Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä ruoka-apu/joulukassiin?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.12.24 18:04:33

Haluan muistaa yhtä ihmistä joulukassilla, jonka tarkoituksena on toimia myös ruoka-apuna. Mitä säilyvää ruokatavaraa pakkaisi kassiin? Soijarouhe, linssit yms jäävät todennäköisesti käyttämättä.

Re: Mitä ruoka-apu/joulukassiin?

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   2.12.24 18:07:58

Suosittelisin selvittämään mitä kyseinen henkilö syö mielellään :)

Lähettäjä: Ukko 
Päivämäärä:   2.12.24 18:11:46

Jos mahdollista, niin selvitä mitä tosiaan käyttää muutenkin. Meillä tapana ostaa joulukassiin naapurin vähävaraiselle perheelle ihan perustavaraa eli spaghettia, nuudelia, kuiva-aineksia (keitot, pasta-ateriat ym), munia, jauhoja, sokeria, kahvia/teetä, joulupiparia ja jotain karkkia vähän, näkkileipää tai vastaavaa, mannaryynejä ja muuta kuivatavaraa. Jos ollut itsellä hyvä tilanne olen saattanut vielä laittaa mukaan pienen lahjakortin lähikauppaan. Säilykkeitä myös monesti koonnut, ananasta, persikkaa, tonnikalaa etenkin ym vähän kalliimpaa mitä eivät itse välttämättä saa ostettua. Olen myös ostanut viime vuonna lapselle joulukalenterit, kun tulevat meille joulukuun alussa kauppoihin heti -50%.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.12.24 18:44:08

Pitää väjän tuntea mitä käyttää ja millainen ruuanlaittaja on. Toki noissa avustuskasseissa on vähän sekin, että jos pakkaa niitä halvimpia ruokia, jota jo muutenkin syö 24/7, niin ei se ehkä hirveän juhlavalta tai lahjalta tunnu ja voi tuntua jopa hieman alentavalta. Varsinkaan jos ei ole ihan nälkään kuolemassa. Toki jos on, niin vähän eri asia ja silloin toki kaurahiutaleet ja makaronikin on hyvä pakata.

Ne kalliimmat raaka-aineet ovat monesti myös pilaantuvia: vihannekset, hedelmät, liha, kala, maitotuotteet.

Itse laskisin luksukseksi erilaiset pähkinät ja vähän auringonkukan siemeniä hienommat siemenet kuten kurpitsan siemenet ja pinjansiemenet.

Hyvä guacamole, aurinkokuivatut tomaatit ja _oliiviöljy_ olisi erityisen mieleen. Mausteet voivat myös olla hyvä lisä kassiin. Herkkuina kuivattuja hedelmiä. Ja kalanmaksaöljyä ja laadukkaita muita vitamiineja.

Arvistaisin myös, jos olisi suunniteltu niin, että annettuihin tuotteisiin olisi reseptejä ja itse ostettavat halpoja.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.12.24 19:02:42

Unohda erikoisuudet kuten aurinkokuivatut tomaatit. Risella riisiä. Joulupuuroon, kahvia - se niin kallista nykyään. Kaurahiutaleita, glögiä ja pipareita, suklaata tai kohvehteja. Jos leipuri tai herkkujen tekijä kondensoitua maun ia, mariannecrishia rusinoita yms
Kaikkea perusjuttua ja lisäksi jouluherkkuja. Tai sitten lahjakortti paikalliseen ruokakauppaan. Tietty herkkukoriin hyvä tietää mieltymyksiä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   2.12.24 20:04:27

Riisiä, uht-maitoa jotta saa puuron. Viinirypäleitä, kahvia, suolakeksejä ja makeita keksejä. Ehkä jotain mausteita ja öljyä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   2.12.24 20:05:47

Niin ja suklaata tai muuta namia, ja liha- tai kalasäilykkeitä

Päivämäärä:   2.12.24 20:50:37

Aurinkokuivatut tomaatit erikoisuus, mutta kondensoitu maito ei...? Mielenkiintoinen näkökulma tosiaan....

Lähettäjä: .,,. 
Päivämäärä:   2.12.24 20:59:10

23-vuotiaalle opiskelijatytölle pääkaupunkiseudulla olisi aika erilainen kassi kuin 83-vuotiaalle yksinäiselle maalaismiehelle. Jälkimmäiselle voisi laittaa kala-, liha- ja hedelmäsäilykkeitä, keksejä, pitkään säilyvän kakun vaikka vierasvaraksi, jos ei itse syö. Tuskin kondensoitua maitoa tai aurinkokuivattuja tomaatteja, mutta kuivattuja luumuja ja aprikooseja ehkä, jos vähänkään ruokaa laittaa.

Kuivatut hedelmät sopivat aika monelle, samoin perussuklaat, marjamehu tai glögi, herkkuleipä tai joku muu heti tuoreena syötävä leivonnainen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.12.24 23:34:47

Sain kerran lahjaksi herkkukorin jossa oli mm.
Kahvia
Mustaherukka-mehutiiviste
Glögiä
Suola/voileipäkeksejä
Hillo
Kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä
Sukkia
Pari kynttilää

Oli aivan ihana lahja ja sellaista mitä en ikinä itse raaskisi ostaa!

Lähettäjä: Niin,no 
Päivämäärä:   2.12.24 23:50:31

Tässä tosiaan pitäisi vähän tietää lahjan saajan mieltymyksiä.
Voi olla että vaikka on kuinka hyvä tarkoitus lahjan antajalla, niin kaikki kassin sisältö voi olla saajalle pettymys...

Lähettäjä: Werd 
Päivämäärä:   2.12.24 23:52:58

Tuplapisteen herkkukori on kiva! Pitkään säilyviä herkkuja, joita ei vähävarainen raaski tai voi ostaa. Niillä voi järjestää parikin herkutteluhetkeä, ennen kuin joutuu palaamaan arkeen ja makaroniin.

Lähettäjä: Säilyvä? 
Päivämäärä:   3.12.24 01:25:09

Mitä aloittaja tarkoittaa ”säilyvällä”? Pitääkö säilyä huoneenlämmössä, eli esim. pakasteet ovat pois laskuista?

Jos pakasteet käyvät, niin pakastemarjoja, pakasteperunoita (suikale, ranskalaiset ja mitä niitä nyt on). Jos saaja osaa laittaa ruokaa, pakastevihanneksia. Roiskeläppäpizzoja. Pakastettuja pikkukarjalanpiirakoita.

Huoneenlämmössä säilyvää: erilaiset hillot (puolukkahillo sopii monen ruuan kanssa), hunaja, mysli, murot, kananmunat, ruissipsit.

Ketsuppia, sinappia, salaatti/maustekastikkeita (löytyy ketsuppihyllyltä), valmiiksi viipaloituja tai kuutioituja punajuuria (lasipurkissa, esim Felix-merkki), valmiiksi viipaloituja maustekurkkuja tai kurkkusalaattia (myös lasipurkissa).

Mausteita. Ei-kokkaavalle suola, mustapippuri yms tuttua ja turvallista. Kokkaavalle sitten erikoisempia mausteita.

Lähettäjä: giina 
Päivämäärä:   3.12.24 02:34:39

Itse ostan aina joulun alla yhdelle vähävaraiselle kaverille joulukassin, tänä vuonna ainakin:
pieni pullo brandyä, kahvipaketti, keksipaketteja, korppupussi, muutama karkkipussi, valmisruokia ( maksalaatikko, makaronilaatikko, kalapuikkoja, kytkinlevyjä, nugetteja ym. ), HK:n sinistä muutama, kalkkunapaisti ( vai rulla, millä nimellä lie kulkee ), poppamiehen chilikastikkeita. Ihan normiruokaa, joku 150€.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 03:11:30

Giina mitä ihmettä on kytkinlevyt? :D

Lähettäjä: giina 
Päivämäärä:   3.12.24 03:19:37

"Giina mitä ihmettä on kytkinlevyt? :D "

Onko outo juttu ?
Kytkinlevy on niitä Saarioisten/Atrian pikkupizzoja...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.12.24 03:23:36

Giina, suuri osa taitaa tuntea nuo einesmikropizzat nimellä roiskeläppä. Ikinä kuullut kytkinlevy-termiä.

Päivämäärä:   3.12.24 07:41:30

Miksi sitä soijarouhetta pitää tunkea joka paikkaan? Minä en huolisi, antaisin jollekin muulle joka arvostaa.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   3.12.24 08:25:32

Jos on oikeasti köyhä ja kädetön keittiössä, niin peruskamaa, kuten makaronia, riisiä, perunaa, hernekeittoa, kaurahiutaleita. näkkileipää jne. Kylkiäisiksi keksejä, karkkia ja kahvia/teetä. On toki vähän eri asia ostaa ruokia perheelliselle kuin kokkaamisesta kiinnostuneelle sinkulle tai ihmiselle, joka "tilapäisesti" vähissä varoissa kuin henkilölle, joka on elänyt kituuttamalla pitkään.

Itse perheellisenä innostuisin juuri perustavarasta, joka säilyy kaapissa pitkään, vaikken köyhäksi luokiteltava olekaan. Useamman lapsen perheessä ruokaan saa uppoamaan jäätäviä summia rahaa.

Lähettäjä: Pastaa 
Päivämäärä:   3.12.24 09:05:17

Miten jouluna syödään pastaa..en ymmärrä pastan syöntiä muulloinkaan koska siinä ei ole mitään ravinteita. Kun itse teen makaronilaatikon ostan kaura makaroneja.
Monesti mietin onko nyky ihmisten ahdh , nepsyt, masennukset peräisin äidinnheikosta ruokavaliosta raskausaikana. Joka jatkuu nuorilla samalla ravinnolla; pastat, patongit, keiju, kokis, munkkipullat, makeiset..

Päivämäärä:   3.12.24 09:16:13

Pastaa: mitä sun äitisi söi raskausaikana, kun luulet että tuon kuiva-ainekorin koko sisältö pitää syödä jouluna, jos ei halua syödä juuri jouluna pastaa?

Lähettäjä: Erikoisia aiheita 
Päivämäärä:   3.12.24 11:15:16

Hevostallissa on monenlaista tarinaa, sairauksista , teiden kunnoista, ruuasta, parisuhteista. Nykymaaulma on mennyt tähän että elämä on ainoastaan suomessa kun ollaan arkoja keskustelemaan kasvokkain. Varsinkaan nuoret eivät ota esim.työyhteisöissä minkäänlaista kontaktia muiden kanssa.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   3.12.24 11:29:36

Minä laittaisin tällaisen:
pastaa
riisiä
tomaattimurskaa
papuja/kikherneitä
jotain tölkkiruokaa, esim. hernekeitto
maustepussi tai pari
pähkinöitä
kaurahiutaleita
mysliä
teetä
kahvia
glögiä
suklaata
kuivattua hedelmää/marjaa
pipareita
sipsipussi

Eli perustarvikkeita ja lisänä vähän luksusta, jota eivät ehkä itse pysty hankkimaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.