja rääytä vielä päälle.

Mene hyvä ihminen jonnekin snägärille syömään, siellä voit valita mitä lystäät.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   3.12.24 18:56:04

Tuo itkupillimäisyys on hyvin kiusallista minulle, en tiedä mitä tehdä jos toinen vollottaa JATKUVASTI. Ymmärrän sellaiset, jotka herkistyvät kyyneliin helposti, mutta tuota en enää oikein osaa käsittää. Ehkä miettisin mielessäni, että tuolla ihmisellä täytyy olla joku vakava trauma taustalla.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.12.24 18:58:40

Mun mielestä kuulostaa, että aloittaja on tässä se, joka manipuloi tuolla jatkuvalla itkemisellä. Se, että ei saa tahtoaan läpi, on ihan normaalia ja kuuluu aikuisuuteen. Auttaako se itku saamaan muissa tilanteissa sen mitä haluat?

Ymmärrän miestä, kiusallista on, jos tuo on toistuvaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 19:23:23

No jos se itkeminen nyt niin kamalaa oli aloittajan miehelle, niin olisi varmaan voinut antaa toisen lähteä, sen sijaan että alkaa määräillä. Tässähän vain mies on asettanut vaatimuksia toisen olemiselle ja käyttäytymiselle, joten hassua syyttää aloittajaa manipuloinnista. Tunnereaktio ei ole manipulointia.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   3.12.24 19:53:57

Onko aloittajalla jotakin isompaa stressiä taustalla? Kai jokaisen kohdalle osuu joskus töykeä ja ymmärtämätön lääkäri/Kelan täti/kenkämyyjä, mutta 'tavallista' olisi hämmästellä, että sattuipa kohdalle kamala ihminen. Jos tuossa tulee itku, kyllä siinä on kunnon henkinen kuormitus jo valmiiksi.

Ulkomaillakin voi esittää toivomuksia ravintolassa. Se on jopa tavallisempaa kuin Suomessa. Ehkä tällä kertaa tarjoilijan kielitaito oli huono, tai pizzat olivat valmiita pakastepizzoja. Tai tarjoilija oli riidoissa kokin kanssa. Eihän aloittaja edes tehnyt mitään väärin.

Epäempaattiseen puolisoon pätee sama kuin vanhaan ja risaan autoon: vaihtamalla yleensä paranee.

Päivämäärä:   3.12.24 20:11:08

"Mun mielestä kuulostaa, että aloittaja on tässä se, joka manipuloi tuolla jatkuvalla itkemisellä. Se, että ei saa tahtoaan läpi, on ihan normaalia ja kuuluu aikuisuuteen. Auttaako se itku saamaan muissa tilanteissa sen mitä haluat?"

Anteeksi mitä?

Aloittaja ei itkenyt tarjoilijalle saadakseen tahtoaan läpi. Mieheltä hän ei pyytänyt tai vaatinut mitään. Miten ihmeessä tulkitset täysin normaalin tunnereaktion manipuloinniksi?

Minusta kannattaa vähän työstää niitä omia traumoja.

Kyllä itkulla voi manipuloida. Yleensä sen tunnistaa ihan siitä kun miettii, yrittääkö toinen saada kohtuuttomat ja itsekkäät vaatimukset läpi itkulla.

Päivämäärä:   4.12.24 01:34:12

LähettäjäHenne

Päivämäärä3.12.24 13:15:47

Onpas inhottavia kommentteja. Jos ette tienneet, niin elämässä voi olla vaikeita jaksoja, ja silloin pienikin asia voi saada itkemään. Erilaisuutta on tietysti mahdotonta ymmärtää, jos itselle ei ole ikinä sattunut mitään ns. tavallisuudesta poikkeavaa.

^ Tämä...

Saa itkeä<3

Lähettäjä: Täh! 
Päivämäärä:   4.12.24 01:52:23

”Lähettäjä.
Päivämäärä3.12.24 11:29:41

Herkkäitkuisuuteen ei auta tunnekylmyys vaan nimenomaan empatia. Ei ole mikään iso uhraus vaikka halata itkevää vaimoaan ja taatusti mieli kohentuu ihan parissa minuutissa ja koko juttu on unohtunut alta viiden minuutin. Sen sijaan tunnekylmä @!#$ päättää tiuskia ja aiheuttaa lisää pahaa mieltä. Miksi? Miksi, oi miksi on niin vastenmielistä ja jopa nöyryyttävää halata omaa rakastaan?

Ja sen herkkäitkuisen lapsi todennäköisesti ei elä munankuorilla tai pelkää itkua. Hän oppii, että itkeä saa ja se on normaali asia. Sen sijaan tunnekylmän vanhemman lapsi oppii varomaan tarkoin ettei vain reagoi väärin ja oppii patoamaan kaikki sisäänsä ja oppii ettei hänen tunteillaan ole mitään merkitystä muille ja on aivan normaalia että rakkain ihminen halveksuu sinua heikkona hetkenä kun eniten kaipaisit empatiaa.”

Tämä! Mitä ihmeen tunnetaifotonta sakkia tänne on taas kertynyt lommentoimaan?

Minä olen koko elämäni ollut herkkä itkemään. En niinkään konfliktitilanteissa, mutta liikutun herkästi vaikka kuunnellessani hyvää musiikkia tai elokuvaa katsoessani, tai lukiessani jotakin tunteikasta. Ex- mieheni oli enemmän tunnekylmyyteen taipuvainen ja tunneasioissa aika urpo. Mutta silti osasi ottaa lähelleen kun minua itketti. Välillä saattoi naamalla olla sellainen ilme, että taas sitä mennään, mutta ikinä, ei ikinä suuttunut tai puhunut loukkaavasti herkkyydestäni.

Samaa saisitte opetella tekin. Ja saisitte hävetä!

Aloittajalle tsemppiä! Sinuna miettisin, haluatko olla miehen kanssa, joka ei hyväksy sinua sellaisena kuin olet. Sinussa ei ole mitään vikaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.24 04:53:06

"Minä olen koko elämäni ollut herkkä itkemään. En niinkään konfliktitilanteissa, mutta liikutun herkästi vaikka kuunnellessani hyvää musiikkia tai elokuvaa katsoessani, tai lukiessani jotakin tunteikasta. Ex- mieheni oli enemmän tunnekylmyyteen taipuvainen ja tunneasioissa aika urpo. Mutta silti osasi ottaa lähelleen kun minua itketti. Välillä saattoi naamalla olla sellainen ilme, että taas sitä mennään, mutta ikinä, ei ikinä suuttunut tai puhunut loukkaavasti herkkyydestäni."

Sama! En ikinä vollota suureen ääneen, enintään niiskutan koska huomiota mä en halua, en tykkää yhtään jos joku alkaa empatiseeraten kysellä että mikä on, enkä todellakaan siedä jos tungetaan halailemaan, silittelemään tmv.
Eksä oli kiva, elokuvista se oli oppinut tunnistamaan mistä liikutun, joten osoitti välittämistään vain kysymällä ystävällisesti että joko sä poraat.
Eksä itse ei itke ikinä, 20 vuoteen en muista nähneeni kertaakaan itkevän (MUTTA en ole ollut niissä tilanteissa kun hänen läheisiä on kuollut, ja niitä on mennyt tosi monta).
En silti pidä eksää millään tavalla tunnekylmänä saati lytistävänä, läpsivänä, alistavana, halveksivana ja mitä niitä onkaan.

Lähettäjä: Nea 
Päivämäärä:   4.12.24 09:19:25

Teille jotka hoette terapiasta ym., voin kertoa oman kokemukseni. Olen itkuherkkä ja tunteet nousevat todella mitättömistä jutuista. Lapsuudenkodissa opin vahvan tunteiden kieltämisen, siellä tunteita ei saanut näyttää. Keski-iässä tuo "pullo" alkoi olla niin täynnä että tunteet vaan tursuaa yli, enkä osannut niitä enää hallita. Olen nyt ollut 3 vuotta psykoterapiassa (enempää ei saa kelan tukemana), ja itkuherkkyys vaan on ja pysyy. Olen työstänyt siis asiaa ihan parhaani mukaan ammattilaisen avulla, mutta itku tulee silti edelleen todella herkästi. Enää en sitä kuitenkaan häpeä, vaan olen oppinut hyväksymään sen. Yhtä herkässä minulla on toki naurukin. Eli en oikein ymmärrä miksei itkua ja naurua saisi päästää ilmoille ihan samalla tavalla. Se että itku aiheuttaa toisille hankalia tunteita, ei ole minun ongelmani. Jokainen on vastuussa omista tunteistaan. Eli sitä voikin miettiä että miksi aloittajan miehelle se toisen itku on niin hankala paikka?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   4.12.24 09:59:38

Se että itku aiheuttaa toisille hankalia tunteita, ei ole minun ongelmani. Jokainen on vastuussa omista tunteistaan.

^ Ok. Siinä tapauksessa aloittajan tai muittenkaan itkupillien tunteista ei tarvitse välittää, koska he ovat niistä itse vastuussa, ja voivat lohduttaa ja tukea ihan itse itseään kun taas pitää niiskuttaa, kun ei ylirasittunut asiakaspalvelija jaksa pusertaa tekohymyä taas yhden lumihiutaleen erikoisvaatimuksille.

Aloittajan lasta säälin minäkin, kuten myös miestä. Alati tukea vaativat itkuiikat on rasittavia.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.12.24 10:09:23

En edes laske itkemiseksi, jos elokuvaa katsellessa silmät kostuvat:)

Lähettäjä: Totta! 
Päivämäärä:   4.12.24 10:30:02

"Se että itku aiheuttaa toisille hankalia tunteita, ei ole minun ongelmani. Jokainen on vastuussa omista tunteistaan"
Mahtavaa! Eli seuraavalla kerralla kun joku energiaimuri itkuiita vinkuu tukea ja myötätuntoa kun kokee normaalia elämää, saan puhtaalla omallatunnolla kehottaa kantamaan vastuun tunteistaan itse ja jatkaa sitä mitä olin itse tekemässä.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   4.12.24 10:41:35

Itse itkuherkkä ja antanut ihan selkeät ohjeet mitä itkiessä toiselta toivon. Ja myös tilanteessa voin sitä sanoittaa.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   4.12.24 10:59:27

Itse myös itkuherkkä. En rääy, vollota, paru enkä etenkään huutoitse (kuka aikuinen oikeasti tekee näin?) vaan mulla vain kyyneleet valuvat.

Jotenkin järkyttävää lukea tätä topikkia ja ihmisten suhtautumista itkemiseen. Toisaalta en ole yllätynyt. Olisin ehkä toivonut, että ihmiset yleisesti osaisivat suhtautua itkemiseen paremmin kuin esim exäni. Arvostan entistä enemmän yhtä työkaverimiestä joka vaikeassa hetkessä halusi kuunnella ja tukea, vaikka sanoin, että alan itkemään jos puhun. Annoin mahdollisuuden lähteä pois ja ehkä jopa oletin, että lähtee, mutta ei lähtenyt.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   4.12.24 11:08:52

"Mahtavaa! Eli seuraavalla kerralla kun joku energiaimuri itkuiita vinkuu tukea ja myötätuntoa kun --"

Miksi olet parisuhteessa tällaisten ihmisten kanssa? Tai miksi he ovat läheisiä ystäviäsi?

Kyllä, jos joku ärsyttävä työkaveri pillahtaa itkuun, kun hänen lempityöpisteensä on käytössä, voit viis veisata. Mutta jos kyseessä on oma elämänkumppanisi, jonka kanssa olet vapaaehtoisesti valinnut elää ja jota (oletettavasti) rakastat on kohtuullista odottaa astetta empaattisempaa ja lämpimämpää suhtautumista. Tai sitten voi toki tietenkin aina erota. Tässä aloittajan tapauksessa kyse oli puolisosta.

Lähettäjä: Totta! 
Päivämäärä:   4.12.24 15:38:47

Arvelinkin että tähän tämä "vastuullisuus omista tunteista" kääntyy. Itkuherkät lumihiutaleet eivät tietenkään ole vastuussa tunteistaan, eivätkä siitä, miten se arkielämän itkeminen ja alituisen tuen odottaminen itselle vaikuttaa muihin. Saati puolison valinnasta, tai hänen kuormituksestaan välittämisestä... Ne muut sitten ovat sitä varten, että itkuiitaa hoivataan ja ymmärretään, ärtymättä ja turhautumatta siihen, että jatkuva tuen tarvitsija imee heidän energiaansa ja jättää puolison vastuulle vaimon kannattelun aina kun joku on vähänkin poikkiteloin.

Ei puoliso ole mikään terapeutti. Jos vuodesta toiseen ei mikään parane, vaan toisen pitäisi aina ja aina ja aina lohdutella aivan pikkuasioista kyynelehtivää aikuista ihmistä, niin ei ole ihme jos siinä alkaa kylmetä. Menkää terapiaan ja lakatkaa kuppaamasta kyynelillä tukea ja empatiaa jokaisessa vähäisessä vastoinkäymisessä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.24 15:54:42

"Tämä oli kehityskeskustelun paikka parisuhteellemme. Puhuimme yli kaksi tuntia luonteistamme, molempien huonoista puolista ja siihen että meidän tulee hyväksyä toisemme myös huonojen puolien kanssa joita emme pysty itsessämme täysin muuttamaan."

Tämäkin vielä, olitte varmaan vetäneet vinkkupullon, olittehan?

Päivämäärä:   4.12.24 16:10:24

^miksi koet, että tuossa tilanteessa esim. puolison pitkä halaus olisi jotenkin hirveän uuvuttavaa, kannattelua, energian imemistä yms?

Oletko miettinyt mistä sinulle tulee ajatus, että toisen paha mieli on äärimmäisen kuluttavaa ja uuvuttavaa? Se ei ole nimittäin normaali reaktio eikä suhtautuminen vaan kielii pikemminkin sun omista traumoista, joita heijastat muihin.

Normaalisti toiselle empatian osoittaminen ei ime kuiviin vaan voi olla jopa positiivinen asia, että saa toisen paremmalle tuulelle.

Suhtautumisesi kielii siitä, että olet kokenut myrkyllistä ilmapiiriä, jossa on mahdotonta lohduttaa ja jossa toisen itku jättää neuvottomaksi, aiheuttaa ahdistusta ja syyllisyyttä. Toisen itkiessä lähtee päässä kuormittava kela pyörimään miettien ratkaisuja. Jos yrität halata itkevää hän kivahtaa sinut pois ja sättii miksi et puolustanut häntä. Sitten hän jo kertoo että haluaa kotiin, vaikka ette ole edes syöneet. Et tiedä mitä sanoa tai tehdä ja kaikki mitä sanot tai teet, tuntuu olevan väärin. Tällainen ihminen on hyvin usein manipuloiva ja käyttää henkistä väkivaltaa. Hän nauttii siitä, että ihmiset hätääntyvät hänen ympärillään, joutuvat hämilleen ja hän voi alistaa kertomalla että kaikki on väärin mitä teet. Hän pilaa varsinkin sinun tärkeät hetket tai sinun järjestämät hetket.

Mutta terveessä suhteessa tilanne ei ole se. Terveessä suhteessa kun toinen alkaa itkeä tiedät jo mitä sinun on hyvä tehdä. Se voi olla rauhallinen, "kyllä kaikki järjestyy" tai se voi olla pitkä halaus tai oman tilan antaminen. Tiedät kuitenkin, että se auttaa ja kohta tilanne on ohi. Koska tiedät mikä auttaa ja miten tilanne menee ei se kuormita. Sinun ei tarvitse varoa mitään eikä arvailla. Tiedät ettei vika ole sinussa etkä ota kyyneleitä henkilökohtaisesti. Se on toisen persoonallinen piirre kuten hymykuopat tai ääni. Tiedät että toisella on hyvä sydän ja hän rakastaa sinua ja haluaa muille hyvää.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.12.24 16:45:59

Kaksi kysymystä tähän liittyen:
1. Miksi oletatte, että ap itkee aina ja jatkuvasti?
2. Miten terapiaan voi tuosta vain mennä?

Lähettäjä: Hmmmmm 
Päivämäärä:   4.12.24 17:16:12

1. Kertoi itse itkevänsä herkästi ja usein
2.yksityisesti mennään

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.12.24 18:31:41

Eniten minä ihmettelen sitä, että aloittaja puhuu illallisesta ja illallinen = pitsa?????? Pitsa? Illallinen?

Päivämäärä:   4.12.24 18:43:48

Porvoossa itketään onnesta.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   4.12.24 18:48:00

"Pitsa? Illallinen?"

Ja päivällinen on mäkkäriateria.

Lähettäjä: hj3 
Päivämäärä:   4.12.24 21:30:05

Miksi se mies ei hoitanut asioita sen tarjoilijan kanssa? Miksi hän vain istui sähisemmässä vieressä ja sitten haukkui sinua kun itkit epäonnitumistasi?

Ne tekee jokka ossoo. Jokka ee ossoo, ne arvostelloo.

En jaksaisi olla hetkeäkään tuollaisen miehen kanssa, joka ei puutu tilanteeseen ja hoida asiaa äksyilevän tarjoilijan kanssa itse vaan sen sijaan haukkuu minut.

Päivämäärä:   5.12.24 06:40:14

Hj3, eipä tuo varsinaisesti äksyilyä ole, jos tilaat tonnikalapizzan ilman tonnikalaa, niin eihän se tonnikalapizza sitten enää ole. Aloittaja on saattanut tulkita asiaa väärin tai olla muutoin herkkä.

Osa annoksista on klassikoita, eli jos niistä poistaa jotain, se ei enää ole vastaava annos. Ehkä tarjoilija vaan vähän tylysti sanoi, ettei quattro stagioni ole enää sitä, jos poistetaan kaksi täytettä pois, missä toki on oikeassa.

On myös ymmärrettävä, että monissa kulttuureissa oma ruoka on todella suuri ylpeyden aihe ja asioiden poistaminen tai vaihtaminen katsotaan todella loukkaavaksi ja kritiikiksi keittiömestaria kohtaan. En minäkään saanut maassa y maistelumenua tänä vuonna, kun eivät vaihda annosta x annokseen ö (alkuperäistä annosta halvempi) tai edes tuon annoksen pois jättäminen ei käynyt, sillä oli suunniteltu kokonaisuus. Maailmassa on erilaisia kulttuureja ja ylpeitä tekijöitä. Kaikki ravintolat eivät ole kaikille.

Ja olihan Helsingissäkin varsin tunnettu pizzeria, jossa yhtäkään täytettä ei vaihdettu koskaan, sillä omistaja oli suunniteltu parhaat kombinaatiot. Varsin vankka kannattajakunta paikalla oli ennen omistajan siirtymistä työelämästä. Jos asia x kuului pizzaan, se kuului siihen. Piste.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.12.24 07:03:59

Olenko jotenkin outo, mutta en ymmärrä, mikä tarjoilijan sanoissa on loukkaavaa? Jos pizza koostuu muutamasta ainesosasta, jotka vaihdetaan, niin se ei ole sama pizza...

Aika rohkeaa ja törkeää haukkua aviomiestä yhden tilanteen mukaan. Me emme tiedä taustoja.

Onko ap hormonit sekaisin? Sellainen epäsuhta voi aiheuttaa tällaisia itkukohtauksia?

Ja kyllä, se lapsi säikähtää takuulla. Ollaan vieraasa maassa ja äiti jollottaa valtoimenaan. Ei normia millään tapaa.

Päivämäärä:   5.12.24 07:56:12

Pitäisi olla pikkusen parempi itsetunto jos jonkun elämäänsä kyllästyneen tarjoilijan nalkutus saa sinut itkemään. Oliko sulla pms oireet päällä? Ihan oman itsesi takia työstä itseäsi koska elämä on tosi hankalaa jos joku random tarjoilija aiheuttaa noin paljon draamaa sun elämässä. Toki mies on jäykkä tossa tilanteessa, mutta tuskin tuli yllätyksenä kun oot itse hänet varmaan vuosia sitten valinnut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.