Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsi on ylipainoinen, isä vähättelee...

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   1.12.24 19:51:40

Miten lähtöä ratkomaam tilannetta ilman, että tulee isompi riita.. lapsemme on ylipainoinen ja terveystarkastuksessa th otti asian puheeksi.

Yritin puhua lapsen isän kanssa, joka oikeesti syö erittäin paljon sipsejä ja karkkia, että nyt pitää tehdä muutos. Niin turhaa vouhotusta ja kyllä se siitä kasvaa jnejne. Isänsä ollut myös pullea lapsi ja nyt en osaa ottaa asiaa esille ilman, että menee hänellä ihon alle. Apuja?

Re: Lapsi on ylipainoinen, isä vähättelee...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.12.24 19:58:31

Oikeassahan se isä on, että ei lapsen tarvitse laihduttaa kun kyllä se rasva siitä palaa kasvuun, KUNHAN ruokavalio on sellainen ettei liho jatkuvasti lisää.

Minä pumppaisin äitinä lapsen niin täyteen kasviksia ettei herkkuja mahdu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.24 19:58:43

Miettikää ruokavalion terveellisyyttä, ei painoa. Sipsit ja karkit ei tee kenellekään (suurissa määrin) hyvää, parempiakin vaihtoehtoja on.

Päivämäärä:   1.12.24 20:05:37

Jos kyseessä on tyttö, niin ylipainoon puuttumisen kanssa on syytä olla tosi varovainen ettei mennä ylipainosta anoreksiaan. Jo pikkutyttöihin vaikuttavat naisiin kohdistetut ulkonäköpaineet.

Päivämäärä:   1.12.24 20:07:00

Ei pojat ole immuuneja syömishäiriöille, tunnen enemmän anorektisia miehiä kuin naisia.

Päivämäärä:   1.12.24 20:08:07

Lapselle joku harrastus, mistähän voisi tykätä? Sellainen jossa oikeesti liikutaan paljon, esim sähly, jääkiekko, jalkapallo jne.

Päivämäärä:   1.12.24 20:09:46

Liikuntaharrastus.

Päivämäärä:   1.12.24 20:11:41

Harrastaa salibandya 4 krt viikossa ja muutenkin tosi aktiivinen.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.12.24 20:24:23

Isä tiukkaan puhutteluun ja herkuttelu loppuu töysin! Vähättelyä ei hyväksytä, lapsen täytyy olla oikeasti läski jos siihen jo puututaan. Lapselle ei tarvi asiasta puhua juurikaan vaan isälle niin ettei lapsi kuule.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.24 20:31:57

Ei tarvitse ottaa mitenkään hienotunteisesti asiaa puheeksi vaan sanot faktat. Faktat on neutraaleja. Lapsi on lihava. Nyt on joulukuu. Maapallo on pyöreä.

Et ole vastuussa toisen reaktioista

Sinä; "Terveydenhoitaja sanoo, että lapsi on lihava. Lapsi ei saa antamastasi karkista ja sipsistä ravintoa. Älä anna karkkia ja sipsiä."

Isä saa polkea jalkaa jos hän haluaa. Jos ei muu auta, eri kodit ja lapsi saa ainakin elää 50% ajasta ilman karkkia ja sipsiä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.24 20:34:13

Niin ja piti sanoa vielä että lihavuushan periytyy. Lihavan vanhemman lapsi on yleensä lihava ja hän on lihava aikuisena koska on lapsena omaksunut vakiintuneet syömistavat. Näin lihavuus kulkee sukupolvesta toiseen.

Nimenomaan isälle pitää sanoa että sinä olit lihava lapsi ja nyt olet tehnyt omasta lapsestasi lihavan ja lapsemme tekee aikanaan omasta lapsestaan lihavan.

Eihän totuutta kukaan halua kuulla. Tässä on nyt vain viattoman lapsen etu tärkeämpi kuin sun konfliktinpelko tai lapsen isän herkkänahkaisuus.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   1.12.24 20:37:17

Kasvu vaatii paljon ravintoa, ja kaikki lapset ei kasva tasaisesti. Meidän mukelo näytti n. 8-9 vuotiaana tuhdilta, mutta seuraavana vuonna kasvoi pituutta 10 cm ja oli hoikka. Terveydenhoitajat seuraavat niitä kasvukäyriä tms. Totuus ei todellaan ole niissä.

Älä puhu isälle lapsen painosta, mutta paremmat eväät sekä isälle, että lapselle. Sipsit ja karkit tulisi olla vain "juhlapäivien" herkkuja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.12.24 20:48:12

Lapselle ei sanota mitään, talosta vaan katoaa herkut tyystin.

Varmasti riittää toimenpiteiksi aktiiviselle pojalle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.12.24 20:52:06

"Miten lähtöä ratkomaam tilannetta ilman, että tulee isompi riita.."

MITÄ VÄLIÄ VAIKKA TULISI RIITA?!?! Kumpi on sulle tärkeämpää, lapsesi tule aikuisen vai riita?

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   1.12.24 20:58:16

"Oikeassahan se isä on, että ei lapsen tarvitse laihduttaa kun kyllä se rasva siitä palaa kasvuun, KUNHAN ruokavalio on sellainen ettei liho jatkuvasti lisää."

Toisin kuin monien muiden solujen määrään, RASVASOLUJEN määrään voi vaikuttaa itse ja nimenomaan lapsuudessa. Lihavalla lapsella rasvasolujen määrä lisääntyy. Mitä enemmän rasvasoluja on, sitä vaikeampaa on laihduttaa. Eli jos lapsi on lihava, aikuisena voi olla käytännössä mahdoton pysyä ihannepainossa, koska rasvasoluja on niin paljon. Miettikää minkälaisen karhunpalveluksen teette lapselle.

Päivämäärä:   1.12.24 21:03:44

Pelaako se siellä sählyssä oikeasti vai seisoskelee keskellä kenttää? Näitä "urheilua" harrastavia on nähty joka lähtöön, osa kuluttaa oikeasti kaloreita ja tekee, osa seisoskelee ja tekee joskus ja jouluna, ei siinä paljoa kulu. Koska lapsi saa kyllä syödä ihan helvetisti, jos on oikeasti aktiivinen.

Päivämäärä:   1.12.24 23:36:20

On tosi kurjaa lapsen kannalta, jos terveydenhoitaja sanoo ylipainoiseksi ja sitten toinen vanhempi syöttää paljon herkkuja ja todennäköisesti myös huonoa ravintoa :( isä suuttuu ihan turhasta, taitaa tietää itsekin, mutta ei ole mitään itsekuria luopua omasta mussuttamisesta. Voihan sitä yrittää puhua, että täytyisi syödä terveellisemmin ja herkkupäivä vain kerran viikossa.

Oma lapsi vetää isänsä luona aivan liian paljon kaikkea eineskuraa, jota yritän sitten paikata tekemällä terveellistä ruokaa ja syöttämällä lapselle kasviksia joka aterialla reilusti...

Lähettäjä: Vux 
Päivämäärä:   2.12.24 07:41:36

Olen samanlaisessa tilanteessa, mutta "äitipuolena" tai isän naisystävänä, kun ei asuta yhdessä. Mä olen monta kertaa ottanut asiaa puheeksi, mutta tuhraan ja nyt vähän koen että en voi tehdä asialle mitään pitkiä katseita lukuunottamatta. Olen surullinen lasten puolesta.

Sekä isä, että äiti ovat pulleita. Lapsille on 2-vuotisneuvolasta saakka huomautettu painosta, on käyty ravintoterapeutilla jne. Muistan tyttön olleen 5-vuotias kun neuvolassa oli käytetty sanaa ylipainoinen ja äiti oli vetänyt täydet pultit.

Toinen tyttö (10v) on oikein reilusti ylipainoinen ja toinen (12v) on selkeästi.
Mua harmittaa tilanne niin paljon, että ei tee mieli lähteä samoihin juhliin ja kesäisiin tapahtumiin. Isänsä ei nimittäin juurikaan rajoita syömistä kahvipöydässä. Lapset ottavat koko ajan lisää ja lisää. Nuorempi voi syödä nopeasti laskien 1500 kaloria kahvipöydässä.
Kun lähetään kesätapahtumaan ostetaan ensin metrilakua ja lähtiessä palkitaan hyvästä käytöksestä jäätelöllä. Itse seison hiljaa ja esimerkilläni näytän, että itse en syö.

Joskus kun kysyn mitä olette tehneet äidin luona niin "meillä oli leffailta ja herkkuja."

Viikonloput alkaa silllä, että ostetaan niin isot karkkipussit, että niistä napsitaan sunnuntaihin saakka. Ruokarytmit ovat, (aamu, päivä, iltapäivä ja iltapala) mutta isä ei katso loppuun saakka vaan välillä ruoka ei maistu ja tunnin päästä lapset hakevat itse kaapista nakkeja.

Omien lasten kanssa olen todella paljon puhunut terveellisen ruuan tärkeydestä avoimesti on juteltu myös syömishäiriöistä ja mistä ne johtuu. Omakin lapseni oli 3-vuotiaana pluskäyrällä, jolloin meiltä lähti kaapista suklaamurot, maidot vaihtui rasvattomaksi ja mummoillekin sanottiin ettei herkuilla ylenmäärin ole syytä lahjoa. Siitä lähtien lapsi on ollut normaalipainoinen.

Mun toinen lapsi syö terveellisesti ja itse säännöstelee syömisiään "syön karkkia vain viikonloppuisin" Toinen on tällä hetkellä "aikuinen" ja hänen ruokailuissaan kyllä on parantamisen varaa (kebabia, pitsaa ja "ei mitään rehuja"), mutta toivon että sit kunnolla aikuisena muistaa taas opit. Lihava ei ole hänkään.

Kyllä olisin aloittajana todella tiukka miehen kanssa. Ole onnellinen, että sä sentään voit sanoa ja vaikuttaa. Meillä vähän mitätöidään ja naureskellaan. Että kun olen niin nipo. Ja nimenomaan en sanoisi mitään lapsen painosta vaan nimenomaan pitäisin lukua näistä herkuista.

Päivämäärä:   2.12.24 08:01:30

Kotoa pois herkut ja sokerijuomat ym ja terveellistä syötävää kaappeihin. Herkkuja voi sitten silloin tällöin ostella kaupasta, mutta mitään kotivaraa on turha pitää.

Jos isä ei usko sinua, pyydä että terveydenhoitaja soittaa hänelle. Jos isä suuttuu niin se on vähän että voi voi.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   2.12.24 08:20:43

Ylipainoiset vanhemmat eivät yleensä halua puuttua lastensa ylipainoon, koska silloin he joutuvat kohtaamaan jälleen omankin ylipainoisuutensa. Lapset siis joutuvat kärsijöiksi siinä, kun aikuinen ei osaa kohdata asioita asioina.

Päivämäärä:   2.12.24 13:35:16

Th ei lapsen kuullen onneksi sanonut mitään, vaam jäin erikseen keskustelemaan asiasta. Ne rakentavat näkökulmat keskusteluun isän kanssa tässä hakusessa, tiedän, et jos tulee riitaa niin menee ihan sulkuun koko homma.

Isä ei enää ole ylipainoinen, vain lapsena siis ollut.

Kyse ei ole siitä, ettenkö tietäisi mitä pois ja mitä tilalle vaan se ongelmana, kun mainitsen asiasta niin karvat on pystyssä jo isällään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.12.24 13:41:35

Älä puhu isän kanssa ellei kuuntele.

Ne isän syömättä sipsit ja karkit eivät siirry lapseen
Riittää että isä mättää vasta lasten ollessa nukkumassa.

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   2.12.24 13:52:14

"Ne isän syömättä sipsit ja karkit eivät siirry lapseen"

Tämän lapsen osalta lienee myöhäisiä, mutta isän piilosyömisilläkin on itseasiassa on vaikutusta. Isä siirtää siitiön kautta lapselle epigeneettisesti ominaisuuksia. Isän ruokavalio vaikuttaa mm. lapsen sydän- ja verisuonitautien riskiin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.12.24 13:54:19

Meillä on sipsejä vaan joskus ja sillonki riittää semmonen pikku pussi. Irtokarkkeja saa ottaa max 300g, eikä niitä osteta joka viikko. Limukkaa on sillon ku pitsaakin eli joka kolmas viikonloppu. Kaupasta ostan tuplat kerran viikossa ja viikolla teen esim mustikkapiirakkaa ja vaniljakastiketta. Joskus jäätelöä paketti. Mielestäni meillä on herkkuja aika useinkin mutta määrät on kohtuullisia. Jos lapsi pienenä oppii syömään liikaa niin siitä tavasta on hakea päästää irti. Toisaalta jos herkkuja saa vaan harvoin niin sitten niitä himoitsee liikaa ja syö kerralla mahdollisimman paljon. Suht usein pieniä määriä niin herkkuja oppii syömään kohtuudella.

Päivämäärä:   2.12.24 14:11:37

"Ylipainoiset vanhemmat eivät yleensä halua puuttua lastensa ylipainoon, koska silloin he joutuvat kohtaamaan jälleen omankin ylipainoisuutensa. Lapset siis joutuvat kärsijöiksi siinä, kun aikuinen ei osaa kohdata asioita asioina."

Se on juuri näin. Tekee tosi pahaa nähdä perheitä, joissa vanhemmat ovat selkeästi ylipainoisia ja lapset samanlaisia pulleroita. Käy lapsia niin sääliksi, koska syyttömiä he ovat olleet vanhempien huonoihin elintapoihin :( yhden tutun perhe on tällainen, ja sitten niitä lapsia on vuosikausia kiikutettu ravitsemusterapeuteille kuuntelemaan, miten syödään terveellisesti ja että painoa pitäisi saada pois kymmeniä kiloja..

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   2.12.24 23:39:07

Meillä näyttää olevan lihavuudesta puhuminen olevan tabu.

Isännän poika on reilusti ylipainoinen ollut meidän yhdessä olemisen ajan reilut kolme vuotta, kohta poika täyttää 15 ja on monessa asiassa huono vointinen. Hengästyy nopeasti, kävelee hitaasti ja terveydenhoitaja on puhunut useasti vanhemmille.

Mitä tekee vanhemmat.. poika sai sähkömopon viime vuonna lahjaksi että pääsee nopeammin kouluun ja kulkemaan vapaammin. Polkupyörä on jäänyt kellariin pölyyntymään.

Isänsä luona on joka toinen viikonloppu ja saa limua juoda niin paljon kuin jaksaa, jätti pussi sipsiä perjantaiksi ja toinen lauantaiksi. Puolen kilon karkki pussi menee illassa.
Jos en laita lautaselle valmiiksi salaattia niin hän ei syö mitään tuoretta koko viikonlopun aikana vaikka pidän hedelmiä pöydällä ja kehotan niitä syömään.

Lauantaina kävivät buffassa isä ja poika kahdestaan syömässä ja sieltä kun tulivat meni poika sängylle maate ja veteli puolen kilon marmeladia rasian jälkiruoaksi... Mutta isännän mielestä tuo on ok.

Yritän pitää suuni kiinni ja todella toivon että poika itse joskus ymmärtää tehdä tilanteelle jotain. Hurmaavan kohtelias nuori mies on pojasta kehittynyt mutta itse elin lapsuuden jossa syöminen ei ollut onneksi se isoin juttu. Kiitos kuuluu kyllä poneille, hevosille ja koirille unohtamatta ranta mökkiä jossa aamulla pulahdettiin heti järveen kun herättiin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.12.24 09:51:23

Miksi lasten ylipaino on niin vaiettu aihe?
Läski on epäterveellistä ja mitä nuorempana ylipainoa tulee sitä enemmän se ehtii tehdä tuhoja. Ja mitä nuorempana on ylipainoinen ja mitä enempi läskiä kertyy niin sitä vaikeampi siitä on päästä eroon. Ylipainoiset lapset voisi olla lasun paikka. Säälittää nämä vanhempien paisuttamat lapset kun ne yrittää liikuntatunnilla, välitunneilla, vapaa-ajalla, harrastuksissa jne pysyä normaalipainosten mukana mutta kun ei vaan pysty.

Lähettäjä: kdfkmfnff 
Päivämäärä:   3.12.24 17:56:19

Voit sanoa isälle että tässä maailmassa ylipainonen ihminen lasketaan automaattisesti kuuluvaksi alimpaan sosiaaliluokkaan. Nämä lihavat ja usein monella tavois sairaat - kas kummaa -perheet on 99%sti wt-porukkaa. ÄÄrettömän harvoin näet lihavan varakkaan, tai edes keskiluokkaisen ihmisen.

Mutta jos isä on itse wt, niin ei kai hän muusta tiedä ja lapsesta on tulossa samanlainen.

ps. MIKSI pelkäät riitaa niin hirveästi? Enemmän kuin välität lapsesi terveydestä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.12.24 18:31:18

Eikö ne sipsit voi jättää vain viikonloppuun? Vai rahtaako isä niitä pussitolkulla joka päivä?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   3.12.24 23:32:17

Ylipaino pitäisi olla samanlaisten toimenpiteiden syy kuin alipaino.

Ylipaino liittyy matala-asteiseen tulehdukseen, mikä voi pahimillaan kroonistua. Ja tulehdus taas aiheuttaa mielenterveysongelmia. Oikeasti, on todella vastuutonta olla opettamatta lapselle terveellisiä ruokailutottumuksia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.