Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten muistisairas hoitoon?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.11.24 11:49:39

Ikäihminen muuttunut selkeästi muistamattomaksi, ei kuitenkaan ole vielä vaarallinen itselleen: muistaa perusasiat ja pystyy huolehtimaan itsestään. Mutta toiselee samoja asioita ja kertoo samat jutut jatkuvasti. Ei muista käytyjä keskusteluja enää myöhemmin. Suuttuu ja väittää, että muut muistavat väärin. On muutenkin muuttunut negatiiviseksi, vihaiseksi ja ilkeäksi. Joissain asioissa toimii todella vastuuttomasti ja esineeksi päästää kaikki kaupustelijat sisälle. Rahan käytöstä tullut holtitonta, vaikka ennen ollut talousasioissa järkevä. Jos näistä asioista yrittää keskustella, niin raivostuu samantien. Ei ymmärrä huolta yhtään. On yritetty keskustella, että menee käymään muistitesteissä mutta tästä vasta sota syttyy. Ei itse huomaa mitään muutosta tapahtuneen. Ja luulen myös, että pelkää menettävänsä ajokorttinsa. Ajaminen sujuu hädintuskin, ja sekin pelottaa. Itse on mielestään hyvä kuski, mutta muissa on vikaa liikenteessä.

On yritetty puhua, että kävisi varmuuden vuoksi lääkärissä ja sairautta voisi jarruttaa. Mutta ei suostu. Pitääkö tässä odottaa että jotain kauheaa tapahtuu? Vaikea muutenkin motivoitua olemaan ilkeäksi ja pahasuiseksi muuttuneen ihmisen tukena.

Re: Miten muistisairas hoitoon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.11.24 11:54:26

Kuulostaa Alzheimerilta. Mitä jos omaiset on tk:hon yhteydessä, tilaa ajan ja lähettää kirjeen että aika varattu lääkärintarkastukseen? Voisi vaikka 'naamioida' vuositarkastukseen tms

t. läheisen alzheimer sairauden kokenut

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   27.11.24 11:56:43

Alzheimerin perusoire on sairaudentunnottomuus. Ja ei, et mahda mitään. Voit tehdä huoli-ilmoituksen, mutta se jää siihen, koska se vielä pärjää kotona. Vasta kun se tappaa jonkun autoillessaan tai polttaa talon kivijalkaan, se saattaa ehkä päästä hoitoon.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   27.11.24 12:08:00

Täysin selvä muistisairaus. Muistihoitaja kotikäynnille "ikäihmisten terveystarkastud" verikokeet, testit ja lähete pään kuviin. Edunvalvontavaltuutuksen tai jopa edunvalvojan tarvisi, auto pois myös.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   27.11.24 12:25:08

Aika monet muistisairaat asuvat kotonaan kotihoidon turvin, koska eivät täytä kriteerejä laitoshoitoon. Kriteerinä on se, että jos vaan pysyy hengissä kotonaan kotihoidon kanssa, niin paikkaa ei tipu. Toki, jos rahaa on, niin paikan palveluasumisesta voi ostaa omalla rahalla.

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   27.11.24 12:32:41

En usko että laitoshoidolle vielä olisi tarvettakaan mutta Alzheimeria voisi jarruttaa lääkkeillä. Mutta en tiedä miten ihmisen saa väkisin lääkäriin. En oikein viitsi selän takana alkaa mitään tekemään, kun muutenkin hän suhtautuu epäilevästi kaikkeen. Paitsi kaupustelijoihin.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   27.11.24 12:34:15

Terkkari sinne sitten kaupustelemaan.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   27.11.24 13:29:51

No laitoshoitoon pääsy lienee ihan toivotonta vaikka sitä tarvitsisikin. Että varautukaa vaan jatkoon, kun alkaa mennä itsekseen pärjääminen huonoksi :-( näin meillä Suomessa, kotona on parasta. Vaikkei oikeasti pärjäiskään.

Lähettäjä: Omainen 
Päivämäärä:   27.11.24 14:02:26

Meinasin tehdä samanlaisen aloituksen tänään. Meillä sama tilanne käsillä sillä twistillä että tämä muistisairas toimii yrittäjänä. Ei älyä lopettaa vaikka nykyään valvoo yöt ja päivät eikä muista enää kohta mitään. Lääkäriin ei lähde kun mitään vikaa ei ole. Muut ihmiset kuvittelee.

Olen itse hoitaja ikääntyneiden parissa mutta kun omalle kohdalle tällainen sattuu niin keinot on vähissä. Tulkaahan kertomaan miten muut on saaneet sairastuneen esimerkiksi lääkäriin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.11.24 14:06:45

Me saatiin pappa lääkäriin sillä, että valehdeltiin käynnin olevan 80v tarkastus, joka on kaikille sen ikäisille. Muutenhan sitä ei saanut kirveelläkään lääkäriin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.11.24 14:07:55

Aikoinaan yksi Alzheimer potilas pääsi seuraavana päivänä palvelutaloon, kun oli edellisenä päivänä hortoillut pyjamassa, aamutakissa ja Reinot jalassa talvella ulkona. Ohikulkija oli auttanut kotiin, kun ei muistanut missä se on. Ohikulkija oli kirjoittanut paikalliseen fb puskaradioon että tämmönen tapaus, tässä jamassako meillä on vanhusten hoito? Seuraavana päivänä oli yllättäen tämä vanhus päässyt jonojen ohi ja suoraan palvelutaloon (edellisenä päivänä oli menehtynyt asukas).

Jotakin tämmöstä se vaatii että asiat luistaa.

Lähettäjä: Kaikilla edessä 
Päivämäärä:   27.11.24 14:33:38

Helposti saatiin äiti muistitestiin.
Se muistitesti on nyt käyty.
Ensi viikolla on selonteko lääkärin kanssa
Saa nähdä mitä siellä sanotaan.
Äiti osasi piirrellä niin hienoja geometrisiä kuvioita että harva pystyy. Vain sanatestissä oli ongelmaa.
Läheisen piti myös arvioida 1-3 eri toimintojen tasoa.
Moni ihmettelisi mihin äiti vielä pystyy fyysisesti vaikka kaikkea vaivaa on tullut ihan vuoden sisällä.

Kuinka moni yli 90- vuotiaana pystyy vielä hiihtämään puoli kilsaa ja hakemaan polttopuut vajasta.
Niinpä, mikä minä olen sanomaan että hän ei nyt muista aina jotain ja puhuu samoja asioita useampaan kertaan.
Kotiin olisi saatavissa jokin näköpuhelin jotta hän pärjäisi. Äiti sanoi heti että ei tykkää kun hän näyttääkin niin huonolta siinä sitten ettei kehtaa sellaista käyttää...

Ikävä lukea näitä jotain tekstejä vanhuksista. Suhtautuminen on säälimätöntä ja julmaa. Kaikki vaan pois silmistä ja laitoksiin äkkiä ettei vaan tapahdu kauheita. No siellä laitoksessa sitten ollaan. Ulkoilu minimaalista, ruoka laitosruokaa, yksinäistä sielläkin kun kaikki vaan kyhjöttää. Nähty on ja kamalaa sekin.
Toivon että äiti saisi lähteä kunnialla tästä maailmasta. Vaikka sinne marjametsään tuupertuneena. Siellä hän on aina parhaiten viihtynyt.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   27.11.24 15:23:37

Ja sit kun on tarpeeksi muistisairas, niin voi huijata sanomalla: sulla on tänään se lääkäri mistä kuukausi sitten puhuttiin. Mun äiti tiedostaa ettei muista asioita ja ei halua myöntää sitä, niin tollasrssa kohtaa vaan myöntelee, että "niin joo". Viime la kun oli kaunis aurinkoinen ilma, niin sanoi puhelimessa "niin, nyt on jo helmikuu" ja kun olin hetken hiljaa, jatkoi: " vai onko jo maaliskuu?". Kerroin sitten että on marraskuu ja totesi siihen, että herranjestas sentään, onko oikeasti. Uskoi kyllä.

Suomessa asutaan kotona niin kauan kun pystytään ja vielä pitkään vaikka ei pystyttäisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.