Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sukulaisen kanssa yhteisasunto

Lähettäjä: ---- o 
Päivämäärä:   28.11.24 04:09:36

Minulla on asunto-osake, jonka olen 80% omistanut 20 v. Olen koko tämän ajan maksanut kaikki sen kulut, ylimääräiset yhtiövastikkeet, remontit, perusvastikkeet, uudet keittiökalusteet, maalit, lattiat, KAIKKI.

Sanomattakin selvää, ettei ole jotain vuosien takaisia remonttikuitteja säästössä, omaan piikkiin paransin asuntoa, mitään hyvityksiä en saanut, kun asuin asunnossa itse.

Nyt olen laittamassa asuntoa vuokralle ja toinen osakas on sitä mieltä, että hänelle kuuluisi osa vuokrasta, koska hän ei ole penniäkään asunnosta saanut saati maksanut tässä kahdenkymmenen vuoden aikana.

Olen tässä ehtinyt maksaa mm julkisivuremontin, ison osan putkiremonttia, remontoinut asuntoa tuntuvasti aiemmasta jnejne. Asunto ei siis todellakaan ole se sama, mitä aikoinaan oli, vaan paljon paremmassa kunnossa.

Nyt, kun vuokraan ulkopuoliselle, on toinen osapuoli sitä mieltä, että hänelle kuuluisi oma osuus (viidennes) vuokrasta. Yhtään tikkua ristiin hän ei ole asunnon eteen laittanut kahdenkymmenen vuoden aikana. Ei vastikkeisiin remontteihin, mihinkään. Tarvitsen hänen nimellisen allekirjoituksensa vuokrasopimusta varten.

Ja kyllä, on hyvinkin lähisukulainen kyseessä!

Re: Sukulaisen kanssa yhteisasunto

Päivämäärä:   28.11.24 04:12:57

Että miten ihmeessä etenen asiassa? Olen oikeasti 20 vuotta hallinnoinut asuntoa ja maksanut KAIKKI kulut ja omalla työlläni panostanut asuntoon.

Asunnon toinen omistaja on dementoituva vanhus ja nyt on sitä mieltä, että olen hälle velkaa jostain, vaikka ilman minua asunto ei olisi oikeastaan minkään arvoinen.

Päivämäärä:   28.11.24 04:21:54

Ja ei, meillä ei ole asunnosta mitään sopimusta olemassa, kyseessä on toinen vanhemmistani, jolle on tähän asti ollut ok, että huolehdin asunnosta, remonteista, kaikista maksuista jne, ja nyt yhtäkkiä sitten ei olekaan, vaikkei hän ole mitenkään osallistunut asunnon ylläpitoon kahteen vuosikymmeneen.

Lähettäjä: Ilta 
Päivämäärä:   28.11.24 05:01:12

Eli sä olet asunut asunnossa 20 vuotta maksamatta toiselle omisjalle vuokraa?

EsimerkkiLaskelma:
Jos vuokra olisi 1000e,( josta 20% on 200e)

Kulut olisi:
Vastike 350e
Rahoitusvastike 250e (esim putkiremppa)
Yht kulut 600e, josta toisen omistajan osuus 120e/kk

Nyt olet hyötynyt 80e/kk 20 vuotta. Eli oot hyötynyt n 20 000e. Onko asunnon parantamiseen mennyt sulla yli 80 000? Jos ei, ei tässä nyt suuria vääryyksiä ole tapahtumassa.
-

Jotta asiat ei mene vaikeiksi, maksaisin sen 20% vuokran tuotosta toiselle omistajalle.

Päivämäärä:   28.11.24 05:23:48

Kyseessä yksiö. Olen vastannut kaikki kulut, hän ei mitään. Olen siis selkeästi enemmän maksanut asunnon kuluja sen parannusten vuoksi.

Tämän asunnon maksoin osuudestani 80000 e.

Olen pelkästään itse tehtyihin remontteihin/ uusiin (pakollisiin) kalusteisiin maksanut n 9000 e, siihen päälle hoitovastikkeeseen ja yhtiövastikkeeseen koko ajan 330 e (yhtiö- ja hoitovastike) + useampi ylimääräinen vastike putkiremontin aikaan.

Päivämäärä:   28.11.24 05:30:06

Lisäksi tässä on ollut tyhjiä kuukausia,jolloin kukaan ei ole asunnossa asunut tai siitä hyötynyt, osittain siksi, kun ei ole suostunut allekirjoittamaan asiakirjoja. Eli olen koko ajan maksanut kuluja.

Päivämäärä:   28.11.24 05:30:32

Vesi, sähkö, vakuus, yhtiö ja hoitovastike...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.11.24 06:15:28

Ilta, jos ap omistaa asunnosta 4/5 niin miksi hänen pitäisi maksaa tuollaisia summia? Ja on lisäksi hoitanut kaikki remontit, vastikkeet yms?

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   28.11.24 06:41:49

Oletko maksanut asumishyödystäsi korvausta toiselle osapuolelle? Jos et, niin kyllä maksaisin mukisematta hänelle osansa. Vastikkeet ja muut juoksevat kulut kuuluu muutenkin asujan hoidettavaksi, isommat arvoa nostavat remontit olisi pitänyt sopia ja maksaa omistussuhteiden suhteessa yhdessä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.