Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen todella väsynyt lapsen koulun käyntiin

Lähettäjä: Millä tästä selviä 
Päivämäärä:   2.12.24 19:00:21

Lapsi on nyt 5. luokalla ja jatkuvasti tulee enemmän ja enemmän läksyjä ja kokeisiin lukemista. Tänäänkin olemme lukeneet ja tehneet läksyjä 2 tuntia ja nyt on pakko pitää hengähdystauko vaikka olemme käsitelleet vain murto-osan siitä mitä pitäisi ehtiä. Tätä ennen olen koittanut selvittää mitä läksyjä tuli mistäkin aineesta. Kokeiden alueet on sentään lapulla ja wilmassa. Tuntuu, että tämä on ihan kamalan uuvuttavaa ja vaikka tuntuu, että koulusta on lomia paljon niin olisi ihan valmis jo joululomalle.

Lapsi aloitti viime vuonna adhd-lääkityksen ja se on tuonut todella paljon apua arkeen, mutta nytkin on siinä ja siinä, että en mene suihkuun itkemään ja karjumaan pahaa oloa ja väsymystä pois. Olen kertakaikkiaan niin väsynyt. Tiedän, että kun mies tulee kotiin illalla alkaa motkotus kun en ole tehnyt sitä, tätä ja tota. Yleensä tulee jo matkalla viestiä asioista mitä minun pitäisi kotona tehdä. Tiedän ilman sanomistakin, että täällä on sotkuista, en vain jaksa ja ehdi. Viikonlopun olin töissä, aamupäivät tein kotona sen minkä ehdin. Viikonlopusta kertyvät vapaapäivät menevät lääkärissä kauempana olevassa kaupungissa.

Miten ihmeessä lapsen koulunkäynnistä selviää järjissään tai te kenellä on useampia lapsia millä teidän tunnit vuorokaudessa riittää? Lapsi ei edes tällä työmäärällä erityisen hyvin menesty koulussa vaan arvosanat ovat sitä 7 luokkaa, joitain kutosia ja harvoin kaseja. Tiedän, että tämä on vain vaihe joka loppuu ajallaan, mutta aika monta vuotta on vielä edessä eikä tämä tästä ainakaan helpotu vaan työmäärä vain lisääntyy.

Sitten toinen asia mikä kuormittaa arkea. Lapsen edellinen opettaja merkitsi läksyt wilmaan josta oli helppo katsoa mitä tuli. Nykyinen opettaja ei laita vaan olemme sopineet, että lapsi metkitsee läksyt kanlenteriinsa joka kulkee repussa. No eihän siellä ole kovinkaan usein merkintöjä ja kun lapsi on monessa eri luokassa ja ryhmässä samastakin aineesta eri päivinä on ihan älytön rumba selvitellä mitä on tullut läksyksi. Hyvää läksyjenteko aikaa menee jo tässä hukkaan. Millä keinolla muut vanhemmat pysyvät kartalla mitä tuli mistäkin läksyksi kun lapsella ei ole mitään käsitystä asiasta?

Re: Olen todella väsynyt lapsen koulun käyntiin

Lähettäjä: Jaahas 
Päivämäärä:   2.12.24 19:02:40

Kysy itseltäsi, onko ongelma lapsen koulunkäynti vai mies.

Lähettäjä: slarvi mutsi 
Päivämäärä:   2.12.24 19:11:22

Ei normaalisti noin rankkaa ole. Yleensä kysyn n. tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa, että onhan läksyt tehty. Joskus harvoin olen auttanut jossakin, tai kysellyt kielten sanoja.

Vanhin kirjoittaa tänä keväänä yo:ksi, nuoremmat ovat yläasteella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.12.24 19:11:58

Mies se tuossa se ongelma on. Mies kohdistaa sinuun henkistä väkivaltaa. Ja ilmeisesti hän ei itse tee kotona mitään, mutta katsoo kyllä oikeudekseen raakkua sinulle siitä, että kotona on sotkuista. Siivotkoon sitten itsekin.

Lähettäjä: Mam 
Päivämäärä:   2.12.24 19:12:58

Relaa vähän. Läksyt on lapsen tehtäviä ja tuon ikäisen on harjoiteltava niistä huolehtimaan itse. Jos äiti curlingvanhempana hoitaa kaiken puolesta, niin missäs kohtaa ajattelit lapsen oppivan hoitamaan ne itse?

Annat lapselle ajan ja paikan missä ja milloin läksyt tehdään ja loput hän hoitaa itse. Neulot vaikka vieressä sulkaa, tai laitat tiskejä. Mutta läksyt lapsi tekee itse. Jos ei hoida niin koulusta kuuluu kyllä. Näin lapsi saa palautteen ja ehkä hiljalleen oppii ne tekemään itse. Jos ei opi niin koululla on mahdollisuus tarjota erilaisia tukitoimia.
Väliinpitämätön ei tarvitse olla, mutta nyt lapsen on aika oppia ottamaan itse vastuu läksyistään.

Lähettäjä: Jeah 
Päivämäärä:   2.12.24 19:13:48

Onko erityinen tuki vai tehostettu?
Ja oli kumpi vaan, niin tukitoimet eivät ole riittävät. Eikö lapsi saa koulussa tehtyä vai miksi on noin paljon kotona tehtävää?

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   2.12.24 19:16:41

Onko koulunkäynti nykyään tuollaista? Itse 90-luvulla tulin kotiin, söin välipalan ja tein läksyt. Eikä niihin kyllä mennyt kuin tunti. Läksyt oli tehty kun vanhemmat tuli viiden aikaan kotiin. Olin saattanut jo lähteä harrastuksiin.

Miehes kuulostaa ikävältä ihmiseltä. Mitä hän tekee kotinne eteen?

Päivämäärä:   2.12.24 19:18:23

Olet kirjoittanut samasta asiasta aikaisemminkin?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.12.24 19:18:36

Ei tuon ikäisellä pitäisi olla niin paljon läksyjä, että niitä tehdään tuntikaupalla päivittäin, kuulostaa oudolta. Vai tarkistatko sinä läksyt, kun lapsi on tehnyt ne? Vai teetkö niitä tosiaan koko ajan siinä lapsen apuna?

Tuon ikäisen pitäisi ottaa jo itse vastuuta tekemisistään ja ei siinä opi mitään, ellei joskus saa tehdä virheitäkin. Läksyt tarkistetaan koulussa, ei se ole vanhemman tehtävä. Kokeisiin voi toki kuulustella, jotta asiat jää paremmin mieleen, mutta tuo kuulostaa todella oudolta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.12.24 19:22:43

Tämä sama on ollut täällä ennenkin. Se adhd lääkitys tekisi varmaan poikaa äidillekin.

Päivämäärä:   2.12.24 19:24:27

Tietääkö opettaja ettei lapsen läksyjenteosta kotona tule mitään? Vai luuleeko että homma sujuu?

Eihän sen tuollaista kuulu olla, vitosluokkalaiset tekevät kyllä jo itsenäisesti läksynsä. Kokeisiin joskus kuulustellaan.

Lähettäjä: *0* 
Päivämäärä:   2.12.24 19:24:45

Nyt yhteyttä kouluun ja kerrot tilanteen, selvästikään tukitoimet eivät ole riittävät. Mitäs se mies teki vapaapäivänään, siivosiko?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.12.24 19:25:15

Ja isä on varmaan se joka hakkaa aloittajaa kun lapsi ei ole aamulla hiljaa klo 11 asti ja aloittaja konttailee selkä kipeänä kylässä toista päivää kun ei ylöskään pääse.

Päivämäärä:   2.12.24 19:26:50

Oletko kirjoittanut tästä aiemminkin?

Ei kuuluisi mennä noin kauaa. Tuon ikäisen pitäisi pystyä hoitamaan itsenäisesti läksynsä tunnissa niin, että aikuinen korkeintaan tarkistaa tai auttaa jossain aivan ylivoimaisessa tehtävässä.

Jos olet kirjoittanut tästä aiemminkin, muistelisin, että mies oli tässä asiassa napakampi, mutta ei voinut tehdä lapsen kanssa läksyjä kun se meni itkuksi ja huudoksi. Oliko näin?

Pitäisikö teidän kokeilla jatkossa siirtyä asteittain siihen, että sinä et auta lasta läksyissä, vaan lapsi tekee ne itse koulun jälkeen ja mies sitten tarkistaa tullessaan töistä? Sinä et koskisi aiheeseen ollenkaan. Ja miehen pitää sitten osata kiittää lasta, kun läksyt on tehty hyvin.

Tämä voisi kannustaa lasta tekemään itsenäisesti ja paremmin. Tuon ikäistä ei nimittäin pitäisi joutua noin kauaa auttamaan. Jokin on nyt pielessä, ja se jokin voi valitettavasti olla se, että olet niin väsynyt.

Päivämäärä:   2.12.24 19:31:27

No kysy mieheltä, onko hän täysin kädetön ettei voi tehdä vai mikä on hänen syy, jos on estynyt, jos kyse on jostain kotitöistä. Mikä siinä on, että imuri ei pysy miehen kädessä tai tiskirätti ja kai mieskin osaa pyykkikoneen käynnistää. Jos ei osaa, on aika opetella.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.12.24 19:32:18

Eikö lapsen kuulu itse hoitaa läksyt?

Se että sinä selvittelet mitä tuli läksyksi ei ole sinun tehtävä. Se on lapsen tehtävä. Se että läksyt tulee tehtyä on lapsen työ.

Lapsi ei todennäköisesti tee tehtäviä jolloin koulussa tekemättömyys huomataan ja lapsi pääsee tehokkaamman avun piiriin. Alkaisi saada mukautettua opetusta, helpompia läksyjä ja tukitoimia.

Se että sä siinä hääräät ja hoidat paineistaa lasta kauheasti ja hän selvästi tarvitsisi enemmän tukea ja apua koulunkäyntiin helpotetulla suunnitelmalla.

Ja miehelle kuria.

Päivämäärä:   2.12.24 19:33:49

"Pitäisikö teidän kokeilla jatkossa siirtyä asteittain siihen, että sinä et auta lasta läksyissä, vaan lapsi tekee ne itse koulun jälkeen ja mies sitten tarkistaa tullessaan töistä? Sinä et koskisi aiheeseen ollenkaan. Ja miehen pitää sitten osata kiittää lasta, kun läksyt on tehty hyvin."

Ei missään nimessä noin. Että lapsi ottaisi vastaan isän aggression sen sijaan että äiti eli aikuinen suojelisi lastaan.

Lähettäjä: ,.,. 
Päivämäärä:   2.12.24 19:34:12

Meillä on 4 lasta, joista 2 on koulussa. Viides luokkalainen tekee läksyjä korkeintaan 10 min päivässä, huolehtii itse, että tulee tehtyä mitä pitääkin. Kokeista saa vaihtelevasti 9- 10, enemmän 10 arvosanoja, joten näyttää tämä määrä opiskelua riittävän.
Kakkosluokkalainen sen sijaan tarvii muistuttelua, että läksyt tulee tehtyä, läksyihin menee noin vartti päivässä. Tarkistan hänen tehtävänsä, että tekee kunnolla, saattaa muuten oikoa tehtävissä.
Hyvin jaksaa näiden läksyjen teot, mutta kukin lapsi on omanlaisensa, osa tarvitsee enemmän apua läksyjen kanssa kuin toiset, joten tsemppiä läksyjen tekoon ja lehmän hermoja.

Päivämäärä:   2.12.24 19:35:16

Jos lapsi tekee läksyt yksin niin laittaa esim matematiikassa mitä tahansa numeroita edes yhtään laskematta tai miettimättä. Laskut on pilkottava hänelle esim nyt on allekkain kertolaskuja niin ensimmäiset laskut minä luen lapselle ääneen mitä pitää kertoa missäkin vaiheessa, sitten seuraavat vain näytän, mutta en sano mitään ja yleensä yksi tai kaksi viimeistä laskua lapsi saa laskettua itsenäisesti. Äidinkielessä taas ei selvästi hahmota tehtävänantoa jos niitä ei lue hänelle ääneen, tarkenna tärkeimpiä kohtia ja vielä kerro yksinkertaisesti mitä pitää tehdä. Kokeisiin lukeminen on sitä, että lapsi istuu kirja edessä tai vieressä, mutta ei selvästi ole lukenut yhtään kuin kyselen. Joten luemme kappaleita yhdessä ääneen, kertaamme ja kyselen, että edes jotain tarttuu muistiin.

Lapsi on erityisellä tuella ja pienluokalla. Koulussa ilmeisesti asiat sujuvat ja lapsi saa nykyään tunneilla jotain tehtyäkin. Ennen lääkitystä koulussa läpikäydyt asiat olivat aivan kaikki opetettava kotona kun lapsi pyöri pulpetin alla, haahuili käytävässä eikä saanut tehtäväkirjoihin muuta kuin sotkua aikaiseksi. Eli tilanne on helpottunut todella paljon, mutta silti olen välillä aivan poikki.

Kyllä läksyjä jää tekemättäkin yrityksestäni huolimatta ja sitten lapsi tekee ne koulun jälkeen koulussa. Ei opettajaakaan voi toistuvasti velvoittaa jäämään koulun jälkeen tekemään lapseni kanssa läksyjä. Läksyt ovat mielestäni kotitehtäviä ja koulussa opiskellaan lukujärjöstyksen mukainen aika.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.12.24 19:37:26

Jos lapsi tarvitsee noin paljon apua niin mies törkeä jos valittaa. 5 luokkalainen ei noin paljon pitäisi tarvita läksyapua.

Päivämäärä:   2.12.24 19:39:01

”Ei missään nimessä noin. Että lapsi ottaisi vastaan isän aggression sen sijaan että äiti eli aikuinen suojelisi lastaan.”

Minä ymmärsin ne aloittajan aiemmat jutut niin päin, että mies vaati lapselta enemmän kuin aloittaja, ja lapsi sitten protestoi tätä itkemällä ja huutamalla. Selitin tuossa aiemmassa viestissäni huonosti, tuosta sai sen kuvan että mies huutaa.

Mutta jos lapsella olisi tiedossa, että mies tarkistaa läksyt ja miehellä on enemmän energiaa ja ehkä auktoriteettiakin, en keksi miksi se olisi huono asia. Aloittajalla on sitten aikaa tehdä muuta, voi lähteä vaikka harrastuksiin niin, ettei ole lapselle liikaa saatavilla (koska muuten lapsi alkaa käyttää aloittajaa taas läksyautomaattina).

Lähettäjä: Moomin 
Päivämäärä:   2.12.24 19:40:51

Ei, homma ei nyt mene oikein! Koulussa ei homma toimi, jos kotona homma on tuollaista. Lapsen tulisi selvitä läksyistään eikä mihin todellakaan kotona kuulu mennä tuollaista määrää aikaansa vaivaa. Test lapselle karhunpalveluksen, jos teet asiat lapsen puolesta ja sitten koulussa luullaan , että kotitehtävät sujuu ja lapsi on parempi niissä mitä todellisuudessa on. Yhteys kouluun ja lopetat tekemästä läksy lapsen puolesta.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   2.12.24 19:41:47

Oliskohan luokan kertauksen aika jos 5-luokkalaisena ei osaa vielä lukea tehtävänantojakaan? Ei se koulu tuosta helpotu, mielummin kertaa ja vahvistaa jo opittua kun jatkaa tuota rämpimistä koko peruskoulun.

Päivämäärä:   2.12.24 19:48:15

Ota yhteys kasvatus- ja perheneuvolaan jos ette vielä ole asiakkuudessa. Jotain on nyt pielessä ja lapsi kärsii. Yhteys välittömästi myös kouluun.
Kysehän voi olla vaikka riittämättömästä diagnoosista esimerkiksi että on ADHD:n lisäksi vaikka kirjon piirteitä. Tai perhedynamiikasta. Lapsi tarvitsee kuntoutusta ja terapiaa. Ei huutamista ja huonoksi leimaamista. Jos ei pysty niin ei pysty.
Kiinniottamista ikätovereihin on aivan valtavasti jos noin myöhään saanut lääkityksen. Tehtävä voi olla mahdoton.

Päivämäärä:   2.12.24 19:57:06

Lääkitys voi myös olla sopimaton tai riittämätön.
Jos lääkkeen vaikutus loppuu juuri iltapäivällä niin läksyjen teko voi olla mahdotonta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.12.24 19:58:48

"Jos lapsi tekee läksyt yksin niin laittaa esim matematiikassa mitä tahansa numeroita edes yhtään laskematta tai miettimättä. Laskut on pilkottava hänelle esim nyt on allekkain kertolaskuja niin ensimmäiset laskut minä luen lapselle ääneen mitä pitää kertoa missäkin vaiheessa, sitten seuraavat vain näytän, mutta en sano mitään ja yleensä yksi tai kaksi viimeistä laskua lapsi saa laskettua itsenäisesti. Äidinkielessä taas ei selvästi hahmota tehtävänantoa jos niitä ei lue hänelle ääneen, tarkenna tärkeimpiä kohtia ja vielä kerro yksinkertaisesti mitä pitää tehdä. Kokeisiin lukeminen on sitä, että lapsi istuu kirja edessä tai vieressä, mutta ei selvästi ole lukenut yhtään kuin kyselen. Joten luemme kappaleita yhdessä ääneen, kertaamme ja kyselen, että edes jotain tarttuu muistiin."

Edelleen, sinun tehtäväsi ei ole opettaa lasta. Kamalaa, että lapsella menee koulunkäyntiin koko hereilläoloaika! Tuohan on jo melkein lasun paikka.

Jos lapsi ei etene, jääköön luokalle.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   2.12.24 19:58:54

Lapsi tekee itse läksyt (vahtimatta) ja aikuinen, (tässä tapauksessa mielellään isä) tarkistaa ne töistä tullessaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   2.12.24 20:02:00

Lapset opetetaan siihen, että koulu on lapsen työ, jonka lapsi hoitaa. Aikuinen voi tarkistaa ja tukea. Harvoin on omien lasten kohdalla tarvinnut.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   2.12.24 20:03:26

Sitä lasta voi vaatia merkitsemään läksyt vihkoon. Se on hänen hommansa. Puhelin ja muut etuoikeudet pois, jos ei huolehdi asiasta. Hän on tottunut nyt siihen, että äiti kyllä hoitaa, jos lapsi ei itse viitsi merkitä läksyjä.

Muut jaksavat siten, että lasten on tarkoitus itse tehdä läksynsä.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   2.12.24 20:03:49

Ei kai niitä läksyjä montaa tuntia päivässä tarvi tehdä :D varsinkaan ala-asteella ja varsinkaan äidin! :D

Lapsen velvollisuus ne läksyt on mut ehkä kannattais jutella kouluun jos monta tuntia menee läksyissä vaikka vanhempi opettaa. En kyllä itse muista että mulla olisi ollut vaikeuksia koulussa merkitä että mitä ne läksyt on..en ihan tuota(kaan) kohtaa osta.

Päivämäärä:   2.12.24 20:10:02

Minäkin suosittelen ehdottomasti luokan kertaamista. Kuulostaa, että vaikeuksia on PALJON. Vuodessa lapsi voi kasvaa ja kehittyä paljon, mutta aikuisena se yksi tai edes useampi kertausluokka ei näy missään. On parempi saada rauhassa edetä omaan tahtiinsa.

Koulun kanssa keskustella lähsyistä ja niihin käytetystä ajasta. Jos oppilas keskittyy ja tekee aktiivisesti tulisi tunnin riittää.

Lapsen omatoimisuutta pitäisi tukea. Vastuuttomasta käytöksestä sopivat rangaistukset (ei ole merkinnyt läksyjään, unohduksia, wilmamerkintöjä, ei keskity läksyihin) ja saavutuksista sopivia palkintoja.

Mitä lapsi tekee muuten vapaa-ajallaan? Ihan ensiksi siis kaikki ruudut pois. Varsinkin adhd:n kannalta on tärkeää saada liikuntaa ja lepoa aivoille.

Päivämäärä:   2.12.24 20:16:36

Lapsi on erityisessä tuessa ja pienluokalla. Se tarkoittaa, että hän tarvitsee arkeensa tavattoman paljon tukea. Ei siis selviä yksin eikä itsenäisesti.
Ihan jo pelkästään toiminnanohjauksen pulmat vaikeuttavat läksyjen merkitsemistä johonkin vihkoon. Aikuisen apu tähän(kin).

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   2.12.24 20:16:43

Lopetat sen läksyjen teon nyt heti. Lapsi tarvii tukea enempi koulussa ja tarvittaessa tekee läksyt läksyparkissa. Ja miehestä ero jos ei ala kotitöitä itse tekemään, nythän sinä olet pelkkä piika.

Päivämäärä:   2.12.24 20:27:57

Jeah: Lapsi on kehittynyt huimasti omantoiminnan ohjauksessa, vaikea verrata muihin kuin ei ole kuin yksi lapsi. Osaa pukea päivävaatteet vaikka kaikki laittaisi kerralla jonoksi eteen ja itse tekisi jotain muuta samalla ja vain välillä muistittaisi jatkamaan pukemista. Osaa ottaa naulakosta ja pukea omatoimisesti ulkovaatteet kunhan kerron mitä pukee. Ei vielä mitään käsitystä säähän sopivasta vaatetuksesta ja lähtee esim ilman sukkia ja lyhythihaisessa paidassa ulos jos ei katso ja muistuta tarvittaessa. Osaa lähteä omatoimisesti kouluun kun hälytys soi ajastimessa ja ottaa useinmiten repunkin mukaan kunhan eteisestä karsii kaiken muun kuin päälle laitettavat ja mukaan otettavat tavarat pois. Selviää itse iltapäivisin kotona ja osaa ottaa välipalaa omatoimisesti. Minkäänlaista ajantajua ei vielä ole eikä hahmota kelloa, mutta osaa toimia jos ohjeistaa, että nyt ehtii kävellä rauhallisesti tai pitää mennä reipasta tahtia. Harvoin myöhästyy enää koulusta.

Päivämäärä:   2.12.24 20:29:33

Juu ei ole normaalia. Alakoululaiset tekevät läksyjä ehkä vartin, ja opettaja on koulussa opettanut ne asiat

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   2.12.24 20:30:46

Fi tuommoinen ole normaalia. Meillä ekaluokkalainen tekee läksyt itse; toki muistutetaan ja tarkistetaan.

Vitosluokalla tietty on vaikeampaa tehtäviä, mutta jos ei mitään ymmärrä eikä osaa edes merkitä, niin onhan tuo paremman tuen paikka. Tai tietty eihän niitä tarvi merkitä, kun äiti hoitaa.. Jos lapsella menee kuitenkin koulussa hyvin, niin ei se voi niin tohveli olla, ettei kotona osaa eikä ymmärrä.

Voiko olla väsymystä tms? Saahan syödäkseen ennen läksyjen tekoa? Ulkoileeko?

Nyt on kylmästi lopetettava passaaminen ja jos läksyjen teko ei ala sujua, on mietittävä kuviot uusiksi koulun kanssa.

Ja mies voi muuttaa muualle, jos ei osaa asiassa tukea ja kuormittaa vaan lisää.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   2.12.24 20:34:16

Jos vaatteisenkin pukeminen on tuon ikäisellevaikeaa niin mahtaakohan kyse enää olla pelkästä adhd:sta. Tarkempi tutkimuksia, jos jonkinlaista muuta kehityshäiriötä.

Itsestään voi aina tehdä lasun jos on jaksamisen kanssa ongelmia, jos sitä kautta saisi apua arkeen.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   2.12.24 20:36:57

"Jos vaatteisenkin pukeminen on tuon ikäisellevaikeaa niin mahtaakohan kyse enää olla pelkästä adhd:sta. Tarkempi tutkimuksia, jos jonkinlaista muuta kehityshäiriötä."

Ja tämä.

Lähettäjä: Oppi 
Päivämäärä:   2.12.24 20:40:35

Voi olla oppimisvaikeus. Silloin menee aikaa, ennen kuin hahmottaa asiat. Viides on haastava luokka kun tulee paljon uutta. Kuudennella onneksi kerrataan. Oma oppimisvaikeuksinen lapseni tarvitsi tukea kouluasioissa paljon. Mutta kun vain jaksoimme, niin kahdeksannella alkoi koulu sujua. Valmistui hienosti ammattilukiostakin. Jos voitte, niin jaksottakaa tekeminen. Eli puolen tunnin välein 5 min tauko, jossa nollataan ajatukset . Ääneen sanallistamista ja puheen kautta oppimista suosittelisin myös. Mies kotitöihin ja tsemppiä!

Päivämäärä:   2.12.24 20:47:31

Voisiko olla ijan lievää kehitysvammaa? Sitäkään ei kannata pelästyä vaan oikeasti rehellisesti miettiä, että millaista tukea lapsi tarvitsee.

Päivämäärä:   2.12.24 21:04:18

Hienoa, että lapsi on edistynyt.
On mahtavaa, että jaksat auttaa lastasi noin paljon, mutta ei ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista eikä toivottavaa, että sinä uuvut lapsesi auttamiseen.
Jos opettaja ei ymmärrä kokonaiskuvaa, ota yhteys oppilashuoltoon.
Kasvatus- ja perheneuvolasta apua arkeen. Isä mukaan jotta ymmärtää lapsen haasteet.
Apua on saatavilla kun vain uskallat pyytää.
Kotitehtävät voi jättää tauolle tai niitä voi vähentää.
Koulutehtäviin saa helpotuksia jos ne on liian vaikeita.
Sinä et ole epäonnistunut, eikä sinun lapsesikaan ole. ADHD on niin paljon enemmän kuin tavallinen tallaaja ymmärtää. Ei lapsi tahallaan ole vaikea tai jätä asioita tekemättä. Kyllä hänkin haluaa olla hyvä, ja onkin, mutta omalla tavallaan.

Päivämäärä:   2.12.24 21:05:16

Joo lapsi ei kyllä nyt kuulosta normaalilta. Kyllä 5-lupkkalaisen pitäisi jo osata kello ja pukea säähän sopivat vaatteet ihan itse. Mun ekari-ikäinenkin osaa, ei siis kelloa vielä täysin mutta pukee itse ja osaa valita sopivat vaatteet, siis ihan itse ottaa ne kaapista.

Aloittajalla ei taida olla oikein tukiverkkoa tai ei muuten ole ollut vertailukohtaa. Lapsi ei kuulosta normaalilta, vaadi tarkempia tutkimuksia.

Lähettäjä: mamma 
Päivämäärä:   2.12.24 21:08:50

Lapsi on kaikkea muuta kuin normaali, jos ei pärjää edes erityisellä pienluokalla. Ehkä sairaalakoulu tai jotain? Ennen aikaan oli apukoulu, nykyään ehkä jotain muuta?
Lapsen isä on ikävä tyyppi. Ilmeisesti hänen vaikea hyväksyä sitä että oma lapsi ei ole normaali.
Mutta ihmettelen silti, että perheessä on yksi lapsi ja äiti ei saa pidettyä kotia normaalisiistinä?
Ja ei, älä tee läksyjä lapsen kanssa, siitä ei ole mitään apua, ei hän osaa eikä pysty. Käytä aika vaikka just siivoamiseen tai johonkin muuhun.

Päivämäärä:   2.12.24 21:20:04

Onko lapsella diagnosoitu kehitysvammaa tai autismia? Ongelmat kuulostaa vähän sen tyyppisiltä ja ilmeisesti annetut numerotkaan ei ole ns. oikeita, vaan näitä tähti-numeroita. Koska ei ole mitenkään mahdollista, että lapsi noin isoilla läksyjenteko-ongelmilla voisi pärjätä kokeissa 7-8 arvoisesti.

Kuulostaa tosi epäreilulta tuo tilanne teidän perhettä kohtaan. Jos koulu on noin vaikeaa, niin jotain muutostahan tuohon täytyy tulla. Ei läksyjen tarkoitus ole pilata koko perheen elämää. Nyt keskustelua koulun kanssa ja lapsi tutkimuksiin. Diagnoosin kautta voisi löytyä oikeat tavat tukea lasta ja mahdollisesti pohtia sitäkin, että onko nykyisessä koulussa riittävästi tukea.

Päivämäärä:   2.12.24 21:29:58

Lapsen pitäisi ne läksyt hoitaa, ei aloittajan. Meillä nuo ovat hoitaneet läksynsä ekalta lähtien. Eihän lapset opi mitään, jos kaikki tehdään niiden puolesta. Olkoonkin adhd tms

Päivämäärä:   2.12.24 21:33:04

Oli lapsella mitä tahansa, et voi elää ja opiskella lapsen puolesta. Todennäköisesti lapsella on oppimisvaikeuksia, mutta ne eivät parane sillä, että äiti opiskelee lapsen puolesta useita tunteja päivässä. Nyt yhteys kouluun, ja kerrot rehellisesti, miten teidän iltapäivät menevät. Lapsi tarvitsee koulussa enenmän tukea ja/tai sopimuksen siitä, miten opintoja jatketaan. Ehkä joissain aineissa on tarpeen yksilöllistää oppimäärä. Ei koulunkäynnin ole tarkoitus viedä koko lapsuutta.

Lapsen tulee käydä koulua järkevästi kapasiteetillaan, mutta ei niin, että hän joutuu ylittämään kapasiteettiinsa ja olemaan äärirajoilla 11-vuotiaana ihan joka päivä. Siinä ei ole mitään järkeä eikä se tee lapsen itsetunnolle hyvää. Ja se vie äidin hermot tässä tapauksessa. Anna lapsen suorittaa omalla tasollaan, mikä se sitten onkaan.

Lapsi kyllä löytää aikanaan polkunsa. Se ei ehkä ole lääkis, mutta muitakin vaihtoehtoja on. Älä polta lasta loppuun alakoulussa.

Opettaja kuvittelee, että kaikki sujuu hyvin ja läksyjen teko on ok, jos ei tiedä, kuinka homma oikeasti menee. Opettaja ei voi tietää, että äiti tekee läksyjä monta tuntia päivässä. Kerro. Kerro. Kerro.

Kokonaan toinen tilanne on sitten parisuhteenne. Siihen toivottavasti haet apua myös.

T. Erityisopettaja

Lähettäjä: milli 
Päivämäärä:   2.12.24 21:34:26

Jos olet itse noin loppu, kuvittele kuinka väsynyt lapsi mahtaa olla.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.12.24 21:41:50

Miksi mies ei tue sinua ja perhe-elämää? Ymmärtääkö hän etrri teillä on erityislapsi, todennäköisesti tosiaan jopa jonkinasteinen kehitysvammainen. Kaikki nuo muutkin vaikeudrt (kello, pukeminen etc) kertoo sen että teillä ei ole normaali 11 vuotias. Se ei last huononna ja apua tarvit todellakin! Kouluun yhteys, läksyt on tultava wilmaan ja errkkaopen ohjeilla. Mies myös pois jaloista komentamasta, pärjäät paremmin yksin.

Lähettäjä: Matte 
Päivämäärä:   2.12.24 21:43:03

Mun lapsi uupui samantyyppisen kuorman alle ala-asteen viikoilla luokilla niin, että lopulta joutui pitkälle sairauslomalle. Ylä-asteelle meni erityiskouluun, oli kyllä lottovoitto hänelle. Ei ole saanut edes mitään diagnoosia ja nyt vasta lukion ekalla pääsi nuorten psykiatrian polille, kun on kolmosluokalta asti sanonut haluavansa kuolla ja ahdistus on ollut todella pahaa. Mutta lukioon pääsi ja on kielissä erityisen lahjakas, matikkaa ei ole ikinä sietänyt, koska hänen on vaikea ymmärtää varsinkaan sanallisia tehtäviä. Paljon on vaatinut minulta yksinhuoltajana jaksamista ja ponnistelua, että hänelle olen apua saanut. Nyt kun tytöllä asiat on paremmalla tolalla, jouduin itse pitkälle saikulle uupumuksen vuoksi. Mutta enää ei tarvitse auttaa kuin matikan läksyissä, ne on edelleenkin monen tunnin operaatio itkua vääntäen ja hampaita kiristellen. Kaikki koulun tukitoimet käytössä.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   2.12.24 21:49:01

Kirjoitit viestisi klo 19, onko lapsi aloittanut läksyjen teon vasta kello 17?

Meidän rutiinit lapsen kanssa on että läksyt tehdään ihan ekana kun kotiudutaan. Sitten ollaan vapaita tekemään mitä vaan. Opella on muuten luokassa läksytaulu mistä oppilaat ottavat kuvan, näin läksyt kulkee mukana ja ne on helppo jakaa poissaolijoille.

Illalla lapsi ei enää jaksa keskittyä, ihan luonnollista. Koulupäivän jälkeen välipala käteen ja läksyjen pariin.

Miten teidän päivärutiinit menee? Harrastukset, kotiintuloajat? Huolehditko että lapsi saa tarpeeksi unta? Jotkut tarvitsee enemmän kuin toiset, terveisin 9h päivässä ja tytär 11v tarvitsee 10-11h että on pirteä.

Oli aika päähänlyöty olo kun luokan vanhempainillassa erään Pirjopetterin äiti kysyi kovaan ääneen että ”Onko meidän Pirjopetteri väsynyt koulussa??? Se menee nukkumaan ties koska, joskus puoliltaöin. En tiedä mitä se duunaa siellä huoneessaan.” Ja puhuttiin vitosluokkalaisista… eli lapsista. Kun ei me aikuiset osata itsesäätelyä niin millä ihmeellä lapsetkaan. Eli ruudut pois klo 20 viimeistään. Unenpuute tuntuu krapulalta, oletko itse tuottelias krapulassa?

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   2.12.24 21:53:56

Sun mies ei pysty hyväksymään sitä että teillä on vammainen lapsi. Purkaa sinuun aggressiivisesti omaa ahdistustaan asiasta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.12.24 22:03:47

Lapsella on selvästi muutakin kuin ADHD. Mitä muita tutkimuksia on tehty? Tai jos ei ole, niin hakeudu nyt ihmeessä, että saatte kuntoutusta ja tukea. Kuulostaa laaja-alaisilta oppimisvaikeuksilta, dysfasialta sekä kehitysviiveeltä tai lievältä kehitysvammalta.

Älä käytä 2h päivässä läksyihin. Rajaa vaikka aika, että tunti tehdään, ja mitä jää tekemättä, niin ne sitten jää. Koulunkäyntiä mukautetaan myös tuen tarpeen mukaan ja tarvittaessa voi kerrata. Tässä vaiheessa joutunet kohtaamaan sen tosiasian, ettei lapsen kognitiivinen kapasiteetti vielä riitä kovin pitkälle.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   2.12.24 22:11:58

Tässä vaiheessa todella ei ole lapsen edun mukaista saada sinne matikanläksyihin oikeat numerot sillä, että äiti lukee ääneen ja pureskelee tehtävät valmiiksi, vaan lapsen edun mukaista on antaa terveydenhoidon ja opetushenkilökunnan nähdä lapsen todellinen tilanne ja todelliset vaikeudet.

Päivämäärä:   2.12.24 22:28:39

Meidän tyttö on nyt nelosella, ja läksyt on tehtävä välipalan jälkeen, heti koulusta kotiin tultua.
Tekevät ne kaverinsa kanssa, ja minä tai mies tarkistamme ne.
Läksyjä tekevät noin puoli tuntia - tunnin.

Emme ainakaan vielä ole kokeneet läksyjä mitenkään rankoiksi. Ja sama homma oli kahden vanhemman lapsen kanssa.

Lapsi merkitsee läksynsä itse, ja huolehtii ne muutenkin itse. Me vain tsekkaamme, että tehty on, ja autamme jos on tarve.
Lapselle pitää antaa vastuuta itselleenkin. Aikuiset ovat jo koulunsa käyneet.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.12.24 22:35:50

Mä en tajua miten tää sama tyyppi jaksaa kuukaudesta toiseen huudattaa porukkaa täällä. Komppaan, että lasun paikkahan tuo on.

Ja kun on ADHD todettu, niin lapsi johonkin liikuntaharrastukseen koulun jälkeen vähintäänkin pari kertaa viikkoon. Ei ihmekään jos mikään ei suju jos ADHD-lapsen odotetaan tekevän töitä jotain 12h/pv hiljaa paikallaan?! Ihme myös ettei ole tutkittu esim. sitä kehitysvammaa tuolla kehityksen tasolla. Mutta provohan tää on, ärsyttää vaan kun joku hötöleidi saa tästä vielä kuvan että ADHD = vammainen.

ADHD vaikeuttaa lähinnä paikallaanoloa ja pitkäjänteistä keskittymistä eikä ole syy noin merkittäviin kehitysviivästymiin. Tiedoksi vaan kaikille :D T. adhd-aikuinen

Lähettäjä: Matte 
Päivämäärä:   2.12.24 22:56:01

Ahaa, että kun kerran --:n ADHD on tietynlainen, niin aloittajan lapsi on diagnosoitu väärin/vajaasti? Koska kaikillahan tuo kirjainyhdistelmä näyttäytyy samanlaisena...eiku? Esimerkiksi omalla lapsellani ei ole useista tutkimuksista huolimatta (3x psykologin tutkimukset) mitään diagnoosia, mutta mm. hahmottamisen vaikeudesta johtuvaa problematiikkaa matematiikassa. Ja jos ei heti ymmärrä, nousee nopeasti epätoivo ja haluaa luovuttaa. Yksin läksyjen kanssa jättäminen tarkoitti meillä sitä, että sitten niitä ei tehty.

Siitä olen samaa mieltä, että lapsen opettajaa, kuraattorin ja erityisopettajaa täytyy pommittaa, jotta lapsi saa tarvittavat tukitoimet. Jos haasteet pysyvät piilossa, ei lääkärin vastaanotollakaan osata auttaa. Monesti pyytävät koulun kuvauksen lapsen toimintakyvystä ja suoriutumisesta siellä. Kuulostaisi vähän siltä, että aloittajan lapsi voisi olla oikeutettu Kelan kuntoutukseen, jopa alle 16v vammaistukeen. Eli kouluun yhteyttä ja sitten lääkärille, jos nuo asiat eivät ole vielä kunnossa. Jonot ovat pitkiä, joten odottelemaan ei kannata jäädä. Se, että vanhempi tekee triplatyön läksyjen eteen ei auta välttämättä lasta oppimaan, eikä läksyjen tarkoitus ole uuvuttaa vanhempia. Omalla lapsellani oli kutosen keväästä ysin kevääseen malli, jossa teki kaikki tehtävät koululla ja sai tehdä omaan tahtiin aineet pois. Eli kotiin ei tullut läksyjä lainkaan.

Lähettäjä: dora 
Päivämäärä:   2.12.24 23:10:45

Lähettäjä: .-.
Päivämäärä: 2.12.24 22:11:58

Tässä vaiheessa todella ei ole lapsen edun mukaista saada sinne matikanläksyihin oikeat numerot sillä, että äiti lukee ääneen ja pureskelee tehtävät valmiiksi, vaan lapsen edun mukaista on antaa terveydenhoidon ja opetushenkilökunnan nähdä lapsen todellinen tilanne ja todelliset vaikeudet.

Juuri näin! On lapsen etu, että koulussa tajutaan lapsen vaikeudet. Ymmärrän että haluat auttaa lastasi, mutta tuon tason auttaminen ei ole enää ollenkaan lapsen etu. Uuvuttaa itsesi loppuun ja samalla teet tahattomasti lapselle karhun palveluksen, ei johda mihinkään hyvään.

Päivämäärä:   2.12.24 23:13:30

"Teet lapselle karhunpalveluksen, jos teet asiat lapsen puolesta ja sitten koulussa luullaan , että kotitehtävät sujuu ja lapsi on parempi niissä mitä todellisuudessa on"

Isosti tämä. Lapsen kotitehtäviä olisi pitänyt järkeistää jo ajat sitten.
Erityisille annetaan läksyt heidän kapasiteettinsa mukaan eikä todellakaan ole tarkoitus että lapsi tekee läksyjä tuntitolkulla eikä varsinkaan se, että äiti joutuu pureskelemaan ja avaamaan lapselle kaiken. Nyt olet saanut opettajan luulemaan että läksymäärä ja läksyjen vaikeustaso on lapselle sopiva vaikka todellisuus on aivan muuta.

Lähettäjä: 5lasta 
Päivämäärä:   2.12.24 23:26:36

Koskaan en ole tehnyt läksyjä lasten kanssa.
Kokeisiin lukemisesta olen muistutranut ja joskus kysellyt kokeisiin.
Kaikki lapset ovat saaneet koulunsa käytyä ja ammatit itselleen. On tyttöjä ja poikia, myös se adhd poika, jonka kanssa on ollut haasteita. Mutta loppu hyvin hänenkin kanssa.
Älä ihmeessä väsytä itseäsi. Elä omaa elämääsi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.