Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten lapsille oikein pidetään kuria?

Lähettäjä: Piip 
Päivämäärä:   30.11.24 21:06:41

Mulla on 5- ja 2-vuotiaat pojat. Isomman kanssa kotioloissa vaikeuksia mulla pitää kuria. Lyömistä, potkimista, ei usko käskyjä/ohjeita ja ei ole oikein motivoitavissa. Päikyssä käytös on hyvää.

Osallistuin sellaiseen pitkään henkilökohtaiseen kurssiin jossa näitä asioita käsiteltiin ja opetettiin, mutta kaipaisin myös ihan konkreettisia asioita vertaistuesta.

Kiristämällä tai poistamalla jonkun edun saatan saada jotain hetkellistä vaikutusta, joskin tilanteet usein eskaloituu eikä lapsi ainakaan siinä hetkessä osaa muuttaa käytöstään. Tänään äidin haukkumisesta ja uhkailusta lapsi menetti toistaiseksi joulukalenterinsa. Aion tästä nyt sinnikkäästi pitää kiinni, siitäkin huolimatta että potkii ja lyö, uhkailee. Nyt uhkailun ja ruman kielenkäytön on loputtava.

Pienempi uhmaikäinen toki haastaa myös ajoittain ja yritän myös hänen kohdallaan olla jämäkämpi. Nyt mulla on ainakin ajoittain entistä paremmat voimavarat olla jämäkkä.

Miten te toimitte jos lapsi tekee jotain ei-toivottua tai vaarallista? Tai puhuu uhkauksia?

Re: Miten lapsille oikein pidetään kuria?

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   30.11.24 21:09:09

Millä se lapsi konkreettisesti uhkailee? Jos yrittää lyödä, ota kädestä kiinni ja estä.

Päivämäärä:   30.11.24 21:12:01

Lapsi saattaa potkia ja lyödä kiukuspäissään ohimennen tai kun mulla on kädet kiinni toisen auttamisessa. Siitä seuraa meillä aina aikalisä, minkä toteutuminen kyllä on aika epäonnistunutta.

Uhkaukset on satuttamista tai äidin tyhmäksi/paskaksi haukkumista.

Lähettäjä: Aaa 
Päivämäärä:   30.11.24 21:14:57

Meillä neuvottiin ,että lyövä lapsi otettaan tiukasti syliin eikä päästetä hetkeen ja sanotaan että ketään ei lyödä. Tärkeää on ohjata mitä voi tehdä, jos kiukuttaa. Olisiko joku kiukkutyyny hyvä lähellä, mitä voi lyödä tai potkia?

Päivämäärä:   30.11.24 21:17:08

Kiukun purkamiseen tosiaan voisi opettaa jotain muita keinoja, kuten sanomalehtien repimistä, hernepussia tai tyynyä. Mutta miten ihmeessä lapsi saadaan siihen opetettua ja ohjattua tilanteen tullessa. Teoriassa ja kirjoissa hyvä idea.

Mä en ainakaan saa enää 5-vuotiasta pideltyä kiinni kun oikein vääntää.

Lähettäjä: Noppa 
Päivämäärä:   30.11.24 21:17:31

Kaipaako huomiota? Jos ilkeily on ainoa millä äidin huomion saa niin rangaistukset ei auta, pahentaa asiaa vain.

Tehkää yhdessä jotain kivaa kun pienempi esim päikkäreillä?

Päivämäärä:   30.11.24 21:20:31

Noppa: Ei pitäisi olla siitä kyse, pienempi leikkii paljon hyvin itsekseen ja tänäänkin käytiin ison kanssa kahdestaan uimassa jne.

Lähettäjä: Aaa 
Päivämäärä:   30.11.24 21:20:52

No minulle sanottiin, että kyllä pitää pystyä pitämään, onhan vanhempi isompi. Otetaan sellaiseen asentoon lattialle että jalat pitävät jalkoja ja kädet käsiä nipussa ikäänkuin. Sitten rauhoitetaan ja päästetään vasta kun ei sätki. Tuo on varmaan huomion hakua, jos teet pienemmän kanssa jotain samaan aikaan. Meillä se ilmenee koiran kanssa. En pysty harjaamaan koiraa, kun tulee sätkimään siihen. Mustasukkaisuutta siis.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   30.11.24 21:27:16

Miettisin myös syytä. Lisäksi tunteiden tunnistamista ja hallintaa. Lapsi ei ehkä oikeasti osaa reagoida muuten, eikä kyse ole ns kurista ollenkaan. Hänellä ei ehkä muuta keinoa ole.

Nyt olis aika opetella ettei tarvi aikuisena sitten.

Pyytäisin myös apua neuvolan kautta.

Mikään ei ole oikotie onneen, mutta pikkuhiljaa voi päästä parempaan. Johdonmukaisuus on myös avainsana.

Mihinkään äiti on kakka -huuteluihin en jaksa kiinnittää huomiota, mutta väkivalta on asia erikseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.11.24 21:29:37

Niin kauan kun lapsi on minua pienempi, vaaralliset asiat saa estettyä fyysisesti.

Kun lapsi liian iso, uhkaan edun tai tavaran menettämisellä. Että jos et lopeta nyt asiaa x, otan pois puhelimen/tabletin pitkäksi aikaa. Koska lapsi aiemmista tapahtumista tietää että uhkaus pitää, tämä yleensä riittää keskeyttämään epätoivotun toiminnan.

Tiedän nyt ihan lähiajoilta 2 lyövää lasta. Toisen lapsen perheessä lastakin on lyöty (ovat lasun piirissä) ja toisessa lasta ei lyödä mutta hänelle huudetaan tosi paljon niin että lapsi paineistuu niin voimakkaasti eikä lapsella ole muita tapoja käsitellä asiaa kuin lyödä.

Miettisin siis läpi myös oman käytöksen.

Jos lapsi lyö äitiä ihan vaan ohi mennessään, auttaisin toisen lapsen valmiiksi ja sen jälkeen olisi keskustelut. Miksi löit? Ketään ei koskaan saa lyödä. Jos on asiaa, pitää odottaa ja sitten saa apua. Jos lyöt minua vielä, otan pois (se esine joka on lapselle rakas). Ja jos lapsi lyö, silloin lähtee pois se asia.

Jos sinä lyöt lapsia niin sitten lapsikin tulee varmaan jatkamaan käytöstään. Jäähylle ei lapsia saisi laittaa.

Kuria tarvitaan oikeasti todella vähän kun itse on rauhallinen, tarjoaa turvalliset rajat, lapsi tietää että lyömisestä on rangaistus josta pidetään kiinni. Lisänä sitten nepsytutkimukset. Lisäksi rangaistusten tulee olla järkeviä eikä julmia siihen tyyliin että rangaistuksena myydään perheen lemmikki pois.

Päivämäärä:   30.11.24 21:29:52

What: tosiaan olen ollut neuvolan vinkin kautta sellaisessa pitkässä valmennusohjelmassa. Ehkä pitää taas kaivaa ne ohjeet esiin.

Päivämäärä:   30.11.24 21:40:14

What: Kiitos kattavasta vastauksesta! Meillä ei lyödä mutta herkästi kyllä paineistun itsekin huutamaan. Useimmiten kyllä pysyn rauhallisena.

Mutta hyvä tietää, että tuo tavaran pois otto on muillakin käytössä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.24 21:41:38

Sitten voi myös kysyä, kun tilanne on rauhoittunut, mikä harmittaa, miksi löit ja käydä läpi että vaikka kuinka harmittaisi, ketään ihmistä ei lyödä eikä myöskään nimitellä. Tuon ikäisen pitäisi jo osata kertoa, miksi harmistui. Näin meillä käytiin tilanteita läpi kun esiintyi tuota kiinni käymistä.
Se on harventunut ja nyt saattaa ihan satunnaisesti käydä kiinni, mutta sitten taas muistutetaan.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   30.11.24 21:47:27

Olen itsekin Voimaperhe-jutun käynyt läpi. Siellä oli kyllä hyviä vinkkejä, eikä kyse ollut ns kurinpidosta.

Rangaistuksetkin on ihan ok, kun ne tehdään selvästä ja mielellään ennalta sovitusta syystä. Eli lapselle on selvää, että kun teet asian X, käy asia Y. Ja sitten toteuttaa sen, kun on tarve.

Mutta silti miettisin syitä lapsen käytökseen ja koettaisin purkaa niitä ja tarjota ja opettaa muita keinoja näyttää ne voimakkaatkin tunteet.

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   30.11.24 21:51:59

Huomaa hyvä lapsessasi ja jätä ei toivottu käytös huomiotta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.24 22:22:45

Kehu kun käyttäytyy hyvin ja anna siitä enemmän huomiota. Täällä joku ehdotti tyäsin huomiotta jättämisen niin täytyy mainita, että täysin huomiotta jättäminen negatiivisesta käyttäytymisestä voi pahentaa asioita, meillä oli näin käytössä kun olin lapsi ja muistan että käytös vaan paheni itselläni, koska asiaa kuitenkin oli lapsena vaikka tulikin äksyilynä ja sit tulee sellainen epätoivoinen olo ettei kukaan kuuntele ja sitä alkaa olemaan vaan enemmän äänessä. Tunteita ne äksyilytkin on, vaikka ei olisikaan hyvää käytöstä. Sitten vaan keskustelua miksi ei ole ok lyödä ja miltä sinusta tuntuu kun hän lyö. Joka lyönnistä tulisi kans lapsen oppia seuraus, esim. niinkuin eräs täällä sanoi että lelu pois ja siitä oikeasti pitää kiinni sen aikarajan.

Lähettäjä: Kierros 
Päivämäärä:   30.11.24 22:38:19

Ihan ollaan fyysisesti estetty ja käsketty lopettamaan. Olen sanonut "lopeta lyöminen, äitiin sattuu" ja sitten kysynyt, mikä ärsyttää tai harmittaa. Jos syy tiedossa niin sitten estetty lapsen lyöminen fyysisesti ja sanottu että ymmärretään, että harmittaa mutta syystä x asia nyt ei onnistu yms. Jos lapsi ei tästä rauhoitu jatkaa toimintaa jatkuvasti nii käsketty huoneeseen rauhoittumaan ja ohjattu tekemään jotain ja lapsi voi tulla huoneesta kunnes rauhoittunut. Jos ihan jatkuvasti härkkii, lyö ja poltkii eikä mikään tehoa niin annettu kaksi vaihtoehtoa lapselle joko lopettaa lyömisen yms. Ja saa tehdä kivan jutun (viikonloppu joku herkku, kyläily yms.) tai sitten jatkaa käytöstä, mutta kiva asia lähtee pois. Ja se on sitten ihan oikeasti lähtenyt.

Meillä myös muualla hyvin käyttäytyvät lapset ja kotona sitten puretaan ärsytystä, väsymystä yms se on täysin normaalia, mutta siinäkin rajansa. Pikku kiukuttelusta ei rankaista yms. Vaan ymmärretään lasta, mutta jos lapsi vetää täydet kierrokset ja satuttaa jatkuvasti muuta niin totta kai puututaan.

Lähettäjä: viola 
Päivämäärä:   30.11.24 22:39:22

Lue supernanny Pia Penttalan kirja

Lähettäjä: Kierros 
Päivämäärä:   30.11.24 22:54:50

Ja sen verran vielä, että lapsen kanssa kannattaa puhua kuluneesta päivästä. Jos jokin asia on päiväkodissa ärsyttänyt niin siitä keskustella lapsen kanssa ja muutenki antaa vinkkejä sekä neuvoja kuinka toimia ärsyttävissä tilanteissa, että tulee kuulluksi eikä vaan siedä kaikkea. Muiden kanssa pitää tulla toimeen, mutta huonosta ja ärsyttävästä käytöksestä saa toiselle sanoa. Myös omia toiveita saa esittää eikä aina mennä muiden pillin mukaan, vaikka välillä totta kai on hyvä joustaa.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   30.11.24 22:59:09

Usein toimivin on myös pyrkiä muuttamaan arki sellaiseksi että huonoa käytöstä tulee vähemmän. Meillä esim ulkoillaan paljon jotta ylimääräistä virtaa ei ole niin paljon. Tehdään paljon yhdessä jotta lapsi ottaa mallia aikuisesta ja aikuisen käytöksestä ja kokee olevansa osa samaa joukkuetta. Varataan paljon aikaa, kiireessä kaikki aina on hankalampaa ja tunteet kärjistyy. Selkeät rutiinit joiden mukaan arki soljuu ennalta-arvattavasti eteenpäin. Ja koti on laitettu sillä tavalla että minimoidaan kieltäminen. Meill esimerkiksi on pienestä pitäen lapsi päässyt melkein kaikille keittiön kaapeille (pois lukien siivouskaapin koska siellä on vaarallisia aineita) ja toki siitä on sotkua kun lapsi levittää koko kaapin sisällön lattialle mutta sitten siivotaan yhdessä. Jatkuva kieltäminen laimentaa käskyjen tehoa ja tekee kaikkien elämästä kurjaa.

Jos lapsi uhkailisi, sanoisin vain että mitenköhän sitä isot lapset puhuu äidille ja sitten jättäisin koko jutun huomiotta. Ei ehkä auta siihen hetkeen mutta ajan kanssa kyllä. Lyödessä otan kädestä kiinni ja muutan kosketuksen lyönnistä silittämiseksi ja sanon että koskettaa pitää nätisti.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   30.11.24 23:00:31

Lue ja opiskele lastenkasvatusta enemmän.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   30.11.24 23:06:56

No nyt ehdottomasti liityt jollekin uudelle kurssille tai otat yhteyttä johonkin, että saat konkreettisia neuvoja tai jopa ammattilaisen kotiin. Ei ehkä kannata liikaa noudattaa tämän foorumin neuvoja.

Itse en esimerkiksi hyväksy yhtään sitä että lasta pidetään väkisin sylissä kiinni, ellei tosiaan ole vaaraksi muille. Olen muutamat psykologin luennot kuunnellut ja lapsi saattaa lukea tällaiset kiinnipitotilanteet seksuaalisiksi jotenkin. Minulla on samoja ajatuksia lapsuudesta kun isäpuoli tätä harrasti. Myös äidin kohdalla asia ahdisti. Minua ei siis koskaan oikeasti kuunneltu. Jos olin harmissani vaikka menetettyä kaverin, rangaistiin minua harmituksesta, eikä kysytty mistä se johtuu.

Aikuinen saa fyysisesti estää lasta jos tämä satuttaa muita. Lapsen on täysin sallittu purkaa kiukkuaan vaikka huutamalla tai potkimalla maata. Lopulta täytyy kuitenkin rauhoittua, minkä jälkeen on hyvä keskustella tilanteesta ja mikä harmittaa. Eli ehkä voit sanoittaa lapselle jotain "minä ymmärrän että sinua harmittaa, mutta haukkuminen on väärin ja satuttaa minua". "Voit olla vihainen ja purkaa kiukun vaikka huutamalla tyynyyn, mutta puhumme asiasta kun olet rauhoittunut"...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.24 00:37:36

Toimin samoin kuin kierros.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.