Lähettäjä: kuvannut
Päivämäärä: 2.12.24 09:30:16
Itse valokuvauksen harrastajana ja takavuosina muutamia valokuvia myyneenäkin tulin lukemaan tätä, koska ajattelin, että kyse olisi siitä, että nykyään harrastajat ja muut itseoppineet tituleeraavat itsensä valokuvaajiksi. No, eipä tuo mikään suojattu ammattinimike ole, joten niin saa kyllä tehdä. Huvittavia ovat ne suomalaiset järkkärikameran ostaneet, jotka pistävät nettisivut pystyyn ja sinne tekstin "N. N. photography". Osa on ihan taitavia, ei siinä mitään.
En itse halua sanoa olevani valokuvaaja, koska minusta oikea valokuvaaja on se, joka on kouluttautunut valokuvaajaksi, ei se, joka on ostanut kameran ja opetellut kuvaamaan paremmalla tai huonommalla menestyksellä. Vaikka minunkin ottamiani kuvia on kehuttu ja itsekin olen joihinkin otoksiin ihan tyytyväinen, niin en ole oikea valokuvaaja.
Netissä kuvia myyvät kaikenlaiset harrastelijat. Esim. hiljattain yhdessä paikallisessa fb-ryhmässä joku myi aikaa kuvauksiin, ja näytillä oli jouluisia eläin- ja lapsikuvia, joista osa oli vinoja (selvästikin tahattomasti) ja kohde pimeä. Ei ollut mitään ammattimaista niissä kuvissa.
Oikea valokuvaaja käsittelee kuvansa, mutta jos asiakas haluaa luonnollisen näköisen kuvan, valokuvaaja käsittelee ne luonnollisen näköiseksi. Käsittelyä on kaikki aina rajaamisesta ja terävöityksestä lähtien. Ei käsitelty kuva aina tarkoita luonnottomia värejä tai jotain HDR-kuvaa.
|