Lähettäjä: -
Päivämäärä: 30.11.24 21:29:37
Niin kauan kun lapsi on minua pienempi, vaaralliset asiat saa estettyä fyysisesti.
Kun lapsi liian iso, uhkaan edun tai tavaran menettämisellä. Että jos et lopeta nyt asiaa x, otan pois puhelimen/tabletin pitkäksi aikaa. Koska lapsi aiemmista tapahtumista tietää että uhkaus pitää, tämä yleensä riittää keskeyttämään epätoivotun toiminnan.
Tiedän nyt ihan lähiajoilta 2 lyövää lasta. Toisen lapsen perheessä lastakin on lyöty (ovat lasun piirissä) ja toisessa lasta ei lyödä mutta hänelle huudetaan tosi paljon niin että lapsi paineistuu niin voimakkaasti eikä lapsella ole muita tapoja käsitellä asiaa kuin lyödä.
Miettisin siis läpi myös oman käytöksen.
Jos lapsi lyö äitiä ihan vaan ohi mennessään, auttaisin toisen lapsen valmiiksi ja sen jälkeen olisi keskustelut. Miksi löit? Ketään ei koskaan saa lyödä. Jos on asiaa, pitää odottaa ja sitten saa apua. Jos lyöt minua vielä, otan pois (se esine joka on lapselle rakas). Ja jos lapsi lyö, silloin lähtee pois se asia.
Jos sinä lyöt lapsia niin sitten lapsikin tulee varmaan jatkamaan käytöstään. Jäähylle ei lapsia saisi laittaa.
Kuria tarvitaan oikeasti todella vähän kun itse on rauhallinen, tarjoaa turvalliset rajat, lapsi tietää että lyömisestä on rangaistus josta pidetään kiinni. Lisänä sitten nepsytutkimukset. Lisäksi rangaistusten tulee olla järkeviä eikä julmia siihen tyyliin että rangaistuksena myydään perheen lemmikki pois.
|