Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten puuttua häirintään työpaikalla?

Lähettäjä: anonyymi 
Päivämäärä:   30.11.24 22:42:21

Jos saisit kuulla työpaikallasi nuorelta työntekijältä, että hän on kohdannut seksuaalista häirintää yhden henkilön taholta, mitä tekisit?

Mietin, että asiaan pitäisi kyllä puuttua jotenkin, etten ole mukana mahdollistamassa häirintää. Häiritsijä on itseni ikäinen ja kanssani saman tasoisesa asemassa työpaikallamme. Olisikohan parempi puhua tälle häiritsijälle suoraan vai kertoa esimiehelle?

Re: Miten puuttua häirintään työpaikalla?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.11.24 22:44:39

Esimiehelle ja uhri kertoo, et sinä.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   30.11.24 22:49:53

Yhteys työsuojeluvaltuutettuun, jos sellainen löytyy. Esihenkilöön ehdottomasti, vaikka sinun toimesta. Pääasia, että juttu nytkähtää liikkeelle.

Lähettäjä: anonyymi 
Päivämäärä:   30.11.24 22:54:11

Pitää vielä jutella tämän uhrin kanssa asiasta, mutta vähän pelkään, että hän ei nuorena määräaikaisena työntekijänä uskalla itse kertoa esimiehelle. Parempi tietysti kun ei joutuisi muut työntekijät, kuten minä, tähän sotkeutumaan.

Lähettäjä: tops 
Päivämäärä:   30.11.24 23:06:05

Jos et tosiaan onnistu rohkaisemaan ahdistelun kokijaa raportoimaan suoraan HR:lle niin teillä täytyy olla anonyymi "whistleblowing" mahdollisuus jossa voi raportoida epäkohtia anonyyminä ja niin että siinä taataan seuraamattomuus. Se on hänelle turvallisempi koska siinä taataan nimeämättömyys tiettyyn asteeseen ja tutkinta menee muun kuin lähiesimiehen vetämäksi.
Ja jos et itse halua sekaantua suoraan eikä hän suostu tekemään edes tätä raporttia niin suosittelen että teet sen itse. Ettei muut joudu enää uhriksi. Ja saattaa olla että ei kyseessä ole ensimmäinen kerta kun tutkitaan.

Lähettäjä: 27 
Päivämäärä:   30.11.24 23:40:25

Tai sitten sinä saat potkut. Itse sain kirjallisen varoituksen aivan mitättömästä toisesta syystä. Sitä ennen tein ilmoituksen kun työkaveri kävi aina näyttämässä vehjettään. Kuulemma minut nähdessään se ilahtuu niin paljon. Pomot ite vehtas työntekijöiden kanssa, vissiin kolahti..

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   30.11.24 23:46:49

Minulle tuli nuori kollega kertomaan häirinnästä ja sanoi samalla, ettei uskalla kertoa TA:lle eikä esimiehelle. Minä sanoin, että minä uskallan, ja kerroin molemmille. Ahdistelija otettiin puhutteluun, mutta ei ollut mielestään tehnyt mitään väärää. Teki kuitenkin niin typerästi että uhriutui ja sanoi itsensä irti. Kuvitteli olevansa korvaamaton, mutta TA otti irtisanoutumisen todesta, ja kuukauden päästä ahdistelija sai lähteä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.