Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Epäonnistumisen pelko

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   2.12.24 10:27:06

Hei!

Minulla on ollut aina sellainen pieni (tai aika isokin) epäonnistumisen pelko takaraivossa. Opiskelen tällä hetkellä kirjanpitäjäksi ja tämä aiheuttaa tosi paljon ahdistusta. Tuntuu etten saa edes konetta auki kun ajattelen etten osaa niin en oikein uskalla edes yrittää. Tavallaan koko ajan manaan itselleni huonoja asioita ja ajattelen etten riitä ja en osaa. Unelmia on kuitenkin ja haluaisin pyrkiä niitä kohti.

Onko kenelläkään muulla aiheuttanut tälläinen pelko merkittävää haittaa elämässä ja miten tälläisestä pääsisi eroon?

Re: Epäonnistumisen pelko

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   2.12.24 10:32:08

Tässä mun vinkkejä mitä tulee mieleen:

- Päiväkirjan pitäminen. Päiväkirjaa myöhemmin selatessa huomaat, että vaikeista asioista pääsee eteenpäin, kun aikaa kuluu. Kirjoittaminen auttaa jäsentämään asioita päässä.

- Puhu luotettavan ystävän kanssa tai hakeudu esim. työterveyden kautta psykologille, jos pääsee? Kaikilla ei tietysti ole hyviä ystäviä, mutta olisiko joku, kenen kanssa asiaa voisi käsitellä puhumalla?

- PMO eli positiivinen mielikuvaohjaus. Tästä luin itse joskus teininä ja se muutti ajatteluni! Sama mitä urheilijat käyttävät. Käyt työasioita mielessäsi läpi ja ajattelet miltä tilanne näyttää kun _onnistut_ ja osaat. Vaikea selittää lyhyesti, mutta opetat siis mielellesi ja aivoillesi miltä tilanne voi näyttää kun se menee hyvin. Kirjastosta saa tähän ainakin hyviä kirjoja.

Re: Epäonnistumisen pelko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.12.24 10:51:18

Kyllä minulla oli aika vakavakin epäonnistumisen pelko. Mm. ajaessa autolla, työhommat, miten puhua työntekijälle esim kaupassa kun kysyy jotain, siis ihan kaikkeen.

Aloin sit kuunnella podcasteja, jossa oli vieraana aika rikkaitakin ihmisiä. Siellä pitivät epäonnistumista yhtä tärkeänä kuin onnistumista. Miten rikkaat tekee usein monta firmaa, josta iso osa epäonnistuu mut sit on se yks-kaks jotka onnistuu ja tuo rahan kotiin. Ja miten ei voi oppia jos ei epäonnistu. Bisnesmaailmassa epäonnistuminen on todella tärkeä elementti ja opin, että kukaan ei kyllä pysty olla koskaan epäonnistumatta tässä maailmassa. Olen siis päässyt hyvin yli siitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.