Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Häpeän punasteluani

Lähettäjä: Puna 
Päivämäärä:   27.11.24 20:54:04

Oon jo ihan aikuinen, yli 30 vuotias ja edelleen punastelen tosi helposti. En kaikkien ihmisten kanssa mutta joidenkin. Esimerkiksi tänään, mulla on aika hyvännäköinen nuori mies esimiehenä ja hän tuli tänää jutuille. Tottakai alan punastelee, ja kun huomaan että puna tulee kasvoille alkaa hävettää ja vaan pahenee. Hirveä hiki puskee... muuten kyllä hallitsen tilanteen hyvin. On varmaan joku kouluajoilta jääny juttu kun aina toiset nauroi ja huomautteli, minkä värinen on paloauto.

Mulla on aina ollu tämä ja tuntuu ettei se edes lähde iän myötä. Ja sanottakoon että se ei tule ihastuksen edessä, tulee ihan kenen vaan. Myös naisten, jos koen tilanteen vähän ahdistavaksi. Mulla on joku sosiaalistentilanteiden pelko. Ei diagnosoitu

Tän takia en halua että töissä taukohuoneessa mulle kukaan edes puhuu kun alan heti helottaa

Re: Häpeän punasteluani

Lähettäjä: Samis 
Päivämäärä:   27.11.24 20:58:36

Mulla ollut sama juttu. Aina jos jännittää, stressaa, nolostuttaa, on kuuma tai vaikka ahdistaa joku niin naama helottaa ja joku tomppeli vielä päin naamaa siitä sanoo..

Ainoa mikä auttanut niin on propral. Kannattaa pyytää resepti!

Lähettäjä: Mulla sama. 
Päivämäärä:   27.11.24 21:07:25

Saattaa mennä pissa housuun myös. Ihan normaalia sanoi lääkäri.

Lähettäjä: red 
Päivämäärä:   27.11.24 21:08:42

Sama täällä! Kuulostaa niin tutulta. Esim. istun taukohuoneessa kaikessa rauhassa yksin. Sinne tulee miespuolinen esimies ja alkaa jutella jotain - punastun rintakehää myöten (vaikka en edes pitäisi häntä viehättävänä).
Tai jos kaupassa joku tulee yllättäen juttelemaan (miksi ihmeessä punastun tällaisen takia??)
Pahinta on, jos olen porukassa, edes pienessäkin. Olen muutenkin hiljainen ja tämän takia en mielellään enää osallistu keskusteluihin. Koska jos sanon jotain - kaikki kääntyvät katsomaan ja olen tulipunainen.
Koulussa oli kauheaa, jos piti vuorotellen sanoa jotain. Hyvä, etten syttynyt tuleen.
Ja punastun silti, vaikka minulla olisi kylmä. Kehoni vain pystyy yhtäkkiä ylikuumentumaan.

Propral ei ainakaan pienenä annoksena estänyt punastumista (10mg), paljonkohan sitä pitäisi ottaa?

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   27.11.24 21:58:02

Moikka,
Minulla samaa vaivaa ollut teinistä asti ja olen nyt 30 v. Nykyään punastelen kyllä harvemmin ja huomaan esimerkiksi kahvin juonnin lisäävän tätä ja "paniikkikohtausta". Minut on siis joskus häpäisty luokan edessä niin pahasti, mistä lähti punastelu ja koko peruskoulu siitä melkein tuli kärsittyä. Toisilla on myös fyysisesti helpompi lunastus, verisuoniin liittyen jne. Itse kävin vuosien koulun asian suhteen, propralkin tuli kokeiltua. Itseäni on auttanut itsetunnon kehittäminen, urheilu ja se ettei tosiaan välitä mitä muut ajattelevat. Jos muilla on yhtään älliä niin eivät huomauttele jos punastelen. Punastelu ei oikeastaan nykyään häiritse minua itseäni, mutta on noloa punastella esimerkiksi miesten edessä, joskus joku on luullut että olisin muka ihastunut. Tämä on vain opitttu tapa niiltä nuoruusvuosina.

Mutta sanoisin että altista itseäsi kaikille tilanteelle. Älä anna öunastelun estää mitään mitä haluaisit tehdä. Liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Jotkut ruoka-aineet voivat lisätä punastelua, kertoi minulle kerran yksi akupunktion tekijä. Hengitysharjoitukset kun punastelu iskee ..

Lähettäjä: +- 
Päivämäärä:   27.11.24 23:34:04

Sama vika. Mielenterveystalon nettisivuilla on sosiaalisen jännittämisen ohjelma mitä olen tehnyt. Punastun lähinnä työhön liittyvissä tilanteissa joissa koen huomion olevan itsessäni, sekä esiintymistilanteissa mutta myös ihan tavallisissa keskusteluissa tai jos sanon vaikka jonkun isomman pointin työkeskustelussa ja ajattelen tulevani tuomituksi tai arvioiduksi ym.

On kiusallista, mutta kannattaa pyrkiä suhtautumaan asiaan neutraalisti, sillä yleensä tilanne pahenee sillä että tuomitset omaa reaktiotasi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.