Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eikö oikeita valokuvaajia enää ole?

Lähettäjä: Hääkuvat 
Päivämäärä:   1.12.24 19:07:54

Meillä on ensi kesänä jäät ja olemme yrittäneet löytää valokuvaajaa, mutta on kuulkaa mahdotonta! Meidän ainoa ehto on, että kuvien pitää olla aitoja ja realistisia, EI muokattuja,mutta yksikään valokuvaaja ei suostu vaan sanoo että muokkaa aina kuvia ennen julkaisua. Ihanko oikeasti tähän on menty, että oikeita valokuvaajia ei enää ole, pelkkää tekoälypaskaa? Me halutaan että valokuvissa ollaan me aidot ihmiset sellaisena kuin olemme, ei tekoälyllä tehtynä!

Re: Eikö oikeita valokuvaajia enää ole?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.12.24 19:11:29

Siis tietysti kuvia muokataan, esim valotusta muutetaan tms, ei ne niistä tee mitään "tekoälypaskaa". Muokattiin jo vuosikymmeniä sitten.

Lähettäjä: hg 
Päivämäärä:   1.12.24 19:11:32

:D aika huono trolli.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.12.24 19:11:44

Oletkohan nyt ymmärtänyt kuvien muokkaamisen ihan oikein...?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.12.24 19:13:37

Hg ja *, joko trolli tai ei ymmärrä, mitä kuvien muokkaaminen meinaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.24 19:22:19

Apua toivon kaikkien valokuvaajien puolesta, ettei tällaisia ihmisiä ihan oikeasti ole olemassa. Mutta onhan heitä. No, palveluammatin varjopuolia kait tämäkin.

Päivämäärä:   1.12.24 19:24:40

Ymmärrän mitä aloittaja tarkoittaa. Monet kuvaajat muokkaa kuvat yli. Ihmiset muuttuu vahanukeiksi ja värimaailma kesällä otetusta kuvasta alkusyksyiseksi. Sama näkyy eläinkuvissa näillä.

Itse olin semmonen perinteinen valokuvaaja jonkin aikaa. En tykännyt muokata kuvia yli. Valot, terävöitykset, yms tein kyllä mutta muuten en lähtenyt sörkkimään enempää. Mutta valitettavasti kuvamuoti on nykyään sitä mahdollisimman vahanukkea eikä asiakkaita riittänyt.

Päivämäärä:   1.12.24 19:30:18

On niitä oikeita valokuvaajia vielä, niitä vaan pitää vähän kaivaa.

Päivämäärä:   1.12.24 19:33:59

Onhan niitä, eikä tarvi kaivaakkaan, mutta ne maksaa. Jos haluat ammattilaisen kuvaamaan, keskustelet sen kanssa siitä, mitä toivot, katsotte kuvaajan portfolion ja sovitte hinnan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.24 19:36:22

Veikkaan, että ap ei olisi iloinen niistä raw kuvistakaan kun ei näytä hyvälle..

Lähettäjä: sams 
Päivämäärä:   1.12.24 20:06:15

Puhuukohan aloittaja (jos ei nyt täysi trolli ole) kuvaajien kanssa nyt varmasti samaa kieltä? Jos vaadit alkuperäisiä muokkaamattomia kuvia itsellesi, siihen ei kukaan kuvaaja suostu koska "tuote" ei ole silloin valmis (ja työstä on tehty vasta puolet - sitäkin joku inttää että kai mä saan sit ne halvemmalla, jos muokkaan itse, joo oon mä Instafilttereitä ennenkin käytellyt). Myös ne "aidot ja luonnolliset" kuvat on kyllä huolellisesti aina käsitelty, ihan jo siksi että RAW-kuvaa ei voi käyttää mihinkään sellaisenaan. Jokaisella on oma visio kuvankäsittelystä, mutta kyllä asiakkaankin toiveita kuunnellaan. Mutta ei tietenkään kannata valita sellaista kuvaajaa, jonka portfolio on täynnä ihan päinvastaista kuin mitä itse haluaa ja alkaa sitten haukkua hänen taidettaan.

Lähettäjä: ilta 
Päivämäärä:   1.12.24 20:11:25

muokkaamttomat raaka kuvat ovaton sama, kun filmiaikana haluaisi vain negat ja hoitaisi vedostuksen itse, osasi tai ei. Se vedostus vaikuttaa kuvaan aivan valtavasti.

Siksi kuvat aina muokataan jotenkin, vähän kun nega-aikana ne isot vedokset tehtiin käsin.

Katsele kuvaajien sivuja, kuvaajia on valtavasti ja aivan varmasti löydät niitä ei-ihoon koskevia kuvaajia.

Lähettäjä: Valokuvaaja 
Päivämäärä:   1.12.24 23:20:02

Minulle tulee tulee hääasiakkaita, jotka nimenomaan toivovat samaa asiaa, ettei kuvia muokattaisi epäluonnollisiksi ja sävytettäisi lämpimän värisiksi.

Itse muokkaan hääkuvia tosi vähän, ihan jo aikasyistä. Rajaus, terävöitys, väritasapaino, tummat ja vaaleat alueet näkyviksi. Meitä "vanhan linjan" tekijöitä on kyllä. Oman tyylisen kuvaajan löytäminen vain ottaa aikaa ja toki maksaakin.

Päivämäärä:   2.12.24 08:16:58

Muokkaamattoman sijaan kannattaa etsiä luonnollista. Eli painota, että haluat kuvien näyttävän samalta kuin tilanne on ihmissilmin näyttänyt.

Muistutan myös, ettei muokkaamaton kuvakaan välttämättä ole lainkaan "luonnollinen" sillä kameran linssi ei ole ihmissilmä.

Lähettäjä: kuvannut 
Päivämäärä:   2.12.24 09:30:16

Itse valokuvauksen harrastajana ja takavuosina muutamia valokuvia myyneenäkin tulin lukemaan tätä, koska ajattelin, että kyse olisi siitä, että nykyään harrastajat ja muut itseoppineet tituleeraavat itsensä valokuvaajiksi. No, eipä tuo mikään suojattu ammattinimike ole, joten niin saa kyllä tehdä. Huvittavia ovat ne suomalaiset järkkärikameran ostaneet, jotka pistävät nettisivut pystyyn ja sinne tekstin "N. N. photography". Osa on ihan taitavia, ei siinä mitään.

En itse halua sanoa olevani valokuvaaja, koska minusta oikea valokuvaaja on se, joka on kouluttautunut valokuvaajaksi, ei se, joka on ostanut kameran ja opetellut kuvaamaan paremmalla tai huonommalla menestyksellä. Vaikka minunkin ottamiani kuvia on kehuttu ja itsekin olen joihinkin otoksiin ihan tyytyväinen, niin en ole oikea valokuvaaja.

Netissä kuvia myyvät kaikenlaiset harrastelijat. Esim. hiljattain yhdessä paikallisessa fb-ryhmässä joku myi aikaa kuvauksiin, ja näytillä oli jouluisia eläin- ja lapsikuvia, joista osa oli vinoja (selvästikin tahattomasti) ja kohde pimeä. Ei ollut mitään ammattimaista niissä kuvissa.

Oikea valokuvaaja käsittelee kuvansa, mutta jos asiakas haluaa luonnollisen näköisen kuvan, valokuvaaja käsittelee ne luonnollisen näköiseksi. Käsittelyä on kaikki aina rajaamisesta ja terävöityksestä lähtien. Ei käsitelty kuva aina tarkoita luonnottomia värejä tai jotain HDR-kuvaa.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   2.12.24 09:34:33

Aika monella kuvaajalla menee tosiaan yli se kuvien muokkaus. Kohde itsessään on todella terävä ja kuvasta tulee yliluonnollinen, kun niitä muokataan liikaa.. olen aina ihmetellyt, että miksei se esim. kohteen varjo saa olla siinä missä on kun kuvaa on otettu. Kyllä sen verran pitää kuvaamispaikka osata valita ettei kaikkea pidä sörkkiä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.12.24 09:53:37

Ajatelkaa, joskus oli sellainen väline kun filmikamera. Kuva piti rajata, valaista, tausta valita niin että kuvasta tulee kerralla hyvä. Kun muokkausmahdollisuudet oli lähes olemattomat jälkikäteen. Se oli ammattitaitoa mikä lienee jo kadonnut.

Päivämäärä:   2.12.24 09:58:25

Sonja Siikainen niminen valokuvaaja. Hän tekee paljon boudoir-kuvausta ja vähemmistöä paljon asiakkaana. On tehnyt tietääkseni paljon myös hääkuvausta. Hänen kuvissaan ihmiset näyttävät mielestäni ehdottomasti ihmiseltä. Taitaa vaikuttaa Turussa nykyään, mutta mitä hänen storyja olen seuraillut, niin liikkuu pitkin Suomea kyllä. Tsekkaa hänet! :)

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   2.12.24 10:05:21

"Ajatelkaa, joskus oli sellainen väline kun filmikamera. Kuva piti rajata, valaista, tausta valita niin että kuvasta tulee kerralla hyvä. Kun muokkausmahdollisuudet oli lähes olemattomat jälkikäteen. Se oli ammattitaitoa mikä lienee jo kadonnut."

Kyllä kuvia saatettiin muokata melko rankallakin kädellä jo filmiaikaan. Rajaukset ja valotuksen korjaukset ihan arkipäivää olleet tuolloinkin. Ei ole mikään uusi juttu.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   2.12.24 11:13:49

Täysin käsittelemättömiä raakakuvia ei takuulla kukaan kuvaaja asiakkaalle toimita. Kuvaajien tyyleissä on eroa, kannattaa siis valita sellainen, jonka tyyli miellyttää omaa silmää.

"Ajatelkaa, joskus oli sellainen väline kun filmikamera. Kuva piti rajata, valaista, tausta valita niin että kuvasta tulee kerralla hyvä. Kun muokkausmahdollisuudet oli lähes olemattomat jälkikäteen. Se oli ammattitaitoa mikä lienee jo kadonnut."

Kyllä paperikuvia vedostettaessakin voidaan vaikuttaa esim. rajaukseen ja valotukseen. Olen pimiökursseja käynyt ja ihan itse todennut, että yhdestä negasta voi saada monenlaisia kuvia aikaiseksi. Rajumpiakin muokkauksia pystyy tekemään, mutta on toki hankalampaa kuin digikuvissa.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   2.12.24 11:22:01

Kerran tapailin yhtä valokuvaajaa ja näytti sitten valokuvauksen lopputyönsä ja kertoi kuinka monta tuntia sitä käsitteli koneella ja siinä ei tosiaan ollut mikään enää realistista ja olin jotenkin ihmeissäni, eihän se kuva kertonut miten hyvä on valokuvaamaan vaan miten taitava on käsittelemään sitä kuvaa...

Kun taas sitten kaverini kuvaa nykyään sivutyönään ja hänen kuvissa nimiset ovat ihmisiä. Toki muokkaa kuviaan kuten kaikki mutta tekee sen todella kauniisti ja ihmiset näyttävät edelleen itseltään, samoin tausta. Kuvaa vain miljöössä ja ei muokkaa mitään auringonlaskua kuviin mutta viimeksi kuvattiin auringon laskussa niin sääti valot vain kuvaan sopivaksi. Hän ei tee hääkuvauksia tällä hetkellä mutta luulen muuten että voisi olla aloittajan mieleen. Kuvat eivät ole alkuperäisiä mutta ei muokkaa yli. Hänestä sanoisin että hän osaa valokuvata, tuo ylempi tyyppi taas ketä tapailin niin osaa muokata näin kärjistetysti sanottuna.

Ja sitten taas meidän hääkuvaaja oli toinen ääripää. Ei lähes yhtään muokannut kuvia vaan rajaukset todella jänniä ja valot ja varjot epäsopivasti kuvissa ym.

Päivämäärä:   2.12.24 11:34:11

"Täysin käsittelemättömiä raakakuvia ei takuulla kukaan kuvaaja asiakkaalle toimita."

Kyllä niitäkin joiltain saa, niissä kyllä sitten omat ehtonsa.

Päivämäärä:   2.12.24 11:40:52

"Lähettäjä: Valokuvaaja
Päivämäärä: 1.12.24 23:20:02

Minulle tulee tulee hääasiakkaita, jotka nimenomaan toivovat samaa asiaa, ettei kuvia muokattaisi epäluonnollisiksi ja sävytettäisi lämpimän värisiksi.

Itse muokkaan hääkuvia tosi vähän, ihan jo aikasyistä. Rajaus, terävöitys, väritasapaino, tummat ja vaaleat alueet näkyviksi. Meitä "vanhan linjan" tekijöitä on kyllä. Oman tyylisen kuvaajan löytäminen vain ottaa aikaa ja toki maksaakin."

Eihän tässä ollut tästä ollenkaan kyse, vaan siitä ettei kuvia aloittajan mukaan saa muokata OLLENKAAN.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.