Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako kasvattaja päättää missä sij. narttu synny

Lähettäjä: Ttää 
Päivämäärä:   1.12.24 21:33:40

Saako kasvattaja tuosta noin vain päättää missä sijoituskoira pennut tekee, konsultoimatta koiran haltijaa? Meillä siis kohta edessä sijoitusnartun astutus ja kasvattaja ilmoitti, että pennut syntyvät meillä kotona. Minusta tämä ei ole oikein, meillä ei ole resursseja eikä osaamista pentujen hoitoon eikä kasvattaja voi myöskään meidän nurkkiin muuttaa pentujen ajaksi.

Re: Saako kasvattaja päättää missä sij. narttu synny

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.24 21:37:48

Ette ole puhuneet/sopineet asiaa etukäteen?

Kaikki sijoitusnartut omassa lähipiirissäni ovat tehneet pennut omassa kodissaan.

Lähettäjä: Ai 
Päivämäärä:   1.12.24 21:38:03

Mitä olette sopineet kirjallisesti, kun olette koiran ottaneet?

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   1.12.24 21:39:21

Kissakasvattajana otan emot meille synnyttämään, mutta koirapuolella kai on ihan täysin normaalia, että synnytys ja pentujen hoito tapahtuu sijoituskodissa. Tämä olisi ehkä kannattanut selvittää jo ennen koiran ottamista...

Lähettäjä: Sopimus 
Päivämäärä:   1.12.24 21:40:07

Sijoitussopimuksessa on synnytyspaikka mainittu, samoin kuin sen, koska koira muuttaa synnytyspaikkaan ennen synnytystä ja koska koira muuttaa takaisin kotiin synnytyksen jälkeen. Samoin on mainittu, kuinka usein koiran luona saa vierailla, kun se on synnytyspaikassa.

Päivämäärä:   1.12.24 21:42:18

Esitä kasvattajalle lasku etukäteen mitä veloitat pentujen hoidosta, muista päivät jotka joudut olla töistä pois jne. Eiköhän se mieli muutu.
Ja ei todellakaan voi kasvattaja päättää noin.

Päivämäärä:   1.12.24 21:46:39

Papereiden mukaan koira synnyttää kasvattajan luona. Mutta puoli vuotta takaperin koira oli hetken kasvattajan luona kylässä että kasvattaja voi tutustua siihen paremmin, mutta koiramme ei tullut yhtään toimeen kasvattajan luona asuvien koirien kanssa ja vierailu piti lopettaa lyhyeen. Eli ilmeisesti tämän takia kasvattaja päätti, ettei koira synnytäkään hänen luona.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.12.24 21:47:16

Hohhoi,

Joo ei. Ei tuo ole mikään ennakkoajatus.

Ennemmin toisinpäin.
Mutta nyt sopimus käteen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.12.24 21:49:54

Kasvattaja ei voi yksipuolisesti muuttaa sopimusta. Hän voi neuvotella muutoksista haltijan kanssa, mutta ilman haltijan suostumusta ei muutoksia tule. Jos kasvattaja ei pysty toteuttamaan omaa osaansa ehdoista, hän voi jättää koiran pennuttamatta.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   1.12.24 21:52:39

Mulla ei ole sijoituskoiraa, vaan kasvattaja teki mun nartulla leasingpentueen. Kaikesta sovittiin tosi tarkkaan ja pilkun päälle jo ennen astutusta, enkä olisi projektiin lähtenyt, jos meillä olisi ollut erimielisyyttä jostakin asiasta.

Oli itsestään selvää, että narttu synnyttää ja hoitaa pennut kasvattajan luona. Ei mulla ole näistä kokemusta, enkä ollut valmis ottamaan näistä vastuuta. Mun narttu ei myöskään tullut toimeen kasvattajan omien narttujen kanssa, mutta asiansa osaava kasvattaja huomioi ja varautuu näihin juttuihin jo ennakolta. Eihän muita aikuisia koiria voi päästää pentujenkaan luokse silloin, kun ovat vielä ihan pieniä. On oltava siis kunnolliset valmiudet jakaa lauma.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   1.12.24 21:53:46

Jos sijoitussopimuksen mukaan koira synnyttää omistajan (eikä haltijan) luona, niin ei sinun tarvitse suostua muuhun. Asiassa ei ole mitään epäselvää. Jos omistaja ei pysty hoitamaan pennutusta, hän voi aina jättää koiran kokonaan käyttämättä. Jos yhteisymmärryksessä päädytte siihen, että koira tekeekin pennut teillä, sovi etukäteen kirjallisesti korvauksesta. Hommaa ei todellakaan hoideta ilmaiseksi ja työtä voi olla erittäin paljon. Jos hiukankin epäilyttää, älä ryhdy siihen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.24 21:59:55

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 1.12.24 21:42:18

Esitä kasvattajalle lasku etukäteen mitä veloitat pentujen hoidosta, muista päivät jotka joudut olla töistä pois jne. Eiköhän se mieli muutu.
Ja ei todellakaan voi kasvattaja päättää noin.

Tässä hyvä vinkki. Ei ole ihan yksinkertaista puuhaa, ja pennut sotkee.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   1.12.24 22:08:23

Oletus on, että kasvattaja eli koiran sijoittaja/omistaja hoitaa koiransa jalostukseen vaadittavat terveystarkit, näyttelyt ja kokeet. Kasvattaja hoitaa myös koiran astutuksen, synnytyksen, ja pentujen sekä emon hoidon luovutusikään asti.

Sijoituskoti hoitaa koiran päivittäisen hoidon, kunnes tiineysviikot on lähes täynnä.

Älä suostu hoitamaan narttua ja pentuja. Mitä, jos edessä on keisarinleikkaus sunnuntaiyönä? Mitä, jos pari pentua kuolee muutaman päivän ikäisenä? Kuka maksaa, ja mitä? Kasvattaja voi olla sitä mieltä, että osaamattomuuttasi aiheutit parin pennun kuoleman. Vaatii sinulta korvauksia 2000€/pentu jne.

Päivämäärä:   1.12.24 23:06:46

Minusta on vastenmielistä, että eläinparat työnnetään synnyttämään vieraisiin nurkkiin.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   1.12.24 23:36:32

Koiran kasvattajan koti ei yleensä ole vieras paikka. Siellä koira on syntynyt, kasvanut pikkupentuna ja vieraillut useasti.

Kaikki kasvatukseen liittyvä kulut kuuluu sijoittajalle.

Itse ostin pennun. No, se oli hyvä koira. Terve ja nätti. Kasvattaja toivoi siitä jatkoa. Tehtiin siitä, sitten tarkka soppari.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.12.24 00:09:48

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 1.12.24 23:06:46

Minusta on vastenmielistä, että eläinparat työnnetään synnyttämään vieraisiin nurkkiin.

No sellaisia ne ahneet sijoituspentujen antajat on. Kun ei ole varaa pitää niitä, mutta pennut on saatava.

Päivämäärä:   2.12.24 00:19:59

Kasvattajan luona syntyneet pennut on vähemmän arkoja kuin emon ”omassa kodissa” syntyneet. Tämä on pystytty todistamaan useassa tutkimuksessa. Syytä tähän ei tiedetä.

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   2.12.24 05:52:59

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 1.12.24 23:06:46

Minusta on vastenmielistä, että eläinparat työnnetään synnyttämään vieraisiin nurkkiin."

Kiitos tästä, vaikkei just SUN mielipidettä kukaan kysynyt eikä ketään oikeastaan kiinnosta. :) Mut ymmärrän että joillakin vain on tarve päästä mölisemään oma mielipiteensä aiheesta kuin aiheesta.

Päivämäärä:   2.12.24 06:15:16

Helpoimmalla pääsee kun ei sekaannu näihin sijoituskoiriin.

Päivämäärä:   2.12.24 06:53:48

”Saako kasvattaja tuosta noin vain päättää missä sijoituskoira pennut tekee, konsultoimatta koiran haltijaa?”

Kuten aikaisemmin on jo sanottu, niin ei saa vaihtaa paikkaa sopimatta uudelleen. Jos alkuperäinen sopimus oli, että koira menee kasvattajan luo tekemään pennut, niin muutos tuohon vaatii uuden sopimuksen.

Meillä muutettiin sopimusta ja koira teki pennut meillä kotona kasvattajan sijaan. Kasvattaja oli mukana synnytyksessä ja auttoi todella paljon hoitamaan pentuja. Asutaan lähekkäin, joten järjestelyjä oli helppo tehdä. Kasvattaja maksoi kaikki kulut ja lisäksi antoi korvauksena pentujen hoidosta yhden pennun ja yhden pennun hinnan rahana. Pentuja syntyi kahdeksan. Mitä olen muilta kuullut, niin yhden pennun hinta on aika yleinen korvaus pentujen hoidosta ja lisäksi tosiaan kasvattaja maksaa kaikki kulut.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   2.12.24 07:27:37

Kyllä koirapuolella on pääosin niin, että sijoituskoira synnyttää pentueen kasvattajan luona. Ellei sitten keskenään sovita muuta. Se on kyllä sellainen työtäytteinen projekti, ettei ketään voi sitouttaa siihen ilman että ihminen sitä itse haluaa.

Meillä on ollu 1 sijoitettu nartttu, joka on synnyttänyt meillä kotona ja minä hoidin pentueen. Syynä että kasvattaja asui melko lähellä, ja minäkin olin kiinnostunut koirakasvatuksesta ja pohdinnassa että itsekin voisi alkaa pienmuotoisesti kasvattaa. Kasvattaja oli mukana paikan päällä kun pennut syntyivät. Korvauksena sain mm. yhden pennun hintaa rahana.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   2.12.24 07:32:28

Sijoitusemät tulevat ILMANMUUTA kotiini synnyttämään ja hoitamaan pennut. Kotona on olot järjestetty sellaiseksi, että synnyttävä emä ja myöhemmin emä pikkupentujensa kanssa saa olla aivan rauhassa. Emä ei tapaa kasvattajan omia narttuja lainkaan.
Emää ei saa palauttaa ennen kuin pennut ovat 7 viikkoa

En ikinä luottaisi arvokasta pentuetta vieraan hoidettavaksi. Jos jotain ikäväää sattuu, ei tarvitse neuvotella tapahtuneesta ja etsiä syyllisiä.

Päivämäärä:   2.12.24 07:58:41

” No sellaisia ne ahneet sijoituspentujen antajat on. Kun ei ole varaa pitää niitä, mutta pennut on saatava.”

Ja köyhät pennun ostajat ottavat näitä sijoituskoiria. Kun ei ole varaa maksaa siitä, mutta pentu on saatava.

Päivämäärä:   2.12.24 08:10:43

Kasvattaja: Niin, minunkin mielestäni olisi paras jos narttu menisi kasvattajan luokse. Minä en halua ottaa vastuuta pentueesta, en itse haaveile kasvattamisesta enkä halua yhtään ylimääräistä stressiä. Kasvattaja asuu kerrostalossa aika ahtaasti ja hänen mielestään erottaminen omista koirista ei onnistu. Minun mielestäni se on hänen ongelmansa, ei minun.

Ja mitä tulee köyhiin, jotka kinuavat itselleen halvan sijoituskoiran, niin olisin 100 kertaa mieluummin ostanut pennun täydellä hinnalla omaksi. Kasvattaja itse päätti, että tämä meidän valitsema pentu on sijoituskoira ja vaihtoehdot oli joko ottaa se tai jäädä ilman pentua. Tämä tuotiin ilmi vasta kun olimme pentua hakemassa kotiin, kaikkina niinä kertoina kun pentua kävimme katsomassa ja siihen kovasti ihastuimme sijoituksesta ei mainittu sanallakaan.

Lähettäjä: Likimain 
Päivämäärä:   2.12.24 08:58:47

Lähettäjä: Ttää
Päivämäärä: 2.12.24 08:10:43

Kasvattaja: Niin, minunkin mielestäni olisi paras jos narttu menisi kasvattajan luokse. Minä en halua ottaa vastuuta pentueesta, en itse haaveile kasvattamisesta enkä halua yhtään ylimääräistä stressiä. Kasvattaja asuu kerrostalossa aika ahtaasti ja hänen mielestään erottaminen omista koirista ei onnistu. Minun mielestäni se on hänen ongelmansa, ei minun.

Ja mitä tulee köyhiin, jotka kinuavat itselleen halvan sijoituskoiran, niin olisin 100 kertaa mieluummin ostanut pennun täydellä hinnalla omaksi. Kasvattaja itse päätti, että tämä meidän valitsema pentu on sijoituskoira ja vaihtoehdot oli joko ottaa se tai jäädä ilman pentua. Tämä tuotiin ilmi vasta kun olimme pentua hakemassa kotiin, kaikkina niinä kertoina kun pentua kävimme katsomassa ja siihen kovasti ihastuimme sijoituksesta ei mainittu sanallakaan.

Kyllä pitää olla sen verran munaa, että kieltäytyy sijoituksesta. Ihan oma moka tässä kohtaa. Toki kasvattajakin on tässä ihan yhtä ääliö, ei kukaan täyspäinen kasvattaja riskeeraa pentueen parasta koiraa ja sen pentuetta synnytyksineen idioottien vastuulle kun mitä vaan voi sattua. Tässä varmaan vakka on kantensa valinnut, eli molemmat osapuolet yhtä pällejä!

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   2.12.24 10:23:54

Mun kasvattaja ottaa aina sijoitusnartut itselleen synnyttämään. Ja jos oikein ruuhkaista on kasvattajan luona, niin olen ottanut kasvattajan koiria meille vaihdossa hoitoon.

Lähettäjä: Trööt 
Päivämäärä:   2.12.24 10:26:44

Kasvattajan oma ongelma. Työntäkööt ne omat koiransa hoitoon johonkin siksi aikaa kun narttu tulee synnyttämään jos tilat kerta on puutteelliset.

Lähettäjä: aqza 
Päivämäärä:   2.12.24 10:37:22

Pennuissa on oikeasti hommaa ja stressiä itselle. Kasvattajana en antaisi pentuetta muualle hoidettavaksi eikä voida olettaa että kaikilla on tarvittava tieto-taito tällaiseen. Ei se ydinfysiikkaa ole, mutta ei silti ole haltijan tehtävä tätä järjestää jos ei itse halua. Ymmärrän haltijaa täysin, että ei tuollaista vastuuta itselleen halua.

Olen itse hoitanut oman narttuni pennut, jotka se teki kasvattajalle. Mutta itse tarjouduin koska minulla on siihen sopivat tilat ja kiinnostusta. Tämä oli kasvattajallekin tervetullut idea ja teimme pentueen yhteistyössä. Sain kasvattajan täyden tuen ja osaamisen avukseni. Hän hyvin neuvoi kaikki vaiheet ja synnytykseen sain avuksi toisen kasvattajan joka asui lähellä. Tämä oli alkusysäys omalle kasvatukselle. Kävin kasvattajakurssin ja sain oman kennelnimen. Nyt minulla on kotona oma ensimmäinen omiin nimiin tuleva pentue.

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   2.12.24 10:41:06

Kasvattaja ei tosiaan voi yksipuolisesti muuttaa sopimusta. Eli voit vastata, että et halua hoitaa synnytystä ja pentuja, on sitten kasvattajan oma ongelma, miten asian järjestää. Tuokin kyllä jo laittaa hälytyskellot soimaan, että kasvattaja on noin viime tipassa ilmoittanut, että haluamanne pentu meneekin vain sijoituskoiraksi.

Itse olin onneksi erittäin hyvissä väleissä kasvattajan kanssa, koirani teki kahdet pennut hänen luonaan ja mielelläni hoidin kasvattajan omia koiria sen ajan, niin sain itsekin seuraa ja lenkkikaverit. Oltiin todella tiiviisti tekemisissä, tosin välimatkan takia en voinut käydä montaa kertaa narttua & pentuja katsomassa. Mutta kaikki hoidettiin erittäin hyvin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   2.12.24 10:43:02

Ei voi sopimusta yksipuolisesti muuttaa ! Kasvattajan ei kyllä kannata tehdä pentuja jos niille ei ole omaa rauhallista tilaa kun koirat eivät tule keskenään toimeen.. Ei ole hyvä hänelle, mutta ennen kaikkea koiralle ja niille pennuille. MUTTA ne ovat kaikki hänen ongelmiaan ja hänen päätöksiään, pentujen hoitamiseen suostumista ei pidä ottaa kevyesti koska niin monta asiaa voi mennä pieleen ja sitten se hoitamisen ilo onkin kamala suru. Kasvattajan sopimuksen tunteminen ja pienet viitteet käytöksestä mitä tästä saa ovat jo sellaisia, että epäilen olisiko valmis korvaamaan pentujen hoitamista mitenkään erityisesti ja toisaalta jos jotain tapahtuisi niin ottaisiko kiltisti "takkiinsa" vai osoittaisiko sormi teitä. Miten vain, jos ei ole palavaa hinkua ja uskoa onnistua niin missään nimessä ette suostu pentuja kotona hoitamaan ! Nimimerkillä kasvattaja itsekin.

Lähettäjä: aqza 
Päivämäärä:   2.12.24 11:16:39

No juu, ei tuollainen ole ylipäätään vastuullista kasvattamista. Kyllä pitää emolle ja pennuille pystyä järjestämään oma rauhallinen tila. Ei tulisi mieleenkään, että pentulaatikko olisi paikassa johon muilla koirilla on koko ajan vapaa kulku. Minulla on pennuille oma huone, johon on muiden kulku estetty koiraportilla. Voi olla kova stressi emolle tuo, että muut pääsee koko ajan lähelle pyörimään.

Kasvattajan ongelma tämä on, hänen pitää hoitaa asia kuten sopimuksessa sanotaan.

Päivämäärä:   2.12.24 12:15:31

Käy hyvin ilmi, että koirien kasvattajat ovat umpihulluja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.12.24 12:18:00

Olen luullut että koirapuolella nartut tulevat yleensä kasvattajalleen synnyttämään ja onhan kasvattajan helpompi myydä koiriakin kun tuntee itse pennut ja emä on nähtävillä.

Kissapuolella taas kissanaaraat saattavat kovastikin stressata paikanvaihdosta, jolloin pennut syntyvät yleensä haltijan luona.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   2.12.24 12:22:19

Kokemusta tai ei niin mä en antaisi omaa narttuani kasvattajalle pentuajaksi jos siellä olisi koiria, joiden kanssa narttu ei tule toimeen. Hirveä ajatus ja mikä stressi sille nartullekin tulee. Jos narttua ei ole astutettu niin keskustelkaa nyt siitä, että ei astuteta ollenkaan jos kasvattaja ei pysty hoitamaan nartulle ja pennuille stressitöntä tilaa.

Mutta kuten yllä moni jo kirjoittaakin, niin kasvattaja ei voi yksipuolisesti muuttaa sopimusta. Kasvattaja voi purkaa sijoitussopimuksen ja jos pentuja ei ole teetetty niin ette vain saa sitä sijoitusmaksua takaisin. Mä ehdottaisin aloittajana tätä.

Lähettäjä: Penni 
Päivämäärä:   2.12.24 12:45:38

Sam: haltija ei kylläkään voi kieltäytyä antamasta narttua kasvattajalle, toki jos itsellä on mahdollisuus hoitaa pennut niin sitä voi ehdottaa, mutta kaikki kasvattajat ei siihen suostu vaan haluavat itse hoitaa pentueensa.

Aloittajan tilanteessa voi todeta että ei valitettavasti onnistu, ketään ei tietenkään voi pakottaa ottamaan synnytystä ja pentuja vastuulleen. Kasvattaja sitten tekee harkintansa ja joko järjestää tilat nartulle tai jättää astuttamatta.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.12.24 12:50:30

Penni: Mitä tarkoittaa, ettei tule toimeen kasvattajan koirien kanssa. Jos on odotettavissa tappeluita, eihän narttua voi sellaiseen tilanteeseen viedä, olisihan se jo eläinsuojelulainkin vastaista. Ennemmin sopimusrikkomus kuin koiran kiusaaminen.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   2.12.24 13:04:08

Penni; kyllä minä tunnen nämä sopimusasiat mutta jos tilanne olisi sellainen, että koirat eivät tulisi toimeen keskenään niin sitten voidaan tapella vaikka oikeudessa mutta minä en antaisi omaa narttuani tuollaiseen paikkaan jos on riski, että koirien välille tulee tappeluita ja onhan se ihan järkyttävä stressi sille synnyttävälle koirallekin. Mieti jos siitä stressistä narttu luokin pentueen ennen aikojaan ja pennut kuolevat, kuka siinä voittaa? Ei kukaan.

Onneksi omien koirieni kasvattajat ovat kaikki olleet selväpäisiä ja näistä asioista on voitu aina sopia. Ja onneksi kasvattajien omat koirat ovat aina tulleet toimeen omieni kanssa, että millään hoitojaksoilla ei ole tullut kärhämiä urosten tai narttujen kesken. Mulla kun on sekalauma.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   2.12.24 14:26:16

Ei pidä sijoittaa narttua, jos sille ei ole omaa paikkaa. Itse en edes kuvittelisi, että laittaisin aikuisen vieraan nartun omien koirien sekaan. Eivät ne hyväksy aikuista laumaan. Sitäpaitsi kantavalla ja synnyttävillä nartulla pitää olla turvallinen oma paikka.

Lähettäjä: Lunatra 
Päivämäärä:   2.12.24 15:52:34

Kuten täällä on moneen kertaan sanottu kasvattaja ei voi yksipuolisesti muuttaa sopimusta. Kennelliiton sopimuksessa on määritetty milloin narttu on luovutettava kasvattajalle ennen synnytystä ja milloin narttu on palautettava takaisin haltijalle. Kaikki sopimuksesta poikkeava on sovittava erikseen. Jos jostain syystä narttu kuitenkin päätyy synnyttämään teillä, muista, että olet oikeutettu sopimuksen perusteella saamaan korvausta pentujen hoidosta.

Pentujen hoitaminen ei todellakaan ole kevyttä hommaa eikä varsinkaan ensikertalaiselle, kun kaikki on vielä täysin uutta. Nimimerkillä kokemusta on, kun vähän aikaa sitten tein itse oman ekan pentueen. Itse jouduin ensimmäisellä viikolla heräilemään 1-2 tunnin välein yöllä nostamaan kahta pienintä pentua tissille ja varmistamaan maidon saanti, jotta pienimmätkin pennut kasvoivat oikeassa tahdissa. Myöhemmin sitten riittikin siivottavaa, pesuaineita kului ja pesukone pyöri lähes päivittäin... Lisäksi jouduin järjestelmään pentujen takia omia töitä etätöiksi sekä pitämään lomaa.

Itsekin pentueen kerrostalossa kasvattaneena, ei asunnon pieni koko voi olla syy sille, että emoa ja pentuja pidetään samassa tilassa muiden koirien kanssa. Jo eläinsuojelulainsäädäntö vaatii, että emon ja pentujen pitää saada olla rauhassa. Itse rajasin asunnon niin, että muut koirat eivät päässeet lähellekään pentulaatikkoa siitä huolimatta, että kyseessä oli tutuista hyvin toimeen tulevista koirista. Eikä emo olisi edes päästänyt muita tuttujakaan koiria lähelle pentulaatikkoa melkein kahteen ensimmäiseen viikkoon...

Valitettavasti aloittajan sijoituskoiran kasvattaja ei kuulosta kovin laadukkaalta, ja asioiden sopiminen niin kuin ne pitäisi tehdä, voi olla vaikeaa. Miten saada kasvattaja noudattamaan sopimusta, jos siihen ei ole aikeita? Kennelliittoa kannattaa lähestyä, tai ainakin uhkailla kasvattajaa näin tekevän, jos se saisi kasvattajan järkiinsä. Todellisuudessa Kennelliitto ei juuri koskaan ota kantaa, vaikka selkeä Kennelliiton alaisen sopimuksen rikkominen olisi tapahtunut... Oikeusteitse sopimusten läpikäyminen taas on hidasta ja kallista.

Jälkiviisaana voi vaan todeta (ja toivottavasti muut ottavat toisten virheistä opiksi), että koskaan ei kannata ottaa sijoituskoiraa, jos jokin asia kasvattajassa epäilyttävää. Aika iso varoitusmerkki on, jos kasvattaja ilmoittaa pennun olevan sijoituskoira vasta pennun hakuhetkellä. Ongelmia on varmasti tiedossa myöhemmin.

Päivämäärä:   2.12.24 17:27:08

"kyllä minä tunnen nämä sopimusasiat mutta jos tilanne olisi sellainen, että koirat eivät tulisi toimeen keskenään niin sitten voidaan tapella vaikka oikeudessa mutta minä en antaisi omaa narttuani tuollaiseen paikkaan jos on riski, että koirien välille tulee tappeluita ja onhan se ihan järkyttävä stressi sille synnyttävälle koirallekin."

Jaa et antais koiraa sen omistajalle? Milloin tajuat, että sijoituskoira EI OLE SINUN KOIRA, vaan sen kasvattajan. Tästä syystä en ikimaailmassa ottaisi mitään sijoituskoiraa, mun koira on mun koira, ei kenenkään muun. Nää pöljät ottaa muutaman rahan euron vuoksi. No siinähän sitten kärsivät.

Lähettäjä: Ukko 
Päivämäärä:   2.12.24 18:01:49

Tämä yleensä sovitaan sopimusta tehdessä jo, itse en kotona haluaisi pitää kun ei ole kokemusta koirien synnytyksistä. Suuressa osassa soppareita kasvattaja yleensä ottaa kotiinsa kk ennen laskettua aikaa. Pentujen teko kotona on toki stressittömämpää koiralle, mutta silloin pitää kyllä kasvattajan tuki olla sittten 24/7 saatavilla jos jotain sattuu ja jommalla kummalla mahdollisuus kiikuttaa tarvittaessa sektioon päivystykseen..

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.12.24 18:17:44

Pitäisi tuo sijoituskoirasysteemi heittää kokonaan romukoppaan, kun mikään sopimus ei tunnu pitävän. Kummallakin osapuolella on usein ongelmia, eikä liitosta saa mitään apua. Voisi niillä olla joku sovittelijasysteemi, kun ovat sopimuspohjankin kirjoittaneet.

Mutta niin kuin sam kirjoitti, ennemmin oikeuteen, kuin koira eläinsuojelullisesti epäilyttäviin olosuhteisiin, oli omistaja kuka tahansa. Tässä keississä on muuten kasvattaja rikkomassa sopimusta vaatimuksillaan.

Päivämäärä:   2.12.24 19:49:51

Jännä, että toisilla niitä ongelmia tuppaa usein olemaan ja toisilla hyvin harvoin. Olen kasvattanut parikymmentä vuotta, sijoituskoiria ollut se parisenkymmentä, ja yhden kerran on ollut "hankalaa".

Ne kusettavat, sääntöjä rikkovat ja niitä venyttävät kasvattajat sen sijaan pitäisi lopettaa, ei sijoitussysteemiä. Ei mikään ihme että rotukoiraharrastuksella on niin kusinen maine.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   2.12.24 20:38:32

"Ne kusettavat, sääntöjä rikkovat ja niitä venyttävät kasvattajat sen sijaan pitäisi lopettaa, ei sijoitussysteemiä." Samaa voi sanoa niistä kusettavista, sääntöjä rikkovista sijoituskoiran vastaanottajista. Ei ilmoiteta juoksuja, ei anneta koiraa kasvattajalle ja niin edespäin.
Itselläni oli tuontikoira sijoituksessa kaverilta. Sopimusta tehdessä sovittiin, että minä hoidan pennutuksen. Sijoittaja maksoi kaikki kulut siihen liittyen. Kyseiseltä ihmiseltä voisin koska tahansa ottaa toisenkin nartun sijoitukseen. Vaikka olimme kavereita vuosien takaa sopimus tehtiin pilkun tarkasti molempien suojaksi.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   2.12.24 21:36:13

Riippuu keneltä ottaa ja kenelle antaa sijoitukseen.
Mulla on ollut useita koiria sijoituksessa 30 vuoden aikana. Toistaiseksi ei ole ollut kenenkään kanssa ongelmaa. Molemmin puolin on menty sopimuksen mukaan.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   2.12.24 21:41:09

Aloittaja, oletko sanonut jo kasvattajalle, että ei käy?

Päivämäärä:   2.12.24 21:44:43

Minulla kävi vähän hassusti, sijoituskoti halusi ehdottomasti nartun synnyttävän kotonaan... Pennut kuolivat, itse olisin varmasti huomannut, että jotain on vialla ja olisin puuttunut siihen, tajusin sen, kun tenttasin sitä haltijaa, silloin vain oli jo myöhäistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.