Lähettäjä: xx
Päivämäärä: 2.12.24 16:14:05
Minusta tämä ja muut vastaavat keskustelut on hirveän vähätteleviä naisia kohtaan. Aivan kuin nainen olisi jokin tahdoton olento, joka vaan menee mukana tässä miesten maailmassa ja joutuu kärsimään miesten valintojen alla.
En tietenkään kiistä naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, mutta tässäkin keskustelussa suurin osa asioista on täysin naisten omia valintoja ja asioita, joihin naiset voivat itse vaikutta. Moniin asioihin on jo tullut muutoksia (mm. lääketestaukset), joten näiden osalta maailma _on jo muuttunut_.
Esimerkiksi tuo naisten paljastavat kuvat. Jokainen nainen voi itse tehdä valinnan, haluaako paljastella itseään julkisesti/netissä vai ei. Kukaan ei siihen pakota (pl. ihmiskauppa, joka sittten asia erikseen). On naurettavaa puhua jostain miesten vallasta, kun naiset omasta halustaan julkaisevat ilmaiseksi ja rahaa vastaan paljastavia kuvia tai keikistelevät paljastelevissa vaatteissa.
Jos katsoo ihan tavallisia miehiä ihan tavallisessa arjessa, suurin osa on parisuhteessa ihan tavallisen naisen kanssa. Ja varsin moni on ihan onnellinen parisuhteessa tai jos ei ole, se ei ole yksin naisen tai miehen syy, vaan johtuu monista asioista. Ei voi siis perustella edes sillä, ettei kelpaisi miehelle, jos ei paljastele itseään.
Palkan suhteen edelleen iso ongelma on se, että naiset eivät pyydä lisää palkkaa. Miehet ovat keskimäärin rohkeampia pyytämään lisää palkkaa ja esimerkiksi vaihtavat herkemmin työpaikkaa paremman palkan perässä. Tämä on asia, johon jokainen nainen voi omalla käytöksellään vaikuttaa. Naisen ei ole pakko olla työelämässä alistuva reppana, vaan hän voi olla aktiivinen ja jopa röyhkeä, jos vain haluaa. Yhä harvemmassa on ne työpaikat, missä työnantaja oikeasti päin naamaa sanoo, ettei maksa naiselle samaa palkkaa kuin miehelle. Rohkeasti siis pyytämään sitä palkkaa!
Jos haluaa lapsia, on luonnollisesti naisen oltava enemmän kotona ihan biologisista syistä. Mutta kotona olo aika on vain n. vuosi. Nykyään isän on "pakko" olla kotona jonkin verran, jos haluaa saada täydet tuet. Mikäli mies ei suostu olemaan kotona vaadittua aikaa, ei kannata tällaisen miehen kanssa ainakaan useampia lapsia lähteä tekemään. Samoin jos mies ei suostu esimerkiksi hoitamaan sairasta lasta kotona.
n. vuosi on tosi lyhyt aika olla pois töistä, jos miettii koko työuraa. Yhdenkään naisen työura ei sen takia mene pilalle.
Se, että nainen haluaa olla esimerkiksi 3 vuotta hoitovapaalla, on sitten valintakysymys. Toki se on kiva juttu lapsen kannalta, mutta se on silti naisen valinta. Myös mies voisi jäädä hoitovapaalle. Varsinkin jos nainen jää useamman lapsen kanssa useiksi vuosiksi kotiin ja siksi esim. urakehitys ja sitä kautta palkkakehitys hidastuu, se on valinta. Se ei ole pakollinen asia.
Näissäkin asioissa muutos tapahtuu vain sillä, että me naiset VAADIMME muutosta. Ja muutos lähtee ihan sieltä kotoa. Se, että kotona vaaditaan tasa-arvoista lasten- ja kodinhoitoa. Näin se muutos pikkuhiljaa tapahtuu, että on yhä normaalimpaa, että mieskin voi hoitaa kotona lapsia.
Kysyn myös samaa kuin Kersantti Karoliina ylempänä, mikä oikeasti nykymaailmassa on sellainen asia, mikä jää saavuttamatta siksi että on nainen? Jos suomalaisista puhutaan.
Ja usein naiset syyttää naisvihasta, jos huomauttaa, että naisten pitäisi itse tehdä ja vaatia asioita. Mutta valitettavasti karu totuus on se, että itse sitä on omia puoliaan pidettävä. Jos ei itse pidä kiinni oikeuksistaan, ei niitä kukaan kultatarjottimella sinulle tarjoile. 1900-luvun alussa naiset ihan itse lähtivät ajamaan asiaansa, jotta saivat äänioikeudet ja muita oikeuksia. Ihan kuten tummaihoiset myös ajoivat paljon omia oikeuksiaan ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt ovat tehneet töitä omien oikeuksiensa eteen.
Niin se menee edelleen. Niitä omia oikeuksiaan on ajettava.
Ja toisaalta. On annettava myös muiden elää kuten he haluavat. Jos joku nainen haluaa olla kotiäitinä tai haluaa keikistellä puolialastomana musiikkivideolla, sitten hän haluaa tehdä niin. Toisaalta se on myös sitä naisten valtaa: on oikeus tehdä mitä haluaa.
|