Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinä selkeästi nepsy piirteitä omaava

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   1.12.24 12:10:33

Jolla ei ole diagnoosia/lääkitystä. Millä alalla työskentelet? En tiedä oonko oikeesti huono, vai onko mulla vaan huono itsetunto. En uskalla hakea töihin koska pelkään että olen vain muiden tiellä :D

Re: Sinä selkeästi nepsy piirteitä omaava

Lähettäjä: jooo 
Päivämäärä:   1.12.24 12:23:58

Erilaisia hallinnollisia tehtäviä olen tehnyt, mm. HR-tehtäviä. Onhan se aikamoista selviytymistä ja huomaan, että kaipaan koko ajan apua ja tukea muilta esim. soveltamista ja arviointia vaativiin tehtäviin. Toisaalta olen onneksi hyvä esim. käyttämään järjestelmiä ja ahkera, eli pääsen onneksi auttamaan välillä myös muita.

Oman kokemuksen perusteella julkisella puolella hyväksytään enemmän "erilaiset" ihmiset ja siellä on kaiken sorttista porukkaa, ainakin "oman alani" tehtävissä yrityspuolella haluttaisiin kaikkien olevan samaa sorttia, tosi dynaamisia ja ekstrovertteja sun muuta.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   1.12.24 12:35:46

Maatalous

Lähettäjä: Frau doktor 
Päivämäärä:   1.12.24 12:37:40

Lääkäri

Lähettäjä: i4i 
Päivämäärä:   1.12.24 12:43:42

Aiemmin olin siivoojana sairaalassa. Sitten jäin saikulle burn outin vuoksi ja sen jälkeen olen ollut työkyvytön. Olen yrittänyt tässä sivussa opiskella mutta ei näytä tutkinnosta tulevan valmista. Tuntuu ettei minusta ole mihinkään enkä todellakaan tiedä että mitä työtä alkaisin joskus tehdä :/

Veikkaan että minulla on ADHD ja autismi. Joskus kävin testeissä mutta olin tuolloin niin burniksen raatelema etten saanut ADHD-diagnoosia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.24 12:45:52

Toimistotyötä. Oon tehnyt tosi montaa hommaa ja yleensä alkuun menee hyvin, mutta noin vuoden jälkeen alkaa kyllästyttää kun hommat jo osaa ja suoriutuminen vaikeutuu kun ei ole tarpeeksi haastetta. Toistaiseksi työpaikoissa työtehtävän kehittäminen ei ole ollut mahdollista.

Kamppailen paljon itsetunnon ja alisuoriutumisen kanssa. Huomaan, että moni mua epäpätevämpikin esiintyy asiantuntevammin ja siksi heidät otetaan tosissaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   1.12.24 12:51:38

Olen luokanopettaja. Adhd-piirteet ovat työssäni minulle supervoima ja luovuuden lähde. Haasteista selviän erittäin järjestelmällisellä kalenterin käytöllä ja post it-lappujen avulla. Diagnoosia en ole koskaan lähtenyt hakemaan, koska en koe sitä tarpeelliseksi elämässäni, mutta noiden piirteiden hyväksyminen saa antamaan armoa itselleen ja ymmärtämään myös oppilaita, joilla on vastaavanlaisia piirteitä. Vastapainona olen myös kontrollifriikki, mikä pitää elämäni tasapainossa.

Koulussa pärjäsin aikoinaan hyvin, koska olen älykäs, kiinnostunut monenlaisista asioista ja tykkäsin koulumaailmasta jo silloin. Tunnit kuluivat piirtelemällä vihon reunaan, katselemalla ulos ikkunasta ja osallistumalla tosi aktiivisesti tunnilla käytävään keskusteluun. Tehtävien teko oli myös kivaa, koska nautin tyhjien kohtien täyttämisestä. Minua häiritsi tosi paljon, jos joku tehtävä piti jättää tyhjäksi tai ei edetty järjestyksessä.

Lähettäjä: Alli 
Päivämäärä:   1.12.24 13:23:39

Sosiaalialalla ihan menestyksekkäästi adhd ja autisminkirjon piirteiden kanssa. Moni on kehottanut tutkimuksiin hakeutumista kun olen oireistani kertonut, mutta mulla pyörii arki niin hyvin että en ole kokenut tarpeelliseksi. Avainasemassa mun elämässä on rutiinit ja kalenterointi. Kun asiat menee about samalla tavalla ja arjen pystyy ennakoimaan, pysyy pakka hyvin kasassa. Alalla pärjään sillä se kiinnostaa ja on yksi ns. Hyperfiksaatio. Kouluttaudun jatkuvasti ja mulla on vahva "työminä" (maskaus). Haasteita tulee jos työ ja vapaa-aika ei ole tasapainossa. Tarvitsen aikaa palautua töistä ja vapaalla tapaan rajoitetusti ihmisiä (sosiaalinen kuormitus). Kukaan vieras ei varmasti osaisi vaikka autisminkirjon piirteitäni huomata. Mulla on hyvä katsekontakti smalltalk ja reaktiot. Mutta todellisuudessa ne ei tule mitenkään luonnostaan vaan on opeteltuja.
Saatan myös jumittua viikoiksi tiettyihin ruokiin, en kestä tietynlaisia vaatteita. Lapsena sain meltdowneja jne. Varmaan joku diagnoosi napsahtaisi jos tutkisi, mutta en näe syytä lähteä tutkimuksiin:)

Lähettäjä: Varma 
Päivämäärä:   1.12.24 13:40:54

Varmasti jotain löytyisi tutkimalla minulta.
Erityislasten ohjaajana. Sopii mulle hyvin koska rakastan rutiineja ja sit että asiat tapahtuu yleensä aina samaan aikaan samana päivänä.
Olen hukassa ilman selvää päiväohjelmaa ja jäänkin vaan sohvalle koska en osaa enkä tiedä mitä pitäisi tehdä.
Kotona auttaa päiväsuunnitelma paperit, johon laitan esim. Pyykinpesu ja rasti ruutuun kun on tehty.
Muuten saattaa olla että en pese ollenkaan pyykkiä.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   1.12.24 13:48:31

Olen insinööri. Olen välillä miettinyt diagnoosin hakemista, mutta todennut ettei se muuttaisi mitään sitten kuitenkaan. Työt sujuu hyvin, kun katselee sopivan paikan.

Diagnoosi on sisaruksista miltein kaikilla. Äiti vain päätti, että minä olen se terve (eli ei saanut tutkia)

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.12.24 14:13:01

Lääkäri/tutkija

Päivämäärä:   1.12.24 15:13:13

Tehtaassa töissä kun ei oo päätä lukea mitään oikeaa ammattia.

Päivämäärä:   1.12.24 16:22:41

Rakennusalan työnjohto. Aikaisemmin ravintola-alan ja hevosalan hommia

Päivämäärä:   1.12.24 17:52:20

Yrittäjä, teen töitä 100% yksin

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   1.12.24 18:01:50

Opettajana. Saatan innostua suunnattomasti jostain uudesta jutusta, mutta jos se ei jatku niin kuin ajattelin, kiinnostus loppuu heti, ja samoin käy jos innostunkin jostain muusta vähän enemmän. Jos löydän asian mitä haluan tehdä tai oppia, teen sitä vaikka läpi yön ja kaikki aika menee siihen. Hyviä puolia tässä on että olen kyllä innokas kokeilemaan kaikkea, mutta mulla ei riitä motivaatio jatkaa jotain vaan sen vuoksi että "se nyt pitää vaan saada jatkumaan vielä". Rakastan ajankäytön suunnittelua, ja teen mielellään suunnitelmia paljon enemmän etukäteen kuin kollegani. Haasteellisinta onkin elää äkillisten suunnitelmamuutosten kanssa silloin, kun olin pedannut asiat menemään tietyllä tavalla.
Kuormitun ihmiskontakteista, ja jään yleensä pois kaikista työpaikan ja yksityiselämän kekkereistä, korkeintaan käyn juomassa kahvit ja liukenen sitten tilaisuudesta omaan rauhaani. Koska työskentelen ihmisten parissa, hevosharrastus yksityistallilla on ihan parasta vastapainoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.24 18:44:33

Mulla on niin hyvät, tehokkaat ja automaattiset sosiaaliset antennit että olen sosiaalialan tehtävissäni erittäin hyvä. Ei mun tarvitse kuin mennä huoneeseen niin jo huomaan kenenkään sanomatta mitään asioita mitä monet muut ei huomaa.

Tämä jatkuva sanallisen ja sanattoman informaation ja kaikkien "metatasojen" havainnointi ja ymmärrys vie kuitenkin todella paljon voimaa ja samalla ala kuormittaa minua hirveästi sekä kaipaan paljon yksinoloa vastapainoksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.12.24 20:39:46

Lääkäri.

Lähettäjä: ”” 
Päivämäärä:   1.12.24 20:45:51

Alli, kirjoittamasi on aivan kuin minun kynästä mutta olen toimintaterapeutti. Erityisesti tuo vahva työminä, sen puitteissa suoriudun melko hyvin ja voi mennä tilanteisiin joihin en vapaa-ajalla mistään hinnasta hakeutusi tai joutuisi. Mutta tämä työminuus vaatii myös paljon lepoa ihmiskontakteista vastapainoksi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.