Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuoret ja nuorten palkkatoiveet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.11.24 17:02:09

https://urly.fi/3Ghx

Mitä ajatuksia tämä uutinen herättää teissä? Itse olen todella huolissani koulujen ja vanhempien antamasta talouskasva
tuksesta jos tosiaan nuorten ajatus on että varmaan average palkka on 4000€ jolla yksin asuva pärjää. Sitten voikin olla sormi syvällä suussa kun ensimmäisestä osa-aikatyöstä saa bruttona nippanappa sen 1500€ mutta menot on kuin 4000€ palkassa.

Ja totta kai nuoret ja nuorten haaveet ja heillä siihen on täysin oikeus. Tällä talouskasvatuksella en tosin ihmettele miksi luottohäiriöiden määrä on niin suuri.

Re: Nuoret ja nuorten palkkatoiveet

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.11.24 17:20:00

Olen pitkään ollut jo huolissani siitä, että miten puutteellisiksi nuorten taloustaidot ovat menneet. Tosi moni lapsi ja nuori saa rahaa "kun tarvii", vaikka maailmahan ei todellisuudessa pyöri niin. Rahaa saa tietyn verran kuukaudessa ja se pitää budjetoida riittämään. Lisäksi lapset ja nuoret eivät opi priorisoimaan halujaan ja "tarpeitaan". Kun rahat on loppu, niin ne on loppu. Ei sitä vaan ilmaannu tyhjästä, vaikka tulisikin tärkeää eteen.

Harvalla nuorella on ymmärrystä siitä, että kuinka paljon palkkaa saadaan keskimäärin, mikä on hyvätuloisen palkka ja mikä taas realismia työelämän alussa. Ja kuinka paljon kaikki maksaa.

Olen ikuisesti kiitollinen siitä, että omat vanhemmat opetti rahankäyttöä ja taloustaitoja. Sain suhteellisen ison kuunausirahan, mutta sillä ostin kaiken kuukautissiteistä vaatteisiin ja huvituksista kännykkälaskuun. Opettelin jo silloin, kuinka laskuja maksetaan. Kun kesätöiden jälkeen tuli verolaput, niin äiti opetti, kuinka sitä luetaan, mitä ne asiat tarkoittaa ja millaisia vähennyksiä voisi mahdollisesti saada. Kun muutin omilleni, niin budjetointi sujui ja laskujen maksaminen oli tuttua. Myös se, että jos kaverit kysyivät johonkin, mukaan pääsi vain, mikäli rahaa oli. Jos se oli törsätty, ei päässyt. Eli mietin jo alkuunsa, että onko asia semmoinen, mihin tahdon tuhlata.

Nyt esikoisemme on menossa kouluun. Ostamme hänelle juuri turvaistuinta. Kaupassa hän toivoi erikoisväriä. Emme ostaneet, vaan tulimme kotiin pohtimaan asiaa. Kerroimme, että erikoisväri on 25 euroa kalliimpi kuin musta. Ja kerroimme mitä kaikkea tuolla 25 voi saada. Eli minkä arvoinen se raha on. Lopulta lapsi päätti, että ottaa mustan ja halvemman ja säästyneillä rahoilla tekee sitten muuta. Meillä ei mieheni kanssa ole taloudellisesti tiukkaa. Olisimme voineet ostaa erikoisvärin ja tehdä jotain muuta. Mutta näin lapsi oppii sitä, että kuinka asioiden välillä tehdään valintoja. Niin me aikuisetkin joudutaan tekemään. Meidän tuloilla ne on vaan paljon isompia asioita. Fakta kuitenkin on, että moni suomalainen joutuu aidosti valitsemaan jo näissä pienissä asioissa. Ja toisaalta ei me niin rikkaita olla, että raha loputtomasti riittäisi, jos kahmisimme "kaiken".

Lähettäjä: Mustavalkoista 
Päivämäärä:   28.11.24 17:45:41

Aika moni nuori herää todellisuuteen, kun pääsevät ensimmäisiin palkkatyöhön ja ja pitää itse maksaa kaikki kustannukset. Se, että nuorelle kertoo, että kun saa palkkaa käteen sen ja sen verran ja siitä maksaa tämän verran vuokraa, sähkömaksut yms. Niin se menee kuuroille korville, koska ei ole kuitenkaan sitä oikeaa käytännön kokemusta.

Joo kotona voi lasta yrittää opettaa säästämään rahaa, harkitsemaan valintojaan ja ettei kaikkea aina tarvitse saada, mutta ei sekään ole tae siitä ettei omaa rahaa saadessa nuori aikuinen sokaistu rahasta ja mällää sitä kaikkeen hyödyttömään.

Omassa lapsuudessa ei puhuttu ikinä avoimesti rahasta enkä edelleenkään tiedä paljonko vanhempani tienaavat. Tiedän vain sen että konkurssi joskus koettu, siitä selvitty ja rahaa on sen jälkeen ollut ja näyttää yhä olevan. En kuitenkaan usko, että vanhemmat ovat omalla kasvatuksellaan tehneet minusta säästeliästä ja harkitsevaa rahan suhteen. Sisaruksia on ja jokainen erilainen rahan käyttäjä ja siihen tuntuu vaikuttavan enemmän oma persoona. Olen muutenkin harkitseva asioiden suhteen ja kaipaan turvaa. Sen sijaan taas yksi sisaruksista on tuuliviiro ja se näkyy rahankäytössä ja muissakin elämän valinoissa eli sanoisin ettei asiat ole nyt ihan niin mustavalkoisia.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.11.24 17:51:09

Ekasta työpaikastani sain tuntipalkkaa 6,80 e. Siitä on aika pitkä matka tuohon neljään tonniin, mitä suuri osa palkansaajista (minä mukaan lukien) ei tienaa koulutettuna ja ja kokeneenakaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.11.24 17:57:22

Niille lapsille kannattaa puhua mitä mikäkin maksaa, paljonko vanhemmat tienaa jne. Mistä me muuten oppisi, tiktokista vai

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   28.11.24 17:58:58

Myös käytös työpaikalla on joillakin nuorilla uskomatonta, kännykkää räplätään jatkuvasti ja kun siitä on sanottu niin meidän työpaikalla tämä henkilö sai kunnon kohtauksen, kiljui miten hänelle ei noin puhuta ja huusi työpaikkakiusaamisesta, sai lähtöpassit samana päivänä.

Päivämäärä:   28.11.24 18:02:15

"Myös käytös työpaikalla on joillakin nuorilla uskomatonta, kännykkää räplätään jatkuvasti ja kun siitä on sanottu niin meidän työpaikalla tämä henkilö sai kunnon kohtauksen, kiljui miten hänelle ei noin puhuta ja huusi työpaikkakiusaamisesta, sai lähtöpassit samana päivänä."

Olen myös törmännyt näihin. Olin keikkavuorossa jeesaamassa frendiä ja siellä oli Darude esiintymässä. Piti useampaa kollegaa käydä ojentamassa, että täällä ollaan TÖISSÄ, artistin kuvaaminen ei ole ok silloin.

Lähettäjä: Mustavalkoista 
Päivämäärä:   28.11.24 18:02:22

... //Rahasta voi totta kai puhua vaikka kuinka paljon ja antaa lapselle työtä vastaan rahaa ja sen pitää sitten kestää tiettyihin asioihin ja muuta rahaa ei tipu, mutta sekin on hyvin paljon luonne kysymys onko alkujaan asioiden suhteen harkitsevampi vai hetkessä elävä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.11.24 18:04:15

150 000 vuodessa olis 12 500€ kuukaudessa. Aika kova palkka ihan tavalliselle työntekijälle. Kyllä se sitten konkretisoituu, kun ensimmäisiä työpaikkoja saa, että paljonko sitä palkkaa saa ja paljonko sitä tilille tulee. Voisin minäkin sanoa, että sellainen 8000€ palkka olisi kiva ja hyvä, vaikka tiedän ihan satavarmasti, että kukaan ei mulle sellaista palkkaa näistä töistä maksa, ei ole alalla tapana enkä ole niin kova tekijä. Tyydyn sitten tähän mun 4200€ palkkaan.

Päivämäärä:   28.11.24 18:04:43

"Ekasta työpaikastani sain tuntipalkkaa 6,80 e."
Mitä väliä sillä on, mitä joku lähes eläkkeellä oleva on saanut joskus töistä? Palkat kuten kaikki muukin on noussut sen jälkeen ihan eri sfääreihin.

Minä sain ensimmäisestä oikeastaan työpaikasta palkkaa muistaakseni 3900€/kk eikä se ollut mitenkään erityisen paljon. 150 000 € vuosipalkkaan ei varmaan heti koulusta pääse, mutta onhan sekin ihan mahdollinen.

Päivämäärä:   28.11.24 18:13:22

-, en käsittääkseni ole lähes eläkkeellä? :D Työelämää jäljellä vielä sellaiset 30 v.

Päivämäärä:   28.11.24 18:15:25

Ja mitä tulee 150 000:n, niin 98% palkansaajista ei siihen pääse ikinä. Hyvätuloisena voi pitää itseään silloin, jos palkka on alle puolet tuosta vuositasolla.

Lähettäjä: 50+ 
Päivämäärä:   28.11.24 18:17:38

"jos tosiaan nuorten ajatus on että varmaan average palkka on 4000€ jolla yksin asuva pärjää."

Paljon parempi ajatus tämä on, kuin minun ikäluokkani luulo aikoinaan, että millä tahansa palkalla saa säällisen elintason. Tuo luulo aiheutti lukemattomien tuttujen uudelleenkouluttautumisen siinä vaiheessa, kun selvisi ettei millä vaan palkalla eläkään. Olisi ollut paljon fiksumpaa ja yhteiskunnan kannalta edullisempaa kouluttautua suoraan sellaiseen ammattiin, jolla saa mieleisensä elintason.

Päivämäärä:   28.11.24 18:18:02

Eiks se keskipalkka ole yleensä ollut jotain 3800 huitteilla ja mediaanipalkka joku 3200.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.11.24 18:42:02

Noh, tuo nyt oli MTV:n lyhyt haastattelu jossain ostarilla - ei vielä mikään oikea tutkimus.

Ja jos nuoret ovat raha-asioista ihan pihalla, niin pitäisikö vanhempien katsoa peiliin? Sitä budjetointia yms pitää opettaa!

Päivämäärä:   28.11.24 18:53:26

Yritysten maksamat palkat myös ovat ihan naurettavia ja epärealistisia. 1800e asiantuntijatyöstä toimihenkilönä täysillä tunneilla jne. Kaupan alan TES on haluttua kamaa ihan mille firmalle tahansa, on nimittäin niin surkea että huhhuh.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   28.11.24 19:08:37

Saahan sitä 150 000 €:n vuosipalkkaa tavoitella ja siitä haaveilla, vaikka harva siihen pääseekään.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   28.11.24 19:17:13

"Mitä väliä sillä on, mitä joku lähes eläkkeellä oleva on saanut joskus töistä? Palkat kuten kaikki muukin on noussut sen jälkeen ihan eri sfääreihin.

Minä sain ensimmäisestä oikeastaan työpaikasta palkkaa muistaakseni 3900€/kk eikä se ollut mitenkään erityisen paljon. 150 000 € vuosipalkkaan ei varmaan heti koulusta pääse, mutta onhan sekin ihan mahdollinen."

On noussut, tuon 6,80€ sijaan voi nyt saada 10€/h. Varmaan itsekin tajuat olevasi ollut äärimmäisen onnekas, jos olet ihan ekasta työstäsi, ilman koulutusta ja kokemusta mistään työstä, saanut 3900€/kk. Iso osa meistä ei saa sitä koko melkein 60v työuransa aikana, vaikka olisi koulutus ja kokemus.

Päivämäärä:   28.11.24 19:19:49

Jep, ylisviiva ei tee töitä kuin unelmissaan, ei niin asennevammaista kukaan palkkaa. Vastasin itsekin vahingossa, kun en hoksannut ajatella kirjoittajan nimeä.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   28.11.24 19:24:24

Mulla on lapset 15 ja 16v erittäin järkeviä rahan käytössä ja ymmärtää rahan arvon. Mitään turhaa eivät osta. Kummallakin säästössä satoja euroja, ovat säästäneet lähes kaikki rahat mitä ovat saaneet.

Päivämäärä:   28.11.24 19:25:19

"Varmaan itsekin tajuat olevasi ollut äärimmäisen onnekas, jos olet ihan ekasta työstäsi, ilman koulutusta ja kokemusta mistään työstä, saanut 3900€/kk."
Siksihän kirjoitinkin (tai näköjään yritin) että oikeasta työpaikasta.

" -, en käsittääkseni ole lähes eläkkeellä? :D Työelämää jäljellä vielä sellaiset 30 v."
Sori, kuulostit vaan niin katkeralta ja kateelliselta, että varmaan pääset ainakin sairauseläkkeelle mt-ongelmien takia ihan kohta.

Päivämäärä:   28.11.24 19:29:40

-, taitaa sinulla olla niitä mt-ongelmia enemmän kuin minulla. Tosin turha röllin kanssa keskustella. Pahoittelen, ettet ole parisuhdetta koskaan löytänyt, kyllähän siitä tulee paha mieli, kun toiset saa jotain, mihin itsellä ei ole mahdollisuuksia. Ja olen ihan tyytyväinen palkkaani, hyvin sillä ylläpitää tätä elämäntapaa - pian taas kuukaudeksi reissuun. :)

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.11.24 19:41:12

Myös minä olen saanut ensimmäisestä työpaikastani jäätelökioskilla alle 7€ tunnilta ja olen 34v. :D

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   28.11.24 19:43:28

"Siksihän kirjoitinkin (tai näköjään yritin) että oikeasta työpaikasta."

Eli esimerkiksi Ällön ensimmäinen työpaikka ei ollut oikea työpaikka? Eikä muidenkaan? Ehkä sitten ei kannata verrata 3900€ palkkaa 6,80€ palkkaan, jos kerran lähtötilanne koulutuksen ja kokemuksen suhteen on aivan eri.

Päivämäärä:   28.11.24 19:44:13

K, mutta mehän ollaankin molemmat jo eläkeiässä. :D

Päivämäärä:   28.11.24 19:49:57

"Eli esimerkiksi Ällön ensimmäinen työpaikka ei ollut oikea työpaikka? Eikä muidenkaan? Ehkä sitten ei kannata verrata 3900€ palkkaa 6,80€ palkkaan, jos kerran lähtötilanne koulutuksen ja kokemuksen suhteen on aivan eri."
En verrannutkaan ja jokainen lukutaitoinen ymmärsi sen.

Päivämäärä:   28.11.24 19:51:22

"-, taitaa sinulla olla niitä mt-ongelmia enemmän kuin minulla. Tosin turha röllin kanssa keskustella. Pahoittelen, ettet ole parisuhdetta koskaan löytänyt, kyllähän siitä tulee paha mieli, kun toiset saa jotain, mihin itsellä ei ole mahdollisuuksia. Ja olen ihan tyytyväinen palkkaani, hyvin sillä ylläpitää tätä elämäntapaa - pian taas kuukaudeksi reissuun. :)"
Toivottavasti saat vielä apua noihin harhoihisi <3

Päivämäärä:   28.11.24 19:53:19

Jostain jokainen aloittaa, minä aloitin grillikioskilta ja palkka oli se 6,80 e, mikä oli ihan kelvollinen kotona asuvalle nuorelle. Enemmän arvostan tyyppejä, jotka aloittavat pohjalta ja etenevät siitä ylöspäin kuin heitä, jotka ovat heti vaatimassa ties mitä, vaikka osaamista ei olekaan.

Päivämäärä:   28.11.24 19:57:38

Mun ensimmäinen työpaikka AMK-tutkinnon jälkeen oli pankin asiakaspalvelu, palkka taisi olla jotain 1900 euroa kuussa. Eikä mun palkka pankissa koskaan noussut yli 2800 euron, kun sieltä vuonna 2012 lähdin.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   28.11.24 19:57:42

Viivalla ne pahimmat harhat tuntuu olevan. Vaikutat muutenkin pakkomielteiseltä hörhöltä.

Päivämäärä:   28.11.24 20:05:44

” En kuitenkaan usko, että vanhemmat ovat omalla kasvatuksellaan tehneet minusta säästeliästä ja harkitsevaa rahan suhteen. Sisaruksia on ja jokainen erilainen rahan käyttäjä ja siihen tuntuu vaikuttavan enemmän oma persoona. Olen muutenkin harkitseva asioiden suhteen ja kaipaan turvaa. Sen sijaan taas yksi sisaruksista on tuuliviiro ja se näkyy rahankäytössä ja muissakin elämän valinoissa eli sanoisin ettei asiat ole nyt ihan niin mustavalkoisia.”

Kyllä, nämä on enemmän riippuvaisia persoonasta. Minulla ei ole koskaan ollut mitään viikkorahaa vaan rahaa sain tarpeen mukaan. Eikä mulle edes erityisemin ole opetettu mitään ”taloustaitoja.” Silti mulla jää jokaisesta palkasta joku satanen yli, vaikka palkka ei päätä huimaa (tällä hetkellä brutto 2900e, toki ollut aiemmin enimmillään n. 3600e). Vastaavasti taas miehelläni on ollut viikkoraha, eikä extrarahaa saanut. Hän on taas ihan paska rahankäyttäjä (minun mittarillani), ”tili tuli, tili meni” on ihan yleinen hänen toimintamalli. Toki hoitaa pakolliset aina ensin, mutta ei hänellä välttämättä jää mitään säästöön, jos ei erikseen säästä. Ja hänen bruttopalkka on töistä riippuen siellä 4000e hujakoilla.

Ja mitä tulee siihen, mistä minä olen työurani aloittanut, niin 8,16e/h vuonna 2018 kun lukiosta valmistuin. Sen jälkeen toki käyty amk-tutkinto, jotta on päästy tänne ~18e/h.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.