Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sä, joka ET kannata ilotulitteiden kotitalousmyy

Lähettäjä: niieli 
Päivämäärä:   27.11.24 16:48:39

nnin kieltoa Suomessa, niin perustele miksi et kannata.

Taustaa:

Ne tehdään Kiinassa. Onko mielestäsi Kiinan talous se, mitä hupituotteella kannattaa tukea? Entäs noi sikäläiset työolot, mitä arvelet olevan tehtaalla? Palkka, työolot?

Onko mielestäsi oikeestikin ok, että ihminen a) tunkeutuu luonnoneläinten kotiin eli ulos, aiheuttamaan niille oman ihmismäisen röyhkeytensä vuoksi silmitöntä kauhua ja stressiä b) aiheuttaa lemmikeille (erityisesti koirat, joilla isolla osalla geneettinen paukkuarkuus, joka saa mm. laskemaan alleen ja vapisemaan tuntikausia) , tuotantoeläimille ja hevosille silmitöntä kauhua ja stressiä siksi, että "minulla on oikeus ja minusta on kivaa" ?

Siinäpä tärkeimmät moraali (huhuu?)kysymykset. Perustelkaa.

Lisäksi pikkufaktoja: vuosikausia sitten oli eduskunnassa kansalaisloite, joka ajoi tätä kieltoa mutta eräiden nimeltämainitsemattomien puoluiden henkilöt, eivät kyenneetkään asiaan.

Suomessa jo muutama iso kaupunki on sivistyksellään lopettanut tarjoilemasta raketteja yleisölle ja vaihtanut ne laservaloesityksiin.

Re: Sä, joka ET kannata ilotulitteiden kotitalousmyy

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.11.24 16:52:13

Jo ensimmäinen kohta on osin väärä, niitä valmistetaan euroopassa, sveitsissäkin josta tuodaan suomeen. Enempää en jaksa taas tätä kiihkoilua.

Lopeta autojen ostaminen, niiden elektroniikka on yllättäen suurelta osin kiinassa tehtyä, samoin fifisi puruluut, lääkkeesi jne...

Päivämäärä:   27.11.24 16:54:40

"Lopeta autojen ostaminen, niiden elektroniikka on yllättäen suurelta osin kiinassa tehtyä, samoin fifisi puruluut, lääkkeesi jne..."

Onko sinulla paljonkin tapana keskustellessasi yrittää vaihtaa puheenaihetta?

(Ps. Minulla ei ole koskaan ollut autoa eikä tule olemaankaan. Olen nimittäin pystymätön ajamaan. Koiraa ei ole,toivottavasti joskus on, mutta ei kai kukaan nyt kiinalaista syötävää koiralleen osta...? Lääkeet?:D Kiinalaiset lääkkeet?

Päivämäärä:   27.11.24 16:58:12

Suuri osa lääkkeiden raaka-aineista tulee kiinasta.

Lähettäjä: Riipii 
Päivämäärä:   27.11.24 16:59:45

"Enempää en jaksa taas tätä kiihkoilua."

:D = enempää en halua lukea kun minun moraalittomia mielitekojani kritisoidaan, nyyh.

Päivämäärä:   27.11.24 17:01:43

https://yle.fi/a/3-12186304 Lääkkeistä

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   27.11.24 17:01:57

Pitää saada ampua kovaäänistä roskaa taivaalle, koska lääkkeet tehdään Kiinassa!!!!!!!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.11.24 17:02:58

En kannata mitään totaalikieltoa. Toki niitä pitäisi ampua vain tiettyinä aikoina ja tietyissä paikoissa. Ei missään keskellä luontoa, vaan kaupungeissa.

Tuo Kiina-argumentti on hassu, kun lähes kaikki päivittäin käyttämämme asiat ja esineet tehdään Kiinassa.

Mitä koiriin tulee, niin mielestäni ääniä pelkääviä, hermoheikkoja koiria ei tulisi jalostaa ollenkaan.

Päivämäärä:   27.11.24 17:03:29

Ja btw, ukkonenkin jyrisee joskus.

Päivämäärä:   27.11.24 17:03:31

Hohhjoijaa, kukaan vajukki ei ole vielä pystynyt vastaamaan siihen mitä kysyttiin. :D yhtäkkii raketeista lääkkeisiin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.11.24 17:03:51

Ilotulitteita ei osata käyttää. Niin paljon on säätämistä niiden kanssa, että parempi, kun ei enää myydä suoraan kotitalouksille.

Päivämäärä:   27.11.24 17:04:17

Vastansinhan. Se on eri asia, jos tämä on taas sellainen aloittaja, jolle ei mikään vastaus kelpaa. Etukäteen on jo päätetty, että mä olen oikeassa ja muut väärässä :)

Lähettäjä: mursuko 
Päivämäärä:   27.11.24 17:04:31

"Pitää saada ampua kovaäänistä roskaa taivaalle, koska lääkkeet tehdään Kiinassa!!!!!!!"

Näköjään, onhan raketit ja lääkkeet yhtä tärkeitä ihmisen hengelle ja terveydelle.

Lähettäjä: mursuko 
Päivämäärä:   27.11.24 17:06:23

"Tuo Kiina-argumentti on hassu, kun lähes kaikki päivittäin käyttämämme asiat ja esineet tehdään Kiinassa."

Kuinka avuton kuluttuja olet...? Elektroniikka on surullinen asia tässä, mutta noin niinkun muutoin. Osaat ilmeisesti lukea kuitenkin?

Päivämäärä:   27.11.24 17:10:15

"Kuinka avuton kuluttuja olet...? Elektroniikka on surullinen asia tässä, mutta noin niinkun muutoin. Osaat ilmeisesti lukea kuitenkin?"

Miten minun kulutukseni tähän liittyy? En sanonut ITSE ostavani kiinalaisia tuotteita, mutta se on fakta, että iso osa tavaroista on valmistettu Kiinassa - halusit sinä sitä tai et. Ja ihmiset niitä myös ostavat.

Ei kun ostinhan minä teepuodista hetki sitten kiinalaista teetä. Hyi minua, mokomaa kansanmurhaajaa!

Päivämäärä:   27.11.24 17:14:00

Katsokaa missä luurinneon tehty, telkkari, kahvinkeitin, vatkain se kätevän miehen jiirisaha jne jne

Päivämäärä:   27.11.24 17:14:48

Raketit tuovat monille iloa. En halua ottaa sitä iloa pois.

Päivämäärä:   27.11.24 17:27:26

Kannattaa muuten katsoa silmävaurioiden määrää vuositasolla, ilotulitteet ei niitä nosta käytännössä yhtään. Samalla lailla tulee pipejä silmiin kun kansa juhlii ja juo muinakin aikoina.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   27.11.24 17:34:13

Kyllä Suomessakin valmistetaan. Ilotulitteita.
Kiinasta tuodaan sitä halpisroskaa. Kissanpierua ja papattia.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   27.11.24 17:43:17

No ainakin minä tykkään ampua raketteja. Onhan ne hienon näköisiä ja nostaa juhlatunnelmaa. Jotenkin tuntuu että maailma ei taas pelastu sen takia jos minä ne muutamat raketit jätän ampumatta :D

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   27.11.24 17:46:35

Syyksi riittää itselle pelkästään se kaupunkisota, mitä joka vuosi näkee enenevissä määrin jokaisessa isommassa kaupungissa. Se, että jokin raketti lähtee vahingossa väärään suuntaan tai porukka aloittaa ammuskelun väärään aikaan, on vielä pientä verrattuna siihen, että niillä ampuillaan kavereita, vieraiden ihmisten parvekkeita ja ikkunoita, räjäytellään rappukäytävissä, tähtäillään ohiajavia autoja, työnnetään postiluukuista sisään yms. Näitä hölmöilijöitä on liikaa suhteessa siihen, että ilotulitteiden väärinkäytöllä saa oikeasti vahinkoa aikaiseksi niin itselleen kuin kanssaihmisillekin sekä tietty myös omaisuudelle. Jos kyseessä olisi vaarattomampi, lähinnä ärsyttävä huvi, niin sitten voisin katsoa läpi sormien.

Päivämäärä:   27.11.24 17:52:10

Lähti kesken, mutta tästäkään näkökulmasta en siis itse ymmärrä kotitalouksille myynnin puoltamista. Varsinkin kun noita kaupunkisotavideoita on nähtävissä joka vuosi niin somessa kuin muuallakin mediassa.

Lähettäjä: nuuskista 
Päivämäärä:   27.11.24 17:52:47

^^Siis sä et kannata kieltoa vaikka olet tota mieltä? Erikoista

Päivämäärä:   27.11.24 17:53:55

"mitä joka vuosi näkee enenevissä määrin jokaisessa isommassa kaupungissa."

Tämähän on rauhoittunut ja rajusti, kun vertaa vaikka 90-lukua, kun vielä myytiin räjähtäviä.
Omasta mielestä on rauhoittunut vuosi vuodelta ja niin näyttää myös myynnin osalta.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   27.11.24 18:00:54

Hirveä valitus aina kaikilla kun ei ole varaa mihinkään ja valtio vie tuhkatkin pesästä, mutta aina on varaa ampua rahat taivaan tuuliin kun se näyttää niin kivalta ja lähtee hei kiva ääni!

Päivämäärä:   27.11.24 18:03:54

"Tämähän on rauhoittunut ja rajusti, kun vertaa vaikka 90-lukua, kun vielä myytiin räjähtäviä.
Omasta mielestä on rauhoittunut vuosi vuodelta ja niin näyttää myös myynnin osalta."

Ehkä sellainen ajattelematon hölmöily on vähentynyt aikuisten keskuudessa, mutta nuoriso tosiaan harrastaa niillä nykyään kirjaimellisesti kaupunkisotaa ainakin näillä nurkilla. Siinä käytössä ei puhuta mistään pienistä turvallisuusohjeiden rikkomisista, kun käyttö ei muistuta enää edes etäisestikään ilotulitteiden ohjeenmukaista käyttöä: ammutaan käsistä aseen tavoin mm. muita ihmisiä, olentoja ja autoja kohti. Uudenvuoden tienoilla saa olla silmät selässä, ettei päädy vahingossa sotatantereen keskelle tai muutenkaan liian lähelle näitä nuorisojoukkoja esimerkiksi koiran kanssa.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   27.11.24 18:05:00

Minä en kannata ilotulitteiden kotimyyntiä koska mielestäni haitat ovat suuremmat kun hyödyt.

Silmävammat, haitat kotieläimille, luonnon roskaantuminen, meteli, niitä ammutaan minne sattuu jne.

Ainoa hyöty on että joku tykkää katsoa.

Päivämäärä:   27.11.24 18:06:06

//

Kakarat on tehneet tuota aina.

Päivämäärä:   27.11.24 18:27:49

Ihan teidän vastustajien kiusaksi!

Päivämäärä:   27.11.24 18:33:44

Kunnolla vaan ruutia että menisi henki eikä pelkkä silmä!

Päivämäärä:   27.11.24 21:01:14

Miten kävi kieltolain aikana, juotiin enemmän viinaa kun koskaan.
Sama jos ilotulitteet kieletään, niitä tehdään itse ja ne ei ole turvallisia.

Päivämäärä:   27.11.24 21:25:11

"Sama jos ilotulitteet kieletään, niitä tehdään itse ja ne ei ole turvallisia."

Niinpä.
Pennut osaa hakea netistä miten tehdään "pullopommi" ja näitähän on pamahdellut jopa niin, että Poliisi teki asiasta tiedotteen.
Osattiin se ennenkin, mutta silloin tietotaito haettiin kirjastosta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.