Lähettäjä: E
Päivämäärä: 2.12.24 22:42:30
Tarinoita, tositarinoita siis siitä, kun ihmisellä kiltteys loppuu ja hän alkaa pitämään puoliaan.
Itse olen saanut lapsuudesta häpeän mukaani. Luulen, että olen huonompi ja on tehtävä enemmän kuin muut.
Yksi asia on sosiaalisen vastuun tunteminen. Kaikkien huomioiminen, jotta kaikilla olisi kivaa. Sosiaalisten tilanteiden kannattelu. Esimerkiksi minulla on kaveri, joka ei välttämättä edes tervehdi kun näemme. Tai katso päin. Kun hän malttaa, niin kysyy suoraan jonkun utelevan ja töykeän kysymyksen. Jos hänelle juttelee, hän voi olla aivan hiljaa ja ilmeetön. Vaihtaa lennosta aihetta kysymättä mitään siitä, mitä olen puhunut. Olen vuosia miettinyt, että onpa kummallista. Ja yrittänyt enemmän, olla kiinnostavampi, olla enemmän mukana toisen jutuissa. Nyt päätin, että en ole. En kannattele enää. Jos toisella ei ole mitään tahtoa olla ihmisiksi, voin minäkin olla hiljaa.
Toinen esimerkki on henkilö, joka pyytää asiaa x ja palvelua y. Haluaa aina oman aikataulunsa mukaan edetä. Olen joustanut ja auttanut. Kunnes pyysin itse pientä palvelusta. Ei onnistu, koska on mukavampi olla ilman velvoitteita. Niinhän se on.
Jotenkin olen kerännyt tällaisia ihmissuhteita muutaman muunkin. Mutta nyt olen lopettanut. Ja seuraan huvittuneena seurauksia. En edes ole läheisriippuvainen. Miksihän katselin näin kauan elämää kilttinä.
|