Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos köyhiä vihataan, miksi köyhyyttä ei poisteta

Lähettäjä: onko kiva vihata 
Päivämäärä:   1.12.24 17:54:14

Tuossa joulupuu -topikissa joku mainitsi, että köyhiä vihataan. Voihan se olla tottakin.

Ainakin köyhiä halveksitaan.

Köyhät eivät päätä asioista, ja ovat yleensä syyttömiä tilanteeseensa, esim. jos on syntynyt köyhään perheeseen eikä siten ole voinut elää vaurasta lapsuutta ja nuoruutta, on vaikea alkaa keräämään varallisuutta kun elää kädestä suuhun.

Köyhiä on aina ollut. Mutta miksi köyhyyttä ei aidosti poisteta yhteiskunnasta? Meillä olisi siihen osaamista, mutta ei käy, sitä ei tehdä.

Ilmeisesti rikkaat nauttivat köyhien vihaamisesta?

Re: Jos köyhiä vihataan, miksi köyhyyttä ei poisteta

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   1.12.24 18:00:16

Suomessa aivan jokaisella on mahdollisuus rikastua, tai ainakin tulla hyvin toimeen.

Opiskelu on lähes ilmaista.

Köyhyys, sossupummius, ja pääviat periytyvät, koska vanhemmat kasvattavat lapsensa niin, että yhteiskunta kasvattaa ja maksaa. Eikä koulutusta arvosteta.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   1.12.24 18:13:05

sk: Olen samaa mieltä. Mahdollisuus on jokaisella, toisin kuin esim jossain kehitysmaassa.

Ne kenellä Suomessa ei ole mahdollisuuksia, ovat todellakin mielisairaita tai fyysisesti niin sairaita tai kehitysvammaisia monella tapaa, ettei mikään onnistu. Vähälahjaiset ovat myös aika heikoilla. Ja vähälahjaisen ja sellaisen vähän tyhmän "normaalin" raja on joskus aika häilyvä. Siihen yhdistettynä ihan vaan laiskuus, niin eihän ne osaa muuta kun valittaa miten vähän rahaa on.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.12.24 18:14:32

Millä perustein köyhiä vihataan? Monia köyhyyteen kytkeytyviä ongelmia vihataan, mutta harvemmin köyhiä yleisesti ottaen.

Köyhyyshän on käytännössä jo poistettu esim. pohjoismaissa: heikoimmassakin taloudellisessa asemassa olevat saa koulutusta ja terveydenhuoltoa, hyvin harvat kuolee nälkään ainakaan taloudellisista syistä. Ei ole käytännössä sellaista absoluuttista köyhyyttä.

Köyhyyden kokemusta sen sijaan ei pystytä poistamaan, sillä elämä ei ole reilua ja tasapuolista, vaan jollain on aina heikommat lähtökohdat kuin enemmistöllä ja siten hän kokee olevansa köyhä.

"Suomessa aivan jokaisella on mahdollisuus rikastua, tai ainakin tulla hyvin toimeen."
-No ei todellakaan ole. On terveydellisiä vaivoja, lapsuustraumoja, totaalisen perseelleen mennyttä kotikasvatusta, onnettomuuksia jne. Tarpeeksi heikoista lähtökohdista kun ponnistaa, niin hyvä jos on työkykyinen ylipäätään, edes alimman vaatimustason hommiin. Ihan turhaa haihattelua, että kaikilla olisi mahdollisuudet hyvään toimeentuloon.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   1.12.24 18:15:32

"Laiskuus" on yllättävän usein seuraus jostain sairaudesta.. Kuten hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta, raudan puute, munuaisten vajaatoiminta, ihan vaan muutamia syitä mainitakseni...

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   1.12.24 18:17:28

A on niin oikeassa...

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   1.12.24 18:18:58

Juu juu, aina se oma köyhyys on sairauden ja jonkun muun jutun syy.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   1.12.24 18:24:13

"Suomessa aivan jokaisella on mahdollisuus rikastua, tai ainakin tulla hyvin toimeen."
-No ei todellakaan ole. On terveydellisiä vaivoja, lapsuustraumoja, totaalisen perseelleen mennyttä kotikasvatusta, onnettomuuksia jne. Tarpeeksi heikoista lähtökohdista kun ponnistaa, niin hyvä jos on työkykyinen ylipäätään, edes alimman vaatimustason hommiin. Ihan turhaa haihattelua, että kaikilla olisi mahdollisuudet hyvään toimeentuloon.

Niin kuin kirjoitin, pällivikaisuus periytyy, ja se olematon kotikasvatus ja sossupummius.

Miten hyvinvoitaisiinkaan, jos veroraholla ylläpidettäisiin vain kehitysvammaisia, vanhuksia, fyysisestivammautuneita, ja ihan oikeasti mielenterveys potilaita.
Ei sossupummeja, läskejä masentuneita, mielensäpahoittajia ja jokaista nepsy-näpsyä jolla ei ole alkeisintakaan kotikasvatusta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.24 18:25:21

Ei köyhyyttä voi poistaa, kenellä sitten peloteltaisiin ihmisiä? Kapitalismi tarvitsee erittäin köyhiä ihmisiä toimiakseen.

Päivämäärä:   1.12.24 18:29:44

"Suomessa aivan jokaisella on mahdollisuus rikastua, tai ainakin tulla hyvin toimeen.

Opiskelu on lähes ilmaista.

Köyhyys, sossupummius, ja pääviat periytyvät, koska vanhemmat kasvattavat lapsensa niin, että yhteiskunta kasvattaa ja maksaa. Eikä koulutusta arvosteta."

Ei mitenkään ole mahdollista, että kaikki olisivat hyvin toimeentulevia saati rikkaita. Vaikka jokaisella olisivat edellytykset kouluttautua hyväpalkkaiseen työhön (todellisuudessa ei edes ole, mm. sairauksien tai oppimisvaikeuksien vuoksi) niin kaikki eivät silti voisi tehdä näitä töitä. Osan ihmisistä pitäisi kuitenkin tehdä matalasti palkattuja suorittavia töitä. Yhteiskunta ei pyöri pelkillä hyväpalkkaisilla töillä.

En pysty käsittämään, että itseään kovasti fiksuina pitävät koulutetut ihmiset ovat näin kykenemättömiä ymmärtämään yhteiskuntaa kokonaisuutena.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   1.12.24 18:32:15

On vaikea asettua toisen ihmisen asemaan. Ihan oikeasti, en vaan osaa vaikka haluaisin!

En ole päivääkään ollut työttömänä. Sain kerran potkut ja kotimatkalla soitin toiseen paikkaan. En ehtinyt kotiin kun piti ajaa suoraan uudelle työpaikalle. Sain vakiduunin ennen kuin oli edes maisterin paperit kourassa. Ikinä ei ole mennyt huonosti, aina on ollut ruokaa ja jos ei ole ollut niin opiskelijana kävi mummin luona syömässä, sieltä sai taskurahaa mukaan. Kova olen ollut tekemään myös töitä.

Kun elämä on kauhalla antanut ja olen oikeasti kermaperse, niin en voi edes kilometrin tarkkuudella arvioida miten sillä huonommin pärjäävällä Jarmolla menee ja miksei hän saa töitä. Täältä tornista on kiva katsella alaspäin ja huudella neuvoja joista ei varmaan ole mitään hyötyä. Miten minä osaisin poistaa köyhyyden kun en edes tiedä miten köyhäksi joutuu?

Päivämäärä:   1.12.24 18:32:58

"Niin kuin kirjoitin, pällivikaisuus periytyy, ja se olematon kotikasvatus ja sossupummius.

Miten hyvinvoitaisiinkaan, jos veroraholla ylläpidettäisiin vain kehitysvammaisia, vanhuksia, fyysisestivammautuneita, ja ihan oikeasti mielenterveys potilaita.
Ei sossupummeja, läskejä masentuneita, mielensäpahoittajia ja jokaista nepsy-näpsyä jolla ei ole alkeisintakaan kotikasvatusta."

Sinun ei sitten ainakaan kannata hankkia lapsia. Se olematon kotikasvatus kun periytyy, joten tuollainen sivistymättömyys ja empatiakyvyttömyys joka oksennuksestasi paistaa, saisi pysähtyä sinuun.

Lähettäjä: bf 
Päivämäärä:   1.12.24 18:33:55

Köyhäksi joutuu esim. jos on sairas...

Päivämäärä:   1.12.24 18:37:58

"Juu juu, aina se oma köyhyys on sairauden ja jonkun muun jutun syy."

Ja aina se oma hyvinvointi on vain ja ainoastaan omaa ansiota, sattuman tai muun itsestä riippumattoman seikan merkitystä ei koskaan lueta miksikään kun mietitään minkä takia on päässyt siihen missä nyt on.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   1.12.24 18:48:54

Toisaalta me tarvitaan näitä lahjattomia ja ns köyhiä siivoojiksi, bussikuskeiksi jne. Ilman niitä suomi ei pyörisi. Ja kyllä, ei vammaiset jne kykene kohottautumaan köyhyydestä mutta turha perhetaustaansa syyttää. Kaikilla on mahdollisuus opiskella ja kouluttautua

Päivämäärä:   1.12.24 18:54:38

"Ja vähälahjaisen ja sellaisen vähän tyhmän "normaalin" raja on joskus aika häilyvä. Siihen yhdistettynä ihan vaan laiskuus, niin eihän ne osaa muuta kun valittaa miten vähän rahaa on."

Oikeat termit ovat lievä kehitysvammaisuus ja laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Lievästi kehitysvammainen pääsee eläkkeelle (joka sekin tarkoittaa elämänikäistä köyhyyttä), jos siis saa diagnoosin. Keski-ikäisissä ja sitä vanhemmissa on paljon diagnosoimattomia lieviä kehitysvammoja. Nämä ihmiset ovat monesti pitkäaikaistyöttömiä. Laaja-alaiset oppimisvaikeudet taas ovat käytännössä lievää kehitysvammaisuutta, mutta kognitiivisia kykyjä mittaavissa testeissä päästään juuri ja juuri normaalin puolelle. Laaja-alaisilla oppimisvaikeuksilla ei pääse eläkkeelle eikä mihinkään kehitysvammaisten palveluiden piiriin. Ihmistä roikutetaan työttömänä työnhakijana vaikka realistiata mahdollisuutta työllistyä ei juurikaan ole.

Nykyään ovat pitkälti kadonneet sellaiset avustavat työt, joita lievästi kehitysvammainen tai laaja-alaiset oppimisvaikeudet omaava voisi tehdä. Teoriassa yksinkertaisissa suorittavissa töissäkin on sen verran kova työtahti, että niissä ei usein pärjää, esimerkiksi hahmotusvaikeuksien vuoksi. Eivätkä työnantajat halua edes kokeilla, pärjäisikö tällaisen rajoitteen omaava henkilö työssä. Ei hän pääse edes haastatteluun. Työkokemusta ei kerry ja mitä enemmän aikaa kuluu, sitä mahdottomammaksi käy työnsaanti.

Että se siitä laiskuudesta. Moni on yrittänyt vaikka mitä opintoja, on haettu töitä, mikään ei onnistu ja itsetunto on mennyt aina vain huonommaksi. Kaikilla ei vain ole edellytyksiä pärjätä nykyajan työelämässä, eikä se ole heidän omaa syytään.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   1.12.24 19:00:32

Jos ei olisi "köyhyyttä" ja huono-osaisuutta, niin ketkä äänestäisivät rahanjako puolueita eli vasemmisto puolueita?

Päivämäärä:   1.12.24 19:03:42

No mulla ei ainakaan ihan oikeasti ole edellytyksiä opiskella, äly vaan ei riitä.

Olen tuomittu köyhyyteen.
Olen tehnyt koko aikuisikäni paljon töitä, pyrkinyt tienaamaan enemmän ylitöitä tekemällä. Tehnyt välillä useampaa työtä samaan aikaa ja opiskellut työn ohessa. Mulla vaan ei ole edellytyksiä opiskella amiskaa vaikeampaa tutkintoa, en muista mitään, menen paniikkiin kokeissa.

Nyt alkaa olla ikää jo lähemmäs 50v ja kroppa prakaa, pelottaa työttömyys ja osaton tulevaisuus. Mulla ei ole oikein muuta antaa kuin ruumiillisen työn panos, entä jossen pysty siihen kohta enää? Kai olen sitten käytetty loppuun ja pois heitettävissä.

Ja kyllä, olen tuntenut halveksunnan nahoissani. Sen näkee katseista ja kuulee äänensävyissä. Olen ehkä tyhmä, mutta en niin tyhmä.

Päivämäärä:   1.12.24 19:13:32

"Nyt alkaa olla ikää jo lähemmäs 50v ja kroppa prakaa, pelottaa työttömyys ja osaton tulevaisuus. Mulla ei ole oikein muuta antaa kuin ruumiillisen työn panos, entä jossen pysty siihen kohta enää? Kai olen sitten käytetty loppuun ja pois heitettävissä."

Pystyn samaistumaan. Minulla on oppimisvaikeuksia, paha hahmotushäiriö ainakin ja se haittaa myös ihan sitä ruumiillista työtä. Olen töissä enkä saa mitään tukia, mutta palkka on kädestä suuhun, vanhana eläkkeellä minua odottavat köyhyys ja leipäjonot. Mitään tukia silloin tuskin enää edes maksetaan, joten niistä en ainakaan tule saamaan apua. Ehkä joudun kadulle.

Suorittava matalapalkkatyö, jota juuri kukaan ei halua, on paras mihin pystyn. En ole itse valinnut oppimisvaikeuksiani. Toisaalta olen monia kaltaisiani paremmassa asemassa siinä, että minua on kotoa tuettu aina sekä henkisesti että taloudellisesti. Jos näin ei olisi, niin enköhän olisi siellä leipäjonoissa jo nyt. Se, että olen työllistynyt ei ole pelkkää omaa ansiotani vaan siihen ovat vaikuttaneet mm. kotoa saatu tuki ja puhdas sattuma, satuin tapaamaan sellaisen ihmisen, joka oli valmis minut työllistämään ja sitä kautta sain jalan oven väliin työmarkkinoille.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   1.12.24 19:21:06

Mä olen köyhästä alkoholistiperheestä lähtöisin. Oli lapsuudessa tuttuja sossu, ruokajonot ja diakonia. Päätin jo 12-vuotiaana, että sitten kun saan itse päättää omista asioistani, niin ei vttu koskaan enää. Nyt 45v mulla on oma hevostila, kesämökki, sijoitusasunto jne. Olen raatanut hulluna päästäkseni tähän ja raadan edelleen, koska köyhyys ja rahapula on mun suurimmat pelkoni. Ja ennen kuin joku alkaa nillittää, ettei esim sairaat voi, niin kyllä voi. Mulla on 2 vakavaa ja pysyvää pitkäaikaissairautta ja mm. selkä leikattu. Suomessa köyhyys on erittäin pitkälle oma valinta, johon ei todellakaan ole pakko tyytyä.

Lähettäjä: bf 
Päivämäärä:   1.12.24 19:23:35

Ei taida olla kovin vakavia pitkäaikaissairauksia kun pystyy raatamaan hulluna...

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   1.12.24 20:34:43

Kyllä taas empatia loistaa poissaolollaan! Lyödään lyötyä ja syljetään vielä päälle. Eikä edes hävetä.

Lähettäjä: N/A 
Päivämäärä:   1.12.24 20:53:26

Rikkaat tarvitsevat köyhiä rikastuakseen. Se on totta että Suomessa on hyvät mahdollisuudet edetä taustasta huolimatta.

Päivämäärä:   1.12.24 21:00:14

Miksi matalapalkkainen on köyhä? Omasta mielestään vai? Siihenhän vaikuttaa ne omat valinnat, missä asuu, mitä syö, tekeekö lapsia, ostaako elukoita jne. Jos ei ole varaa omaan hevoseen,ei ole vielä köyhä. Säästämistäkin voi opetella, sitten on varaa myös panostaa johonkin itselle tärkeään.

Päivämäärä:   1.12.24 21:04:52

Kaikkia ei vaikeudet jalosta.

Kaikkein julmempia on usein juuri vaikeutta kokeneet ja sen jälkeen menestykseen nousseet. Ei mitään kykyä empatiaan eikä kykyä nähdä ettei kaikkien vaikeudet ole kopioita sinusta. Saati että kaikilla olisi luonnetta/kykyä/älyä nousta vaikeuksista voittoon.

Mutta turhaan minä näistä kirjoitan, en pysty kenenkään mieltä muuttamaan.
Se on kätevä keino oikeuttaa köyhien kuritus, halveksunta, toiseuttaminen, ihmisarvon totaalinen poisto. Leimaa heidät vaan kaikki laiskoiksi, se on sillä taputeltu.

Päivämäärä:   1.12.24 21:10:59

Ai niin, toinen hieno keino on kieltää köyhien olemassa olo. Sanotaan vaikka ettei Suomessa ole köyhiä, kuulutaan kaikki maailman rikkaimpiin.

Otetaan esiin globaali absoluuttinen köyhyys, vaikka muut puhuu suhteellisesta köyhyydestä kansallisessa mittakaavassa. Hieno temppu Hermanni ja näin on ongelma pois pyyhitty. Taas saa hyvällä omallatunnolla halveksua köyhiä, laiskoja, tyhmiä :-)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.24 21:15:06

"Opiskelu on lähes ilmaista."

Joo.. Ja sitten kun et valmistuttua saa vakipaikkaa, vaan kituutat hyvällä tuurilla jollain pätkätöillä ja työttömyystuilla maksaen 20t velkaa pois ennen kun voit muusta edes haaveilla.

Päivämäärä:   1.12.24 21:33:21

Matalapalkkainen on köyhä viimeistään eläkkeelle jouduttuaan. Pienimmistä palkoista kertyy niin vähän eläkettä, että sillä ei tule pärjäämään. Jos nyt siinä vaiheessa kun minä olen eläkeiässä, enää edes maksetaan mitään eläkkeitä.

Ja juu, ei ole eläimiä, eikä ole lapsia. Mitä tulee lapsiin niin hyvin moni meistä pienituloisista jättää nykyään lapset tekemättä. Niin että voitte olla tyytyväisiä, olemme kyllä tajunneet ettei meitä roskaihmisiä kaivata tänne lisää. Toisaalta toki sitten kauhistellaan matalaa syntyvyyttä, se tulee vain lisääntymään kun pienipalkkaiset duunarit lopettavat lastenteon. Enkä sitten tiedä mistä te saatte niitä halpatyöläisiä teitä parempia ihmisiä palvelemaan kun eihän niitä teidän lapsista tietenkään voi tulla.

Päivämäärä:   1.12.24 21:39:05

"Otetaan esiin globaali absoluuttinen köyhyys, vaikka muut puhuu suhteellisesta köyhyydestä kansallisessa mittakaavassa. "

-Suhteellisesti joku tulee aina olemaan köyhempi kuin joku toinen. Kommunismi ei toiminut, sitä on kokeiltu.

-*-: Hienoa, että sinä olet jaksanut ja kyennyt pinnistelemään parempaan asemaan. Luulisi noista lähtökohdista kuitenkin ymmärtävän miten vähästä voi olla kiinni se, jaksaako ja kykeneekö lopulta samaan.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   1.12.24 21:50:42

Piste: juuri sehän meillä on tänäpäivänä ongelmana että lievästi kehitysvammaisille ja laaja- alaisista oppimisvaikeuksista kärsiville ei oikein ole paikkaa työelämässä. Kun miettii 80- lukua mä muistan naapurustosta ja koulusta lapsia jotka ei olleet niin sanottuna penaalin terävimpiä kyniä. Aikuisissakin oli työssäkäyviä jotka ei esimerkiksi osanneet kunnolla lukea mutta kun kaikenlaisia sekatyömiehen sekä apupojan ja - tytön töitä oli löytyi hommia myös hitaille, tyhmille ja "laiskoille". Ei enää ole lapiohommia vaan koneurakoitsija kaivaa koneella. Maatiloilla ei ole talikkohommia vaan työt tehdään koneilla. Jne...

Mä tunnen mun ikätoverin joka jäi aikoinaan pari kertaa luokalleen, lukee edelleen viisikymppisenä tavaamalla. Kielitaito on suomee ja savvoo, hiljoo ja kovvoo. Akateemisessa mielessä siis "tyhmä" mutta mekaanisista autoista on jo varhaisteininä tiennyt kaiken. Yläasteikäisenä oli jo rassannut kuntoon useamman peltoauton. Opiskeli sitten autoasentajaksi ja on tehnyt sitten töitä koneiden kanssa. On juuri niitä vanhan kansan autorassareita jotka osaa sanoa mikä on vialla jos jostain kuuluu outo ääni. Mutta nykyaikana näiden modernien tietokoneistettujen autojen kanssa on melko lailla sormi suussa eikä pärjäisi nykyaikaisessa merkkihuollossa töissä. Tällä kuitenkin on tulonlähteenä autojen lisäksi kaikenlaisten muidenkin polttomoottorilla toimivien vehkeiden huollot ja korjaukset.

Mun yksi kaveri sai aikuisena diagnoosin laaja- alaisesta oppimisvaikeuksista ja lukihäiriöstä, epäilivät myös FAS: ia. Kiltti, nätti tyttö joka ei häiriköinyt sujahti vaikeuksista huolimatta peruskoulun läpi ja kun jatko- opinnot ei sujuneet 90- luvun laman leikkausten tuotua käsi- ja taideteollisuuskouluun paljon itseopiskelua lopetti opiskelun eikä muutkaan koulut menneet yhtään paremmin. Lopulta masennus vei osastohoitoon josta pääsi tutkimuksiin. Siellä oli lääkäri todennut että kaveri on syntynyt väärällä vuosikymmenellä, menneinä aikoina olisi ollut ihan normaali ihminen kun ei kukaan olisi olettanut duunariperheen lapsen olevan ruudinkeksijä joka opiskelee pitkälle aikuisikään vaan töihin olisi menty jo teininä.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   1.12.24 21:51:35

Joo ei tarvitse tästäkään köyhästä, tyhmästä ja laiskasta kenenkään kantaa huolta. Kuolen pian pois enkä ole sitten enää teitä hyväosaisia häiritsemässä. Lapsiakaan ei ole, joten ei huolta että täältä ainakaan köyhyys, tyhmyys ja laiskuus olisi periytynyt mihinkään. Vielä ehditte kuitenkin hetken potkimaan minuakin päähän, joten nauttikaa nyt siitä edes.

Lähettäjä: siksi 
Päivämäärä:   2.12.24 00:01:57

Koska aina pitää olla joku, jota voi vihata.

Päivämäärä:   2.12.24 00:09:23

"Ne ovat laiskoja eivätkä ansaitse mitään. "Me" olemme työteliäitä ja ahkeria.

Mikä muu kuulostaa tutulta?

https://netn.fi/syn_publication/nain-toimii-fasismi/

Päivämäärä:   2.12.24 07:04:44

"juuri sehän meillä on tänäpäivänä ongelmana että lievästi kehitysvammaisille ja laaja- alaisista oppimisvaikeuksista kärsiville ei oikein ole paikkaa työelämässä."

-Tämä on yksi keskeisimpiä tuottavuuden jarruja ja hyvinvointia haittaavia haasteita nykyisessä yhteiskunnassamme. Yksinkertaisia työtehtäviä ei tarjota niihin soveltuville aiheuttaen heille syrjäytymistä ja osattomuutta, samalla kun niillä yksinkertaisilla työtehtävillä kuormitetaan ihan muihin tehtäviin kouluttautuneita, joille ei meinaa muutenkaan jäädä aikaa sille ns. oikealle työlleen, kun pitää myös ihmetellä ainaisia digiongelmia, jotka nekään ei ole ollenkaan sitä ydinosaamista. Työyhteisöt tarvitsee monipuolisempaa työntekijäjakaumaa ja mahdollisuutta keskittyä omaa osaamista vastaaviin tehtäviin.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   2.12.24 07:18:44

A: niin totta.

Päivämäärä:   2.12.24 07:36:32

A: Kyse ei ole varsinaisesti jaksamisesta tai kykenemisestä vaan tahtotilasta ja sinnikkyydestä, sanalla sanoen itsepäisyydestä. :D Kaikille meistä tulee niitä hetkiä kun ei vaan oikeasti jaksa (mäkin olen istunut aikanaan junaradan varrella miettimässä, että juu vai ei), mutta se on sitten valinta, jääkö siihen vellomaan vai ottaako itseään niskasta kiinni ja ryhdistäytyy taas yrittämään. Jälkimmäisellä tavalla saa tuloksia. Se voi kestää hetken tai toisenkin, mutta se on ainoa tapa saada haluamansa.

Suomessa kaikilla on aidosti mahdollisuus tehdä elämästään hyvää, mutta jos vaan istuu perse homeessa sohvalla ja itkee kun hyvä elämä ei tulekaan valmiiksi annettuna eteen, niin katsetta peiliin vaan. Toki vammaisuuttaan tai oppimisvaikeuksiaan voi käyttää tekosyynä, mutta jokaisella on joku asia, missä on hyvä ellei nyt satu olemaan täysin autettava sänkypotilas ja silloinkin voi kuitenkin aivokapasiteettia olla vaikka muille jakaa. Kaikkien ei tarvitse olla akateemikkoja eikä jokaisella pysy vasara kädessä, mutta jokainen voi tehdä sitä, missä on hyvä - eikä se välttämättä ole sellainen asia, mikä on omasta mielestä kivaa. Joskus vaan on itsensä elättääkseen tehtävä myös niitä ei-niin-kivoja asioita.

Päivämäärä:   2.12.24 07:52:43

Miksi paasaat jostain perse homeessa istumisesta? Minä ainakin olen tehnyt ikäni töitä, silti olen köyhä.

Tämä on niin raskas oravanpyörä selittää että on työssäkäyvä köyhä, kun elitisti aina sivuuttaa sen ja jankkaa tukien varassa perse homeessa istujan laiskuudesta.

Ei vaan mene kaaliin, ei.

Kaikilla ei ole edellytyksiä opiskella, vaikka olisikin ahkera. Silloin pysyy köyhänä ja se masentaa, koska se on näköalatonta ja surkeaa. Toivoa paremmasta ei ole, eläkkeellä ei tule olemaan rahaa tätäkään vähää. Lapsia en ikinä edes harkinnut, kissa on. Pitääkö sekin antaa pois ja istua pimeässä huoneessa että saisi kympin säästöön?

Ja akateemikkoja on muutama, eri asia olla akateemikko kuin akateeminen. Fyi

Päivämäärä:   2.12.24 08:25:21

"Ja sitten kun et valmistuttua saa vakipaikkaa, vaan kituutat hyvällä tuurilla jollain pätkätöillä ja työttömyystuilla maksaen 20t velkaa pois ennen kun voit muusta edes haaveilla."

Miksi pitäisi olla vakipaikka? Töitä kyllä aina löytyy tekevälle.

Köyhyyttä ei voi poistaa, koska jotkut vain valitsevat olla köyhiä.

Päivämäärä:   2.12.24 08:29:53

"Tämä on niin raskas oravanpyörä selittää että on työssäkäyvä köyhä, kun elitisti aina sivuuttaa sen ja jankkaa tukien varassa perse homeessa istujan laiskuudesta."

Luepa noi mun aiemmat kirjoitukseni, olen aika kaukana elitististä. Jos on työssäkäyvä köyhä, niin joko tekee liian vähän töitä tai tekee niitä väärissä paikoissa. Minä olen tehnyt koko ikäni vähintään kahta työtä yhtä aikaa, teen nytkin vaikkei taloudellisesti enää ehkä olisikaan pakko. Köyhälle varsinkin on elintärkeää, että tulonlähteitä on enemmän kuin yksi, koska jos se yksi lähtee alta, niin sitten ollaan kusessa. Köyhän on myös oltava valmis muuttamaan töiden perässä, olen itsekin asunut yli 20 eri paikassa Suomessa ja ulkomailla, jotta olen päässyt tähän missä olen nyt. Lopeta turha jankuttaminen näköalattomuudesta ja ala toimia, ei niitä näköaloja muuten tule.

Päivämäärä:   2.12.24 08:43:06

-*- :Se, että sinä olet ponnistanut vaikeasta lapsuudesta toisenlaiseen elämään on erittäin hieno asia ja saat olla saavutuksestasi ylpeä, mutta se taas ei ole hyvä asia, että olet näyttänyt menettäneen empatiakykysi niitä kohtaan, jotka eivät ole kyenneet samaan. Sen myöntäminen, että kaikki eivät pysty samaan eikä se johdu laiskuudesta, ei mitenkään vähennä sinun saavutuksesi arvoa eikä se myöskään tee sinusta jollain lailla heikkoa tai altista uudelleen köyhyyteen putoamiselle.

Minusta tuntuu ettet nyt myöskään näytä tietävän mitä oppimisvaikeuksilla ja vammaisuudella tarkoitetaan. Täällä on puhuttu laaja-alaisista oppimisvaikeuksista ja lievistä kehitysvammoista. Ne tarkoittavat normaalia alhaisempia älyllisiä kykyjä, mikä vaikeuttaa selviämistä kaikilla elämänalueilla. Kaikki oppimisvaikeudet eivät tarkoita, mutta nämä tarkoittavat. Älykkyys ei ole jotain mitä ihminen voi omalla motivaatiollaan lisätä. Jos älylliset kyvyt eivät ole normaalilla tasolla, niin on hyvin vähän töitä, joihin ihminen voi työllistyä ja yhdestäkään niistä ei makseta niin paljon, että sillä pääsisi edes suomalaiseen keskivertotulotasoon. Töihin ei myöskään vain mennä, vaan työhön pääseminen edellyttää paitsi työnhakijan, myös työnantajan tahtoa. Harvat työnantajat ovat valmiita palkkaamaan ihmisiä, joilla on jokin rajoite. Ihan fyysisestikin vammaisilla, joilla ei ole minkäänlaista älyllisten kykyjen haastetta, on usein vaikeaa työllistyä syrjinnän vuoksi. Puhut täysin autettavista sänkypotilaista, joilla voi olla aivokapasiteettia vaikka muille jakaa. Mutta entäs jos ei ole? Jos ihminen on erittäin älykäs, hän todella voi tehdä aivotyötä vaikka täysin autettavana sänkypotilaana. Mutta kuka palkkaa, ja mihin työhön, autettavan sänkypotilaan, joka on kyvyiltään ihan tavallinen, kuten suurin osa ihmisistä on?

Meillä on myös jo Suomessa työtä tekevien köyhien joukko. Ihan varmasti nämä työt ovat niitä, jotka eivät ole "niin kivoja". Amerikassa, jonka suuntaan olemme menossa, on vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka tekevät kahta tai kolmea työtä eivätkä pysty hankkimaan itselleen edes terveydenhoidon kaltaisia perusasioita. Aivan varmasti he tekevät "ei niin kivoja" asioita, mutta silti he eivät saa itselleen minkäänlaista hyvinvointia, ainoastaan juuri ja juuri selviytymisen. On erittäin katkeroittavaa tehdä ahkerasti työtä saamatta juuri mitään vastineeksi ja kokea vielä siihen lisäksi ympäristön halveksunta ja syyllistäminen.

Päivämäärä:   2.12.24 08:55:34

”Ala toimia”
Mitä hemmetin muuta olen tehnyt kuin töitä koko ikäni? Ja olen minäkin tehnyt useampaa työtä samaan aikaan. Nyt ei vaan kroppa anna enää periksi, kun nivelrikot särkee yötäpäivää.

Turha kuvitella ettet voisi olla elitisti tai ainakin kylmän oikeistolainen, koska olet huonoista lähtökohdista. Se ei tarkoita mitään, mielipiteesi ovat elitistiset ja jopa fasistiset niin sitten olet sellainen. On Ben Zyskowiczkin köyhästä perheestä, eikä ole mitään ongelmaa kurittaa köyhiä.

Mitä tehdään ihmiselle, joka on kovalla työllä kroppansa kuluttanut loppuun? Onko hän minkään arvoinen? Vai onko katuoja ihan sopiva paikka, asteriskin mukaan on.

Päivämäärä:   2.12.24 09:01:07

Minä en itse asiassa pidä tuota kirjoittajaa elitistinä. Uskon että hänen, kuten monen muun vastaavista lähtökohdista menestykseen päässeen ja hyvin kovan asenteen omaksuneen, syy asenteelleen on pelko. Pelko siitä, että elämässä on asioita, joita ei pysty itse hallitsemaan ja joille ei välttämättä voi mitään vaikka yrittäisi.

Ne "kultalusikka suussa" syntyneet ovat niitä elitistejä ja heillä esiintyy sitten sitä ajattelua, että köyhät ovat synnynnäisesti vain huonoja.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   2.12.24 09:44:31

"Mutta miksi köyhyyttä ei aidosti poisteta yhteiskunnasta? Meillä olisi siihen osaamista, mutta ei käy, sitä ei tehdä."

Tää kiinnostaa, että miten poistetaan köyhyys. Selitätkö, aloittaja?

Lähettäjä: joppelisjoo 
Päivämäärä:   2.12.24 09:51:27

Sohvapöytä ei ole kuullut koskaan oikeudenmukaisesta palkkauksesta?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.12.24 09:52:52

Me olemme niitä vihaamianne duunareita. Ostellaan lahjat sekä omille lapsille että noihin keräyksiin. Haukkukaa!

Päivämäärä:   2.12.24 13:46:13

Vihattavaa ja halveksittavaa täytyy aina olla.

Matalapalkkatyö lisääntyy koko ajan ja keskipalkkaiset työt vähenevät. Kohtuullisesti palkattuja töitä ei riitä kuin osalle motivoituneista, koulutetuista ja pätevistä hakijoista. Työn halpuuttaminen erilaisin keinoin ja kustannusten nousu tarkoittaa sitä, että yllättävän monesta työstä saa palkkaa, jolla on vaikea tulla toimeen.

Työelämän ulkopuolelle jäämiseenkin on monenlaisia syitä. Laiskuus ei ole niistä yleisimpiä.

Kaikilla ei ole lähimainkaan samanlaisia lähtökohtia, valmiuksia ja mahdollisuuksia, tietenkään. Hassua jos joku fiksu ihminen kykenee näkemään asian niin yksioikoisesti. Se on laiskaa ja epärehellistä ajattelua.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   2.12.24 13:51:18

"Mitä tehdään ihmiselle, joka on kovalla työllä kroppansa kuluttanut loppuun? Onko hän minkään arvoinen? Vai onko katuoja ihan sopiva paikka, asteriskin mukaan on."

Ei ole minkään arvoinen. Teet matalapalkkaista työtä koko ikäsi, ja siitä hyvästä eläkkeesi on niin pieni, ettei sillä tule toimeen. Koska saat ansiosi mukaan.

Lähettäjä: Tyhjäpää 
Päivämäärä:   3.12.24 10:39:59

Eihän köyhyyttä voida koskaan poistaa, koska köyhän määritelmä on : ”Ihmistä pidetään siis köyhänä, jos hänen nettotulonsa ovat alle 60 % keskimmäisen tulonsaajan nettotuloista” . Suomessa yhden hengen taloudessa köyhä tienaa alle 1410e/kk (2022) nettona käteen. Kahden aikusien ja kahden lapsen taloudessa tuloraja on 2959e/kk eli noin 1480e/kk/per nuppi.

Jos ajatellaan miksi köyhiä ”vihataan” niin voisiko syynä olla se, että osa ei oikeasti ole köyhiä köyhiä vaan tekevät itsestään köyhän kulutuksensa/valintojensa takia. On näitä jotka käyttävät rahaa päihteisiin, luksustuotteisiin, pikamuotiin, lemmikkeihin tai käyvät yli 10min lämpimissä suihkuissa päivittäin tai asuvat ylikalliissa/isossa asunnossa? Tai olihan uutinen, ettei 5000e/kk nettotulot riitä.(Tätähän media lietsoo, kun haastatellaan näitä suurkulutuksen köyhiä ja annetaan kuva, että tätä on köyhyys Suomessa... miksi ei näytetä sitä todellista kuvaa?).

Toisaalta, pitääkö köyhän/ matalastitienaavan elää minimaallisesti? tai mitkä asiat kuuluvat perusasioihin ja mitkä ei?
Ympäristönkannalta kaikkien pitäisi elää minimaallisesti.

Lähettäjä: nolla 
Päivämäärä:   3.12.24 10:49:57

"Lähettäjä: joppelisjoo
Päivämäärä: 2.12.24 09:51:27

Sohvapöytä ei ole kuullut koskaan oikeudenmukaisesta palkkauksesta?"

Milläs rahalla sitä oikeudenmukaista palkkaa maksetaan?

Jos yritysten talous on kuralla, niin ei ole varaa maksaa lisää palkkaa. Koko maan talous on kuralla. Suurin osa pk-yrityksistä kamppailee talousvaikeuksien kanssa. Elätettäviä on liikaa verotuloihin nähden ja kulut on liian suuret.

Suomessa suurituloisia ihmisisä on alle 100 000 (oikeasti noin vähän!!!), vaikka heidän tulot jaettaisiin kaikille köyhille, ei silti köyhyydestä päästäisi, ei likimainkaan. Olisi vaan veronmaksajia nuokin 100 000 ihmistä vähemmän.

Päivämäärä:   3.12.24 12:05:05

valtio yrittää kokoajan poistaa köyhyyttä poistamalla köyhät. ettekö ole muka huomanneet?

Päivämäärä:   3.12.24 12:06:59

"
Suomessa aivan jokaisella on mahdollisuus rikastua, tai ainakin tulla hyvin toimeen.

Opiskelu on lähes ilmaista."

Olen sairas, miten ihmeessä minulla olisi mahdollisuus tulla hyvin toimeen? Aikoinaan opiskelin ihan ok-palkkaisen alan, mutta päädyin töihin 1800e/kk palkalla toimihenkilöksi projektijohtoon. Enkä saanut ikinä mistään muualta töitä kun ala sakkasi ja minäkin lensin yt-neuvotteluissa pihalle, varsinkin kun olin silloin jo mukautusta tarvitseva työntekijä, mistä tosin en haastattelussa kertonut. Opiskelin toisen alan joka jo opintojen aikana vei loputkin terveydestä.

Minulla ei myöskään ole varaa lähteä enää opiskelemaan, en todellakaan pärjää sillä 50e/kk vai mitä nykyään jääkään käteen. Opintolainaa on 15k ennestään joten en sitäkään ole enempää nostamassa, en tiedä saisinko edes. Mutta tämä ei ole edes realistista, ellen opiskelisi omaksi huvikseni kuvataidetta minkä pystyn.

Suunta on kohti eläkettä, 31-vuotiaana. Miten ihmeessä tässä muka rikastumaan pääsisi kun välillä ihan apteekissa käyminen vaatii kolme päivää kalenterista varautumisineen ja palautumisineen.

"
Miksi pitäisi olla vakipaikka? Töitä kyllä aina löytyy tekevälle."

Miten KUKAAN voi enää nykyään jauhaa tälläistä paskaa? Lähetin nuorena vuosittain SATOJA hakemuksia ja pääsin kahteen haastatteluun, oman alan töihin ja sitten siivousfirmaan. Ensimmäinen meni tosi hyvin, mutta varmasti jollain oli paljon enemmän kokemusta, mutta siivousfirman nainen tuntui jo alusta asti päättäneen inhoavan minua ja ei kuulunut edes ei kiitos-yhteydenottoa sieltä.

Päivämäärä:   3.12.24 12:43:23

Ihanaa miten paljon jouluhenkeä ja rakkautta täällä taas on. Mä menen nyt kertomaan vakavasti masentuneelle sekä skitsofrenikolle että ne on turhakkeita ja laiskoja, sen jälkeen voinkin laittaa itseni narun jatkoksi kun en tienaa tarpeeksi ihan vaan omaa laiskuuttani. Opinpahan jotakin tältä foorumilta, jes.

Lähettäjä: pohtiva 
Päivämäärä:   3.12.24 12:50:21

Kyllä sitä välillä miettii, että onhan se aivan järjetöntä, että tällä pallolla on varallisuutta vaikka ja kuinka paljon, mutta ihminen on valinnut tehdä niin että osalle ei päädy mitään ja osalla on valtavia määriä. Jos koko potti laitettaisi kasaan ja jaettaisi se eri tavalla, niin olisi täysin mahdollista tehdä se tavalla, ettei
maailmassa sen jälkeen olisi enää esim maita joissa kärsitään vaikka nälänhätää tai alkeellisia epäinhimillisiä oloja.

Lähettäjä: etta 
Päivämäärä:   3.12.24 13:15:23

Saattaa vaan olla niin, että tuosta varojen tasajaosta tykkää huonoa se, joka on opiskellut niska limassa 8 vuotta saadakseen itselleen hyvän ammatin, ja sen jälkeen uhrannut kaiken muun elämässään päästäkseen urallaan etenemään. Siinä sitten tehnyt 80-tuntisia viikkoja ja saanut palkan 40h mukaan, osoittaakseen firmalle, että on ylennyksien ym. arvoinen ja päässyt kenties asemaan, jossa tienaa hyvin ja saa jatkossakin tehdä niitä töitä sen 70-80 tuntia viikossa. Kuolee varmaan ennen kuin eläkkeelle pääsee.

Puhun esim. omasta isästäni, joka on ihan duunari perheestä lähtöisin ja joka halusi jotain parempaa itselleen. Häntä ei koskaan näkynyt kotona kun oltiin pieniä eikä hän nähnyt omien lapsien kasvavan, kun teki aina vaan töitä. Ja juu nimi komeilee kyllä verokalenterissa ja naapurit kadehtii kun rahaa on. Eipä vaan helpolla tullut hänellekään. Naapuri sen sijaan valittelee usein, että pikku nuha on, taidan saikuttaa ensi viikon kun ei työt oikein nyt nappaa...

Päivämäärä:   3.12.24 13:25:43

pohtiva: niinpä, ja ihan aina on hyviä syitä, miksi hyvin toimeentulevien ja rikkaiden pitää saada lisää ja niiden, jotka kamppailevat toimeentulon kanssa pitäisi pärjätä entistä vähemmällä. Koska niin se maailma nyt vaan pyörii, kaikki romahtaa, jos hyväosaisia ei kannusteta ahneutta palkitsemalla, jokainen on osansa ansainnut jne jne.

Lähettäjä: tia 
Päivämäärä:   3.12.24 13:34:52

Tai olisiko se niin, että se joka tekee kovasti töitä saa enemmän, ja sekä pystyy tekemään vähemmän saakin vähemmän? Ei Suomessa kukaan nälkään kuole eikä kodittomaksi joudu, kyllä valtio huolen pitää. Ei saa luksusta juu, mutta hengissä pitää kuitenkin.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   3.12.24 13:47:29

Ihme ettei vasemmisto ole jo vaalivoitollaan laittanut asioita kuntoon, kun täällä näyttää olevan enemmistö vasemmiston kannattajia.

Vienti. Sitähän meillä pitäisi olla, jotta Suomi saa tuloja ja ihmisillä menisi paremmin. Nyt ei ole, koska ollaan liian kalliita.

Päivämäärä:   3.12.24 13:51:06

Etta: ei taida olla sun isukki maailman rikkaimman prosentin listalla, joka omistaa 48% kaikesta maailman varallisuudesta. Tai voi tietty ollakin, mistäs minä sen tiedän…

Näitä varantoja ei varmaan yksikään noista ole kerännyt täysin laillisesti, saati eettisesti. Silti puolustelijoita löytyy.

Ei joku tavan inssi tai yrittelijä aiheuta kenessäkään mitään suurta kateutta, vaikka itse kuvittelee että vene ja bemari on jotain maailman hienointa.

Kun maksaa veronsa ja toimii lain rajoissa, saa tienailla ja retostella ilman paheksuntaa.

Mutta miksi tolkuttaa siitä laiskuudesta aina vaan?
Jos on matalapalkalla niin ei auta vaikka paiskisi kuinka töitä. Eikä edes toivota luksusta vaan ihmisarvoista kohtelua ja elämää. Mikä siinä on niin vaikeaa kunnioittaa toista edes ihmisarvon verran?

Päivämäärä:   3.12.24 14:14:58

"Se joka tekee enemmän ansaitsee enemmän" - on typerä ja perusteeton mantra, jota toistelevilla ei ole kovin realistista käsitystä siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Siellä omassa kuplassa on helppo elää.

Kk-palkka on yllättävän monessa työssä 2000e luokkaa, useissa vähemmänkin, edelleen on töitä, joista maksetaan 1700-1800e/kk. Ja sen rahan eteen joutuu tekemään kovasti työtä. Itse asiassa työn halpuuttamisen myötä hyvin heikosti palkatut työt lisääntyvät koko ajan. Elämisen kustannukset alkavat olla sellaiset, että sillä rahalla on vaikea tulla toimeen, etenkin jos on yksin asuva, yksinhuoltaja tai perheellinen. Jos on onnekas ja terveys kestää, voi siihen päälle löytää lisätyön, eivätkä kokonaisansiot silti yllä normaalin työajan mukaiselle keskipalkkatasolle.

Näihin heikkopalkkaisiin töihin eivät joudu pelkästään laiskat ja tyhmät luuserit, vaan myös motivoituneet, koulutetut ja pätevät, ja kaikkea siltä väliltä, monista eri syistä. Esimerkiksi ihan siksi, että niitä kohtuullisesti palkattuja hommia riittää koko ajan pienemmälle porukalle.

Päivämäärä:   3.12.24 14:57:47

Minulla on kokemusta sekä töistä, joista maksetaan 10-11e/h että töistä, joissa palkka alkaa +20e/h, ja olisi törkeää valehtelua väittää, että työn vaativuus ja raskaus korreloisi palkan kanssa.

Paremmin palkatuissa töissäni olen saanut seurata vuosikymmeniä vähintään keskipalkkaisessa työssä olleita kollegoita: mitä heidän työnsä käytännössä pitää sisällään ja kuinka he valittavat heikoista työsuhde-eduista jne, ja on käynyt selväksi, että elävät täysin toisessa todellisuudessa, kuin parin tonnin palkkaa nauttivat.

Lähettäjä: kepetee 
Päivämäärä:   3.12.24 15:35:24

Mä en jaksa tehdä töitä, ei huvita eikä nappaa. Toivoisin parempia tukia ja enemmän rahaa. Olis kiva kun voisi nautiskella enemmän elämästä ja saada rahan helpommin, nyt pitää käydä sossussa vinkumassa ja raha on tiukassa. Ei kaikkia ole tehty työntekoon, nautin elämästä mieluummin kun saan olla vapaasti niin kuin haluan. Muut voi käydä ja elättää mutkin.

Lähettäjä: AMOR 
Päivämäärä:   3.12.24 16:24:47

Ei kyhiä vihata. Mistä aloittaja saanut harhaisen käsityksen. Me rakastetaan köyhiä. Jos ei heitä olisi niin kuka täällä enää olisi rikas.

Päivämäärä:   3.12.24 16:55:56

"Kyse ei ole varsinaisesti jaksamisesta tai kykenemisestä vaan tahtotilasta ja sinnikkyydestä, sanalla sanoen itsepäisyydestä."

-Kapasiteetti olla sinnikäs ja itsepäinen on kiinni jaksamisesta ja kykenemisestä. Lisäksi siitä, näkeekö vaivannäöllä olevan mahdollisuuksia tuottaa toivotun lopputuloksen. Juuri siksi olisi tärkeää löytyä matalan vaatimustason työpaikkoja, jotta se heikkolahjaisinkin saisi väylän, missä testata miten paljon osaa ja saa aikaan tekemällä parhaansa. Jos opinnot ei satu sujumaan, ei työelämään nykyään välttämättä pääse millään määrällä ahkeruutta. Nykyinen järjestelmä on täynnä kannustinloukkuja, jotka estää käytännössä pelkällä sinnikkyydellä pärjäämisen osalta väestöä. Esim. lievästikin kehitysvammaisten voi olla täysin mahdoton työllistyä, vaikka olisi miten paljon intoa ja toimintakykyä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.