Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunnetko naista tai miestä jolla on...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.11.24 07:33:33

Suomenruotsalainen, ruotsalainen tai norjalainen vaimo tai mies? Millaista hänen elämänsä on? Miten kulttuurit ovat kohdanneet ja sukulaiset ottaneet asian vastaan? Onko joutunut opettelemaan ruotsia tai norjaa vai onko pärjännyt suomella tai englannilla? Onko heillä lapsia, miten lasten kieli?

Re: Tunnetko naista tai miestä jolla on...

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.11.24 07:44:02

Miten niin joutunut opettelemaan ruotsia vs. pärjännyt englannilla? Eivätkö nämä ole yhtä lailla meillä koulussa opiskeltuja kieliä, jotka kummatkin "joutunut opettelemaan" siellä, jos äidinkieli on tuo suomi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.24 07:47:14

Suomenruotsalainen? Näin sekä suomen- että ruotsinkielisistä suvuista tulevana kuulostaa todella hämmentävältä ajatus, että suomenkielisten ja ruotsinkielisten suomalaisten välillä olisi jonkinlainen merkittävä kulttuuriero niin että pitäisi keskustella "kulttuurien kohtaamisesta".

Päivämäärä:   30.11.24 07:47:31

Eiköhän se mene niin päin että opetellaan maan pääkieli eli suomi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.11.24 07:53:58

Minulla on suomenruotsalainen mies ja ??? Sama kulttuurihan meillä - mies puhuu myös suomea ja kaverinsa ja sukunsakin puhuu myös suomea. Osaan myös ruotsia ja englantia. Lapset menivät suomenkieliseen kouluun koska se lähellä ja jotta minäkin osaan auttaa läksyissä.
Asumme eteläisessä Suomessa ja ei täällä kulttuurissa mitään eroa ole. Ruotsin kieltä vaan kuulee - se ainoa ero.

Päivämäärä:   30.11.24 08:15:55

Suomenruotsalainen mieheni puhuu Suomea ja ihan tavallista arkea eletään :D mitä ihmettä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.11.24 08:24:20

Aloittaja tiedusteli myös norjalaista ja ruotsalaista kulttuuria ja luonnollisesti niissä on isommat kulttuurierot kuin suomenruotsalaisten ja suomalaisten välillä. Toisaalta kaikki suomenruotsalaiset eivät ole kaksikielisiä.

Päivämäärä:   30.11.24 08:35:07

Veljellä on suomenruotsalainen vaimo. Veli ymmärtää ja puhuu ruotsia ihan hyvin, vaimo puhuu molempia kieliä sujuvasti, niin kuin myös parin lapset.

Veli on otettu vastaan hyvin. Vaimon puolen suku on paljon sosiaalisempaa ja avoimempaa, mikä oli veljelle alkuun outoa kun meillä ei juuri sukuloitu tai edes paljon juteltu kotona, mutta hän on ollut selvästi mielissään asiasta.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   30.11.24 08:48:09

Mä oon suomenruotsalainen ja puhun suomea yhtä sujuvasti kuin ruotsia. Kantasuomalaiset ei huomaa puheessa eroa, moni kuvitellut että mun äidinkieli on suomi. Minulla on suomenkielinen mies ja hän ymmärtää ruotsia ja puhuu jonkin verran. Lapsemme kävi ruotsinkielisen peruskoulun ja on myös täysin kaksikielinen, eli puheesta ei huomaa että puhuu äidinkielenään ruotsia.

Lapsella on täysin suomenkielinen avopuoliso, joka ymmärtää ruotsia täydellisesti ja puhuu ihan ok.

Kulttuurieroista vaikea sanoa, ehkä me suomenruotsalaiset halutaan pitää kiinni tietyistä perinteistä, tavallaan halutaan säilyttää identiteettimme. Itse ainakin vähän häpeän niitä suomenruotsalaisia, jotka eivät halua puhua suomea ja mainostavat sitä, mun mielestä se ei ole fiksua koska helposti meitä kaikkia leimataan 'suomenvastaisiksi' mitä valtaosa meistä ei ole. Ne on sivistymättömiä juntteja mun silmissä.

Päivämäärä:   30.11.24 08:52:59

Miksi te alistajat pakotatte meidät pänttäämään puhevikaanne?

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   30.11.24 09:31:59

Viiva ja että mitä? Mees takas poteroos, kukaan ei pakota sua puhumaan tai kirjoittamaan yhtään mitään. Terkuin suomenruotsalaisen kanssa naimisissa, puhutaan suomea tai ruotsia, puolison suku on hyväksynyt, vaikkei pitäisikään siitä että olemme naimisissa. Eivät voi kieltää sitä että olemassaoloni on parantanut puolisoni elämää.. ;))

Päivämäärä:   30.11.24 09:35:37

Ei tuosta viivasta kannata piitata, se on ylilaudalta karannut trolli, jonka yksi pakkomielteistä on tämä. Yleensä se keskittyy naisten ja juutalaisten vihaamiseen tai tuuttaa venäjän propagandaa, mutta sitten kun näiltä jää aikaa niin käy ölisemässä tästä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.